EDO in pedagogisch perspectief Arjen E.J. Wals.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Advertisements

Wereldburgerschap Zaakvakonderwijs in (inter) actie?!
De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
EDO in de lerarenopleiding
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
CONSUMER-RUN ORGANIZATIONS
20 Januari 2009 EDO Studiedag Willy Sleurs Entiteit Curriculum
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
28 april 2014 Output Systeemdenken & Nieuwe kennis Brussel
Krimp en onderwijs: De sluiting van scholen is geen nieuw fenomeen Korrie Melis Onderzoeker Kenniscentrum Publieke Zaak 24 april 2013.
Nieuwe kennis Lerend netwerk lerarenopleiding 6 september 2013 Leuven.
Stadswandeling ‘Milieu en gezondheid’ De Helix, Vlaams Kennis- en Vormingscentrum voor Natuur en Milieu
Pastoraal op school.
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
Wat moet je kunnen als NME Centrum om in een duurzaamheidsnetwerk te kunnen samenwerken? Arjen E.J. Wals.
Nieuwe generatie leerlingen & medewerkers in de gezondheidszorg
Jean Piaget Programma’s hebben een grote effectiviteit als die in het basisonderwijs rekening houden met de ontwikkelingsfasen van Piaget (hattie, 2010)
Samenwerken in burgerschap
Betrokkenheid als kwaliteit van leerprocessen en leerresultaten
Samen grenzen verleggen voor elk talent
De weg is het doel: de EDO-excursie als reflexieve zoektocht naar een duurzamere wereld Arjen E.J. Wals.
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: bevolking Paragraaf 9 t/m 11
NME: kiezen, leren, meedoen
NME en jongeren: niet méér, maar beter!
Bijeenkomst ‘Leefbaarheid’ Rabobank Zuidwest-Drenthe (2) Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Stadsboer als Sociaal ondernemer, “Vooruitgang in de wereld komt tot stand door ondernemende mensen die nieuwe combinaties maken” Joseph Schumpeter Presentatie.
Leerkrachtcompetenties 6 oktober 2014 Caroline Kearney Senior Project Manager & Onderwijsanalist.
Opvoeding tot democratisch burgerschap
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Burgerschap Scholen hebben de opdracht actief burgerschap
Games en Burgerschap Joyce Neys, MSc Erasmus Universiteit Rotterdam
Waardering voor de normering Persoonlijke ontwikkeling door de ogen van de coach.
Dr. Mandy de Wilde Universiteit Antwerpen
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
Leer kracht Workshop over competenties van
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
KERNgezond. “Kinderen kunnen gezond eten leren afkijken” (Telegraaf, 7 nov 2013) “15 Procent van de leerlingen op de basisschool ontbijt niet of niet.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Inzoomen op de competenties  Beantwoord de volgende vragen: -Wat zijn competenties? -Wat is de norm? -Waarom kijken we naar competenties in een procesgericht.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Duurzaamheidbalans Oisterwijk Wat waren we van plan? 2006: Resultaten meten van deze coalitieperiode: beginstand en eindstand.
Over NME en EDO PWC NME Minaraad 17 oktober
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Alle kinderen voedselvaardig Steunpunt Smaaklessen, Wageningen UR.
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
Kwalificatie eisen Om goed in de samenleving mee te kunnen doen is een voorbereiding alleen op jouw beroep niet voldoende. Bijv. - sturing geven.
De NOODZAAK van een PARADIGMASHIFT
Gezondheid en gezond gedrag
Vluchtelingen en asielzoekers
De juiste route naar het juiste doel
Toekomstgericht personeelsbeleid
Naar een typologie van scholen
Consumenten-gedrag Sociologische blik
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
CE  BNN Circulaire Economie  Beroepsonderwijs Noord-Nederland
Maakonderwijs Verbeelden – spelen – maken - leren
Het Nederlands Autisme Register: de cijfers en het echte leven
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Aardrijkskunde 7.6 Relaties 7.5 Weer 7.4 Klimaat
Transcript van de presentatie:

EDO in pedagogisch perspectief Arjen E.J. Wals

EDO: een vergaarbak van moderne educaties? vredeseducatie health ontwikkelings- educatie gezondheidseducatie NME mensenrechten- educatie consumenten- educatie burgerschapseducatie

EDO in historisch perspectief Natuurbeschermingseducatie (   1970) groen, ecologisch, emotioneel, jonge kinderen (primair onderwijs), bezoekers Natuur & Milieu-educatie (  ) groen en grijs, gedragsverandering, primair en secondair onderwijs maar ook burgers (jong en oud) EDO /LvDO (  present) duurzaamheid, leefstijlen en systemen alle lagen van het onderwijs, ‘life-long learning’ )

Vijf relaties tussen NME – EDO 1. NME maakt deeluit van EDO 2. EDO maakt deeluit van NME

Vijf relaties tussen NME – EDO 3. NME overlapt met EDO 4. EDO = NME = ? 5. EDO is een ontwikkelingsfase

De mantra van SD: Orwell’s waarschuwing… Erosie van betekenis (‘newspeak’) duurzaamheid is alles polarisatie (duurzaam en niet-duurzaam) De-politisering (‘doublethink’) verenigen van tegenpolen (duurzame economische groei) ontkenning van ideologische verschillen Beperken van keuzeruimte/opties (‘thought police’) voorschrijven van de betekenis van duurzaamheid en de weg er naartoe

besloten voorafbepaald voorgeschreven hierarchisch autocratisch conditionering democratisch participatief sociaal leren open zelfverantwoordelijk zelfbepaald leerlingen als onderdanen leerlingen als mondige burgers spanningsbogen

besloten voorafbepaald voorgeschreven hierarchisch autocratisch conditionering democratisch participatief sociaal leren open zelfverantwoordelijk zelfbepaald Burgers als onderdanen Actieve, mondige burgers voorbeelden

voorafbepaald voorgeschreven hierarchisch autocratisch conditionering democratisch participatief sociaal leren zelfverantwoordelijk zelfbepaald kennisoverdrager inhoudelijke expert instructeur loods/gids coach facilitator bruggenbouwer rollen

Ad-hoc of structureel door de hele school?

PrincipeBeschrijving Totale onderdompeling Voed de activiteit met directe ervaringen met levensechte onderwerpen Verscheidenheid in leerstijlen Hou rekening met verschillende leerstijlen en voorkeuren binnen een groep Actieve participatieOntwikkel eigenaarschap van eigen leren door je kennis, ervaringen en ideeën te gebruiken en laat je route beïnvloeden Waarde van waarderen (evalueren) Stel je open voor nieuwe manieren van denken en beoordeel die door zelfreflectie Evenwicht ver en nabijPendel tussen lokale en mondiale duurzaamheidsvraagstukken (onderwerpen) Werk met gevalstudiesVerdiep eigen inzicht door een onderwerp in de diepte uit te spitten Sociale dimensie van leren Vergelijk je ideeën, ervaringen en gevoelens met die van anderen Leren voor actieZorg ervoor dat het ontwikkelen van actiegerichte competenties deel uit maakt van het leerproces

EDO vanuit een pedagogisch perspectief Vertrek vanuit betrokkenheid Ruimte voor participatie Leefwereldnabij Zoek de verschillen: pendel tussen werelden (dichtbij-verweg, arm-rijk, groen-grijs, etc.) Hoofd-hart-handen Gericht op handelingsperspectieven

Dank voor uw betrokkenheid!