Prof. dr. Karin Sanders, 23 juni 2008

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Profile Selector 2 april 2017.
Advertisements

De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
Uitdagingen voor een divers personeelsbeleid
Module B: De ‘Whole School Approach’
Feb 2014 Leiderschap & Professionele Ruimte Joost van der Stoep Organisatiewetenschappen (VU Amsterdam) Organisatie en Personeelsbeleid Rijk (BZK)
Duurzaam inzetbaar gedurende de hele levensloop
Resultaatgericht personeelsbeleid Hartger Wassink.
1 Leren op de werkplek: Een werknemers- perspectief Lezing in de leergang ‘Tussen senioriteit en seniorentijd’ NIP, Amsterdam, 22 januari 2010 Prof.dr.
TOEKOMST VOOR HET BREIN
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
Kandinsky College Malderburchtstraat
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
NVP bijeenkomst Willen is Kunnen Friesland Bank.
Hogeschool Windesheim en Universiteit Twente Lessons learned Ulrike Koot
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Wat doen we als we willen dat mensen ook effectief gebruiken wat ze leerden Peter Samyn,
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Vitale en weerbare medewerkers
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Informeel leren en….. social media
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Patiëntveiligheid in een risicosamenleving
Evaluatie van de PBD in het volwassenenonderwijs, Vocvo en hun samenwerking Prof. dr. Peter Van Petegem Prof. dr. Jan Vanhoof Prof. dr. Sarah Gielen (K.U.L.)
Prof. dr. Karin Sanders, 20 november 2008
Leren van docenten: Team routines September, 2008.
Professionele ontwikkeling
The role of employee cause and effect inference Matthijs Moorkamp M.Sc.
LPC R&D-aanpak in ontwikkeling Anje Ros, KPC Groep Martin van Reeuwijk, APS Gert Kamphof, CPS Lessen uit onderzoek, Tussen onderzoek en praktijk.
VELON-congres Veldhoven 31 maart 2008 Lullen én poetsen Hoe een leergeschiedenis helpt bij het zetten van de volgende stap.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
De fysiotherapeutische behandeling bij patiënten met een CVA, opgenomen in de Nederlandse ziekenhuizen; Een beschrijvende studie van de huidige zorg.
LEA en sociaal-economische ontwikkelingen Samenwerking tussen overheid, ondernemers en onderwijs Nieuwegein 20 januari 2011 Pim Kalkman.
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
15 juni 2011  1-Ontwerpaanpak  Betreft 84% van de veranderingen  Daarvan loopt ¾ vast  Voorbeeld:  tussen had 90% van de  Fortune 500.
Organisatie(s) van betekenis
Terugkoppeling theorie/onderzoek HRM
Het opleidingsprofiel:
1 Medezeggenschap op niveau congres 2007 inleiding: Prof.Dr. Marc Vermeulen Hoogleraar onderwijssociologie.
Een theoretische verkenning
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Opdracht wetenschappelijke review leerlingenbegeleiding
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Organisatie van de HRM-functie
Welcome! TWENTE CENTER FOR CAREER RESEARCH Prof. dr. Karin Sanders Organizational Psychology / TCCR University Twente; the Netherlands Prof dr Karin.
Prof. dr. Karin Sanders, 23 juni 2008 Twente Center of Career Research (TCCR) Prof. dr. Karin Sanders Hoogleraar A&O Psychologie (UTwente)
Netwerkleren in het onderwijs
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Geïntegreerde schoolverbetering
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 3.
HR Advies & Interim Werving & Selectie Assessment Rick Brugts, directeur & managing consultant.
Symposium HKU Onderzoek in kunsteducatie 2013 Lectoraat Kunsteducatie Karin Hoogeveen.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
De effecten van de lerende opleidingsschool Twente Uitkomsten & Werkplan MSc Loreta Vaicaityte Dr Sjoerd de Vries.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
‘So you think you can coach…’ Een introductie in “Coaching Ourselves”
Lectoraat ‘Zorg voor Mensen met een Verstandelijke Beperking’ Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Dr. Maaike Hermsen Prof. dr. Petri Embregts Dr. Lex Hendriks.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
… werken … … onderzoek doen … … leren … hoe zit dat?
A+O project Co-creatie in de praktijk
Leiding geven aan school ontwikkeling
Werkgevers wendbaar aan de slag
Waarde(n)vol werk in uitvoering
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Jannes Huisman Senior coach
Prof. Peter Leisink Nationale Schoolleiders Top
‘NEXT STOP’ Onbeperkt kunst en cultuur 10 April 2019
Roundtable Diversiteitsbeleid: Hoe werkt het wèl?
Transcript van de presentatie:

Prof. dr. Karin Sanders, 23 juni 2008 Welkom Twente Center of Career Research (TCCR) Prof. dr. Karin Sanders Hoogleraar A&O Psychologie (UTwente) Prof. dr. Karin Sanders, 23 juni 2008

Personeelsbeleid binnen het onderwijs Professionele ontwikkeling van docenten Invloed van personeelsbeleid op deze professionele ontwikkeling Van personeelsbeleid naar Human Resource Management Prof. dr. Karin Sanders, 23 juni 2008

Professionele ontwikkeling (1) (Veronderstelde) relatie prestaties leerlingen en professionele ontwikkeling van docenten Aandacht voor professionele ontwikkeling vanuit overheid Twee lijnen van onderzoek: Psychologische verklaringen: identiteit van docenten; motivatie; leerbereidheid Organisatie leren; lerende organisaties; ‘communities of practices’; Prof. dr. Karin Sanders, 23 juni 2008

Professionele ontwikkeling (2) Weinig onderzoek met verschillende factoren Start van een systematisch, grootschalig, longitudinaal onderzoek: Individueel, persoonlijke factoren Teamfactoren, waaronder rol van leidinggevende Integraal Personeelsbeleid Doel: bieden van ‘tools’ voor professionals Prof. dr. Karin Sanders, 23 juni 2008

Professionele ontwikkeling (3) Factoren op individueel en team- niveau Professionele Ontwikkeling docenten IPB Onderzoek onder 3000 docenten; binnen 15 ROC’s, 60 units; en 300 teams; op drie tijdstippen (vanaf 2009). Karin Sanders (UT); Peter Sleegers (UvA; BMC); Klaas van Veen (Leiden); Huadong Yang (UT), Piety Runhaar (KPC Groep, UT) Prof. dr. Karin Sanders, 23 juni 2008

Professionele ontwikkeling (4) Professionele ontwikkeling als werkplekleren; docent (‘professional’): verantwoordelijkheid Participatie in volgende leeractiviteiten: Bijhouden / verzamelen van nieuwe kennis Experimenteren Geven en vragen van feedback Kennis delen Innovatief gedrag (Kwakman; Van Woerkom; Smylie; Runhaar, Sanders & Yang; Janssen & Van Yperen) Prof. dr. Karin Sanders, 23 juni 2008

Integraal Personeelsbeleid (IPB) Systematisch en regelmatige afstemming inzet en kennis docenten en doelen van de scholen: Verticale integratie: doelen van de scholen en doelen van de docenten; Horizontale integratie: integratie verschillende HR praktijken; Functionele overeenstemming: betreffende actoren moeten het eens zijn over het belang van het te voeren beleid; Prof. dr. Karin Sanders, 23 juni 2008

Prof. dr. Karin Sanders, 23 juni 2008 Stand van zaken IPB Invloed overheid: CAO’s; faciliteiten; Monitorrapporten: Er wordt vooruitgang geboekt Weinig afstemming van personeelsinstrumenten Geen verbinding met andere terreinen Weinig beloningsdifferentiatie (Van Wonderen; Berger & Klein; Sontag et al; Teurlings & Vermeulen; OCW; Vermeulen) Prof. dr. Karin Sanders, 23 juni 2008

Integraal Personeelsbeleid Verklaring voor de trage invoering. Hoe kan de implementatie van IPB binnen ROC’s worden bevorderd? Welke factoren belemmeren en bevorderen de implementatie van IPB volgens beleidmakers en uitvoerders? (studie 1) Welke rol kan P&O vervullen ter bevordering van de implementatie van IPB in scholen? (studie 2) Runhaar, P. & Sanders, K. (2007). P&O als intermediair tussen management en leraren. Over de wijze waarop P&O de implementatie van integraal personeelsbeleid zou kunnen bevorderen. Tijdschrift voor HRM, 10, 54-77 Prof. dr. Karin Sanders, 23 juni 2008

Studie 1: welke factoren Theorie: Onderscheid: concrete, harde (geld, tijd, ruimte, kennis) en zachte randvoorwaarden (weerstand, cultuur) Belang minder harde factoren: 1. Onderwijs: veel veranderingen; 2. IPB: ingrijpende verandering (docent; cultuur) Onderzoek: interviews 30 respondenten; binnen 5 ROC’s over kennis en opinies Prof. dr. Karin Sanders, 23 juni 2008

