De zin en onzin van expliciete instructie in taalvaardigheidsonderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Optellen en aftrekken tot 20
Advertisements

Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
“Articulatory setting” in het voortgezet onderwijs
Op zoek naar de ware Over de zoektocht naar een christelijke partner
Grammatica in balans.
Rekenproblemen en Dyscalculie
Veilig naar school een zorg voor ons allemaal
Op zoek naar de ware This material is freely provided to help you build your own Power Point presentation to meet the needs of your group. 1 Based on eBook:
De fundamenten van de organisatiestructuur
Verandering Schooltijden
1 WSNS Studiedag 3 oktober 2006 “Juf, gaan we die weer doen? Die is leuk!”
ICT IN HET OLC De meerwaarde Mogelijkheden De schoolpraktijk.
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Jongeren met visuele beperking: persoonlijk netwerk en welbevinden
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
De Bijbel lezen: waarom en hoe?
Duidelijk schrijven voor iedereen
Klassieke AO Leseenheid1
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
Wist u dat … Meer dan 10% van de jongeren in het voortgezet onderwijs drugs gebruikt? Er meer dan 74% van de kinderen onder de 16 jaar alcohol heeft.
Herkomst van de deelnemers 1.Vlaanderen 2.Nederland 42% 58%
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Het collaboratief spelen van een educatieve game
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Is de islam als godsdienst een rem op de integratie van moslims?
Impact van expliciet grammatica-onderwijs op vreemde-taalverwerving prof. dr. Michel Pierrard V.U.Brussel departement Romaanse Talen.
Mythes over meertaligheid
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Kunnen we leren kiezen? Jan Bransen Alumnidag 2006.
Van diagnose naar etiket Discussiemiddag 19 juni 2013 Centrum voor Ethiek 1.
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
De fundamenten van de organisatiestructuur
Effectiviteit van de VAST-game Een Serious Game voor uitspraak Engels
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Workshop DigiTalenKlas 21 januari 2002 Suggesties voor het gebruik van een DLO in het talenonderwijs Alessandra Corda ICT&O coördinator Faculteit der Letteren.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Al doende leren training docenten
Bouwstenen voor Gemeenterelaties 2
Handelingsgericht werken
AMARANTIS EXAMEN Medewerker Marketing Communicatie.
Het werken met portfolio
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
SYMPOSIUM En nu op weg naar het taalonderwijs van de volgende honderd jaar.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Sessie 14: De spiegel Cultuureducatie en identiteit: de praktijk 14u40-16u10.
AutiWorks start open training ‘Autisme Werkbaar’
Proeftoets periode 1 4 havo.
ALGEMENE INFORMATIE De kinderen komen om half 9 binnen en ruimen jas en tas op. [kleine tas a.u.b.] Ouders nemen afscheid op het plein. Gymtijden: maandag.
“Ja, maar dat is gewoon mijn mening!”
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Wiki Interculturele communicatie
Tto: de laatste ontwikkelingen
Vraag 1: Wat is het thema van de kinderboekenweek?
Evidence-Based Medicine
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
Als je op je hoofd staat, krijgen je voeten helemaal geen bloed Je hersenen krijgen teveel bloed Je hart zal harder moeten pompen Het maakt niets uit voor.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Reintegratie binnen SOS Kinderdorpen Internationaal
Vertellen resultaten Alle leerlingen even oud Iedereen evenveel tijd.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
De centrale vraag… en een genuanceerd antwoord
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

De zin en onzin van expliciete instructie in taalvaardigheidsonderwijs Wander Lowie Afdeling Engels / Toegepaste Taalwetenschap Welkom en Voorstellen: Onderwijs en onderzoek. Project taalvaardig

Met dank aan Kees de Bot Joyce Haisma

Overzicht Inleiding Stellingen Discussie Conclusie

Inleiding

Inleiding Expliciete instructie: Grammatica-onderwijs Uitspraakonderwijs Vocabulaire-onderwijs

Inleiding Expliciete instructie: Prettig voor docent (en leerlingen?) Nuttig voor leerlingen?

Stellingen

Stellingen (grammatica) Het bestuderen van grammaticaregels leidt niet tot een beter communicatief gebruik van taal Het leren van grammaticaregels is zinloos Grammatica is zinvol als structurerend principe in het taalonderwijs Zonder grammatica-onderwijs is het niet mogelijk een taal goed te leren Kinderen leren vanzelf, ouderen hebben regels nodig

Stellingen (uitspraak) Het uiteindelijke doel van uitspraakonderwijs zou moeten zijn dat de leerder klinkt als een moedertaalspreker Iedereen kan uitspraak leren als hij/zij maar genoeg oefent Uitspraak is betrekkelijk onbelangrijk, als je maar verstaanbaar bent Uitspraakoefeningen moeten zich concentreren op de moeilijkste klanken

Stellingen (vocabulaire) Woorden leren is een kwestie van stampen Het gebruik van tweetalige woordenlijsten moet worden voorkomen Het is beter dat de leerling onbekende woorden opzoekt dan dat de docent de betekenis geeft Woorden moeten altijd in zoveel mogelijk contexten worden geleerd Woorden leren gaat vanzelf als je leest

Stellingen (leren) Leerders leren niet als je ze niet verbetert Je moet oppassen dat leerders niet elkaars fouten overnemen Het verbeteren van schrijffouten is zinloos Het leren van taal kan versneld worden dmv regelkennis Iedereen leert een taal op zijn eigen manier Taalregels moeten systematisch en één voor één worden geleerd

Achtergrond

Discussie: grammatica Wat is grammatica, vorm of betekenis? Heeft het zin expliciete regels te onderwijzen?

