Key Concepts in het Aardrijkskundeonderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Advertisements

Leer de namen van de noten 1
Ruimte voor de rivier NLT-module
Wat is goed onderwijsonderzoek?
De psychologie van communicatie
Aardrijkskunde kiezen in de bovenbouw VWO
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
Lesgeven met methode – los van het schoolboek
Workshop creatief brainstormen
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Geletterdheid….. Wat is dat?
Leer de namen van de noten 2
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
How to tackle a text Vakgroep Engels.
Ik hou van Holland spel!.
Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Frankie Schram 1 Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Werken met een webstek Fr. Schram 26/02/2000.
Hulpwerkwoorden can must may etc.
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Toetsen als Leerinterventie. Samenvatten in het Testing Effect Paradigma. Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner CELSTEC, Open Universiteit.
woordpakket nummer 12d Je zorgt voor een vulpen en een groene balpen. Je ziet de woorden van het woordpakket gedurende 3 seconden. Je hebt 10 seconden.
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
Stand van zaken Project WAK
Regionale en Ruimtelijke Statistieken CBS
Kenmerken van de concept contextbenadering
Al doende leren training docenten
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Handelingsgericht werken
Korte introductie tot het principe
Het werken met portfolio
Welkom Spoorzoekers Beste jongens en meisjes, Vandaag is er weer een presentatie bij de preek. Bij de ingang liggen blaadjes klaar om mee te kunnen schrijven.
Hoe brei een team?.
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
Werken met BRICKS 11maart 2011 Onno Rook
Introles: Wie ben ik en jullie? 15 Wat is myl 20 Introductievragen 15
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Return to Sender.
woordpakket nummer 13c Je zorgt voor een vulpen en een groene balpen. Je ziet de woorden van het woordpakket gedurende 3 seconden. Je hebt 10 seconden.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
World Food Challenge Door Jeroen Sijbers. Agenda Presentatie World Food Challenge Zelf spelen Korte discussie Korte evaluatie.
Fragment Stagevaardigheden DVD 6 Video 1 ‘Wie ben ik?’ © 2006 Verloskunde academie Rotterdam (VAR) V o o r b e e l d.
Samenvatting Havo 5.
woordpakket nummer 13d Je zorgt voor een vulpen en een groene balpen. Je ziet de woorden van het woordpakket gedurende 3 seconden. Je hebt 10 seconden.
LES 3. Serious games Applied games ”a mental contest, played with a computer in accordance with specific rules that uses entertainment to further government.
LOCO CONGRES 2014 CREATIVITEIT.  JORIS VAN DOOREN COEN LUIJTEN 
Nothing Is As It Seems Lesson 8 Cubes and Numbers.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Wegwijzers aardrijkskunde 21 en 28 november 2015.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
WELKOM!. Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt.
1 Herman Schalk TREKKEN EN DUWEN VOOR KWALITEIT. 2 Begrip opbouwen Reflecteren op kwaliteit van onderzoek Uitvoeren van onderzoek interactie (m.n. taal)
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Thema Roos van Leary in de klas
Gesprekken op school Gespreksvoering Overzicht hoofdstuk 8
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
Visie en strategie Les 3: Visie verdieping.
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschap-pen
Spel en beweging in het onderwijs
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Laatste les van Mr. Spakman
Aardrijkskunde 7.6 Relaties 7.5 Weer 7.4 Klimaat
Transcript van de presentatie:

Key Concepts in het Aardrijkskundeonderwijs Hans Palings & Uwe Krause (Fontys Lerarenopleiding Tilburg) Rob Adriaens (CSG Het Streek)

Inhoud presentatie Wat zijn key concepts, enquiry sequences en vragen met ‘ptih and rigour’? Waarom zijn ze belangrijk voor het aardrijkskundeonderwijs Hoe kunnen concrete toepassingen eruit zien?

