Werken aan gelijke kansen Met élk van onze leerlingen naar de eindstreep ! Interactum.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Het secundair onderwijs
KWALITEITSZORG november 2012
De kinderen stellen zich graag aan u voor.
LEERKRACHT MIJN SPREEKBEURT LAURENT GOEMAN.
Kansarmoede Omgaan met kansarmoede in de basisschool
Edushock leerfestival
Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra Jeugdwerkloosheid, scholing en opleiding Ides NICAISE HIVA / PPW (KU Leuven) Workshop Jeugdwerkloosheid.
Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding van de Hogeschool van Amsterdam
Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra De impact van de crisis op de onderwijssituatie van kinderen en jongeren Ides Nicaise KU Leuven (HIVA.
Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
Inschrijvingsprocedure schooljaar Basisscholen Sint-Pieters-Leeuw
Buitengewoon Allochtone leerlingen
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
VFO-studiedag ‘Naar meer gelijke kansen in en door onderwijs’ – 24 oktober 2003 Lieve Ruelens Wetenschappelijk medewerkster HIVA De uitstroom naar het.
OnderwijsLoopbaanBegeleiding Leerlingen en ouders van het zesde leerjaar WELKOM Welkomstdia. Korte voorstelling persoon, CLB en OLB.
December 2007 Dimarso N.V., opererend onder de commerciële naam TNS Dimarso en hierna TNS Dimarso genoemd, beschikt exclusief over het auteursrecht van.
Iedereen gelijke kansen op school
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Onderwijs aan zieke kinderen. Onderwijs aan zieke kinderen Tijdelijk Onderwijs Aan Huis Info- en sensibiliseringscampagne vanaf februari 2012 Folder bestemd.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
1 Toelichting OBPWO 06.00: De beginsituatie van leerlingen in het eerste leerjaar B van het secundair onderwijs Rianne Janssen Faculteit Psychologie en.
Aanmelden en inschrijven Schooljaar Infomoment 16 januari 2013 Maria Assumptalyceum Laken
Programma Deel 1 CLB Deel 2 WICO scholengemeenschap studieaanbod
Allochtonen in het hoger onderwijs
Structuur secundair onderwijs
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
LAGO studiedag 22 september 2011
KINDERBIJSLAG- REGLEMENTERING praktische aspecten Jean-Paul Dauw en Geert Cnudde Informatiesessie over kinderbijslag RKW – 30 oktober 2012 De federale.
Je ziet niet wat je ziet Selectievertekening in de meting van onderwijsongelijkheid en -effectiviteit Ides Nicaise Anna D’Addio Steven Groenez (HIVA,
Cijferboek sociale ongelijkheid in het Vlaamse onderwijs
RONDE VAN VLAANDEREN ENERGIE WELKOM
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Naar het secundair onderwijs in Antwerpen
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Inschrijven in de basisschool voor het schooljaar Het centraal aanmeldingsregister.
Brussel nader onderzocht
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Sessie B4: Vroegtijdig schoolverlaten.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SSL-conferentie februari.
Panel Survey of Organisations. Soepel omgaan met personeel Panel Survey of Organisations Selectief selecteren Kleurt diversiteit de boekhouding? of snel.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Speciale Onderwijsleermiddelen Ontmoetingsdag SIHO 25.
Voorlichting VMBO- 4 PTA -examenjaar- 11 oktober 2010.
Het provinciaal onderwijs verdient erkenning oktober 2010.
Informatieavond schooltijden
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Inspiratie voor de toekomst: bedenkingen op basis van ‘Het Onderwijsdebat’ Bram Spruyt, Onderzoeksgroep TOR | pag. 1.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
AutiWorks start open training ‘Autisme Werkbaar’
Feedback bij de strategieën van de werkgroep alcohol Gezondheidsconferentie tabak, alcohol en drugs 30 november 2006.
Overgang basis naar secundair
De tafel van 4.
Peiling Project Algemene Vakken in de derde graad bso
MEE Groningen Algemene presentatie. 2  Mensen met een verstandelijke, lichamelijke beperking en/of een chronische ziekte  Anderen die beperkingen in.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Kansarmoede in de kleuterschool
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Kansarmoedeproblematiek Middelkerke en Oostende
Infonamiddag De werking van het Belgisch Onderwijssysteem
Transcript van de presentatie:

Werken aan gelijke kansen Met élk van onze leerlingen naar de eindstreep ! Interactum

Projectpartners Donchecentrum (K.H.Kempen) Karel de Grote Hogeschool K.H.Limburg K.H.Brussel K.H.Brugge-Oostende HIVA

