Adviescommissie ‘Flexibel hoger onderwijs voor werkenden’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Studiekeuze123 Jouw studie. Jouw Keuze. Studiekeuze123.
Advertisements

HOGER BEDRIJFSDIPLOMA (HBd) 27 november 2013 Leido.
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010.
26 november 2010 Arbeidsmarkt-relevantie voor de Ad A.O.W.-overleg I Hans Daale.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Workshop Boris Platform gehandicapten mbo 7 november 2013.
Beroepsonderwijs tijdens de energie transitie Vergroten uitstroom naar (top)sector energie dankzij unieke samenwerking. : HAN.
Werkconferentie ‘Flexibel hoger onderwijs voor werkenden’
Naar een responsief hoger onderwijsaanbod voor werkenden Beelden uit het buitenland Werkconferentie flexibel hoger onderwijs voor werkenden 21 maart 2013.
Nieuwjaarsbijeenkomst Federatie Zakenvrouwen & Female Leaders 22 januari 2014.
Challenge the future Delft University of Technology Onderwijs en Kwaliteitszorg Visitatie-ervaringen Paul Rullmann 15 oktober 2013.
Opleiden in het belang van de groene sector Opzet Schets van de tuinbouwsector Vooruitblik tot 2016 Een leven lang leren.
Samenwerking, basis voor Ad-succes 23 mei 2007
Handicap + studie nieuwe stijl Congres OCW Studeren met een functiebeperking Utrecht, 24 november 2011.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Valorisatie Programma Rotterdam
Kleine historie hoger onderwijs in Apeldoorn
Hoger Onderwijs Groep Bouw en Ruimte
Studiedag Hoger Bedrijfsdiploma 8 april 2013
De flexibele deeltijd: MODULAIR MET EXTRA’S
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
HOG Bouw en Ruimte Uniforme EVC-Procedure Presentatie 26 november 2008.
Maatwerk vanuit Management in Zorg en Dienstverlening HAN/MZD/2011.
VKS als brug tussen onderwijs en arbeidsmarkt De Vlaamse kwalificatiestructuur in perspectief
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
KEIHARDE KENNISQUIZ DvdB Vraag 1 Hoeveel Ad’s draaien er nu?
1 Inhoud Korte introductie Projectdirectie Leren & Werken Hoger kennisniveau Kabinetsmaatregelen i.v.m. crises Gebruik O&O fondsen.
Kenniscentra en de Associate degree Een arbeidsmarktrelevante kwalificatie tussen MBO-4 en de Bachelor Wim Streumer, 1 april 2008 te Amersfoort.
Opbouw presentatie Kenmerken Ad
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA Hans Daale 8 april Na te lopen… Waarom nu een discussie over een HBd Waarom nu een discussie over een HBd Wat is dan eigenlijk.
4 december deeltijd-hbo Post-Ad in deeltijd formeel en niet-formeel Hans Daale Leido Academy.
Ronde 5 van de Ad Hans Daale Leido. De Ad in ons land  Wat is de Ad  Koppeling aan NLQF  Eerste stap in het hbo – dus hoger onderwijs  MBO-4 / Ad.
Hoger Bedrijfsdiploma
Opbouw presentatie Schets Nederlands onderwijssysteem Wat vooraf ging
1 april 2008 Associate degree en MBO-HBO Hans Daale Leido.
Associate degree Hans Daale, Leido Jan Nienhuis, Ecabo Beroepskolommenmanifestatie 2007.
Opbouw presentatie Kenmerken Ad
Associate degree Een stand van zaken Hans Daale NVS-NVL 11 oktober 2007.
15 april 2008 Associate degree stand van zaken Hans Daale Leido.
Traject van de toekomst Presentatie voorlopersaanpak 23 april 2012 Thema: soepele overgang van school naar werk Otto Jongsma – Gemeente Groningen Hans.
De flexibele deeltijdopleiding: hogeschool én overheid aan zet
Begeleiding starters en professionalisering docenten Project 2 1.
Maatwerk in (op)scholing project 1 1. Waarom?  30% van de lessen in Rotterdams VO door onbevoegde leraren  7% nog niet compleet bevoegd  23% geheel.
Profiel Hogeschool Rotterdam Rotterdams als HO-omgeving Diversiteitsbeleid Hogeschool Rotterdam.
Wat kunnen we eraan doen?
Ontwikkelen werkt. Projectdirectie Leren & Werken Samenwerking ministeries van OCW, SZW, LNV en EZ Doel:Implementatie Leven Lang Leren Doelgroepen: werkenden.
1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion EUROPEES SOCIAAL FONDS MINISTERIE VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID.
19 JUNI  Flexibilisering van het onderwijs aan volwassenen kan alleen door het systeem volledig anders te gaan opzetten en is niet gebaat bij het.
Een beroepsstandaard? Waarom eigenlijk? En hoe ijken we die? Marc van der Meer Den Bosch, 19 juni 2014.
Onderwerpen Herziening van de kwalificatiestructuur
Geef deskundige docenten de vrijheid! Themawerkgroepen rekenen.
Opening Twente Centre for Career Research (UT) “Professionele ontwikkeling van leerkrachten vanuit beleidsperspectief” Monique Vogelzang Directeur directie.
Locale arbeidsmarktontwikkelingen ISDUWVWVKTotaal
Strategische doelen van het hbo: kansen en bedreigingen Jaap de Koning Presentatie voor de themabijeenkomst ‘Nieuw licht op de zaak’, georganiseerd door.
Arbeidsmarkt Is een verzamelnaam voor diverse plekken waar werkzoekenden en werkgevers elkaar ontmoeten. BvB 2014.
1 Succesvol deeltijd hogeronderwijs Waar staan we? - gedeelde praktijken - Workshop Ver. Hogescholen Praktijkervaring flexibel opleiden Elly.
Flexibel deeltijd hoger onderwijs Studiedag Vereniging Hogescholen Werken aan deeltijd; op weg naar aantrekkelijker deeltijd hoger onderwijs 11 december.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
| Aukje Nauta | Duurzame inzetbaarheid, van wens naar werkelijkheid Duurzame inzetbaarheid, van wens naar werkelijkheid.
| pagina 1/x | Afdeling Communicatie Advies Strategische Agenda Hoger Onderwijs.
| pagina 1/x | Afdeling Communicatie De postinitiële scholingsmarkt SER-ontwerpadvies in hoofdlijnen, maart 2012.
22 maart 2016 Historische schets EVC EVC bijeenkomst: Ervaring telt!
Naar de gemeenten Wmo-koffietafel HPO-netwerkdag 28 november 2011 Edwin van Schijndel.
Waar staan we nu met validering? Ervaring telt! 22 maart 2016 Patrick Leushuis.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Landelijke Werkdag Zorgpact 2016
Regionale aanpak leven lang ontwikkelen
VHV 35 jaar – 35 jaar ontwikkelingen op de arbeidsmarkt.
Transparantie over Toegang master
Lennart Nooij & Linda Lemmens
Transcript van de presentatie:

Adviescommissie ‘Flexibel hoger onderwijs voor werkenden’ Landelijk netwerk Associate degree 23 september 2013 Patrick Leushuis Ministerie OCW

Analyse ontwikkelingen hoger onderwijs volwassenen Volwassen beroepsbevolking: vooral in deeltijd hoger onderwijs Aantallen studenten in deeltijd hoger onderwijs (2012): publiek HO: 62.500; privaat HO: 80.000 Ontwikkeling instroom (1e jaars) studenten in bekostigd deeltijd HO:

Internationale vergelijking deelname deeltijd HO

Ontwikkeling in deelname deeltijd HO (2002 = 100)

Ontwikkelingen arbeidsmarkt Kennisintensivering Versnelde (technologische) ontwikkeling Upgrading kwalificatie-eisen Vergrijzing en ontgroening ‘Van baanzekerheid naar werkzekerheid’ Toenemend belang scholing, opleiding en ontwikkeling Groeiende behoefte aan hoger opgeleiden

Arbeidsmarktbehoeften naar kwalificatieniveaus – Nederland   Aantallen (x 1.000) Verandering in % 2000 2010 2020 2000-2010 2010-2020 Hoger opgeleiden (ISCED 5 en 6) 1.997 2.982 3.876 +49,3% +30,0% Middelbaar opgeleiden (ISCED 3 en 4) 3.556 3.574 3.364 +0,5% -5,9% Lager opgeleiden (ISCED 1 en 2) 2.527 2.204 1.634 -12,8% -25,9% Totaal 8.080 8.760 8.875 +8,4% +1,3%

Analyse ‘brede verkenning deeltijd HO’ (2012) Prioriteit instellingen ligt bij voltijdonderwijs en doelgroep initiële studenten Inrichting (organisatie en inhoud) deeltijd HO is veelal conventioneel, onvoldoende flexibel en vraaggericht (m.n. in het WO) Wat wil de volwassen lerende? (ResearchNed 2012 e.a.) Kortdurende programma’s, mogelijkheid tot gefaseerde deelname en stapeling studiepunten Aansluiten bij (professionele) ervaring: Validatie van resultaten van non-formeel en informeel leren Aansluiting bij praktijk(ervaring) in leeractiviteiten Efficiënte vormgeving onderwijs: Aansluiting op maat bij kennis & kunde Gebruik werkplek voor leeractiviteiten opleiding Tijd- en plaatsonafhankelijk leren - (open) online onderwijs

Opdracht adviescommissie Advies over te nemen maatregelen ter bevordering van: deelname volwassen beroepsbevolking aan hoger onderwijs vergroting aantal en aandeel hoger opgeleiden in beroepsbevolking => door versterking flexibiliteit en vraaggerichtheid hoger onderwijs voor volwassenen Maatregelen: Beleid Kaders in wet- en regelgeving Financieringsmodel + inrichting experimenteerruimte

Samenstelling adviescommissie Leden: Alexander Rinnooy Kan, voorzitter Karl Dittrich (voorzitter VSNU) Paul Rüpp (voorzitter CvB Avans Hogeschool) Eric Fischer (voorzitter NRTO) Niek Jan van Kesteren (directeur VNO NCW) Edwin Bouwers (vice-voorzitter FNV vakbeweging) Antoine Wintels (voorzitter CvB Summa College) Ondersteuning: Yvonne Bernardt Patrick Leushuis (secretaris)

Hoofdingrediënten advies Faciliteren van gefaseerde deelname aan opleidingsonderdelen Modulariseren onderwijsaanbod + stapelen (incl. transfer of credits) Financieringsmodel dat: aansluit bij gefaseerde deelname stimuleert tot behalen diploma Focus op leeruitkomsten leerwegonafhankelijke beoordeling kwaliteitsborging Vervlechting formeel, non-formeel and informeel leren (incl. validatie) Versterken werkend leren Versterken (open) online education (incl. MOOC’s)