Key Concepts = Vakdidactische ordeningsprincipes gebaseerd op het specifiek geografische studiegebied: de ruimte Elke professie ontwikkelt zich verder en het wordt verwacht, dat men nieuw ontwikkelde kennis, nieuwe inzichten bijhoudt. School functioneert volgens dat wat Duitsers “Bildungsauftrag” noemen: dat wat met school bereikt moet worden en wat in wetten of richtlijnen vastgelegd wordt. Dit is niet alleen het behalen van goede resultaten en diploma’s. Denk aan wereldburgerschap, ontwikkeling van kinderen, (sociale) vaardigheden. In hoofdstuk 4 van het Handboek Vakdidactiek Aardrijkskunde wordt expliciet ingegaan op de “vormende kant van aardrijkskunde”. In Paragraaf 4.3 wordt de pedagogische dimensie toegelicht, waaronder de wet BIO uit 2006 en de daar geformuleerde pedagogische competenties, de kerndoelen M&M, de examenprogramma’s voor vmbo, havo en vwo. Duurzaamheid en burgerschapsvorming worden hier expliciet genoemd, mede als in paragraaf 4.4 wereldburgerschap.

Key Concepts volgens Liz Taylor/Cambridge

Lezing Liz Taylor op Fontys Hier de link van de weblecture van Liz Taylor voor de pauze op 17-11-2010: http://flot.presentations2go.eu/P2GTV/viewer.html?path=Flot/2010/11/17/1/video_post.wmv&time=5314   Hier de link van de weblecture na de pauze op 17-11-2010: http://flot.presentations2go.eu/P2GTV/viewer.html?path=Flot/2010/11/17/2/video_post.wmv&time=21182 Fontys Hogescholen

Enquiry sequences + questions with ‘pith & rigour’ Kortlopende lessenreeksen (4-5) lessen Aangestuurd door één key concept Vraag met ‘pith & rigour’ - Hoe wordt gewerkt? * groepjes van 3 (of 2) * 1 observatie bij iemand uit het groepje/koppel met oogpunt op vakdidactiek (video of in virtu – als men zelf geen les geeft: vraag om de mogelijkheid een gastles te geven) * opdrachten in de praktijk, zoals feedback van leerlingen vragen etc. * aantekeningen maken (handgeschreven) – die moeten worden ingeleverd en mogen tijdens het tentamen worden gebruikt. – Geen gekopieerde verslagen. * Het tentamen is een casus opdracht: op basis van de behandelde theorie moet feedback worden gegeven. * Literatuur wordt grotendeels behandeld of wordt aangeboden ter verdieping. Delen van het handboek vakdidactiek aardrijkskunde worden als ingangskennis verwacht. Verder is er gezocht naar een evenwicht in Nederlandse, Engelse en Duitstalige literatuur.

Wat is het belang van deze aanpak? Leraren en leerlingen krijgen weer vat op de lessen De vraag dwingt tot doelmatig werken (beantwoorden van de vraag) De ordeningsprincipes zijn aardrijkskundig - Hoe wordt gewerkt? * groepjes van 3 (of 2) * 1 observatie bij iemand uit het groepje/koppel met oogpunt op vakdidactiek (video of in virtu – als men zelf geen les geeft: vraag om de mogelijkheid een gastles te geven) * opdrachten in de praktijk, zoals feedback van leerlingen vragen etc. * aantekeningen maken (handgeschreven) – die moeten worden ingeleverd en mogen tijdens het tentamen worden gebruikt. – Geen gekopieerde verslagen. * Het tentamen is een casus opdracht: op basis van de behandelde theorie moet feedback worden gegeven. * Literatuur wordt grotendeels behandeld of wordt aangeboden ter verdieping. Delen van het handboek vakdidactiek aardrijkskunde worden als ingangskennis verwacht. Verder is er gezocht naar een evenwicht in Nederlandse, Engelse en Duitstalige literatuur.