Organisatie nascholing INHOUD Intake Projectdeel 1: referentiekader Projectdeel 2: maatgerichte nascholing Projectdeel 3: studiedagen DOELPUBLIEK Nascholers en directies Ankerteams en schoolteams Alle belangstellenden LEIDING alg. Coördinatie Donchecentrum HIVA Hogescholen Hogescholen + HIVA

Onderwijs en sociale achterstelling Ides Nicaise HIVA (K.U.Leuven) Projectdeel 1: Algemeen referentiekader

Structuur opleidingsdeel 1 Sessie 1: Kansarmoede op school (h)erkennen Sessie 2: Oorzaken Sessie 3: Strategieën voor meer gelijke kansen Sessie 4: Strategieën voor meer gelijke behandeling Sessie 5: Strategieën voor meer gelijke uitkomsten Sessie 6: Integratie en evaluatie Sessie 7 BaO: feedbackSessie 8 BaO: aanvullingen Sessie 7 SO: feedbackSessie 8 SO: aanvullingen

Achtergrondmateriaal Nascholers: I. Nicaise (ed., 2000), The right to learn. Educational strategies for socially excluded youth in Europe, Bristol: The Policy Press. Besteladres: Marston Book Services PO Box 269, Abingdon Oxon, OX14 4YN, UK fax Directies:

Achtergrondmateriaal Andere deelnemers: Algemeen: Nicaise (2001), Onderwijs en armoedebestrijding: op zoek naar een tweede adem, in Vranken J., Geldof D., Van Menxel G., Van Ouytsel J. (red.), Armoede en sociale uitsluiting - Jaarboek 2001, Leuven: Acco, 2001, p Voor basisonderwijs: Nicaise I., Kansarmoede in de basisschool: een literatuuroverzicht van oorzaken en remedies, in ‘Gids voor het basisonderwijs’, Kluwer, 1997, Kind/4201, 28p. Voor secundair onderwijs: Nicaise I., Armoede op school : oorzaken en remedies, in Van den Houte M. e.a. (red.), Schoolleiding en -begeleiding (losbladig), Antwerpen, Kluwer, Aflevering 19, oktober 1997, 37p. zie (voorlopig nog downloadable papers E8, E2, E1 )

Achtergrondmateriaal Materialendatabank Bibliografie: alfabetisch / thematisch (vlgs structuur projectdeel 1) Ander materiaal (video, dia’s, spel, vormingspaketten, stadswandelingen... thematisch) Contactadressen en websites Powerpoint-presentaties opleidingsdeel 1 Opm. eerder vormings- dan lesmateriaal Format: voorlopig excel / word; later interactieve website Zie (voorlopig nogwww.idesnicaise.be paswoord ‘Bremberg’ © I. Nicaise

Overzicht sessies 1-2 Sessie 1 Hoe herken ik kansarmoede en sociale achterstelling bij mijn leerlingen? In welke mate gaat kansarmoede gepaard met ongelijke onderwijskansen? Sessie 2 Hoe werkt sociale ongelijkheid door in het onderwijs? Hoe breng ik sociale ongelijkheid op school in kaart? © I. Nicaise

Kansarmoede op school (h)erkennen Sessie 1 Interactum © I. Nicaise

Ongelijke kansen en (kans)armoede Ongelijke kansen: Sociale afkomst (bv. arbeiderskind) Etnisch–cultureel (bv. kind v. O-Eur. asielzoekers) Socio-emotionele ontwikkelingsproblemen (bv. kind uit gebroken gezin) Handicap (bv. motorische stoornis, ADHD) Leerstoornis (bv. dyslexie)... Bestaansonzekerheid ↔ (kans)armoede Tijdelijk ↔ duurzaam Ééndimensioneel ↔ meerdimensioneel Veerkracht ↔ uitzichtloosheid © I. Nicaise

Kinderen en armoede Cantillon e.a. (1997): 1 op 8 kinderen... Van BOZ kinderen (anno 1992) had 47% geen centrale verwarming, 30% geen auto, 32% geen telefoon, 68,4% geen vakantie buitenhuis 1 op 4 kinderen was ooit BOZ; 1 op 25 was 7 jaar lang BOZ Kenmerk% BOZ% arm Alle Belgische kinderen Éénoudergezin Gezinshoofd werkloos Gezinshoofd ziek, invalide, gepens. 11,8 27,1 67,3 29,8 8,5 11,1 45,2 20,2 © I. Nicaise

Kinderen en armoede (vervolg) Groenez & Nicaise (2002): helft van BM-cliënteel Leeftijd< BMOp BMTot. bev ,6 17,1 38,0 100,0 35,3 14,4 49,7 100,0 25,2 11,2 36,4 100,0 © I. Nicaise

