Module school en samenleving

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

voor Leonardo Colleges
De nieuwe ICT-diamant Sociaal-ethische competenties
21 mei – ontmoetingsdag - sessie 2a - 13 uur tot uur - lokaal A (aula)
Ervaringen in samenwerking
Project ICT–ondersteuning voor kinderen met leerstoornissen
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Het digitaal schoolbord
Samen leren werken in de cloud
Onderzoekscompetenties en VOET-en
Leren in een ICT - context. een verhaal in beeld brengen…
Digitaal Presenteren Publiek boeien Aandacht vasthouden s.
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
BattleBots The school battle.
Integrale opdrachten STW
Visie bepalen Techniek op de ……….school. Doelstelling Komen tot een duidelijke visie op techniek, rekening houdend met de toekomst, zodat er gebruik gemaakt.
Marco Ligtvoet MSc Aardrijkskunde IOL 14 mei 2010
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Een gewaarborgd ict-aanbod in de school voor de toekomst.
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
“ Beleidsmatig werken aan ICT ”
Een grote kromme lijn, twee kleine schuine streepjes, een verticaal lijnstuk, een licht gebogen lijn, een blauwe driehoek, twee cirkels, twee blauwe bolletjes,
Lesgeven en begeleiden
Wat kun je er (niet) mee binnen het onderwijs?
25 MEI MEI 2009 Workshop : onderwijskundige context en ict.
Prikkel: leren is leuk Mediamatic • Cidi Davidse •
Informatie Communicatie Technologie
Informatie Communicatie Technologie
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
ICT-COMPETENTIES in het basisonderwijs van ICT-integratie naar ICT-competentie.
SEPTEMBER 2007 : ICT-EINDTERMEN= werken aan ICT-COMPETENTIES informatiecommunicatie (in) (be) oefenen twee richtingen (op) zoeken één richting ICT op een.
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
ICT-praktijkdag 1 ste leerjaar … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
een grote kromme lijn, twee kleine schuine streepjes, een verticaal lijnstuk, een licht gebogen lijn, een blauwe driehoek, twee cirkels, twee blauwe bolletjes,
bouwstenen voor ict in het onderwijs
Leren in een ICT - context Aalst 06 juni 2011 – Massemen 07 juni 2011.
CinekidStudio: zelf doen geeft inzicht!. Introductie Games (serious games / cots games) Virtuele werelden Playful digital tools Onderzoek naar het gebruik.
Geïntegreerd werken aan de ICT-eindtermen binnen muzische vorming.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Van harte welkom. Dinsdag 30 januari Indeling van de avond Opening Presentatie “Digitale slootjes” Demonstratie “Digibord” Pauze Zelf proberen en.
Eindtermen ICT 1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. 2. De.
Sensing theessence of Blijvliet. Research Sfeer Visie‘s Communicatie Problemen Contact ouders en school.
PRESENTEREN KUN JE LEREN
© Alert Management Consultants Slim Werk Vinden Programma.
2rootje ‘Dat is uit de kunst’
Workshop ‘visieversneller’
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
MEDIAOPVOEDING. 1. EEN NIEUW LEERPLAN zie blz. 5 Mediamaatschappij Beleidsdiscours rond mediawijsheid/ geletterdheid/digitale kloof Mediageneratie van.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
WELKOM OP ‘T ATRIUM mavo / havo / vwo
De openbare bibliotheek als huis van de mediawijsheid in 2027
Coaching in regioleren
Presentatie EduCheck SOML
Paspoort griekse goden
Docentvaardigheden ICT
Doelen behalen met activiteiten
Doelen behalen met activiteiten
Sterke kanten Valkuilen Bedreigingen Kansen Bianca Breukelaar
Inhoud Digitale ontwikkelingen op school Actuele zaken Wat vindt u?
Bedrijvigheid in de lessen economie!
Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