Key Concepts in de praktijk: Migratie Diversiteit: Interactie: Verandering: Perceptie en representatie:

Key Concepts in de praktijk: Migratie Diversiteit: verschillende samenstelling migrantengroepen in Nederlandse steden Interactie: vluchtelingenstromen naar Nederland Verandering: bevolkingssamenstelling in Nederland in 2030 Perceptie en representatie: Polen vissen onze wateren leeg

Questions met ‘pith & rigour’ Hoe heeft het Nederlands laagveenlandschap zich gedurende het holoceen ontwikkeld? Olympische Spelen in Nederland 2028: kans of ramp? Klimaat: waarover maak je je druk? Wat zijn de verschillen in Zuidoost-Azië? Amsterdam 2040: hoe zal de stad eruit zien?

Key Concepts in de praktijk: Migratie Diversiteit: Migranten in Nederland: wie kom je waar tegen? Interactie: Nederland: luilekkerland of toevluchtsoord? Verandering: Janssen, Suriabi, Albayrak of Krause: hoe heten Nederlanders in 2030? Perceptie en representatie: Polen in Nederland: aanwinst of hindernis?

Key concepts, lessenreeks en vraag: Implicatiesamenhang H. Meyer (2005)

Key Concepts, lessenreeks en vraagstelling  leerdoelen http://serc.carleton.edu/NAGTWorkshops/assess/conceptmaps.html BASIS Fontys Hogescholen

Key concepts, lessenreeks en vraag: Werkvomen Amazone Rainforest or not? http://www.zeeburgnieuws.nl/nieuws/kv_bomen_000_2009.html

Key concepts, lessenreeks en vraag: Werkvomen Amazone Rainforest or not? http://eu.art.com/products/p13238392-sa-i2350396/posters.htm

Key concepts, lessenreeks en vraag: Werkvomen Amazone Rainforest or not? http://www.schoolbieb.nl/voortgezet_onderwijs_doelgroep/3_44_4_vmbo_(onderwijsniveau)/aardrijkskunde_/werelddelen/azi_235_/indonesi_235_

Key concepts, lessenreeks en vraag: Werkvomen Amazone Rainforest or not? http://www.regenwoud.mysites.nl/mypages/regenwoud/211486.html

Key concepts, lessenreeks en vraag: Werkvomen Diversiteit: … or not?, Living Graphs, 4 hoeken, Living Map, welk woord weg, Verandering: Time line, How will it be like 2/20/200 years, Wat zou er gebeuren als…, Interactie: begrippenweb, concept maps, Fishbone Perceptie & representatie: Picture Frame, Waardekwadrant…

Een voorbeeld uit de praktijk Centrale vraag: Hoe krijgt iedereen op de wereld voldoende voedsel van voldoende kwaliteit?

1. Introductie: Wat is het verband tussen het tanken van mr. Green in Houston en het ‘tortilla’protest waar Maria Sanchez aan deelneemt? De video van Liz Taylor: 3 uur Hier de link van de weblecture voor de pauze op 17-11-2010: http://flot.presentations2go.eu/P2GTV/viewer.html?path=Flot/2010/11/17/1/video_post.wmv&time=5314 Hier de link van de weblecture na de pauze op 17-11-2010: http://flot.presentations2go.eu/P2GTV/viewer.html?path=Flot/2010/11/17/2/video_post.wmv&time=21182

2. Verwerkende opdrachten over de globalisering van bananen en palmolie.

3. Afsluitende opdracht: Het schrijven van een brief aan de staatssecretaris van landbouw. de kern van het voedselvraagstuk de rol die Nederland kan spelen bij het oplossen van het vraagstuk

Reacties van leerlingen ‘Verrassend’ ‘Waarom vertelt u niet gewoon hoe het zit?’ ‘Het lijkt wel puzzelen’ ‘Wat is nu het goede antwoord?’ ‘Nu begrijp ik waar het naartoe gaat’