Casus: Master Verpleegkunde en vroedkunde Prof. W. Sermeus K.U.Leuven

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Invoering van Corona Belangrijke wijzigingen voor studenten Check regelmatig voor updates van deze presentatie.
Advertisements

Symposium “Leer- en Innovatiecentrum”
Ontwikkelingssamenwerking en internationale aspecten van de kinesitherapie Een case study Prof. F. Staes.
Beurzen voor studenten Studie en stage Erasmus+ Actielijn 1 - Individuele leermobiliteit Versie november 2013.
Onderzoekscentrum KHMechelen, Onze-Lieve-Vrouwestraat 94, 2800 Mechelen, T Faal- en succesfactoren voor goede dwarsverbanden.
Probleem psychologie •Vanouds goede opleiding •Invoering student activerend onderwijs •Veel en groeiend aantal studenten •Kwaliteit opleiding in gevaar:
1 Diplomaruimte Informatie voor Studenten. 2 Wat is de diplomaruimte? Invoering van een opleidingsmodel Eenvormige structuur voor alle studenten van de.
De vormgeving van de bachelor/master trajecten voor verloskundigen
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Situering K-point binnen de KHK. Katholieke Hogeschool Kempen VorselaarLierTurnhoutGeel GEZONDH. TECHN.W. GEZONDH. LERAREN H W B.
Hoger onderwijs in cijfers Brussel, 03/02/2013. STUDENTEN INSCHRIJVINGEN HOGER ONDERWIJS
Flexibilisering Decreet universiteiten ‘91 Flexibiliseringsdecreet Rechtspositieregeling van de student, de participatie.
Leerkrediet
Het hoger onderwijs BACHELOR MASTER ABA PBA HOGESCHOOL Banaba Bologna
Implementatie van wetenschappelijk onderzoek in de opleiding Biomedische Laboratoriumtechnologie Dr.Sc. Peter Van Hauwe.
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
Praktijkvoorbeeld Vversterk in de Pabo Fontys Pabo Tilburg
HOGER ONDERWIJS: BINAIR, COMPLEMENTAIR, CIRCULAIR? Dwarsverbanden Hogescholen – Universiteiten Case Master in het Sociaal Werk – Bachelor in het Sociaal.
Hoger onderwijs: binair, complementair, circulair?
Samenwerking tussen academisch en professioneel HO Een Europese kijk Hans Vossensteyn Studiedag Associatie K.U. Leuven “Hoger onderwijs: binair, complementair,
Hoger Onderwijs: binair, complementair, circulair?
Samenwerking universiteit - hogescholen. Bachelor toerisme – en recreatiemanagement Master Toerisme Voorbereidingsprogramma Schakelprogramma Bachelor.
Welke terminologie wordt gehanteerd in welke kaders ?
0 Centrum WeST: Het Centrum voor Werken en Studeren.
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
Peer Tutoring Studenten ondersteunen eerstejaars Apers Katrien en Verdyck Marc, Departement Gezondheidszorg Turnhout.
Faculteit Bio-ingenieurswetenschappen ERASMUS uitwisseling Vakkenpakketten voor uitgaande studenten.
De nieuwe lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding Mentorendag november.
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
Studietrajecten FPPW na prof. bach. sec. onderwijs
Hoger onderwijs in cijfers Persconferentie Brussel, 15/12/2011.
Leerkrediet Liesbeth Hens Departement Onderwijs en Vorming
Achtergrond Actieplan mobiliteit 2009 Leuven – Louvain-la-Neuve: “In 2020, at least 20% of those graduating in the European Higher Education Area should.
Decreet Lerarenopleiding Frank Vandenbroucke 13 januari 2006.
RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS Beleidsdomein Onderwijs en Vorming De (specifieke) lerarenopleiding De (specifieke) lerarenopleiding.
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
Samenwerking werkveld - HAN
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Overzicht De context: het decreet op de kwalificatiestructuur
Academische lerarenopleiding primair onderwijs
Ontwikkelingen in het hoger onderwijs
Wetenschap & Technologie Rol van opleiding en onderzoek in de innovatieketen Karen Maex, vicerector.
Kwaliteitsmeting internationale partnerschappen
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
Studenten in de stad Hasselt Presentatie congres ‘Jong in de stad’
Voortgangsrapportage Utrechtse Onderwijs Agenda. Utrechtse Onderwijs Agenda is de invulling van de Lokale Educatieve Agenda In 2006 een gezamenlijk ambitiedocument.
Topzorg in de GGZ verpleegkunde Waar praktijk en kennis elkaar vinden Maandag 26 mei 2008 Congrescentrum de Reehorst, Ede Opening Dr. Ineke van Halsema.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Rotterdam Academy Rotterdam, 2 februari 2011.
Studenten ondersteunen eerstejaars
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
Zorginnovatie in een academisch netwerk
EVC bij de buren – 27 november 2007 – Karine Janssens – Universiteit Gent EVC bij de buren EVC bij de buren in Vlaanderen Karine Janssens EVC-coördinator.
Studienamiddag “Learning Outcomes” VLIR - VLHORA STUURGROEP Johan Cloet.
Curriculumhervorming Bachelor TT Paul Pauwels – vicedecaan onderwijs.
Een perspectief voor Vlaanderen Aggiornamento Een perspectief voor Vlaanderen auteur functie datum Beter Engels of beter Nederlands in het hoger onderwijs.
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
Opdracht wetenschappelijke review leerlingenbegeleiding
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
Dwarsverbanden m.b.t. onderwijs in de KaHo Sint-Lieven Erik Peeters Hoofd Dienst Onderwijsondersteuning en –ontwikkeling KaHo Sint-Lieven 1 Erik Peeters.
Opening Twente Centre for Career Research (UT) “Professionele ontwikkeling van leerkrachten vanuit beleidsperspectief” Monique Vogelzang Directeur directie.
Informatiemodule stage-coördinatoren Najaar 2004 Dienst Onderwijs Geneeskunde KU Leuven.
REISBEURZEN 2007 studenten reizen naar het Zuiden VLIR-UOS / K.U.Leuven.
Meer innovatieve professionals
Onderzoeksmaster Rechten 5 november Wat is de onderzoeksmaster? Uniek programma in Vlaanderen Samenwerking met Universiteit Tilburg Afzonderlijke.
BaVPK-BRUG-VIA-banaba of vier opleidingstrajecten voor verpleegkunde H. Schouppe Groepsdirecteur Gezondheid & Welzijn.
Aquacultuuronderwijs: ervaringen en vooruitzichten in en uit Vlaanderen Stef Aerts HUB-KAHO.
Wat betekent dat voor huidige VWO-ers Fried Keesen University College Utrecht UU Internationale Universiteit.
Programma(hervorming) Prof. dr. Jan Masschelein Prof. dr. Filip Dochy 15/02/20111.
Bedrijven en kennisinstellingen: doen waar je goed in bent! Louise van Weerden Lector “SMEs in International Business” Saxion Veenendaal, 28 januari seminar.
Onderzoeksmaster Rechten
Transcript van de presentatie:

