En hoe de politie hier haar voordeel mee kan doen Het nieuwe werken Brains Bijeenkomst “intelligent netwerken in de opsporing” 26 februari 2009 Wat is het nieuwe werken? Wat is de visie erachter? Edward Clarenbach (Ordina) En hoe de politie hier haar voordeel mee kan doen
De grootste verdienste van het management in de 20ste eeuw is de vijftigvoudige verbetering van de productiviteit van de fabriekswerker. De grootste uitdaging in de 21ste eeuw is om de productiviteit van de kenniswerker op een vergelijkbare wijze te verbeteren. (Peter Drucker)
De kennis- of informatiewerker is werkzaam in de dienstensector.
Dienstensector Meer met minder Ook wel tertiare sector of quartaire genoemd Sterk gegroeid in de afgelopen 40 jaar Teken van welvaart …maar nog niet productief genoeg… Meer met minder
Een oude grap over consultants is bijvoorbeeld: weet u het verschil tussen een consultant en een trolleybus? Een trolleybus stopt als hij de draad kwijt is
Te veel projecten mislukken nog Continu reorganisaties Van centralisatie naar decentralisatie en andersom Nieuwe problemen los je niet meer op met oude methoden
Visie “Het nieuwe werken” mits goed toegepast, is de manier om de productiviteit van de dienstensector te verbeteren.
Wat is het nieuwe werken? gerelateerde begrippen: kenniswerker, informatiewerker, netwerkende organisaties verschijningsvormen: techniek als enabler in de vorm van Web 2.0, Blogs, portals, flickr, del.icio.us, generatieverschillen worden groter
Het nieuwe werken: Trends Maatschappij De ‘generatie Einstein’ Steeds meer werk wordt ‘kenniswerk’ De aarde ‘krimpt’ Energie-, verkeer- en kredietcrisis ‘Autonome’ technologische ontwikkeling Organisatie Meer en intensievere competitie Snellere innovatie in consumentenmarkt Nauwere samenwerking met ketenpartners Meer informatie, minder tijd Budgetoptimalisatie
Web 2.0 Crimineel 2.0 Vijand 2.0 Burger 2.0 Politie 2.0 Kenniswerker 2.0 Vijand 2.0 Marechaussee 2.0 Ambtenaar 2.0 Burger 2.0 Overheid 3.0
De jeugd heeft de toekomst
Het nieuwe werken bij de politie
Politie en de generaties Functie Opbouw van Defensie in generaties (diagram), laten zien dat de aanwas van onderop komt. Daar ligt de toekomst Het gaat dus niet vanzelf
Terug naar Target Militair 2.0
Voorwaarden tot succes Ten dele een technologische verandering, Vooral een cultuurverandering; Nieuwe denken moet door management gedragen worden: Vertrouwen; luisteren Niet alles afkaderen en inperken; Transparant zijn, visie uitdragen en durven beslissen Maar ook door alle betrokken medewerkers binnen de organisatie ongeacht leeftijd en functie.
Succesfactoren Organisatie Gedrag Vertrouwen Technologie 16 16
Implementeren 2.0 toepassingen Internet als nieuw platform voor sociale controle (You Tube PHM, politieonderzoeken.nl, AmberAlert) Internet als wervingskanaal Serious gaming voor evaluatie of trainingsdoeleinden Datamining op orde voor betere en snellere informatie Centrale databestanden voor betere samenwerking nationaal en internationaal Portal technologie voor intranet Informatiebeveiliging voor de juiste informatie op de juiste plek Learning guide technologie voor ondersteuning op het web
En dan is de weg vrij Voor het nieuwe werken: Anywhere, any time, any device, Informatie transparant binnen de veiligheidskaders Informatie is sneller en nauwkeuriger Minder administratieve rompslomp Meer “agile” rondom wetgeving (IND Overheid 3.0) Zodat de politie haar taken “produktiever” kan uitoefenen: Meer blauw op straat Uitgerust om terreur 2.0, crimineel 2.0 te bestrijden Sociale controle in samenleving terug