Module school en samenleving Praktische vragen: g.demunter@telenet.be Module school en samenleving 09/10/10 (systeem)innovatie in samenleving en onderwijs 16/10/10 bouwstenen voor ict in het onderwijs 23/10/10 klas- en schooleigen ict-aanbod én bewaking

Hoe slaan we in (onze) school de brug naar ICT ?

bouwstenen voor ict in het onderwijs

doelgroep ? (spel)doel ? domein ? kennen ? kunnen ? hoe leren ? competentie: leren m.b.v. ICT doelgroep ? (spel)doel ? domein ? 66 inzichten verwerven over de ruimte Experimenteren met de ruimte (voorwerpen van vorm veranderen, vullen en leegmaken, in en uit elkaar halen, voorwerpen herschikken, constructies maken, vouwen, draaien, uitrekken, stapelen); kennen ? kunnen ? hoe leren ?

competentie: zoeken, verwerken en bewaren m.b.v. ICT doelgroep ? werkdoel ? domein ? kennen ? kunnen ? hoe leren ?

doelgroep ? (spel)doel ? domein ? kennen ? kunnen ? hoe leren ? competentie: oefenen m.b.v. ICT doelgroep ? (spel)doel ? domein ? MK37: - symmetrie en asymmetrie ontdekken als het resultaat van een spiegeling - symmetrieassen ontdekken - daarbij de termen symmetrie, symmetrisch en symmetrieas gebruiken kennen ? kunnen ? hoe leren ?

competentie: creatief vormgeven m.b.v. ICT doelgroep ? doel ? domein ? 12. Het beeldaspect ‘vorm' ervaren en toepassen. 14. Het beeldaspect ‘compositie' ervaren en toepassen. kennen ? kunnen ? hoe leren ?

Opdrachten i.v.m. een schoolproject rond “Het circus” Maak een presentatie van de voorbereidingen en oefendagen voor het optreden. Informeer naar materiaal en benodigdheden. Nodig je familie en vrienden uit om naar het spektakel te komen. Maak een reportage van het gebeuren. Zet het beeld- en geluidsmateriaal van het optreden op de website van de school. Verwittig ouders en familie een bericht zodra alles op de website van de school staat. Dit veronderstelt competenties als “(op)zoeken”, “bewerken”, “bewaren”, “ontwerpen”, “presenteren”, “communiceren”, “oefenen”, “leren”, “gebruiken” Dit vraagt vaardigheden van omgaan met een digitaal fototoestel, een beamer, een website, powerpoint, een geluidsinstallatie, een brochure typen en printen, foto’s invoegen, e-mailen, … Dit impliceert evaluatie en zelfevaluatie en kan leiden tot een woordelijke rapportering.

op zoek naar een (gewaarborgd) aanbod…

bouwsteEN 1 ICT-inhoud leerstof + applicatie + competentie(s)

zoek je leerwinst 1 wat is er de voorbije 8 jaren ondernomen op je school betreffende ict-INHOUD ? heeft dat iets veranderd aan jouw manier van werken ?

bouwstenen voor ict in het onderwijs ICT-inhoud

prikkels kansen kennis gedrag vaardigheid competentie leervermogen

ICT om het “leren” te verbeteren ICT om het “leren” aangenamer, efficiënter, gedifferentieerder te maken een beamer… vervangt … wandplaten een interactief whiteboard… vervangt … schoolborden online oefeningen … vervangen … tafelrijtjes ICT om het “leren” te verbeteren mindmapping… verbetert … taalverwerving en woordspinnen google earth ... verbetert ... werolessen ICT om “leren” te vernieuwen dropbox fundels

del.icio.us social bookmarking

http://www.sciencecaching.be

Onderwijskundige context en ict  visie op competentie  visie op relatie  visie op autonomie visie op competentie + visie op relatie + visie op autonomie = adaptief onderwijs

bouwsteEN 2 visie op leren = overdracht + autonomie + interactie

zoek je leerwinst 2 wat is er de voorbije 8 jaren ondernomen op je school betreffende ict-VISIE ? heeft dat iets veranderd aan jouw manier van werken ?