Prof. dr. Karin Sanders, 23 juni 2008 Studie 1: Resultaten Geen zicht op implementatie (5 respondenten) Implementatie is lastig (25 respondenten) 1. Beleid en instrumenten maken is makkelijk, ervoor zorgen dat men ernaar handelt is lastig (18) 2. Verandering is complexer dan verwacht (7) Zachtere randvoorwaarden belangrijker dan hardere randvoorwaarden Prof. dr. Karin Sanders, 23 juni 2008

Prof. dr. Karin Sanders, 23 juni 2008 Studie 1: Resultaten Belemmerende factoren Bevorderende factoren Docenten ervaren nauwelijks nut Te veel veranderingen Organisatie cultuur Communicatie Noodzaak laten voelen Link zoeken naar onderwijsvernieuwing Incompetente managers Gebrek aan middelen Aanwezigheid van middelen Prof. dr. Karin Sanders, 23 juni 2008

Prof. dr. Karin Sanders, 23 juni 2008 Studie 2: rol van P&O Theorie Weinig relatie IPB en werkvloer Rollen van Ulrich: belang ‘employee champion’ Onderzoek: 46 P&O-ers; P&O netwerk (28 directeuren P&O; 12 beleidsmaker P&O; 5 P&O functionarissen) Prof. dr. Karin Sanders, 23 juni 2008

Prof. dr. Karin Sanders, 23 juni 2008 Rollen van Ulrich (1997) Strategic partner Lange termijn Change agent Processen People Korte termijn Strategic Partner Change agent Employee champion Administrative expert Prof. dr. Karin Sanders, 23 juni 2008

Prof. dr. Karin Sanders, 23 juni 2008 P&O binnen scholen Prof. dr. Karin Sanders, 23 juni 2008

Prof. dr. Karin Sanders, 23 juni 2008 Bowen & Ostroff (2004) Hoe effect HRM te verklaren? In plaats van inhoud van HRM naar proces van HRM Op basis van attributie-theorie (Kelley, 1967) Zoeken naar verklaringen van gebeurtenissen: oorzaak en gevolg Situationele attributies Prof. dr. Karin Sanders, 23 juni 2008

Kenmerken van HRM systeem Onderscheidend vermogen (Distinctiveness) Zichtbaarheid, begrijpelijkheid, legitimatie van autoriteit, acceptatie Consistentie Consistentie over tijd en praktijken Consensus Tussen beleidsmakers / uitvoerders en binnen afdelingen Prof. dr. Karin Sanders, 23 juni 2008

Bowen & Ostroff: theorie Onderscheidend vermogen Consensus Consistentie Organisatieklimaat Performance Prof. dr. Karin Sanders, 23 juni 2008

Bowen & Ostroff: onderzoek Onderscheidend vermogen Consensus Consistentie Organisatieklimaat Affectieve betrokkenheid Prof. dr. Karin Sanders, 23 juni 2008

Prof. dr. Karin Sanders, 23 juni 2008 Onderzoeksopzet Vier verschillende (STZ) ziekenhuizen: Alkmaar, Arnhem, Twente, Heerlen Ieder ziekenhuis 18 afdelingen 6 klinisch; 4 poliklinisch; 4 facilitair; 4 para/peri medisch Vragenlijsten: Personeelsconsulenten (32; 100% response) Lijnmanagers (67; 98% response) Medewerkers (671; 66% response) Prof. dr. Karin Sanders, 23 juni 2008

Bowen & Ostroff: empirie Onderscheidend vermogen Consensus Consistentie Organisatieklimaat Affectieve betrokkenheid Sanders, K., Dorenbosch, L., & Reuver, R. de (2008). The impact of individual and shared employee perceptions of HRM on affective commitment: Considering the climate strength. Personnel Review, 37, 412-425. Prof. dr. Karin Sanders, 23 juni 2008

Bowen & Ostroff versus IPB Onderscheidend vermogen Consensus Consistentie Organisatieklimaat Performance Prof. dr. Karin Sanders, 23 juni 2008

Bowen & Ostroff versus IPB Functionele fit Horizontale fit Vertical fit Professionele ontwikkeling van docenten Prof. dr. Karin Sanders, 23 juni 2008

Prof. dr. Karin Sanders, 23 juni 2008 Toekomst Samenwerking UT / KPC Groep / GITP /Berenschot/ ROC’s / LPBO / VO-Raad Onderscheid en overeenkomsten IPB en Bowen & Ostroff Invloed Organisational Climate en Teams Ontwerpen van een quick scan: scholen Relatie onderwijs en gezondheidszorg Prof. dr. Karin Sanders, 23 juni 2008