EDO in pedagogisch perspectief Arjen E.J. Wals
EDO: een vergaarbak van moderne educaties? vredeseducatie health ontwikkelings- educatie gezondheidseducatie NME mensenrechten- educatie consumenten- educatie burgerschapseducatie
EDO in historisch perspectief Natuurbeschermingseducatie ( 1970) groen, ecologisch, emotioneel, jonge kinderen (primair onderwijs), bezoekers Natuur & Milieu-educatie ( ) groen en grijs, gedragsverandering, primair en secondair onderwijs maar ook burgers (jong en oud) EDO /LvDO ( present) duurzaamheid, leefstijlen en systemen alle lagen van het onderwijs, ‘life-long learning’ )
Vijf relaties tussen NME – EDO 1. NME maakt deeluit van EDO 2. EDO maakt deeluit van NME
Vijf relaties tussen NME – EDO 3. NME overlapt met EDO 4. EDO = NME = ? 5. EDO is een ontwikkelingsfase
De mantra van SD: Orwell’s waarschuwing… Erosie van betekenis (‘newspeak’) duurzaamheid is alles polarisatie (duurzaam en niet-duurzaam) De-politisering (‘doublethink’) verenigen van tegenpolen (duurzame economische groei) ontkenning van ideologische verschillen Beperken van keuzeruimte/opties (‘thought police’) voorschrijven van de betekenis van duurzaamheid en de weg er naartoe
besloten voorafbepaald voorgeschreven hierarchisch autocratisch conditionering democratisch participatief sociaal leren open zelfverantwoordelijk zelfbepaald leerlingen als onderdanen leerlingen als mondige burgers spanningsbogen
besloten voorafbepaald voorgeschreven hierarchisch autocratisch conditionering democratisch participatief sociaal leren open zelfverantwoordelijk zelfbepaald Burgers als onderdanen Actieve, mondige burgers voorbeelden
voorafbepaald voorgeschreven hierarchisch autocratisch conditionering democratisch participatief sociaal leren zelfverantwoordelijk zelfbepaald kennisoverdrager inhoudelijke expert instructeur loods/gids coach facilitator bruggenbouwer rollen
Ad-hoc of structureel door de hele school?
PrincipeBeschrijving Totale onderdompeling Voed de activiteit met directe ervaringen met levensechte onderwerpen Verscheidenheid in leerstijlen Hou rekening met verschillende leerstijlen en voorkeuren binnen een groep Actieve participatieOntwikkel eigenaarschap van eigen leren door je kennis, ervaringen en ideeën te gebruiken en laat je route beïnvloeden Waarde van waarderen (evalueren) Stel je open voor nieuwe manieren van denken en beoordeel die door zelfreflectie Evenwicht ver en nabijPendel tussen lokale en mondiale duurzaamheidsvraagstukken (onderwerpen) Werk met gevalstudiesVerdiep eigen inzicht door een onderwerp in de diepte uit te spitten Sociale dimensie van leren Vergelijk je ideeën, ervaringen en gevoelens met die van anderen Leren voor actieZorg ervoor dat het ontwikkelen van actiegerichte competenties deel uit maakt van het leerproces
EDO vanuit een pedagogisch perspectief Vertrek vanuit betrokkenheid Ruimte voor participatie Leefwereldnabij Zoek de verschillen: pendel tussen werelden (dichtbij-verweg, arm-rijk, groen-grijs, etc.) Hoofd-hart-handen Gericht op handelingsperspectieven
Dank voor uw betrokkenheid!