De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Markets, Hierarchies and Hegemony

Verwante presentaties


Presentatie over: "Markets, Hierarchies and Hegemony"— Transcript van de presentatie:

1 Markets, Hierarchies and Hegemony
-Charles Perrow- Aline De Vleminck 2e bachelor Sociologie

2 Theorie van Williamson
Williamson : Markten Hiërarchische structuren Hiërarchie= economie met enkele producenten = efficiënter = transactiekosten zijn het laagst

3 Stelling van Perrow Perrow:
Beperken van transactiekosten=minder belang Efficiëntie komt voort uit hegemonie controle over arbeid kosten externaliseren

4 Kritiek Aantal contradicties in werk Williamson
Williamson herroept voordelen van hiërarchie spreekt zichzelf tegen Perrow: nadelen zijn belangrijk ! Williamson ondergraaft eigen werk

5 Voorbeeld externe kapitaalmarkt
Williamson: management kan kapitaalbehoeften vd divisies beter inschatten dan de kapitaalverschaffers Perrow: valse vergelijking Externe kapitaalmarkt (investeerders) management D1 D2 D3 D4 O1 O2 O3 O4

6 Besluit Perrow: kapitaalverschaffers kunnen behoeften van individuele ondernemingen beter inschatten dan de behoeften van multi-divisionele onderneming. Williamson Ander probleem: ontbreken definitie transactiekosten

7 Voorbeeld muziekindustrie
Tot jaren ’50: muziekindustrie gedomineerd door 4 ondernemingen Maar vraag naar nieuwe muziekvormen Technologische veranderingen: - TV - Fm - goedkope radio’s - LP’s

8 4 grote ondernemingen spelen niet in op de wijzigingen
toetredingskost markt daalt nieuwe ondernemingen Transactiekosten minimaal voor nieuwe ondernemingen gevolg: dominantie grote 4 verdwijnt Grote 4 kopiëren nieuwe ondernemingen

9 Grote ondernemingen ontevreden met nieuwe situatie
willen dominantie terug Hiervoor tussenkomen in de markt Krijgen hierdoor dominante positie terug Perrow: nastreven van hegemonie over de markt bepaalde evolutie in economie en NIET het beperken van transactiekosten

10 Conclusie Technologische verandering
Op zoek naar marktcontrole (hegemonie) Voor 1950: 4 grote markt- leiders OLIGOPOLIE Toetreding kleine ondernemingen AFZWAKKING OLIGOPOLIE Integratie HERSTEL OLIGOPOLIE vd 4 grote ondernemingen

11 Conclusie Evolutie economische structuren in de muziekindustrie:
= gedreven door zoek naar hegemonie (Perrow) = gedreven door nastreven van beheersing transactiekosten (Williamson)


Download ppt "Markets, Hierarchies and Hegemony"

Verwante presentaties


Ads door Google