Casus: Master Verpleegkunde en vroedkunde Prof. W. Sermeus K.U.Leuven Hoger onderwijs: binair, complementair, circulair? Dwarsverbanden Hogescholen – Universiteit 11 februari 2010 Casus: Master Verpleegkunde en vroedkunde Prof. W. Sermeus K.U.Leuven (Sermeus W. , TH&MA, 2009/2, p. 44-49)

Inhoud Korte situering opleiding verpleegkunde in Vlaanderen Samenwerking tussen hogescholen en universiteit: huidig, knelpunten en toekomst

Inschrijvingen Bachelor verpleegkunde 2008-2009 Instelling M V TOTAAL Associatie Leuven 578 2723 3301 Totaal Vlaanderen 989 4591 5580 58% 59% (incl. Brugprogrammastudenten) Bron: http://www.ond.vlaanderen.be

Inschrijvingen Bachelor vroedkunde 2008-2009 Instelling M V TOTAAL Associatie Leuven 4 846 850 Totaal Vlaanderen 9 1568 1577 44% 54% Bron: http://www.ond.vlaanderen.be

Inschrijvingen master verpleegkunde-vroedkunde 2006-2007 Instelling Schakel Master TOTAAL KU Leuven 88 64 152 U Antwerpen 89 58 147 U Gent 85 74 159 VU Brussel 6 18 24 268 214 482 Bron: http://www.vlir.be, onderwijsvisitatie master verpleegkunde / vroedkunde, 2008

Samenhang bachelor – master verpleegkunde en vroedkunde Master in de verpleegkunde/ de vroedkunde (60stp.) Afstudeerrichting verpleegkunde Afstudeerrichting vroedkunde Schakelprogramma (60stp.) Na het volgen van een bacheloropleiding in de verpleegkunde of de vroedkunde, kunnen de studenten instromen in het gemeenschappelijk schakelprogramma om dan weer de keuze te maken in de master tussen de afstudeerrichting verpleegkunde of vroedkunde Bachelor in Verpleegkunde (180stp.) Bachelor in Vroedkunde (180stp.)

