Lectorenoverleg Applied Science

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderwijsbeleidsplan
Advertisements

Ontwikkelingen in het VO. Passend Onderwijs • Samenwerkingsverbanden in de regio • De huidige organisatie van passend onderwijs is ingewikkeld. Ook is.
Sectorplan: de regio aan zet!
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010.
Beroepsonderwijs tijdens de energie transitie Vergroten uitstroom naar (top)sector energie dankzij unieke samenwerking. : HAN.
WORKSHOP GESLAAGD IN HET VAK: ROC MONDRIAAN – DE HAAGSE HOGESCHOOL 3 OKTOBER 2013 ONDERNEMERSCHAP EN ONDERWIJS.
September 2012 Waarom bedrijven en school samenwerken binnen de Stichting Engineering Noord.
Presentatie Henny Knechten
Het Vakcollege: Meerwaarde in de regio
Energieke doelgerichte regionale aanpak
Human Capital Agenda Topsectoren Agro&Food en Tuinbouw&Uitgangsmaterialen.
Loket MBO Mechatronica 5 juni 2008 Loket MBO Mechatronica 2008 – 2013.
Opgericht 14 juli 2000 Ter verhoging van het aantal onderwijsdeelnemers dat een opleiding beroepsgekwalificeerd kan afronden.
Versterken concurrentiepositie Nederlandse vliegtuigbouwsector als onderdeel van het topsectorenbeleid Drs. P.M. Waasdorp Plv. directeur Topsectoren en.
Valorisatie Programma Rotterdam
VTB Technasium Vakcollege
OR-platform 15 november.
Workshop topsectorenbeleid overheid
Onderwijs & Arbeidsmarkt Jaap Bond, gedeputeerde Provincie Noord-Holland.
Maatschappelijke Sectoren & ICT
Werken aan het beroep van morgen
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
Workshop Structuurfondsen
Centre of Expertise Watertechnologie CEW Leeuwarden, 25 mei 2011.
HCA Actiedag topsector Chemie
Hogeschool en Bedrijf Amsterdam – 19 januari 2010
Kenniscentra en de Associate degree Een arbeidsmarktrelevante kwalificatie tussen MBO-4 en de Bachelor Wim Streumer, 1 april 2008 te Amersfoort.
VM4 Technologieroute Dag van de Beroepskolom 2012.
Regionale betrokkenheid bij de beroepskolom Een casus… Dag van de Beroepskolom 5 oktober 2012.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Rotterdam Academy Rotterdam, 5 oktober 2010.
Ronde 5 van de Ad Hans Daale Leido. De Ad in ons land  Wat is de Ad  Koppeling aan NLQF  Eerste stap in het hbo – dus hoger onderwijs  MBO-4 / Ad.
Associate degree en MBO-HBO
1 april 2008 Associate degree en MBO-HBO Hans Daale Leido.
15 april 2008 Associate degree stand van zaken Hans Daale Leido.
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Loket MBO Mechatronica
De rol van Kenniscentra in het Onderwijs »Peter Weisscher »Regioconsultant PMLF.
TNO Automotive Interactie tussen Onderwijs en Industrie op de Automotive Campus Licole Consultancy1.
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
Regionaal Investeringsfonds mbo
Focus op Vakmanschap Nieuwe Kwalificatiedossiers VMBO 24 juni 2014
Van Koersdocument naar Beroepen van Morgen. I Initiële vraag Platform Subsidies hoe komen we als deelnemers van het platform (als MBO sector) meer aan.
Regionaal perspectief
(regionale) samenwerking Peter Metz Waterschap Rijn & IJssel
Samen werken in Greenport Venlo Regio
Subsidieverleners: Sydo de Jong Projectleider Toptechniek in bedrijf Friesland 22 augustus 2014.
HCA ACTIEdag programma 10:30: Opening: Gerard van Harten 10:45: Inleiding: HCA Chemie 11:00:Koffie/Thee 11:15-12:45: CiV-CoE-iLab-COCI sessies: A: Procestechnologie,
Economische samenwerking in een topregio Even voorstellen… Wat willen we bereiken? Hoe werken we samen? Stellingen.
Toptechniek in bedrijf
Samen (leren) voor succes Samenwerking in de keten binnen Toptechniek in bedrijf Inspiratiemiddag M-Tech, 2 juni Rotterdam.
Cluster Flowers & Food Greenport Aalsmeer in de metropoolregio Amsterdam.
TECHNIEKKETEN NM-LIMBURG Op maat naar triple helix 2020
Annemarie KnottnerusEva van Cooten ProgrammaleiderSenior projectleider Toptechniek in bedrijf Toptechniek in bedrijf.
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
Experimenteerruimte: Vakmanschap- en technologieroutes.
Welkom Anouk de Wit, Projectleider communicatie Toptechniek in bedrijf Platform Bèta Techniek.
Jurgen Geelhoed Projectleider Techniekpact 14 maart 2014.
Peter Smulders, Projectleider BuildUpSkillsNL Jan Cromwijk, Projectsecretaris BuildUpSkillsNL 24 januari 2014, Den Haag.
Van VMBO naar MBO De doorlopende leerlijn voertuigentechniek.
Projectleidersbijeenkomst Toptechniek in bedrijf 10 februari 2015.
Kennis van waarde november Hanze CoE Valorisatie en Ondernemerschap Valorisatie is - naast onderzoek en onderwijs - de derde kerntaak geworden van.
Hogescholen en Kennisvalorisatie
Experimenteerruimte: Vakmanschap- en technologieroutes
Sjoerd Veerman Programmamanager Arbeidsmarktbeleid RIF-project
Energy & Maritime - DELFZIJL
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
Verbinden van de werkgever, de school en de gemeente
Doorontwikkeling economische samenwerking regio
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
SURF-Tender 2010 : Toetsing en toetsgestuurd leren
Transcript van de presentatie:

Lectorenoverleg Applied Science Eva van Cooten 22 Mei 2012

Inhoud Platform Bèta Techniek en Topsectoren Centres of expertise Centra voor innovatief vakmanschap Hier komt uw titel te staan | 2

Platform Bèta Techniek Het Platform Bèta Techniek heeft van de overheid de opdracht gekregen te zorgen voor een goede beschikbaarheid van bètatechnici, om een bijdrage te leveren aan de Nederlandse kenniseconomie De ambitie van het Platform Bèta Techniek is dat 40% van alle afgestudeerden (vmbo, havo, vwo, mbo, hbo en wo) een bètatechnische opleiding heeft genoten Programma’s gericht op bèta en techniek van primair onderwijs tot wetenschappelijk onderwijs Programma’s gericht op het bevorderen van excellentie in het onderwijs Ondersteunen van de topsectoren bij de totstandkoming van de Human Capital Agenda’s Hier komt uw titel te staan | 3

Human Capital Agenda’s Topsectoren Topsectoren willen voldoende human capital voor het realiseren van hun ambities -> het vergroten van de aantrekkingskracht van de sector op werknemers Topsectoren willen gekwalificeerd human capital voor het realiseren van hun ambities -> het verbeteren van de aansluiting tussen onderwijs en bedrijfsleven Uitdagingen voor de topsectoren nu de groei van de beroepsbevolking stagneert : productievere activiteiten, vernieuwende combinaties van werken, leren en innoveren Hier komt uw titel te staan | 4

Human Capital Agenda’s Alle topsectoren benadrukken in de HCA's het belang van instroom in bètatechnische opleidingen op alle niveaus Een grote winst van het opstellen van de human capital agenda’s is dat de topsectoren een visie hebben (door)ontwikkeld op de kennisinfrastructuur van hun topsector Topsectoren nemen verantwoordelijkheid voor acties rondom aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt gezamenlijk met het onderwijs. Topsectoren vragen overheid om financiering en flexibilisering wet- en regelgeving De uitwerking van de HCA’s verschilt sterk per topsector

Human Capital Agenda’s Actielijnen op 4 thema’s: Aansluiting onderwijs – bedrijfsleven versterken (regionale) netwerken, afstemming curricula, ondernemerschap Instroom, doorstroom Instroom verhogen op alle niveaus, imago van de sector Aantrekken en behouden van personeel aantrekken van internationale kenniswerkers, imago van de sector, zij-instroom, loopbaanontwikkeling Productiviteit en inzetbaarheid Sociale innovatie, leven lang leren

