Er waren eens ………………. leerlingen tussen wal en schip.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Van zorgleerlingen naar leerlingenzorg
Workshop Handelingsgericht werken
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Passend Onderwijs een korte inleiding
passend onderwijs en zorgplicht
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Albert de Boer IJsselgroep
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
Met een beperking van het V(MB)O naar het MBO
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Een ervaringenlaboratorium: Succesvol samenwerking organiseren.
Hoi allemaal!. Ik ben Mo, en ik ga jullie iets vertellen over integratie.
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Rolpatronen.
Onderwijskunde Presentatie 10 december 2007
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
De kern van het arrangeren
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
1zorg-route.
Passend Onderwijs Wat verstaan we onder Passend Onderwijs?
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
Ieder kind de best passende ontwikkeling 8 februari 2011 Henk Keesenberg
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Passend Onderwijs: algemeen POVO 13 november 2008 Ben Verbruggen SOM.
Wat is passend onderwijs?
SWV Walcheren Zorg in en om de School (ZioS) ‘Samenwerken op maat’
De zin van een SOP 14 oktober 2014 Dick Rasenberg.
Passend Onderwijs Thee met de directie 21 februari.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Jeugd Pastoraat Westerkerk.
Communicatie met ouders
Basisondersteuning en Schoolondersteuningsprofiel (SOP)
Route van PO naar VO. Route van PO naar VO Wat brengt de wet passend onderwijs ons oud nieuw Steeds meer kinderen werden doorverwezen naar het speciaal.
Passend Onderwijs “ Een passende plek voor elk kind” December 2014, Hilversum.
Zorgen in de basisschool
Ouderavond verwijzingen vervolgonderwijs.  Welkom  Passend Onderwijs  Verwijzingsprocedure  Mogelijkheden verwijzing - SBO (Speciale Basisschool)
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
Pesten Nee, dat doen wij niet..
Passend onderwijs. Opbouw presentatie Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Het liefst een school in de buurt. De beste kansen.
Kansen voor transformatie
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
Leer kracht Workshop over competenties van
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
VGN ledenbijeenkomst Samenwerking Zorg en Onderwijs 13 oktober 2011 Marc Cantrijn PO-Raad Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs.
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
WSNS regio Leiden en VIA Leiden. WSNS is een samenwerkingsverband van alle schoolbesturen primair onderwijs in de regio Leiden Wij zijn van en voor de.
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland Informatie voor ouders en leerkrachten.
“Van Wieg tot Werk” “Van Wieg tot Werk”. Basisscholen gemeente Brunssum Onder het schoolbestuur van Movare zijn er 9 scholen; m.n. Meander, Koningin Beatrix/Treebeek,
leren opvoeden spelen vieren……… de school maken!
Conferentie Veldinitiatief passend onderwijs Zuid-Limburg Passend Onderwijs, een grenzeloze kans! MECC Maastricht: 11 november 2009 Kees Kuijs, Infopunt.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Passend onderwijs.
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Student en Welzijn, op weg naar inclusie
Kick off Hoogbegaafdheid in Passend Onderwijs
Onze school is een KiVa-school!.
Transcript van de presentatie:

Er waren eens ………………. leerlingen tussen wal en schip. En iedereen vond dat er iets moest gebeuren. Iedereen deed zijn best. En toch……….. bleven er leerlingen tussen wal en schip ! Hoe heten ze bij jullie ?

Wat wil ‘Gedragswerk’? ‘Gedragswerk’ wil de regionale samenwerking verbeteren in de aanpak van leerlingen met gedragsproblemen Met als gewenst resultaat een vermindering van het aantal leerlingen dat niet het passende onderwijs krijgt waarop zij recht hebben

Wat is er aan de hand in Nederland?

DEFINITIE Passend Onderwijs = ……………………………. ?

VOS/ABB (2004): “Herijking van de zorg” PASSEND ONDERWIJS Aanleiding Complexe wet- en regelgeving Wie is verantwoordelijk Kinderen tussen wal en schip VOS/ABB (2004): “Herijking van de zorg”

ZORGPLICHT Passend onderwijs/zorgarrangement Schoolbestuur is verantwoordelijk Samenwerkende besturen Gemotiveerde doorverwijzing

Wat is het verschil en de overeenkomst tussen Passend Onderwijs en Inclusief Onderwijs?

