Een Nieuwe Economie ….? Prof.dr. Maarten Janssen (Erasmus Universiteit) 30 maart 2001.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Principes van marketing - Hoofdstuk 18
Advertisements


Wat is strategisch leren?
Welvaartsverhogende Innovaties in Instituties en Bestuur Maatschappelijke Innovatie Prof Dr Erik Stam Leerstoel Economie van Ondernemerschap en.
Marketing voor ZZP-ers
Cursus SPD week 2 hoofdstuk 4
De economische positie van EU-landen Crisis in de EU.
Hoofdstuk 6 Business-to-businessmarketing.
Aankoop van duurzame consumenten goederen: Hoe denkt de consument… Steven Van Belleghem Sr. Consultant InSites Consulting.
AberdeenGroup surveyed 125 companies to understand their product innovation goals. Top challenges reported by these companies were: Cost pressure from.
Marktonderzoek in mobiel Internet Een onderzoek naar de belangrijke factoren van mobiele Internet diensten en de mogelijkheden voor marktonderzoek Colloquium.
Marketing PFS Access Management SEPA: Het einde van een commodity tijdperk ? Peter Devlies 30 mei 2006.
Business Marketing Management
Business Marketing Sabine Vermuyten
Nieuwe media: instrumenten in de kenniseconomie Van vinken naar vonken Hans Mestrum Trendwatcher
Mr. Anton Ekker zomerborrel AdLantic 5 juni 2012.
E-procurement. 1. E-procurement 2. SCM 3. Integratie van de back-office 4. Procurement Evolutie.
Strategie Algemeen Porter.
Docentendag 2012 Economie en Bedrijfseconomie Samenwerking: Vertrouwen of controle? Reinald Minnaar 25 oktober 2012.
Databases I (H. 1) Wiebren de Jonge Vrije Universiteit, Amsterdam Voorlopige versie 2003.
Advanced Business Information Solutions
Inleiding tot marktonderzoek
Hoofdstuk 2: Wisselkoersen
Persoonlijke Verkoop. Commerciële actie - Classificatie Afleveren van producten Bestellingen opnemen - intern Bestellingen opnemen - extern Informatieverstrekking.
HOOFDSTUK 2 DE WERKING VAN DE MARKT - HET PRIJSMECHANISME
Cursus VMO week 2 hoofdstuk 4
Avenir Telecom is de specialist in telecom distibutie.
Vermelding onderdeel organisatie 1 16 december 2004 Open source software Een hype met een toekomst? Najaarsvergadering NVvIR, Roei- en zeilvereniging “De.
ECONOMIE EN RUIMTE I THIERRY VANELSLANDER – ACADEMIEJAAR VOORWERP EN METHODE.
Het nieuwe werken Visie Peter Fingar. Het werk verandert: –Meer informatie gericht: gebruiken, verwerken en actie Transactie-informatie Omgevingsinformatie.
Economie in de bovenbouw
Vrije Universiteit amsterdam FSW/werkgroep Filantropie DBL 859 De Boelelaan 1081c 1081 HV Amsterdam Het nieuwe geven in de praktijk.
Marketing vandaag en morgen
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Hoofdstuk 1 Waar blijft je geld?
Spreken is zilver… Natalie Aartsen
STRATEGY AND THE NEW ECONOMICS OF INFORMATION
Experimenteren op Afstand SURF/DU dag – 7 oktober 2004 Gaming, Simulaties, Cases: Authentic Learning Leendert van Gastel Universiteit van Amsterdam.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1999 Integrity's Hosanna! Music 1/12 JOSHUA GENERATION (Ron Kenoly) Refrein: We are ready for.
5 e jaar 1. 1) Marketing & sales management 2) Financiering & financieel management 3) Logistiek & Supply Chain Management 4) Rechten 5) Wiskunde met.
Rules and effects in games that lessen the differences of value used to measure competition between players.
APP Platform Rivium, 5 maart 2013 Rik Vietsch.
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
2 december 2015, Privacy en de Digital Enterprise Vertrouwen in data.
De deeleconomie in Nederland Maaike Decraemer 1 BaSW B Projectgroep ‘Wij Delen’ SADAN-opdracht: stap 2 1.
OWE ILSAeM613 Marketing “Verdieping van de markt” door Maurice Straatmans Principes van Marketing Hoofstuk11.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
Op weg naar een sterke, toekomstbestendige retail Toekomstscenario’s.
De competitieve markt Vraag- en aanbodschema StartSein pagina
TOEGEPASTE INFORMATICA THIJS MARTENS. Onderzoeksdomeinen Digitale economie: Big data, Internet of Things, Sharing Economy, … Bedrijfsprocessen + ERP:
De Betekeniseconomie.
Doorgroei van Ondernemingen en Beslissingscentra
Samenwerken & lobby Harde lessen & hoe nu verder.
Lesbrief Marktgedrag Hoofdstukken 1-3.
Productiviteit en Innovatie
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Sector, Firm Size and ICT investments
Welkom VWO 5..
Welkom havo 3..
Welkom havo 3..
De diensten die een onderneming kan bieden aan haar klanten, leveranciers en eigen medewerkers zijn direct afhankelijk van haar IT-infrastructuur. In het.
From Food Aid to Food & Nutrition Security The Dutch Policy
Uitwisselen van gegevens
WORLD INSURTECH REPORT CAPGEMINI VERSCHAFT TOEKOMSTGERICHT PERSPECTIEF
Dynamic Architecture What about you?
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Marktgedrag.
Marktgedrag.
Transcript van de presentatie:

