CohortOnderzoek OnderwijsLoopbanen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

Van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs
[Titel bijeenkomst] [Datum] Presentatie door: [naam]
Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
Prestatiemonitor 2009 Steenwijkerland. Prestatiemonitor 2009 in opdracht van.
Overgang van PO naar VO Let op!
Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.
OUDERINFORMATIEAVOND
informatiemodel BBO trajecten, schoolwisselingen, leeftijden,
Presentatie Procedure naar het VO
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
Petra van den Broek Voor gmr Utrecht 13 februari 2009
Overgang van PO naar VO Let op!
Informatie avond groep 8
Algemene Voorlichting Voortgezet Onderwijs
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –

Het ontwikkelingsperspectief
passend onderwijs en zorgplicht
Na de basisschool Informatie over soorten voortgezet onderwijs.
Leerwegondersteunend onderwijs en Praktijkonderwijs
Informatieavond GROEP 8.
Drentse Onderwijsmonitor 2013
Informatie avond groep 8
Onderwijsachterstandenbeleid succesvol?
Onderwijskunde Presentatie 10 december 2007
Wat hebben COOL en Pre-COOL te bieden aan lokale partners? LEA conferentie 20 januari 2011.
Verlengde leertijd zoals zomerscholen/vakantiescholen Ton Klein 6 december 2012.
Communicatie tussen partners LEA-congres 12 januari 2010 Gerrit Dogger, gemeente Enschede (in samenwerking met Wilma Weren, gemeente Boxtel)
Uitstroomprofielen in het VSO ... en dan ?
1 informatiemodel BBO deelname en herkomst. 2 informatiemodel BBO BBO bronnen alle tellingen op vestigingsniveau aantal inschrijvingen op teldatum vanaf.
‘Diagnostische toetsen’ Doorlopende leerlijnen Rekenen-Wiskunde toetsen bij referentieniveaus Jan van Weerden Hoofd Research PO-VO.
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
Naar de top Loopbanen van leerlingen met een beschikking praktijkonderwijs 25 september 2009.
Algemene informatie voortgezet onderwijs september 2013.
Pilot PO-VO-monitor PO-VO-conferentie Rotterdam, november 2013
Spijbelen aan het einde van het basisonderwijs en het begin van het voortgezet onderwijs : de invloed van sociale bindingen en zelfcontrole.
TAC. 1.Voorzitter 2.Vertegenwoordiging primair onderwijs (sbao) 3.Vertegenwoordiging SO cluster 3 4.Vertegenwoordiging SO cluster 4 Per bespreking 5.Wisselende.
BEGAAFDHEID EN PEDAGOGISCH – DIDACTISCHE AANPAK
Overgang po-vo
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Pilot leerwinst en toegevoegde waarde in het voortgezet onderwijs
GRAAF HUYN COLLEGE.
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Vervolgmeting kengetallen NRO-bijeenkomst
Ouderavond verwijzingen vervolgonderwijs.  Welkom  Passend Onderwijs  Verwijzingsprocedure  Mogelijkheden verwijzing - SBO (Speciale Basisschool)
Nulmeting Oudertevredenheid Evaluatie passend onderwijs korte termijn evaluatie
Het ABC van Passend Onderwijs Nadine de Boer en Kees Blaauw November 2013.
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Hoogbegaafdheid van leerlingen in het primair onderwijs Ontwikkelingen en samenhangen met kenmerken van thuis, de groep en de school     Uitgegeven.
Vervolgmeting Kengetallen Passend Onderwijs 1 Startbijeenkomst NRO subsidieronde Korte termijn evaluatie Passend onderwijs Utrecht Pjotr Koopman.
Het belang van de ketenverbinding Laura Punt. Wat komt er aan bod? Een stukje geschiedenis De beheersing van de basisvaardigheden Nut en noodzaak van.
Passend onderwijs in swv Helmond-Peelland vso Arrangementen extra ondersteuning basisondersteuning TLV ACT School 1 oktober 2012 VSO 5,21% LGF 2,27% 92,52%
COOL5-18 COOLspeciaal Pre-COOL
Informatiebijeenkomst Overstap
Informatiebijeenkomst Overstap
De onderwijsachterstand van jongens Omvang, oorzaken, oplossingen
Het advies voortgezet onderwijs: is de overadvisering over?
Jaap Roeleveld, Geert Driessen & Guuske Ledoux ORD 2011 Maastricht
Burgerschap meten Bevordering van sociale en maatschappelijke competenties van leerlingen Identificatie van werkzame aanpakken en de randvoorwaarden waaronder.
Schakelklassen, zomerscholen en onderwijstijdverlenging
Zittenblijven in het basisonderwijs: leerlingen, scholen, argumenten, alternatieven Geert Driessen | Bianca Leest Lia Mulder | Tineke Paas | Twan.
Primair Onderwijs naar Voortgezet Onderwijs
Paper OnderwijsResearchDagen ORD 2008
Over- en onderadvisering bij de overgang naar het voortgezet onderwijs
Doubleren.
Doubleren.
Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO)
Transcript van de presentatie:

CohortOnderzoek OnderwijsLoopbanen Kennismarkt OCW 7 december 2010

Wat is COOL5-18? Cohortonderzoek naar onderwijsloopbanen en factoren die daarop van invloed zijn Volgt leerlingen van 5 tot 18 jaar Driejaarlijkse metingen in: groep 2, 5 en 8 basisonderwijs leerjaar 3 voortgezet onderwijs leerjaar 2 mbo

Uitbreidingen van COOL Pre COOL > ontwikkeling van kinderen 2-5 jaar > effecten van VVE en kinderopvang > lange termijn, doorloop in COOL5-18 COOL Speciaal > speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs > groepen ‘5’ en ‘8’ (VSO mogelijk later) > vergelijking met zorgleerlingen basisonderwijs

Wat is de bedoeling van COOL? Monitor voor de kwaliteit van het Nederlands onderwijs Inzicht in de ontwikkeling van (lange) loopbanen van verschillende groepen Basisdatabestanden, geschikt voor allerlei soorten onderzoek en onderzoeksvragen (beperking belasting van scholen) Via aanvullend onderzoek uit te breiden Databestanden toegankelijk voor derden, via DANS

Is dat iets nieuws? Opvolger van PRIMA, PRIMA-VO en VOCL Geïntegreerde cohorten, lange loopbanen Nieuwe elementen COOL: Steekproeven PO-VO op elkaar afgestemd MBO toegevoegd Leerlingen die uitvallen worden gevolgd Pre-COOL en COOL Speciaal

Wie voeren COOL uit? PO en SBO/SO: ITS en Kohnstamm Instituut VO en MBO: GION en Cito Pre COOL: Kohnstamm Instituut, ITS, RUU NWO/PROO is opdrachtgever, OCW is belanghebbend/subsidiegever Looptijd COOL5-18 is 9 jaar (drie metingen: 2007/8, 2010/11, 2013/14) ; looptijd Pre-COOL is –beoogd- langer)

Basisvragen Onderwijsloopbanen leerlingen Cognitief functioneren (leerprestaties, capaciteiten) Burgerschap Sociaal-emotioneel functioneren Samenhangen tussen 1-4 Invloed van achtergrond-, gezins-, school- en instellingskenmerken Trends in de tijd

Welke data worden verzameld? loopbaangegevens prestaties taal, lezen, rekenen, in VO ook Engels burgerschapscompetentie, PO en VO motivatie, welbevinden, persoonlijkheid, PO en VO achtergrondgegevens, w.o. intelligentie, PO en VO kenmerken van zorgleerlingen (PO) gezinskenmerken geen school/instellingskenmerken, m.u.v. Pre-COOL

Grote steekproeven 550 PO-scholen, 400 referentiesteekproef Alle leerlingen groepen 2, 5, 8; ca. 10.000 per groep 160 VO-scholen; leerj 3; ca. 22.000 leerlingen; 3000 ‘target’ MBO; leerj 2; 3000-4000 leerlingen; ca. 1500 ‘target’ Bijna 300 voorschoolse voorzieningen + ca. 1000 thuisadressen in Pre-COOL Bijna 70 SBO/SO-scholen in COOL Speciaal

Tijdpad ‘07/ ‘08 ‘08/ ‘09 ‘09/ ‘10 ‘10/ ‘11 ‘11/ ‘12 ‘12/ ‘13 ‘13/ ‘14 ‘15/ ‘16 Primair Lj 1 Lj 2 Lj 3 Lj 4 Lj 5 Lj 6 Lj 7 Lj 8 Voortgezet Vwo/mbo-2