Centres of expertise/ Centra voor innovatief vakmanschap Zes centra: Mbo: IJ5 Lab CIVOM: Centrum voor Innovatief Vakmanschap voor Onderhoud in Mobiliteit M.A.C.: Automotive Centrum voor Innovatief Vakmanschap Hét Centrum voor Chemie Hbo: ACE: Automotive Centre of Expertise CEW: Centre of Expertise Watertechnologie

Centres of expertise Aanvragen via de instellingsplannen van de hogescholen Totaal 21 miljoen euro Expertcommissie adviseert de Review Commissie Hoger Onderwijs Deze expertcommissie hanteert de criteria zoals in het beoordelingskader van de RC: Het CoE past in het profiel van de instelling; het gaat om integrale zwaartevorming rond onderwijs en onderzoek, gebaseerd op de (economische) zwaartepunten in de regio; Er is sprake van co-financiering en publiek-private samenwerking; De instelling dient al in haar voorstel aannemelijk te maken dat het perspectief dusdanig is dat zij in 2013 aan alle voorwaarden kan voldoen.

Centres of expertise 40 voorstellen voor Centres of expertise Op twee hogescholen na initiëren alle hogescholen een Centre of expertise of participeren daarin In sommige (top)sectoren komt elke hbo met een eigen voorstel, in andere sectoren komen meerdere hbo’s met een gezamenlijk voorstel De Centres of expertise worden door hogescholen als een kansrijke mogelijkheid gezien om profilering en zwaartepuntvorming vorm te geven Hier komt uw titel te staan | 9

Economische zwaartepunten – voorbeeld Chemie

Economische zwaartepunten – voorbeeld Life Sciences & Health

Centra voor innovatief vakmanschap: verankeren met toptechniek in bedrijf Meer vakbekwame technici door regionale samenwerking tussen onderwijs, bedrijfsleven en overheid. Centrale doelstellingen: De regiovisie Programmalijn 1: Vmbo en mbo techniek Programmalijn 2: Centra voor innovatief vakmanschap

Programmalijn 1: vmbo en mbo techniek Twee routes naar meer vmbo’ers en mbo’ers techniek: Route 1: Doorlopende vakmanschapsroute vmbo-mbo voor mbo niveau-2/3 Route 2: Herwaardering en herprofilering brede mbo-techniek opleidingen niveau-4 via de technologieroute

Programmalijn 2: Centra voor innovatief vakmanschap Doelstellingen: Publiek-private samenwerking: Verregaande samenwerking tussen een mbo-instelling en het innovatief bedrijfsleven Zes centra in zes topsectoren Link met regionale speerpunten Totaal 11,4 miljoen euro Maximaal 1,9 miljoen euro per centrum Bedrijfsmatig geleid: na vijf jaar volledig zelfvoorzienend Business-based innovation Toptechniek in bedrijf | 14

Randvoorwaardelijke Criteria Programmalijn 2 Het centrum past binnen de gedeelde regiovisie voor het technisch (voorbereidend) beroepsonderwijs; Het centrum profileert zich binnen één bepaalde topsector, met een duidelijke focus en concentratie, waarbij rekening wordt gehouden met het arbeidsmarktperspectief van de student; Er is sprake van gelijkwaardige betrokkenheid van relevante (innovatieve) bedrijven, onderwijsinstellingen en andere partners, blijkend uit de kosten- en batenanalyse per partner, en een geformaliseerd samenwerkingsverband; 50% cofinanciering komt vanuit het consortium, waarvan minimaal de helft vanuit het bedrijfsleven. Cofinanciering kan ook in kind zijn, zoals huisvesting en personeel; Het centrum heeft toegang tot kennis, door een aansluiting met en inbreng vanuit een kennisinstelling (hbo-instelling en/of universiteit of equivalent).

Aanvragen CIV Hier komt uw titel te staan | 16

Tijdslijn

Contact www.platformbetatechniek.nl www.centresofexpertise.nl www.centravoorinnovatiefvakmanschap.nl www.toptechniekinbedrijf.nl www.top-sectoren.nl Hier komt uw titel te staan | 18