Finaliteiten Bachelor en Master Kennis, vaardigheden, attitudes Professionele verpleegkundige praktijkvoering Wetenschappelijk verantwoorde zorgverlening Schakelprogramma en Master: Wetenschap en onderzoek Overhevelen van de onderzoeksresultaten naar de praktijk Klinisch & professioneel leiderschap Geavanceerde klinische kennis & vaardigheden

Resultaten onderwijsvisitatie master verpleegkunde- vroedkunde 2008 (Score op 20 beoordeelde facetten van het onderwijs) Universiteit Onvoldoende Voldoende Goed Excellent Vrije universiteit Brussel 3 14 Universiteit Antwerpen 8 11 1 Universiteit Gent 10 7 Katholieke Universiteit Leuven 6 Excellent voor: domeinspecifieke eisen, eisen professionele en academische gerichtheid, onderwijsrendement (Bron: www.vlir.be)

Inhoud Korte situering opleiding verpleegkunde in Vlaanderen Samenwerking tussen hogescholen en universiteit: huidig, knelpunten en toekomst

Samenwerking tussen hogescholen en universiteit voor verpleegkunde / vroedkunde 2002, associatiewerkgroep verpleegkunde-vroedkunde departementshoofden hogescholen en ZAP Centrum Ziekenhuis- enVerplegingswetenschap KULeuven 2004 start master verpleegkunde en vroedkunde als gemeenschappelijk initiatief associatie (via samenwerkingsovereenkomst) Opstart van (deel)werkgroepen Curriculumontwikkeling verpleegkunde, curriculumontwikkeling vroedkunde, banaba en navorming, opleiding en vorming, netwerk stage, Internationalisering Oprichting van leergemeenschappen Geriatrie, geestelijke gezondheidszorg, wetenschappelijke vorming, gezondheidsrecht, gezondheidspsychologie

Vervolg, Associatiedag (aan het begin van elk academiejaar) Dag van het onderzoek (uitwisseling van PWO-projecten) Volgende is 12/03/2010 Gemeenschappelijk programma voor inkomende internationale studenten « diversity and unity » Vorming voor docenten Initiatiecursus wetenschappelijk onderzoek voor docenten verpleegkunde / vroedkunde Gemeenschappelijk onderzoek binnen OOF BAOBAB, voortgangstoets,…

Nood aan een meer gestructureerde samenwerking Waarom? Meerlagige organisatie Vnl. Samenwerking op programmalaag en kennislaag Vereist logische samenhang

Organisaties zijn meerlagig Curriculum verpleegkunde bachelor Diversity & unity Master verpleegkunde/vroedkunde Projecten en programmalaag Wetenschappelijke vorming geriatrie gezondheidsrecht kennislaag KHK KHBO KHM KHL KAHOSL HUB KATHO KHLim KUL Associatie bedrijfsysteemlaag Bron: Damhuis et.al., bestuurders aan het bed, 2009

Organisaties zijn meerlagig Actieterrein van de werkgroep en deelwerkgroepen Curriculum verpleegkunde bachelor Diversity & unity Master verpleegkunde/vroedkunde Projecten en programmalaag Wetenschappelijke vorming Actieterrein van de leergemeenschappen geriatrie gezondheidsrecht kennislaag Actieterrein van de associatie, hogescholen, universiteit KHK KHBO KHM KHL KAHOSL HUB KATHO KHLim KUL Associatie bedrijfsysteemlaag Bron: Damhuis et.al., bestuurders aan het bed, 2009

Dwarsverbanden in meerlagige organisaties Actieterrein van de werkgroep en deelwerkgroepen Curriculum verpleegkunde bachelor Diversity & unity Master verpleegkunde/vroedkunde Projecten en programmalaag Wetenschappelijke vorming Actieterrein van de leergemeenschappen geriatrie gezondheidsrecht kennislaag Actieterrein van de associatie, hogescholen, universiteit KHK KHBO KHM KHL KAHOSL HUB KATHO KHLim KUL Associatie Associatie bedrijfsysteemlaag Bron: Damhuis et.al., bestuurders aan het bed, 2009

Voorbeelden van noden aan geïntegreerde dwarsverbanden Onderwijs: Gemeenschappelijk competentieprofiel voor verpleegkunde (Associatie, Vlaanderen) Voordelen: kwaliteit naar praktijk, flexibiliteit (doorstroommogelijkheden) Probleem: implementatie Navorming: Waaier van banaba’s en postgraduaten Nood aan eenduidig aanbod Formulering van beleidskader voor banaba’s en posthogeschoolvorming

Vervolg, Onderzoek: Internationalisering: PWO: versnippering van onderzoeksmiddelen Weinig verpleegkundigen / vroedvrouwen met doctoraat in hogescholen Nood aan versterken van onderzoekscapaciteit voor verpleegkunde en vroedkunde: vraagt geïntegreerd plan Internationalisering: In vele landen (Scandinavië, UK, Spanje, …) is de volledige opleiding verpleegkunde (bachelor-master) aan de universiteit Internationale samenwerking op vlak van onderwijs & onderzoek vraagt gezamenlijke aanpak

Wat brengt de toekomst ? Sterkte/zwakte huidige samenwerking: Sterk: in samenwerking en informatie-uitwisseling Zwak: in besluitvorming en implementatie Reden: gebrek aan logische samenhang tussen programmalaag/ kennislaag en bedrijfssysteemlaag. Nood aan coördinatie: Doel: versterken van logische samenhang tussen de verschillende lagen Met aandacht voor eigen profilering en regionale verankering Geen nieuwe structuur, maar wel (be)sturen: keuzes maken, beslissen en implementatie