Onderwijsprotocol voor leerlingen met een NAH Terug naar je school na hersenletsel ‘Het Venijn zit in de staart’’ 31 maart 2011 René Steinmann.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leerlijnen en praktijklessen in het VSO
Advertisements

Info avond Voortgezet Onderwijs EN WAT NU ????? EN WAT NU ????? Basisschool De Stokland
Ouderbetrokkenheid Jenaplanschool De Feniks. Zoektocht naar het probleem Vooraf en doorlopend: Taakverdeling 1.Verkennende fase –Eerste gesprek met Eva.
Leerlingen met NAH: EEN DUBBELE UITDAGING Eric Hermans Rianne Gijzen.
Principes gezinsgerichte behandeling voor kinderen en jongeren met NAH
De rekenkamer van Venlo
CALVIJN MEERPAAL ACADEMY
Toekomstige ontwikkelingen Basisonderwijs Graft-de Rijp.
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
Model-handelingsprotocol AMHK 10 uitgangspunten
BIJEENKOMST CONTACTPERSONEN NAH ZUIDOOST BRABANT 25 NOVEMBER 2008 CVA-KETEN EN NAH-NETWERK: DOOR VERBINDING STERKER! JOKE DRIESSEN EN DOMINIQUE DEN.
Workshop Wat is Opleiden in school? Hoe pak je het aan?
Passend Onderwijs een korte inleiding
PROGRAMMA WORKSHOP Wie zijn wij en wat doen we: (30 minuten)
Jan Visscher Lid klankbordgroep Vroeg, Voortdurend, Integraal 23 september 2009.
Crisisdeeltijd Almere Voorbeeld van een geïntegreerd project
Korte toelichting “Plan voor de toerusting van regionale en lokale belangenbehartigers” ALV januari 2012.
presentatie sectorplan justitiescholen
Werkgeheugenproblemen bij jongeren met niet-aangeboren hersenletsel
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
CLB en CAR twee partners, samen sterk in zorg. Evoluties binnen de C.A.R. 1 Nieuwe conventie vanaf 01/05/2012 Centra moeten zich meer richten op ‘medische.
Opzet van onderzoek in de chronische fase Werktitel: “CVA-APK” CVA-keten Regio Zuid-Kennemerland
Terug naar huis José van der Weide, projectleider NAH Pluryn
Hersenletsel.nl De nieuwe patiëntenvereniging voor mensen met niet-aangeboren hersenletsel:
De Almeerse ontwikkeling Integratie; kansen en bedreigingen.
Een Zeer Zwakke School, is het te vermijden?
Visitatie ORGANISATIE oncologische zorg
Realisatie Kwaliteitsbeleid 2008 – 2012
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Stand van zaken ontwikkelingen
Integraal Kankercentrum Noord Oost
TPA Westelijke Mijnstreek Bedsideconsultatie E. van den Berken & N. Lenaerts.
Bijeenkomst GMR 12 januari Passend onderwijs.
Geanne van Gurp Lieke de Roest HBO-verpleegkunde Februari 2010
Werkconferentie Passend Onderwijs 30 maart 2009 Bijeenkomst voor algemeen directeuren van : PO: WSNS Hoorn-1, WSNS Hoorn-2, WSNS De Streek VO: SWV VO-SVO.
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
Suzanne Lambregts 4 oktober 2012
Invoering van HGW en het werken met groepsplannen
Wees alert op uiterlijk niet zichtbare beperkingen Jenny Palm – December 2013 Jenny Palm, Praktijk Hulp bij Hersenletsel Maarn/Amsterdam 2013.
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
CONGRES “HET VENIJN ZIT IN DE STAART”
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
Studiedag vaktherapie in werkveld oncologie
NaH bij kinderen en jongeren Feiten, fabeltjes en interventies E
Presentatie Entreprenasium Aanbevelingen implementaties nav o metingen.
Presentatie Entreprenasium Inventarisatie implementaties.
Programma Introductie. Monitoring Functies van het ZAT Samenwerken in een ZAT Aanbevelingen.
Aan de slag met POVO Wolvega/Oosterwolde Zet Engels ‘in the picture’ 28 oktober 2014 Jeroen Pennings & Kris Verbeeck.
Passend onderwijs. Opbouw presentatie Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Het liefst een school in de buurt. De beste kansen.
Kansen voor transformatie
Ontwikkelingen toezicht speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Cindy Ligt Piet van de Pol.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
‘ Bruggen Bouwen’ verbinden VSO – MBO en VSO- arbeidsmarkt SITS subsidie en subsidieonderzoek A2 Presentatie regio-overleg Agentschap SZW Zuid-Nederland.
Zorg en Onderwijs 2001 – 2011 Jan Visscher, VGN Ledenbijeenkomst samenwerking Zorg en onderwijs 13 oktober 2011.
(L)VB – Jeugd Naar maatschappelijke participatie.
Basisschool de Wegwijzer Hunsel. Passend onderwijs Passend onderwijs is de nieuwe wet voor het PO en het VO. Voor het PO geldt: (speciaal) basisonderwijs.
ESF Sociale Innovatie Regio Holland Rijnland – Hilde de Boer.
REGIO RONDE NAJAAR 2015 Groningen, 28 oktober 2015, uur Dagvoorzitter: albert boelen, eric rietkerk.
Informatieoverdracht PO-VO (onderdeel van project Effectief schakelen) Esmee Hornstra, PO-Raad.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Participatiebijeenkomst Donderdag 23 februari 2017
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Complexe problematiek vereist integrale jeugdzorg
Coördinator Hersenletsel Zeeland
Ondervoeding op de kaart
Procesevaluatie zomerscholen 2015
Transcript van de presentatie:

Onderwijsprotocol voor leerlingen met een NAH Terug naar je school na hersenletsel ‘Het Venijn zit in de staart’’ 31 maart 2011 René Steinmann

Programma 1.Inleiding 2.Uitgangspunten en doelen project ‘Onderwijsprotocol’ 3.Inhoud project ‘Onderwijsprotocol’ 4.Slotopmerkingen

Inleiding en Terugblik 1999: ‘Een ander traject’ 2002: studiedag Initiatiefgroep NAH 2004: ‘Het kan beter, het moet beter’ 2007: Raamprogramma ‘Research & Development’ 2008: Projectvoorstel Onderwijsprotocol voor leerlingen met NAH

Raamprogramma Zorg en onderwijs voor kinderen en jongeren met NAH Een raamprogramma voor Research en Development

Raamprogramma ‘research & development’ Verbetering zorg en onderwijs; grote regionale verschillen NAH en het gezin: te weining aandacht voor het hele gezin Herkenning, erkenning en bewustwording, echter………… Milde NAH!!

Inzicht in omvang en gevolgen op termijn Ontwikkeling van richtlijnen en protocollen Specifieke behandel- en onderwijsprogramma’s Transitie: basisonderwijs voortgezet onderwijs arbeid Raamprogramma ‘research & development’

Werkmodel

Programma 1.Inleiding 2.Uitgangspunten en doelen ‘Onderwijsprotocol’ 3.Inhoud project ‘Onderwijsprotocol’ 4.Slotopmerkingen

Onderwijsprotocol Uitgangspunten Doelen LVC3, Vilans en Landelijke Initiatiefgroep NAH

Onderwijsprotocol: uitgangspunten 1. Aantal leerlingen met NAH stijgt a.g.v: Medische mogelijkheden na ongeval Meer herkenning en onderkenning Meer publiciteit en aandacht (wel de juiste!!) 2. Per jaar kinderen en jongeren met traumatisch hersenletsel (Meerhof e.a. 2000); ± 300 in zorgcircuit.  Voornaamste doodsoorzaak  Belangrijkste oorzaak cognitieve en gedragsmatige beperkingen

Onderwijsprotocol: uitgangspunten 3. Aantal kinderen en jongeren met een niet-traumatisch hersenletsel is onbekend!! Neurologie, oncologie etc. Minder onderzoek gedaan 4. Problematiek zogenaamde ‘lichte NAH’; verborgen epidemie (Cantor, 2005; 10 % ricsico voor NAH problematiek!!!!) Geen gestandariseerde identificatie-methode

Onderwijsprotocol: uitgangspunten 5. Expertise Nah sterk regionaal verschillend en onvoldoende gedocumenteerd 6. Regionale samenwerking is beperkt en verschillend 7. Transities verlopen erg moeizaam (van ziekenhuis naar school en van school naar arbeid), LGF

Onderwijsprotocol: doelen - Literatuur; inventarisatie - Landelijk onderwijsprotocol; aandacht en aansluiting regulier onderwijs - Analyse protocol via 4 pilots; verwerking en aanpassingen -Implementatie landelijk onderwijsprotocol: hoofddoelstelling!!

