Casus: Master Verpleegkunde en vroedkunde Prof. W. Sermeus K.U.Leuven Hoger onderwijs: binair, complementair, circulair? Dwarsverbanden Hogescholen – Universiteit 11 februari 2010 Casus: Master Verpleegkunde en vroedkunde Prof. W. Sermeus K.U.Leuven (Sermeus W. , TH&MA, 2009/2, p. 44-49)
Inhoud Korte situering opleiding verpleegkunde in Vlaanderen Samenwerking tussen hogescholen en universiteit: huidig, knelpunten en toekomst
Inschrijvingen Bachelor verpleegkunde 2008-2009 Instelling M V TOTAAL Associatie Leuven 578 2723 3301 Totaal Vlaanderen 989 4591 5580 58% 59% (incl. Brugprogrammastudenten) Bron: http://www.ond.vlaanderen.be
Inschrijvingen Bachelor vroedkunde 2008-2009 Instelling M V TOTAAL Associatie Leuven 4 846 850 Totaal Vlaanderen 9 1568 1577 44% 54% Bron: http://www.ond.vlaanderen.be
Inschrijvingen master verpleegkunde-vroedkunde 2006-2007 Instelling Schakel Master TOTAAL KU Leuven 88 64 152 U Antwerpen 89 58 147 U Gent 85 74 159 VU Brussel 6 18 24 268 214 482 Bron: http://www.vlir.be, onderwijsvisitatie master verpleegkunde / vroedkunde, 2008
Samenhang bachelor – master verpleegkunde en vroedkunde Master in de verpleegkunde/ de vroedkunde (60stp.) Afstudeerrichting verpleegkunde Afstudeerrichting vroedkunde Schakelprogramma (60stp.) Na het volgen van een bacheloropleiding in de verpleegkunde of de vroedkunde, kunnen de studenten instromen in het gemeenschappelijk schakelprogramma om dan weer de keuze te maken in de master tussen de afstudeerrichting verpleegkunde of vroedkunde Bachelor in Verpleegkunde (180stp.) Bachelor in Vroedkunde (180stp.)
Finaliteiten Bachelor en Master Kennis, vaardigheden, attitudes Professionele verpleegkundige praktijkvoering Wetenschappelijk verantwoorde zorgverlening Schakelprogramma en Master: Wetenschap en onderzoek Overhevelen van de onderzoeksresultaten naar de praktijk Klinisch & professioneel leiderschap Geavanceerde klinische kennis & vaardigheden
Resultaten onderwijsvisitatie master verpleegkunde- vroedkunde 2008 (Score op 20 beoordeelde facetten van het onderwijs) Universiteit Onvoldoende Voldoende Goed Excellent Vrije universiteit Brussel 3 14 Universiteit Antwerpen 8 11 1 Universiteit Gent 10 7 Katholieke Universiteit Leuven 6 Excellent voor: domeinspecifieke eisen, eisen professionele en academische gerichtheid, onderwijsrendement (Bron: www.vlir.be)
Inhoud Korte situering opleiding verpleegkunde in Vlaanderen Samenwerking tussen hogescholen en universiteit: huidig, knelpunten en toekomst
Samenwerking tussen hogescholen en universiteit voor verpleegkunde / vroedkunde 2002, associatiewerkgroep verpleegkunde-vroedkunde departementshoofden hogescholen en ZAP Centrum Ziekenhuis- enVerplegingswetenschap KULeuven 2004 start master verpleegkunde en vroedkunde als gemeenschappelijk initiatief associatie (via samenwerkingsovereenkomst) Opstart van (deel)werkgroepen Curriculumontwikkeling verpleegkunde, curriculumontwikkeling vroedkunde, banaba en navorming, opleiding en vorming, netwerk stage, Internationalisering Oprichting van leergemeenschappen Geriatrie, geestelijke gezondheidszorg, wetenschappelijke vorming, gezondheidsrecht, gezondheidspsychologie