Discussie: grammatica Vorm volgt functie Grammatica is uitdrukking betekenisrelaties Grammatica is niet: structuren die met inhoud gevuld moeten worden ‘Usage based’ en dynamisch: grammatica is gevolg van gebruik van taal

Discussie: grammatica Grammatica in ons hoofd is waarschijnlijk heel anders dan grammatica in boek Grammatica’s zijn reconstructies van regelmatigheden in taal Grammatica is geen voorwaarde voor taalvaardigheid maar integraal deel ervan Veel aspecten zijn zo ingewikkeld dat regels leren geen zin heeft (‘er’ in het Nederlands, gebruik van bepaalde en onbepaalde lidwoorden in het Engels)

Discussie: grammatica Helpt het om grammatica expliciet te onderwijzen? Grammatica als strukturerend principe in taalonderwijs of grammatica naar behoefte? Discrete-point grammatical presentation (Focus on Forms) Meaning-based pedagogical events in which attention is drawn to language (Focus on Form) (Ellis) “corrective feedback”

Discussie: grammatica ‘Noticing’: hoe weet leerder wat zij niet weet? Bewustwording van probleem Richten van aandacht Belang van output Hoogst individueel traject: probleem van timing van expliciete instructie Niveau van taalvaardigheid

Discussie - uitspraak Uitspraak is belangrijk? Nolst-Trénité Steenkolen-Engels Jennifer Jenkins: intelligibility ‘core elements’ Martha Pennington

Discussie - uitspraak Uitspraak is belangrijk? Uitspraak is visitekaartje Kan belangrijk zijn Hangt af van doelgroep

Discussie - uitspraak Wat is de norm? “Niemand in Engeland spreekt RP” “Indian English is ook native” “Ook native speakers kunnen verschillende varianten door elkaar spreken Iemand uit een achterbuurt van Liverpool is ook een native speaker Dus een Amerikaanse uitspraak is ook toelaatbaar?

Discussie - uitspraak Afhankelijk van doelgroep ‘Intelligibility’ ‘Comfortable intelligibility’ ‘Native-like intelligibility’ ‘The Educated Native Speaker’ Model ≠ doel

Discussie - uitspraak Uitspraak is leerbaar? Kritieke periode? Bongaerts et al Derwing (1998): klanken, algemeen, geen instr Yule & MacDonald (1994): individuele benadering Champagne Muzar (1996): fonetische kenmerken Flege’s ‘Equivalence Classification’

Discussie - uitspraak Uitspraak is leerbaar? Leerbaar mits voldaan aan voorwaarden: Enige aanleg (‘aptitude’) Voldoende Motivatie Voldoende input Juiste methode: Individuele benadering Globale kenmerken

Discussie - uitspraak ‘Awareness raising’ Luistertraining vóór productie Niet beperken tot segmenten Opbouwen vanuit ‘core elements’ Persoonlijke feedback Context

Discussie: vocabulaire

words

Neurale networken 3D simulatie DST - Leersimulatie

Dus Netwerk Interactief Dynamisch

Discussie - vocabulaire Breedte en diepte van kennis Semantization – Elaboration - Consolidation Context of geen context? Geven of opzoeken? Incidenteel of intentioneel?

Conclusies

Conclusies - grammatica Grammatica-onderwijs is alleen zinvol als het een verband aangeeft tussen vorm, betekenis en gebruik Grammatica is geen structurerend principe, maar ondersteunende informatie De mate van nut van grammatica-onderwijs is individueel bepaald en hangt af van onder meer: Niveau van taalvaardigheid Leerstijl Wijze van aanbieden Moment van aanbieden

Conclusies - uitspraak Bij uitspraakonderwijs moeten model en doel worden onderscheiden Weinig aandacht is nodig voor individuele klanken die geen verstaanbaarheidsproblemen veroorzaken Grotere structuren, zoals ritme en intonatie zijn minstens zo belangrijk als individuele klanken Beheersing van algemene articulatorische posities helpen bij het verbeteren van de uitspraak Uitspraak moet altijd in context worden geoefend Input en Motivatie zijn belangrijk

Conclusies - vocabulaire Woorden moeten in context(en) worden geleerd Raden is niet beter dan geven Opzoeken is niet altijd beter, maar kost wel meer tijd Het leren van woorden gaat niet vanzelf Taal is communicatie en in taaltaken moet altijd de communicatie voorop staan Blootstelling aan natuurlijke taal is essentieel, maar niet voldoende: leren is gebruik en gebruik is leren.

Heeft expliciet vormgericht onderwijs zin? Ja! Meta analyses Norris & Ortega Maar niet richten op pure regelkennis

Bedankt en tot ziens!