Wie hebben er wat aan? maatschappelijk belang instrument voor beleidsevaluatie, monitor stand van zaken, ‘opzoekbron’ wetenschappelijk belang: bron voor secundaire analyses en aanvullend onderzoek belang voor onderwijsveld instrument voor zelfevaluatie, school/instellingsniveau en bovenschools

Een bron voor veel vragen Wat kan COOL betekenen voor vragen over: onderwijskwaliteit onderwijsachterstanden zorgleerlingen burgerschap overige vaardigheden integratie/segregatie jonge kind beleid

Onderwijskwaliteit Hoe presteren leerlingen in Nederland, in PO, VO, MBO, S(B)O? Naar sector, niveau, leerweg, leerjaar? Dalen/stijgen die prestaties? Worden referentieniveaus gehaald, door wie? Zijn er verschillen naar bijvoorbeeld sekse, SES, etnische herkomst? Zijn er verschillen tussen scholen, schoolconcepten, regio’s, denominaties?

Onderwijsloopbanen Welke leerlingen volgen welke loopbanen? Hoe staat het met verwijzingen naar speciaal onderwijs, doubleren, schooluitval, halen van examens? Welke ontwikkelingen in de tijd? Wat zijn ontwikkelingen in adviezen voortgezet onderwijs, over- en onderadvisering, relatie advies-schoolkeuze-schoolsucces en diploma-opleidingskeuze-schoolsuccces

Onderwijsachterstanden Wat zijn de prestaties en loopbanen van leerlingen uit OAB doelgroepen? (ook: asielzoekerskinderen) In hoeverre halen zij achterstanden in? Is er nog sprake van verborgen talent? Zijn er effecten van verblijfsduur, thuistaal, integratie ouders op prestaties en loopbanen van deze kinderen? Zijn er effecten van wijzigingen in de gewichtenregeling? Komen de gewichtenmiddelen bij de juiste kinderen? Zijn er effecten van specifieke interventies? (schakelklassen, leertijdverlenging, brede school, VVE)

Zorgleerlingen Hoeveel en welke zorgleerlingen zitten in het regulier onderwijs en in het speciaal (basis)onderwijs? Hoe verlopen prestaties en loopbanen van verschillende groepen zorgleerlingen? (bijvoorbeeld dyslexie). Is er overlap met OAB-leerlingen? Welke variabelen zijn relevant om mee te nemen in een ontwikkelingsperspectief? Beïnvloeden (veel) zorgleerlingen de prestaties van overige leerlingen/het prestatieniveau van de school?

Burgerschap Zijn er verschillen in burgerschapscompetentie naar sekse, SES, etnische herkomst, leeftijd? Hoe hangt burgerschapscompetentie samen met overige prestaties, persoonlijkheid, oordeel van de leerkracht over het kind? Heeft de school invloed? Zo ja, welke kenmerken van scholen? Hebben ouders invloed? Zo ja, welke ouderkenmerken?

Overige variabelen Relatie tussen prestaties/loopbanen en motivatie, persoonlijkheid, schoolwelbevinden, metacognitie, zelfregulatie, gedrag, werkhouding, …. Effecten van school en gezin op deze variabelen Relatie leerkracht-leerling (PO en SBO/SO) Leerkrachtverwachtingen (voorspelling VO-niveau) Gezinsvariabelen (bijvoorbeeld adoptie/pleegkind, twee ouders van gelijke sekse, kindertal, eenoudergezin, religie/levensbeschouwing)

Integratie/Segregatie Schoolcompositie-effecten, op prestaties, loopbanen, welbevinden, burgerschap e.v., van: - witte en zwarte scholen, etnische diversiteit - gemiddeld opleidingsniveau ouders, sociale div. - percentage laag/hoogpresteerders - percentage zorgleerlingen Relatie tussen etnische herkomst, integratie van de ouders en prestaties kinderen; generatie-effecten Islamitische scholen: kwaliteit en burgerschap

Komt aan bod in presentatie Pre-COOL Jonge kind Komt aan bod in presentatie Pre-COOL

Beleidsevaluatie Herhaalde metingen: hebben beleidswijzigingen invloed? Bijvoorbeeld - vernieuwing onderbouw VO - evaluatie tweede fase - veranderingen in achterstandenbeleid - Passend onderwijs - competentieleren in MBO Vergelijkingen met internationaal onderzoek (PISA, TIMMS, PIRLS) en nationaal onderzoek (PPON)

Wat zijn uw vragen? …………………………….