Vervolg, Associatiedag (aan het begin van elk academiejaar) Dag van het onderzoek (uitwisseling van PWO-projecten) Volgende is 12/03/2010 Gemeenschappelijk programma voor inkomende internationale studenten « diversity and unity » Vorming voor docenten Initiatiecursus wetenschappelijk onderzoek voor docenten verpleegkunde / vroedkunde Gemeenschappelijk onderzoek binnen OOF BAOBAB, voortgangstoets,…
Nood aan een meer gestructureerde samenwerking Waarom? Meerlagige organisatie Vnl. Samenwerking op programmalaag en kennislaag Vereist logische samenhang
Organisaties zijn meerlagig Curriculum verpleegkunde bachelor Diversity & unity Master verpleegkunde/vroedkunde Projecten en programmalaag Wetenschappelijke vorming geriatrie gezondheidsrecht kennislaag KHK KHBO KHM KHL KAHOSL HUB KATHO KHLim KUL Associatie bedrijfsysteemlaag Bron: Damhuis et.al., bestuurders aan het bed, 2009
Organisaties zijn meerlagig Actieterrein van de werkgroep en deelwerkgroepen Curriculum verpleegkunde bachelor Diversity & unity Master verpleegkunde/vroedkunde Projecten en programmalaag Wetenschappelijke vorming Actieterrein van de leergemeenschappen geriatrie gezondheidsrecht kennislaag Actieterrein van de associatie, hogescholen, universiteit KHK KHBO KHM KHL KAHOSL HUB KATHO KHLim KUL Associatie bedrijfsysteemlaag Bron: Damhuis et.al., bestuurders aan het bed, 2009
Dwarsverbanden in meerlagige organisaties Actieterrein van de werkgroep en deelwerkgroepen Curriculum verpleegkunde bachelor Diversity & unity Master verpleegkunde/vroedkunde Projecten en programmalaag Wetenschappelijke vorming Actieterrein van de leergemeenschappen geriatrie gezondheidsrecht kennislaag Actieterrein van de associatie, hogescholen, universiteit KHK KHBO KHM KHL KAHOSL HUB KATHO KHLim KUL Associatie Associatie bedrijfsysteemlaag Bron: Damhuis et.al., bestuurders aan het bed, 2009
Voorbeelden van noden aan geïntegreerde dwarsverbanden Onderwijs: Gemeenschappelijk competentieprofiel voor verpleegkunde (Associatie, Vlaanderen) Voordelen: kwaliteit naar praktijk, flexibiliteit (doorstroommogelijkheden) Probleem: implementatie Navorming: Waaier van banaba’s en postgraduaten Nood aan eenduidig aanbod Formulering van beleidskader voor banaba’s en posthogeschoolvorming
Vervolg, Onderzoek: Internationalisering: PWO: versnippering van onderzoeksmiddelen Weinig verpleegkundigen / vroedvrouwen met doctoraat in hogescholen Nood aan versterken van onderzoekscapaciteit voor verpleegkunde en vroedkunde: vraagt geïntegreerd plan Internationalisering: In vele landen (Scandinavië, UK, Spanje, …) is de volledige opleiding verpleegkunde (bachelor-master) aan de universiteit Internationale samenwerking op vlak van onderwijs & onderzoek vraagt gezamenlijke aanpak
Wat brengt de toekomst ? Sterkte/zwakte huidige samenwerking: Sterk: in samenwerking en informatie-uitwisseling Zwak: in besluitvorming en implementatie Reden: gebrek aan logische samenhang tussen programmalaag/ kennislaag en bedrijfssysteemlaag. Nood aan coördinatie: Doel: versterken van logische samenhang tussen de verschillende lagen Met aandacht voor eigen profilering en regionale verankering Geen nieuwe structuur, maar wel (be)sturen: keuzes maken, beslissen en implementatie