Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1). Nico Interview op school (e2). Herman 5 leden, 2 opdrachten zelf bedacht: SV taalbeleidsplan van.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lectoraat Lesgeven in de Multiculturele School
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Taal voor burgers en buitenlui Regionaal taalbeleidsplan
31 oktober. Programma  360˚ feedback en competentieontwikkeling  toepassing 360˚ feedback in stage.  ervaringen vanuit de praktijk.  afronding.
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Taal- en rekenbeleid Wie gaat wat doen? NL, wiskunde of schoolbreed
Taalbeleid in het vmbo - een praktijkvoorbeeld
Startbijeenkomst netwerk Taal Havo en Vwo Lydia van Deelen – Meeng, managing consultant CPS M:
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Inleiding Regionale Stuurgroep
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
Les 7: het voorbereiden van een les
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
Conferentie samen werken aan een sterk VMBO-groen 8 november 2012.
Regionale samenwerking rondom jongeren Ton EimersMichiel van der Grinten.
Kees Broekhof Hans Cohen de Lara Sardes. Stappen Welke onderwerpen liggen er op ons bord? Welke gaan we aanpakken? Welke oplossingen zijn beschikbaar?
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Rekenbeleid Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed
Taalbeleid.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Het portfolioproject van de AOC’s EduExchange 2006 Groene Scharnieren.
Lees- en Taalonderwijs op de Beatrixschool: ‘naar een zo hoog mogelijk niveau van functionele geletterdheid’ Jaarplan 2011.
Intersectoraal Klas 3.
1 Leren en werken Platformbijeenkomst regio 4 16 april 2007 Claire Freling.
Beoordelen en kwalificeren in het vmbo
Leren en kwalificeren in de opleidingen Mediavormgever
Voortgangsgesprek fase 1
ICT-er als coach. Stelling "De rol van ICT-coördinator bestaat uit het plannen en begeleiden van een veranderingsproces dat onderwijzend personeel (en.
Taalontwikkelend lesgeven? Taalgericht vakonderwijs?
Taalcoaching voor beroepsopleidingen met laagtaalvaardige cursisten
Schoolmodellen LOB Frans van Hoek, 20 juni 2014.
Schoolmodellen LOB Marieke Baijens 29 september 2014.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
De kubus van CSPE succesfactoren!
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
Hoe bereid je lessen voor?
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Plan van aanpak Ondersteuning Leerbedrijven
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Taalontwikkelend lesgeven: hoe doe je dat?
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Van ziekenhuisschool naar onderwijsondersteuning zieke leerlingen in Nederland.
Bijeenkomst September 2015
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
Informatie EN-VO-LWS1. Activiteiten in de school Leerwerkstage Studieloopbaan- begeleiding Leerwerktaken vak Leerwerktaak onderwijskunde/drama onderzoek.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Invoering Examenprofielen Rini Romme november 2011.
Veranderend toezicht of hoe het toezicht verandert. LECSO 2015.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Virtual Reality in de les
Paspoort griekse goden
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Aansluiting vmbo - mbo Opzet van het project
Module 6; didactisch handelen
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
taal speelt een rol in alle vakken
Elke les is een taalles Welke taalsteun hebben mbo-studenten nodig?
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Transcript van de presentatie:

Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1). Nico Interview op school (e2). Herman 5 leden, 2 opdrachten zelf bedacht: SV taalbeleidsplan van school. Mario Eisen die de overheid stelt. Shafi 5 e lid: presentatie. Cyril

Onderwijsinspectie en taalbeleid door Shafi Ilahibaks Interview op de werkplek door Herman Hofmeijer Taalbeleidsplan op het Stedelijk College Zoetermeer door Mario Hummeling Samenvatting hoofdstuk 6 van het Handboek Taalgericht Onderwijs: M. Hajer & T. Meestringa door Nico van der Linden

schoolbreed aan taalgericht vakonderwijs werken -Aansluiten op overige ontwikkelingen in de school? -Docent-ontwikkelpunten versus gezamenlijk didactisch kader? - Welke rol speelt de schoolleiding, beleid?

Centraal: docent: Competentiegericht werken en openstaan vakinhoudelijke en didactische competentie Taalgericht Samenwerken, met collega’s over nieuwe inzichten. Uitwisselen met partnerdocent, Taalgerichte lessen plannen en observeren, Evalueren en Afspraken, Actieonderzoek,

Kader moet komen van schoolleiding en taalcoördinator Schoolleiding: Prioriteer, Initieer, Plan, Faciliteer, Informeer en Feliciteer Taalcoördinator: Veranderingsproces; Voorbereiden feitelijke invoering; Ondersteunen van docenten; Organiseren van de uitvoering; Onderhouden van externe contacten.