Draagvlak Speciaal onderwijs Regulier onderwijs VRA Cerebraal Ziekenhuizen Hersenstichting Kinderneurologie! Vilans LVC 3 Etc.

Programma 1.Inleiding 2.Uitgangspunten en doelen ‘Onderwijsprotocol’ 3.Inhoud project ‘Onderwijsprotocol’ 4.Slotopmerkingen

Onderwijsprotocol Voor wie?Consequenties - Leerlingen met NAH die direct in een behandelcircuit komen - Leerlingen die na het letsel direct naar huis gaan of zelfs niet in ziekenhuis zijn geweest - Traumatisch- en niet traumatisch letsel - Zeer heterogene groep (aard letsel, leeftijd, hulpvragen etc.) - Holistische benadering - Integrale aanpak - Onderwijscontinuüm; speciaal- en regulier onderwijs

Onderwijsprotocol Fase 1 Literatuurstudie Inhoud: Overzicht maken stand van zaken (resultaten enquête) Draagvlakverwerving (klankbord!) Werkwijze: Literatuurstudie (binnen en buitenland) Gesprekken met betrokken partijen

Onderwijsprotocol Fase 2 Ontwikkeling model-protocol Inhoud: Concrete beschrijving van fases na hersenletsel in relatie tot onderwijsmogelijkheden (transitieaspect) zowel voor speciaal als regulier onderwijs Diagnostiek Hulpmiddelenset en methodes (afstemming project ‘cognitieve revaldatie’) Regionale samenwerkiing NAH direct R.OR.O +LGFS.O. NAH indirect ARBEID

Onderwijsprotocol Fase 2 Ontwikkeling model-protocol Werkwijze: Werkgroepbijeenkomsten Inventariseren bestaande producten en beschrijven nieuwe producten Stuurgroep beoordeelt producten Presentatie protocol landelijke bijeenkomst

Onderwijsprotocol Fase 3 Pilots - 4 regionale pilots; toetsing protocol op haalbaarheid en bruikbaarheid - Regio’ s: aanwezigheid expertise NAH binnen speciaal onderwijs en engagement aanwezig binnen regulier onderwijs - Samenwerking partners: ziekenhuis, revalidatiecentrum, speciaal onderwijs, regulier onderwijs (niet vrijblijvend)

Onderwijsprotocol Fase 3 Pilots Doelen pilots: 1. Uittesten protocol: inhoud en proces 2. Realiseren van een aanzienlijk toegenomen identificatie van leerlingen met een NAH 3. Realiseren van toeleiding van leerlingen met NAH naar de voor de leerling optimale vorm van onderwijs 4. Optimaliseren van de kwaliteit van het onderwijs aan NAH leerlingen en observatie van de risico leerlingen

Onderwijsprotocol Fase 3 Pilots Werkwijze: - Introductie protocol en advies Vilans/werkgroep - Beschrijving uitgangspositie regio - Interview ouders Nah leerlingen - Deskundigheidsbevordering R.O. (voorlichting, A.B., bijeenkomsten etc,) - Evaluatie en enquete (ouders en leerkrachten) - Aanpassingen verwerken

Onderwijsprotocol Fase 4 Implementatie -Landelijke implementatie -Definitief protocol op basis van de ervaringen van de pilots -Commitment speciaal en regulier onderwijs - Follow up

Programma 1.Inleiding 2.Uitgangspunten en doelen ‘Onderwijsprotocol’ 3.Inhoud project ‘Onderwijsprotocol’ 4.Slotopmerkingen

Slotopmerkingen - Leerlingen met een NAH is een complexe en heterogene groep - Huidige expertise is sterk versnipperd en regionaal gebonden - Landelijk protocol biedt mogelijkheden en kansen