Een Nieuwe Economie ….? Prof.dr. Maarten Janssen (Erasmus Universiteit) 30 maart 2001

Nieuwe economie: Een Paar Feiten Makkelijke toegang tot veel informatie Hoge investeringen in IT Organisatorische herstructurering Ontwikkeling van netwerken Ontstaan van elektronische marktplaatsen Veranderende rol voor intermediairs

Nieuwe economie: Fictie? Friction free economy Einde van de conjunctuurcyclus Eeuwigdurende groei Lage inflatie Einde van intermediairs

Nieuwe economie: Feit of Fictie? Makkelijke toegang tot markten: wie profiteert? Wat is de rol van intermediairs in de Nieuwe economie?

Volledig Vrije Mededinging: Een Definitie Veel vragers, veel aanbieders Vrije en kosteloze toegang tot de markt Volledige Informatie: geen zoekkosten Homogene goederen Session 5. Prof. dr. Maarten Janssen The Economics of Digital Business

Lage Zoekkosten: Een Visie 1 “Bill Gates regales … the world’s leaders with the promise of friction-free capitalism: the idea that ubiquitous and equal access to information will create the closest thing yet to Adam Smith’s perfect market” Session 5. Prof. dr. Maarten Janssen The Economics of Digital Business

Lage Zoekkosten: Een Visie 2 “Electronic market places are likely to move commodity markets closer to the competitive ideal where buyers and sellers are fully informed … We expect that electronic marketplaces will favor buyers, will promote price competition among sellers and will reduce sellers’ market power” (Yannis Bakos) Session 5. Prof. dr. Maarten Janssen The Economics of Digital Business

Lage Zoekkosten: Wat empirische gegevens Depends High High Scale Economies Low Unlikely Low Scale Economies High Demand for Variety Low Demand for Variety Session 5. Prof. dr. Maarten Janssen The Economics of Digital Business

Elektronische Marktplaatsen: Alternatieve Visies Toegenomen onzekerheid over kwaliteit en leveringsvoorwaarden Schaalvoordelen en Marktmacht Ondanks Lage Zoekkosten blijken mensen weinig te zoeken voor bepaalde producten Ander strategisch gedrag –Meer Personalized pricing –Meer Productdifferentiatie Session 5. Prof. dr. Maarten Janssen The Economics of Digital Business

Intermediairs Instanties die niet zelf direct belang hebben bij een transactie (zoals producenten en consumenten), maar transacties faciliteren Voorbeelden: - Supermarkten - Banken -Makelaars

Retailing is a big business... Source: Dobson and Waterson (1999)

Voordelen van Intermediairs Faciliteren van matchen en reduceren van zoekkosten Creëren van vertrouwen Verlagen van transactie-kosten bij elkaar brengen en divesrificatie van risico’s

Disintermediation, re-intermediation, of...? US dollars per transaction Source: OECD Report 1999

Invloed van Internet op bestaansgronden van intermediairs Maak een onderscheid: - Traditionele marketen - Marketen voor informatie-goederen

The Java Repository Resource verzamelaar voor Java Programmeurs Doel: Bij elkaar brengen van gebruikers en Programmeurs Geleverde diensten: - Documentatie - Standardisering - Verzameling van software elementen - Matching

Bargainfinder verschaft: prijsinformatie over CD’s CD verkopers vertonen weerstand

Conclusie Erg veel onzekerheid (vooral over gevolgen, niet Er gebeurt veel onderzoek (vooral op nivo van markten en bedrijfsstrategieën) Wrijvingsloze markten zullen niet ontstaan veranderende rol voor intermediairs