Beleving van armoede door kinderen B. Tavernier, Ça commence aujourd’hui Kathy Lindekens, Edelman Bedelman Welzijnszorg, Dagboek van Robby P. Toye, Rosie RICHTVRAGEN Welke kenmerken van kansarmoede blijken uit dit materiaal ? Welke invloed hebben deze op de kinderen / jongeren ? Kunt u dit aanvullen met eigen ervaringen ? N.B. Nog geen verbanden met onderwijskansen leggen © I. Nicaise

Beleving van armoede door kinderen: conclusie Cumulatie van problemen Onzekerheid, stress, uitputting v.h. gezin Schaamte Kwetsbaarheid voor pesterijen Oerangst: plaatsing Zelfredzaamheid Vroege verantwoordelijkheden... © I. Nicaise

Kansarmoede op school: ‘pijnpunten’ - signalen Laevers & Vanhoutte (1998) Uw eigen ervaringen ? Inschrijving Begin schooljaar Sociale activiteiten (speelplaats, schooluitstap, verjaardagen...) Betalingen Lichamelijke opvoeding ‘Talige momenten’ Oudercontacten Afwezigheden / spijbelen... © I. Nicaise Besluit Kansarmoede is taboe → belang van scherpe aandacht voor detectie van problemen Communicatiestoornissen zijn legio → niet schuldig voelen maar begripvol reageren

Sociale ongelijkheid in het Vlaamse onderwijs: hoe groot ? Sessie 1 (vervolg) © I. Nicaise

Participatie kleuteronderwijs Beroep vader Diploma moeder Nationaliteit © I. Nicaise

Pct 3-jarigen niet in kleuteronderwijs © I. Nicaise

Pct 3-jarigen niet in kleuteronderwijs © I. Nicaise

Pct 3-jarigen niet in kleuteronderwijs © I. Nicaise

Beroep vader Diploma moeder Netto-maandinkomen gezin Nationaliteit Achterstand in (gewoon) lager onderwijs © I. Nicaise

Achterstand in 1° leerjaar LO © I. Nicaise

Achterstand in 1° leerjaar LO © I. Nicaise

Achterstand in 1° leerjaar LO © I. Nicaise

Achterstand in 1° en 6° lj LO © I. Nicaise

Achterstand in 1° en 6° lj LO © I. Nicaise

Achterstand in 1° en 6° lj LO © I. Nicaise

Beroep vader Diploma moeder Nationaliteit Pct leerlingen in buitengewoon lager onderwijs © I. Nicaise

Pct leerlingen in buitengewoon lager onderwijs © I. Nicaise

Pct leerlingen in buitengewoon lager onderwijs © I. Nicaise

Pct leerlingen in buitengewoon lager onderwijs © I. Nicaise

Ongelijke vordering in secundair onderwijs A en B klassen Studie-oriëntatie in 3° jaar SO Zittenblijven in 4 eerste jaren SO © I. Nicaise

1e leerjaar SO a of b 1= inactief 2=ongesch. arbeider 3= half gesch. arbeider 4= geschoolde arbeider 5=lagere bediende 6=hogere bed. /kader 7= onderw. personeel 8= zelfstandige 9=ondernemer 10= landbouwer 11= vrij beroep © I. Nicaise

Studieoriëntatie 3e jr SO 1= inactief 2=ongesch. arbeider 3= half gesch. arbeider 4= geschoolde arbeider 5=lagere bediende 6=hogere bed. /kader 7= onderw. personeel 8= zelfstandige 9=ondernemer 10= landbouwer 11= vrij beroep © I. Nicaise

Studieoriëntatie 3e jr SO 1= Lager ond. 2= Lager BSO 3= Lager TSO 4= Lager ASO 5= Hoger BSO 6= Hoger TSO 7= Hoger ASO 8= Hogeschool 9= Universiteit © I. Nicaise

Zittenblijven in 4 eerste jaren SO Beroep vader Diploma moeder Netto-ink./maand © I. Nicaise

(Geen) toegang tot HO Beroep vader 1= arbeider 2= zelfst./landb. 3= bediende 4= vrij beroep/ ond.leider 5= hoger bediende, kaders Diploma moeder 6= geen of LO 7= LSO 8= HSO 9= HO © I. Nicaise

Praktische afspraken a.u.b. persoonlijke spullen van de tafels halen – zaal wordt herschikt Middagmaal in restaurant Brueghel (broodjes) We hernemen om 13.40u STIPT ! Dank u en smakelijk !