1 Onderlegger voor een Voedselstrategie? Leuven, 5 november 2012 Filip De Rynck Hoogleraar, Hogeschool Gent Stadsregio’s in Vlaanderen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welzijnsoverleg Regio Gent Martelaarslaan 204 B, 9000 Gent tel. 09/ Rol van het Regionaal Welzijnsoverleg Koen Berwouts.
Advertisements

Leefbaarheid & wonen en voorzieningen Anders organiseren in West Brabant.
Dorpen in verandering, een andere visie
Gebruik van GMES Land Use Lille Métropole
Moderne stadsbibliotheek én Communicatiehuis van en voor de (Nederlandstalige) gemeenschapsvoorzieningen in Brussel Gemeenschappelijk initiatief van VGC.
Presentatie: Jan Paddenburg Manager Sportplan Niels Balke
Krimp ALV PO-Raad 7 juni 2012.
Transitie-arena 3 juni 2010 To Simons. Maatschappelijke uitdagingen.
Tienkamp structuur hoger onderwijs Tom Demeyer, ad-hoc commissie hoger onderwijs Vlaams Parlement
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Netwerken met Jongeren
Netwerk Lokale Economie 27/09/2013 Voorstelling Streekpact RESOC.
LEERPARK DORDRECHT: nieuw concept voor leren, wonen en werken Urgenda 26 november 2009, Rein Meester Monic van Eerden.
wgr+ en politieke legitimatie parallelsessie CoP conferentie d.d. 7-8 december 2006 STADSREGIO ARNHEM NIJMEGEN Carol van Eert secretaris-directeur.
Dialoog en netwerkvorming i.h.k.v. het lokaal sociaal beleid
Samen grenzen verleggen voor elk talent
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Thematisch overleg en regie Stad Gent OCMW Gent Derden Rol van de regisseur : Overzicht Verantwoording Visie en beleid Samenwerking Thematisch overleg.
Visienota professionalisering Toeristisch Onthaal Waar staan we & waar gaan we naartoe? Koen Craenen, projectcoördinator toeristisch onthaal.
Hoofdstuk 4 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 5 t/m 8
Leuven, 25 mei ZONDER ECONOMIE, WERKT HET NIE... Vaststelling en overtuiging Meer aandacht voor economisch beleid Beleidsaandacht voor economie.
Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies
De OGGZ en de WMO 8 juni 2006 Stephan van Erp. Aanleiding OGGZ weinig aandacht in WMO Bieden van handreikingen aan gemeenten.
Coördinatiecel Vlaams e-government 16/09/2014 Studie Interbestuurlijk e-government... één jaar later Coördinatiecel Vlaams e-government (CORVE) Web:
Hageland+.
Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra De toekomst van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden lokaal woonbeleid. Reflecties vanuit onderzoek.
VERBREDING VAN PRAKTIJK & DEFINITIE YOTA ! PARTICIPATIE BIJ DE VORMGEVING VAN EEN STAD.
Samenwerking en toekomst Drechtsteden
1 Het lokale bestuur in een rol van regisseur of medespeler? Dr. Joris Voets Instituut voor de Overheid (KU Leuven) & Steunpunt Bestuurlijke Organisatie.
Welzijnsoverleg Regio Gent Martelaarslaan 204 B, 9000 Gent tel. 09/ WELZIJN WELZIJNSBEHOEFTEN WELZIJNSINFRASTRUCTUUR WELZIJNSBELEID.
20 december Mobiliteitsproblematiek rond Brussel 2. Historiek : van 13 naar 4 lijnen 3. Voorbereidende tramstudies 4. Overlegstructuur 5. Trechtering.
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Symposium Wonen & Werken Noord-Brabant 3 december 2014 prof. mr. Friso de Zeeuw, praktijkhoogleraar Gebiedsontwikkeling TU Delft directeur Nieuwe Markten.
Doe je zeg! Via de ouderenraad? 21 november 2014 Veerle Baert.
1 Collegewerkconferentie Holland Rijnland 10 juli 2014 #KRACHT15.
BEDENKINGEN BIJ DE VISIE VAN OUSMANE SY ROND DECENTRALISATIE Jean Bossuyt.
Samen wonen in Holland Rijnland Van visie tot woonruimteverdeling Leiden, 27 mei 2014.
Agenda van Brabant Toekomstgericht investeren én ombuigen 24 november 2010.
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
Woonprogrammatie West-Vlaanderen
Provinciaal beleid woningdelen Tom Raes diensthoofd wonen.
Vloeibare steden Vitaal netwerk. Het netwerk 1 G32 bestaat bij gratie van rijk en van problemen van de steden in de jaren 90, dus: Beperking in omvang.
Vlaams Parlement, Brussel 10 december 2015 Onderzoeksresultaten en beleidsrelevantie.
Werkconferentie economische vitaliteit, 1 november 2012Jan Sijtsma outube.com/watch?v=S9ISlgCG3bA ‘de KUNST van het VERBINDEN’
Regionale Agenda en gemeenschappelijke regeling Metropoolregio Eindhoven Gemeente Valkenswaard, 25 november 2014.
INSPELEN OP VERANDERINGEN IN BINNENSTEDEN Tegengaan van leegstand Stadswerkcafé.
Monitoring en evaluatie Onderzoekslijn 1. Monitoring Ruimte Vlaanderen Onderzoekslijn 2. Evaluatie van ruimtelijk beleid Partners:  KU Leuven SADL, IO.
Feedback Stakeholders Jong & Overal thuis Dialoogdag 21 april tal stakeholders aanwezig 13 werksessies Doel Dialoogdag Verrijking en toetsing.
Werkpakket 2: Veerkracht Demografische processen: Migratie & Vergrijzing Elise Schillebeeckx Prof. Stijn Oosterlynck & Prof. Pascal De Decker OASeS (UA)
Regiofonds Noordoost Brabant Presentatie: Informatieve raadsbijeenkomst Datum: 18 januari 2010.
PPS Waterroute Impuls voor het gebied Alblasserwaard / Vijfheerenlanden, het bedrijfsleven en het onderwijs Annemarie Moons Voorzitter College van Bestuur.
Sturen van infrastructuren – de publieke waarde(n) van netwerken
Regionaal Landschap Kleine en Grote Nete
Studiedag Bestuurskracht Platteland VVSG 8 juni 2017 te Leuven
De provincies gaan lokaal
Katrien Verbeke Stad Gent.
Lokaal, Sociaal en Beleid Een problematiek in viervoud
RTC Oost-Vlaanderen vzw
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Krachtig inspelen op regionaal-economische opgaven
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
HERVORMING EERSTE LIJN
Lokaal Besturen en Open Ruimte Capaciteit in het Kwadraat
HERVORMING EERSTE LIJN
lokale autonome vrijwilligersverenigingen (nu 38)
Werken in Vlaams-Brabant
Strategisch Project Opgewekt Pajottenland
Transcript van de presentatie:

1 Onderlegger voor een Voedselstrategie? Leuven, 5 november 2012 Filip De Rynck Hoogleraar, Hogeschool Gent Stadsregio’s in Vlaanderen

2 Steden in / en transitie Transitie gaat over diepgaande wijzigingen in systemen (energie, mobiliteit, voedsel, wonen,…) die aan de basis liggen van duurzaamheidproblemen  duurzame ontwikkeling vraagt radicale omslag van deze systemen richting meer rechtvaardigheid, meer gelijkheid en respect voor ecologische grenzen  overgang naar een meer duurzaam systeem: transitie De overgang verloopt moeizaam omdat  aan veel belangen en macht geraakt wordt  het om langdurige processen gaat  op vele niveaus vele actoren betrokken zijn (multi-actor) Focus op de rol die steden al spelen / kunnen spelen in die transities: niches van vernieuwing / experiment, druk op systemen

3 De stad als systeem: basis voor coalities? Structurele omslag steunt op brede coalities tussen overheid, burgerinitiatief, sociale bewegingen, kennisinstellingen en bedrijfsleven Rol van stadsbesturen in die brede coalities:  langlopend met nog op te bouwen finaliteit  inspelen op initiatief van anderen  overtuigen, aanzetten tot gedragsverandering, de inzet van een palet van instrumenten  een inzet van politiek en politiek leiderschap die partijpolitieke agenda’s overstijgt en samenhangt met leiderschap in middenveld en bedrijfsleven.

