E-procurement. 1. E-procurement 2. SCM 3. Integratie van de back-office 4. Procurement Evolutie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Markets, Hierarchies and Hegemony
Advertisements

Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Marketingstrategie: segmentatie en positionering
QAD Sales & Marketing Automation …van Lead naar Business Partner…
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Marketing voor ZZP-ers
Waarom CAD/PDM en ERP integreren?
De marketingmixstrategie
Inkoop en supply chain management in retailorganisaties
Agenda Blok 1 - Evolutie van Cloud Computing
Kostprijzen PLATO – 5 mei 2009.
Wat is interactieve marketing?
INTERNET EN UW DAGELIJKSE BEDRIJFSVOERING Wim de Rave De BedrijfsAdviseur.
e-Procurement Situering in het inkoopproces
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
Customer service en planvorming
Hoofdstuk 15 Geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie
FEWEB ON TOUR 20 oktober 2011 Testimonial An Verschooten – Legal Online Stepstones bij de opstart van een webshop
Business Marketing Management
MULTICHANNELING CE / SPM week 2.
Distributiefuncties Producent (goederen) Eindgebruiker
Business Marketing Sabine Vermuyten
Facility management en inkoop
Capturing the Evolution of Corporate An Ethnographic Case Study By Irvin Peckham Magali Silber.
H8: Distributie.
H7: Productmanagement.
Bestuurlijke Informatiesystemen
Logistiek management: begrippen en principes
1 Orientatie InformatieSystemen K.M.van Hee hgl. architectuur van informatiesystemen dir. Deloitte & Touche Bakkenist TU/e 2001.
Blok 2 les 7, college en werkgroep Maandag 17 december 2007
De kracht van HBSoftware
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
Business Marketing Management
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
Advanced Business Information Solutions
H6 – Business-to-businessmarkten HOE EN WAAROM ORGANISATIES KOPEN
Enterprise Resource Planning
Informatie systemen en organisatie College 6 (hoofdstuk 5, 15 en 16 Ronald H. Ballou)
Confidential 1 Trends in ICT J. Bruijning KPN Research 8 juni 2001.
Business Marketing Management
Adviespresentatie Heineken
Elektronisch Inkopen bij de stichting ICTU, CBS en AIM
Hoofdstuk 1 Waar blijft je geld?
© Shopping 2020 TRENDS EN ONTWIKKELINGEN INKOOP EN SUPPLY CHAIN expertgroep Inkoop en Supply Chain Juni 2014.
Hoofdstuk 9 Supply Chain Management en de eMarkt Enterprise Resource Planning © Pearson Education, 2007; Enterprise Resource Planning door Mary Sumner.
Activatie in een recessie 20 januari 2009
Hoofdstuk 7 ERP-systemen: human resources Enterprise Resource Planning © Pearson Education, 2007; Enterprise Resource Planning door Mary Sumner.
Nike Supply Chain Management
Succesvolle regie: meer dan een mooi contract Mark van der Velden 14 april 2008.
Promotie- en doelgroepanalyse
5 e jaar 1. 1) Marketing & sales management 2) Financiering & financieel management 3) Logistiek & Supply Chain Management 4) Rechten 5) Wiskunde met.
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 7.
Supply Chain Management
Het geheel van vraag en aanbod
Afdelingsbelevering in de Apotheek van het Erasmus MC anno mei 2008 t.b.v. leveranciers 19 mei 2008.
Internationaal ondernemen Hoofdstuk 4 Management & Organisatie in een internationale omgeving (Strategisch Management) Wat is er nodig: om het internationalisatie.
Major/Minor Productie en Logistiek 16 maart 2016.
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
Medichain Hosted VoIP Medichain ICT & telecom
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
Degene die de presentatie verzorgt
Waarom zou je als reseller/partner
Marktconsultatie Self-service en e-commerce portal
OPENINGSCASE: PNC-banken en enterprisetoepassingen
In het verleden moesten ondernemingen een afweging maken tussen de omvang en de reikwijdte van hun informatie. Internet en universele standaarden voor.
Don’t be ‘sneaky’, use a Wiki!
Checklist for Savings & Added Value
WORLD INSURTECH REPORT CAPGEMINI VERSCHAFT TOEKOMSTGERICHT PERSPECTIEF
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Transcript van de presentatie:

E-procurement

1. E-procurement 2. SCM 3. Integratie van de back-office 4. Procurement Evolutie

1.Wat is e-procurement? 1.1. Situatie in de e-biz wereld 1.2. Het belang van e-procurement Waarom de inkoop automatiseren? Voordelen van e-procurement

Strategische activiteiten Transactiekosten dalen Snellere communicatie Kortere levertijden Betere controle op verkopen, uitgaven,… Terugbrengen van operationele kosten Inkoop = deel van het dagelijks werk Voorraden dalen Minder administratief werk Lagere prijzen Leveranciersoptimalisatie Efficiëntere inzet van personeel Kortere bestel- en levenscyclus Voordelen van e-procurement

2. SCM 2.1. Supply chain 2.2. Supply chain management Definitie Samenwerken Consument Kosten Aandacht stijgt Obstakels

3.Integratie van de back-office: ERP 3.1. Definitie 3.2. Het concept 3.3. Beperkingen Beslissingsondersteuning Historie vast houden Kan niet alles oplossen 3.4. ERP-leveranciers

4. Procurement Evolutie 4.1. EDI Definitie Kenmerken Mogelijke EDI-toepassingen Voor- en nadelen 4.2. Sell-side procurement (B2C) 4.3. Buy-side proc 4.4. Marketplaces

4.1. EDI Wat is EDI? Kenmerken Mogelijke toepassingen + problemen + oplossingen Voor- en nadelen

4.3. Buy-side proc Definitie Catalogen Directe vs Indirecte aankopen Implementatie van een buy- side e-procurement oplossing A. Schematisch B. Demo SAP

4.4. Marketplaces Ontstaan : B2C Werking: conceptueel Functies / vereisten Classificatie Voordelen Trend : Interoperabiliteit Praktijkvoorbeeld

Vereisten KMO – Multinational Complete transactie Content Management Open architectuur Integratie met back-office

Classificatie Operating Manufacturing Systematic Sourcing Spot Sourcing MRO hub Catalog hub Yield Manager Exchanges Ariba, MRO.com Chemdex, Plasticsnet.com Employease CapacityWeb.com E-steel Paperexchange Buyer- focused Seller- focused Neutral  Auctioning

Voordelen Tov Buy-side procurement –Many-to-many  Concurrentie  Prijs daalt –Dynamische prijzen –Catalog set-up + onderhoud = marktplaats –KMO

Voordelen KOPER Lagere verwerkingskosten Lagere Verwerkingscycli Lagere produktkosten Verbeterde leveranciersrelaties Overvloed aan leveranciers

Voordelen Leverancier Lagere kost : Klantverwerving Verkopen Vlugere time-to-market Overvloed aan kopers en markten

Actualiteit Oracle Ariba (+ IBM + I2 technologies) Commerce One ( + SAP)