Longitudinaal cohort onderzoek naar rendementsverandering

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wageningen University and Research Centre
Advertisements

Research Based Learning
FLITSBIJEENKOMST PRO Taal en rekenen op (referentie)niveau
TALENT SCOUTEN EN UITDAGEN Oftewel: Nut en noodzaak van Honourstrajecten Onderwijsmiddag 20 januari 2009 Jeroen Touwen.
Anticiperen op de uitval onder studenten Daphne Hijzen Juliette Hoogeveen
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
FUTURE LUNCH WAT HOUDT STUDEREN IN?
Probleem psychologie •Vanouds goede opleiding •Invoering student activerend onderwijs •Veel en groeiend aantal studenten •Kwaliteit opleiding in gevaar:
BètaPlus: getalenteerde bètaleerlingen op de overgang vwo/universiteit Ton van der Valk Conferentie Excellence, Research and Development, Maarssen, 23.
Aanmelden in studielink
Nicole Ezendam1, Anke Oenema1, Johannes Brug1,2
Van beroepssituatie naar inlevermap
Welkom Informatiemiddag studiekeuzecheck
Studieloopbaancoaching
1 Diplomaruimte Informatie voor Studenten. 2 Wat is de diplomaruimte? Invoering van een opleidingsmodel Eenvormige structuur voor alle studenten van de.
Start-upconferentie Opleiden in school (v)so 31 mei 2006
Louise C. Urlings-Strop
Flexibilisering Decreet universiteiten ‘91 Flexibiliseringsdecreet Rechtspositieregeling van de student, de participatie.
Leiden University. The university to discover. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Denkgereedschap.
Engelse Taal en Cultuur
Praktische zaken Tineke Choi MSc studieadviseur.
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
Cursusinschrijving 2e jaar CKI Voorlichtingsbijeenkomst voor eerstejaars CKI Maartje Vermeulen, studieadviseur CKI.
Portfolio Faculteit der Letteren
Zoon of dochter gaat studeren aan een universiteit Voorlichting voor Ouders Ad van Hout, coördinator aansluiting vwo-wo 25 april 2013.
Uitwisseling tussen DHO en Kinderbijslag
Datawarehouse Nele Coghe
Professionele ontwikkeling
Faculteit der Letteren. Keuzevak Huidig systeem heet bijvak en is 40 ECTS verdeeld over tweede en derde jaar. Nieuwe systeem zou minor gaan heten, maar.
Academische lerarenopleiding primair onderwijs
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Aan het werk Nieuwe biologie en RSPs Jan Jaap Wietsma, Universiteit.
VRIJE UNIVERSITEIT FACULTEIT DER RECHTSGELEERDHEID.
Realistische dromen Margo Trappenburg 11 oktober 2010.
Hermien Wageningen University and Research Centre.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Associate degree Een stand van zaken Hans Daale NVS-NVL 11 oktober 2007.
Mr P.C. Slangen Projectleider Schakelzone Recht
Enkele voorbeelden.
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
Studiesucces: Een uitdaging voor de Open Universiteit
Twee naar Een Platform OA Rotterdam 25 maart 2010 Willem van der Wolk,
Een ambitieuze studiecultuur
Studiecoach Bijeenkomst
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten.
Matching en binding Invloedsfactoren op een passende en succesvolle studiekeuze Invloed of invloeds? Geen duidelijk regels voor, wat wil jij?
Welkom! Ouderavond klas 6 – Gedeelte: (Studie)keuze en LOB Dhr. Hegge of
Honoursonderwijs aan Nederlandse universiteiten
Studiebegeleidingen huisvestingdentenfinanciën en
|Datum centrum voor informatie technologie educational support & innovation 1 Jaarlijkse analyses BSA gegevens Carlien Vermue Hans Beldhuis.
De eisen aan de (aankomende) student
Massaliteit en diversiteit bij rechten Onderwijsdag 2007.
Informatie avond leerjaar 4
Bindend Studieadvies binnen TNW Hype of Hulp? Marieke Hofman, Studieadviseur Technische Geneeskunde.
WELKOM BIJEENKOMST LEERLINGEN/OUDERS 6 VWO 6 VWO.
Welcome! TWENTE CENTER FOR CAREER RESEARCH Prof. dr. Karin Sanders Organizational Psychology / TCCR University Twente; the Netherlands Prof dr Karin.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Computerondersteund.
Welkom! Ouderavond klas 6 – Gedeelte: (Studie)keuze en LOB Dhr. Hegge of
Introductie deeltijd BIM, BKM,
Infosessie studievoortgangs- maatregelen criminologie December 2014.
Havo 4 vwo 4 Hoger Onderwijs Oriëntatie op studie en beroep.
Leiden University. The university to discover. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing BiO L Ogen Fred.
Voorlichtingsbijeenkomst MOER en Regeling studieadvies 5 oktober
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing BSL De.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Instructional.
Voorlichting studieprogramma bachelor Rechtsgeleerdheid
Hoger Onderwijs Oriëntatie op studie en beroep
Transcript van de presentatie:

Longitudinaal cohort onderzoek naar rendementsverandering een interventie bij de opleidingen Rechtsgeleerdheid (Universiteit Leiden) Gerda Korevaar, Gijs van Duijn, Roeland van der Rijst & Dato de Gruijter Onderwijs Research Dagen 2010, Enschede Vrijdag 25 juni 2010

Leiden Law School (LLS) Nieuw propedeusesysteem met ingang van studiejaar 2007-2008 Opleidingen: Juridische opleidingen Rechtsgeleerdheid Notarieel recht Fiscaal recht Criminologie

Beleidsdoelen van LLS Het terugdringen van de door studenten gepercipieerde vrijblijvendheid van de studie; Het verminderen van het gevoel van studenten dat zij ‘verloren lopen’; Het versterken van de betrokkenheid van docenten bij onder meer de studievoortgang van studenten; Het intensiveren van vaardighedenonderwijs in de Bachelor.

Hoe deze doelen te bereiken? Instellen van vaste werkgroepen Verplichte aanwezigheid Verplichte tentamendeelname Conditionele herkansing (4 of hoger bij eerste tentamenkans) Introductie tutoraat En in studiejaar 2008-2009 6. Mogelijkheid tot homogene werkgroepindeling voor studenten met 55 ec of hoger Cognitieve vermogens (IQ, creative thinking) Affectieve vermogens (socio-emotionele ontwikkeling) Psychomotorische vermogens (handvaardigheid, visuele vermogens) Niet-cognitieve vermogens (leiderschapsvermogen Motivationele aspecten Self-concept

Onderzoek: 2007-2010 Panelgesprekken met docenten en studenten Digitale semesterevaluatie onder studenten Rendementsonderzoek: slagingspercentages, studiepunten, cum laudes, bindend studieadvies en uitval Vergelijking rendementen met cohort 2006-2007 Rendementsonderzoek naar cohort 2007-2008 in tweede studiejaar

Resultaten Studenten: Positieve waardering van studenten: vaste werkgroepen, verplichte deelname, contact docent- en studenttutoren. Gemiddelde waardering LLS: 7 Negatiever over inhoudelijke bijeenkomsten tutoraat, conditionele herkansing Nog steeds te weinig tijd voor de studie (minder dan 20 uur gemiddeld; Criminologie wel hoger) Docenten: Niveau tentaminering?

Binden Studie Advies - = afgewezen 2006 2007 2008 Rechten Criminologie - 30,0 22,5 20,5 24,5 13,5 14,1 + 66,0 75,0 73,5 74,5 79,8 76,1 H ,6 ,5 1,2 2,2 P 3,4 2,5 5,5 1,1 7,6 - = afgewezen + = propedeuse gehaald of voldoende punten om door te gaan H = hardheidsclausule P = persoonlijke omstandigheden

Snelle groepen Langzame en snelle starters: gemiddelden en standaarddeviaties

Snelle groepen Studenten met 55 ECTS of meer en hun indeling in werkgroepen

Discussie Hebben deze veranderingen effect op de attitude van studenten? - Extern – intern Hoe vervolg in tweede, derde en vierde studiejaar? - Verwachtingenmanagement: 4 jaarstermijn - Slecht presterende studenten – studieplan - Meer activerend onderwijs (vaardigheden – individuele feedback) - Niveau tentaminering?

Gerda Korevaar Universiteit Leiden a.g.korevaar@law.leidenuniv.nl