E-procurement
1. E-procurement 2. SCM 3. Integratie van de back-office 4. Procurement Evolutie
1.Wat is e-procurement? 1.1. Situatie in de e-biz wereld 1.2. Het belang van e-procurement Waarom de inkoop automatiseren? Voordelen van e-procurement
Strategische activiteiten Transactiekosten dalen Snellere communicatie Kortere levertijden Betere controle op verkopen, uitgaven,… Terugbrengen van operationele kosten Inkoop = deel van het dagelijks werk Voorraden dalen Minder administratief werk Lagere prijzen Leveranciersoptimalisatie Efficiëntere inzet van personeel Kortere bestel- en levenscyclus Voordelen van e-procurement
2. SCM 2.1. Supply chain 2.2. Supply chain management Definitie Samenwerken Consument Kosten Aandacht stijgt Obstakels
3.Integratie van de back-office: ERP 3.1. Definitie 3.2. Het concept 3.3. Beperkingen Beslissingsondersteuning Historie vast houden Kan niet alles oplossen 3.4. ERP-leveranciers
4. Procurement Evolutie 4.1. EDI Definitie Kenmerken Mogelijke EDI-toepassingen Voor- en nadelen 4.2. Sell-side procurement (B2C) 4.3. Buy-side proc 4.4. Marketplaces
4.1. EDI Wat is EDI? Kenmerken Mogelijke toepassingen + problemen + oplossingen Voor- en nadelen
4.3. Buy-side proc Definitie Catalogen Directe vs Indirecte aankopen Implementatie van een buy- side e-procurement oplossing A. Schematisch B. Demo SAP
4.4. Marketplaces Ontstaan : B2C Werking: conceptueel Functies / vereisten Classificatie Voordelen Trend : Interoperabiliteit Praktijkvoorbeeld
Vereisten KMO – Multinational Complete transactie Content Management Open architectuur Integratie met back-office
Classificatie Operating Manufacturing Systematic Sourcing Spot Sourcing MRO hub Catalog hub Yield Manager Exchanges Ariba, MRO.com Chemdex, Plasticsnet.com Employease CapacityWeb.com E-steel Paperexchange Buyer- focused Seller- focused Neutral Auctioning
Voordelen Tov Buy-side procurement –Many-to-many Concurrentie Prijs daalt –Dynamische prijzen –Catalog set-up + onderhoud = marktplaats –KMO
Voordelen KOPER Lagere verwerkingskosten Lagere Verwerkingscycli Lagere produktkosten Verbeterde leveranciersrelaties Overvloed aan leveranciers
Voordelen Leverancier Lagere kost : Klantverwerving Verkopen Vlugere time-to-market Overvloed aan kopers en markten
Actualiteit Oracle Ariba (+ IBM + I2 technologies) Commerce One ( + SAP)