Longitudinaal cohort onderzoek naar rendementsverandering een interventie bij de opleidingen Rechtsgeleerdheid (Universiteit Leiden) Gerda Korevaar, Gijs van Duijn, Roeland van der Rijst & Dato de Gruijter Onderwijs Research Dagen 2010, Enschede Vrijdag 25 juni 2010
Leiden Law School (LLS) Nieuw propedeusesysteem met ingang van studiejaar 2007-2008 Opleidingen: Juridische opleidingen Rechtsgeleerdheid Notarieel recht Fiscaal recht Criminologie
Beleidsdoelen van LLS Het terugdringen van de door studenten gepercipieerde vrijblijvendheid van de studie; Het verminderen van het gevoel van studenten dat zij ‘verloren lopen’; Het versterken van de betrokkenheid van docenten bij onder meer de studievoortgang van studenten; Het intensiveren van vaardighedenonderwijs in de Bachelor.
Hoe deze doelen te bereiken? Instellen van vaste werkgroepen Verplichte aanwezigheid Verplichte tentamendeelname Conditionele herkansing (4 of hoger bij eerste tentamenkans) Introductie tutoraat En in studiejaar 2008-2009 6. Mogelijkheid tot homogene werkgroepindeling voor studenten met 55 ec of hoger Cognitieve vermogens (IQ, creative thinking) Affectieve vermogens (socio-emotionele ontwikkeling) Psychomotorische vermogens (handvaardigheid, visuele vermogens) Niet-cognitieve vermogens (leiderschapsvermogen Motivationele aspecten Self-concept
Onderzoek: 2007-2010 Panelgesprekken met docenten en studenten Digitale semesterevaluatie onder studenten Rendementsonderzoek: slagingspercentages, studiepunten, cum laudes, bindend studieadvies en uitval Vergelijking rendementen met cohort 2006-2007 Rendementsonderzoek naar cohort 2007-2008 in tweede studiejaar
Resultaten Studenten: Positieve waardering van studenten: vaste werkgroepen, verplichte deelname, contact docent- en studenttutoren. Gemiddelde waardering LLS: 7 Negatiever over inhoudelijke bijeenkomsten tutoraat, conditionele herkansing Nog steeds te weinig tijd voor de studie (minder dan 20 uur gemiddeld; Criminologie wel hoger) Docenten: Niveau tentaminering?
Binden Studie Advies - = afgewezen 2006 2007 2008 Rechten Criminologie - 30,0 22,5 20,5 24,5 13,5 14,1 + 66,0 75,0 73,5 74,5 79,8 76,1 H ,6 ,5 1,2 2,2 P 3,4 2,5 5,5 1,1 7,6 - = afgewezen + = propedeuse gehaald of voldoende punten om door te gaan H = hardheidsclausule P = persoonlijke omstandigheden
Snelle groepen Langzame en snelle starters: gemiddelden en standaarddeviaties
Snelle groepen Studenten met 55 ECTS of meer en hun indeling in werkgroepen
Discussie Hebben deze veranderingen effect op de attitude van studenten? - Extern – intern Hoe vervolg in tweede, derde en vierde studiejaar? - Verwachtingenmanagement: 4 jaarstermijn - Slecht presterende studenten – studieplan - Meer activerend onderwijs (vaardigheden – individuele feedback) - Niveau tentaminering?
Gerda Korevaar Universiteit Leiden a.g.korevaar@law.leidenuniv.nl