Wat is zorgplicht niet: inclusief onderwijs opheffen speciaal (basis) onderwijs einde samenwerkingsverbanden de ouders de baas Wat is zorgplicht wel: geen kind tussen wal en schip! inclusief denken: minst beperkende omgeving erkenning regionale verschillen > regionale oplossingen bereidheid knellende regels op te heffen recht doen aan primaire verantwoordelijkheden en professionele verantwoordelijkheden

De ruimte in de hoofden van de mensen die het moeten, mogen uitvoeren PASSEND ONDERWIJS De ruimte in de hoofden van de mensen die het moeten, mogen uitvoeren Dick van Konijnenburg

“Wie tot over zijn oren in de soep zit ziet de ballen niet drijven”. KUNNEN WE (NOG) KIJKEN? “Wie tot over zijn oren in de soep zit ziet de ballen niet drijven”. ( Lucebert)

Piramide van Jaap 2 % liggen we van wakker hoe heten ze? 13 % steun nodig: zorgstructuur a.u.b. 85 % goed onderwijs n.b.Wat goed is voor zorgleerlingen is goed voor alle leerlingen

Piramide van Jaap Leerling als vertrekpunt Identiteit als vertrekpunt

Wie woont er in het penthouse bovenop de piramide van Jaap ? Kees van de Velden

Waar staat de piramide van Jaap ? EN………….. Waar staat de piramide van Jaap ? Juist ! bij jou in de ………., bij jullie op ……….

en nu? en u? Wat is dan de opdracht ? Wat valt op bij het bevragen van docenten ? Wat is er echt aan de hand ? Het draait om……. ?

Aan GEDRAG moet worden gewerkt Wat is er aan de hand in Nederland ? Ouders klagen over andermans kinderen Aanmeldingen bij BJZ nemen toe Passend Onderwijs draait om ‘lastige’ leerlingen Leerkrachten geven handelingsverlegenheid aan Aan GEDRAG moet worden gewerkt

Wat is het Passende Gedrag ?

Gedrag = Sorry…Geen medisch model, Interactief en transactioneel Wederkerig en complementair Kees van der Wolf

EMOTIONELE- en GEDRAGSPROBLEMEN Situatief Relationeel Relatief Flucturend Kees van der Wolf

en nu? en u? Preventie en curatie Primair proces Kennis van leer- en gedragsproblemen Inclusie, integratie, zorgplicht ouders en school Inpassen speciale programma’s in regulier Samenwerken in de regio Competenties van leerkrachten

GEDRAGSPROBLEMEN

HANDELINGSBEKWAAMHEID (Onderwijs)behoeften van de leerling ? Wat moet de leerkracht Kennen ? Kunnen ? Willen ? Welke steun is nodig van wie ?

VOORZETJE Kent de plaatsen in de klas, de AVI-niveaus, de hobby's en thuissituaties uit het hoofd; “Leve de groepsdynamica!” Weet wat de hulpvraag van het kind is; Jongetjes vragen om een andere aanpak; Niet bang voor een collega, ook niet voor een videocamera; Leg de lat hoger, wat ze allemaal wel kunnen,…. Met ouders in balans; Nee kunnen zeggen, en om jezelf kunnen lachen; Beargumenteerd kunnen doorverwijzen; ………………………………………………

en nu? en u? Een goede leerkracht Houdt van kinderen Heeft optimale vakkennis Heeft persoonlijkheid/performance Tjeu Seeverens ….en kan organiseren

….en hoe heet ze bij jullie op school ? en nu? en u? Hoe reageert de goede leerkracht naar een leerling met een extra/speciale onderwijsbehoeften Situationeel Relationeel Relativerend Fluctuerend ….en hoe heet ze bij jullie op school ?

jullie eigen wiel uitvinden ……. en ga fijn, opnieuw jullie eigen wiel uitvinden “Dat lijkt mij voor iedereen een interessant proces”. Léon de Caluwé, veranderdeskundige