4 Werkt transitie ontgrenzend? Systeemdenken maakt administratieve schalen zeer relatief (wonen, energie, mobiliteit,voedsel,…): stadsregio wordt steeds relevanter Maakt transitiebenadering het mogelijk oude discussiepatronen die louter over posities gaan (stad ‘versus’ randgemeenten) te overstijgen? Bestuurlijke instrumenten in de huidige systemen:  Politieke afbakeningen en territoria  Doorwerking van het verleden: fusie, gewestplan,…  Doorwerking van instrumenten (fiscaliteit,…)

5 Perspectief op de stadsregio Maatschappelijke laag van stromen, netwerken, interacties van mensen, goederen en diensten Functionele relaties tussen stad en suburbaan gebied: de stad als producent en de stad als consument Transitie van voedselsysteem als onderdeel van het economische systeem, ingebed in veralgemeende relevantie van stadsregio

6 Stadsregio Leuven op vier niveaus 1. Stadsregio small:  Leuven en omliggende gemeenten 2. Stadsregio medium:  Leuven en zijn ruime verzorgingsgebied 3. Stadsregio large:  Leuven als onderdeel van ruimer systeem: Brussel, Zaventem,… 4. Stadsregio extra large:  Leuven internationaal (stadsregio in netwerkvorm, bvb ELAt; samenwerking met Suriname,…)

7 1 De KULeuven als regionale (f)actor  Fysiek – ruimtelijke problematiek van de expansie  Regionale conglomeraat van de KULeuven  Afhankelijkheid van de KULeuven van de regionale markten, de KULeuven heeft bij elk regionaal dossier belang (voor eigen personeel, voor studenten) “ Ons personeel moet hier nog geraken, kunnen wonen, kinderopvang vinden “ (UZ)

8 2Woonmarkt Sterke stijging bevolking in heel Vlaams-Brabant  Overal grote druk op de woonmarkt (bvb: kleinere kavels, kostprijs voor realiseren van sociale woningen stijgt sterk,…)  Stijging in Leuven maar sterkere stijging in alle gemeenten rond Leuven  Sociale selectie achter deze cijfers Woonmarkt schuift steeds meer op in kringen rond Leuven  Kleine steden: assertief woonbeleid (duidelijk in regionaal perspectief)

9

10

11 3Mobiliteitsproblematiek Spreiding woonmarkt verhoogt druk op mobiliteit:  Door velen als het gemeenschappelijk dossier bekeken met groot regionaal belang (weg, spoor, waterwegen, ontbrekende busverbindingen)  Raakt in eerste instantie Vlaamse overheid: gezamenlijke opstelling wenselijk  Beleid van ‘de Lijn’: vanuit stadsregionaal perspectief ontwikkeld (wordt over het algemeen als positief beoordeeld)  Ontsluiting Gasthuisberg

12 4Voorzieningenmarkt Leuven: derde plaats als verzorgingscentrum in Vlaanderen Beperktere stromen van Leuven naar kleinere gemeenten en patronen tussen kleinere gemeenten Regionale patronen zichtbaar maken toont gemeenschappelijke belangen (onderwijs en kinderopvang) Het Hageland vervult ‘centrumfuncties’ voor Leuven

13

14 4Voorzieningenmarkt Veel voorzieningen in zorg en opvang hebben een regionaal werkgebied  Bvb: CAW (en nog nieuwe fusie)  Hier zijn al vrij veel samenwerkingsverbanden met en vanuit het Leuvense  Grotendeels Vlaams betaald, beperkte rol gemeenten UZ bouwt structurele netwerken uit met ziekenhuizen in Diest en Tienen: hier is de regio al een bestuurlijk – organisatorisch feit

15 Rol van de Vlaamse overheid in stadsregio’s Vlaamse overheid is belangrijke actor in de regio en kadersteller ten opzichte van de regio Uitwerking Beleidsplan Ruimte Vlaanderen met referenties naar stadsregio  Andere instrumenten dan afbakening van stedelijke gebieden ? Planningsinstrument op niveau van de stadsregio small en medium is wenselijk Interbestuurlijke samenwerking voor strategische projecten nodig

16 Lokale dynamiek en initiatief Discussie binnen Intercommunale Interleuven over regionale visie en projecten Samenwerking tussen maatschappelijke partners en de rol van lokale besturen: transitie – arena’s De cruciale rol van de KULeuven