Goed Taalbeleid komt tot uiting: Expliciete lesdoelen, Voorkennis gebruiken, Denkvragen stellen Interactie tussen leerlingen stimuleren Expliciete werkwijzen Altijd voldoende taalsteun Rijke en gevarieerde hulpmiddelen Aanvullende bronnen gebruiken Samenhangend en gevarieerd toetsen Leerlingen formuleren zelf Samen beoordelen

Onderwijsinspectie en taalbeleid door Shafi Ilahibaks Interview op de werkplek door Herman Hofmeijer Taalbeleidsplan op het Stedelijk College Zoetermeer door Mario Hummeling Samenvatting hoofdstuk 6 van het Handboek Taalgericht Onderwijs:M. Hajer & T. Meestringa door Nico van der Linden

Interview op de werkplek door Herman Hofmeijer leerlingen moeten aan het einde van het VMBO op een 2F niveau zitten. Het huidige niveau van de Prisma leerlingen is m.b.v. een CITO 0-meting getoetst: Taalvaardigheid67% <1F 25% 1F 6% 2F 2% 3F Lezen77% <1F 8% 1F 15% 2F Luisteren50% <1F 30% 1F 20% 2F

2011/2012 de volgende doelstellingen (Prisma): -Ontwikkelen van taal- en rekenmodules. - Verbeteren inzet digitale programma’s - Organisatie computerlokalen - Ontwikkeling leerlingvolgsysteem - Verbetering afname toetsen - Besluit nemen over eventuele gevolgen voor de lessentabel

Onderwijsinspectie en taalbeleid door Shafi Ilahibaks Interview op de werkplek door Herman Hofmeijer Taalbeleidsplan op het Stedelijk College Zoetermeer door Mario Hummeling Samenvatting hoofdstuk 6 van het Handboek Taalgericht Onderwijs:M. Hajer & T. Meestringa door Nico van der Linden

Taalbeleidsplan op het Stedelijk College Zoetermeer door Mario Hummeling Het Taalbeleidsplan …… in gang gezet n.a.v. een rapport v.d. onderwijsinspectie. Er is geconstateerd dat de taalvaardigheid van de lln onder de maat is. Ook docenten besteden hier te weinig aandacht aan. Ze zijn zich wel bewust van het feit dat een goede taalvaardigheid belangrijk is……. Een aantal docenten zijn bang dat men de lesstof niet af krijgt als ook nog eens aandacht besteedt moet worden aan de taalvaardigheid. School vindt belangrijk genoeg om een verbeterslag te maken. Het implementeren van taal in de didactiek van de lessen wordt opgenomen in de POP-beoordeling. Concreet en aansprekend:

Speerpunten Bewustwording van taalvaardigheden van leerlingen en de verbetering daarvan. Alle medewerkers kennen de taalvaardigheideisen op 2F – niveau en handelen daarnaar. Twee keer per jaar taalreflectieformulier betreffende de docent (besproken tijdens het POP gesprek). Borging, Alle processen die binnen het taalbeleidsplan aan de orde komen, worden geregistreerd. Van alle documenten, worden statistieken en inhoudelijke gegevens bewaard en gebruikt voor publicatie in het taalbeleidsrapport.

Leesvaardigheidontwikkeling: diverse vormen van lezen woordenschat en grammaticale groei gestimuleerd. Cito-toetsen, 1x pj (info over LL). één uur extra Taal/Nederlands. Doorbreken eilandcultuur: Vakoverstijgend overleg over verbetering taalvaardigheid binnen alle sectoren, waarbij Nederlands als kapstok dient, 3x per jaar.

Feedback gemaakt werk: Alle door leerlingen gemaakte toetsen worden nabesproken, met aandacht voor zowel vakspecifieke als talige elementen in de antwoorden van de leerlingen. Scholing: Medewerker beheerst het Nederlands op tenminste 2F niveau. Toetsen en taalreflectieformulieren vormen de basis voor gesprek over de eigen taalsituatie van de medewerker. Daarnaast schoolbreed taalverbetertraject en training aan begin van het schooljaar voor alle medewerkers.

Onderwijsinspectie en taalbeleid door Shafi Ilahibaks Interview op de werkplek door Herman Hofmeijer Taalbeleidsplan op het Stedelijk College Zoetermeer door Mario Hummeling Samenvatting hoofdstuk 6 van het Handboek Taalgericht Onderwijs:M. Hajer & T. Meestringa door Nico van der Linden

Onderwijsinspectie en taalbeleid door Shafi Ilahibaks Onderwijsinspectie jaarlijkse risico analyse bij elke school op niveau: VMBO, HAVO of VWO. Geen risico’s, school onder het zogenaamde basistoezicht. Wel risico’s, dan kwaliteitsonderzoek door onderwijsinspectie. Eén waarderingskader, meerdere indicatoren De belangrijkste indicatoren vormen het kernkader. Dit kernkader bestaat uit vijf domeinen: opbrengsten, onderwijsleerproces, zorg en begeleiding, kwaliteitszorg en wet- en regelgeving.

Taal(beleid) komt alleen expliciet voor in het tweede domein (onderwijsleerproces) van het kernkader. De indicator is als volgt geformuleerd: 2.3* De school met een substantieel percentage taalzwakke leerlingen heeft bij alle vakken een aanbod aan leerinhouden dat past bij de talige onderwijsbehoeften van deze leerlingen. Dit is een normindicator. Speelt een belangrijke rol in het beoordelen van een school.

Geen wettelijke vereisten gevonden om een taalbeleid in te voeren om er voor te zorgen, dat leerlingen het referentieniveau halen. Dit is een keus van de schoolleiding. Keuze voor geïntegreerde aanpak of extra taallessen aanbieden. Merendeel vd scholen kiest geïntegreerde aanpak. Op termijn worden referentieniveaus gebruikt bij de beoordeling van de prestaties van leerlingen en scholen door de onderwijsinspectie.