Geef gas in de ZONE 30!!. Geef gas in de ZONE 30!!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
In opdracht van … De provinciaalse Sportdienst Brugge Regio West-Vlaanderen.
Advertisements

Gent, scheppende stad Gent 2020 Stadscongres VGC 25 februari 2009.
Topsport in Limburg Who cares?. Maatschappelijke context  1. Mondiaal  A. Recessie.  B. Oorlogsdreiging  C. Arm/rijk  D. Milieu  Nationaal  A.
EYV 2011 in Vlaanderen voorbereiding. Stand van zaken •Europese Commissie –Voorbereiding •Eigen voorbereiding •Uitbesteding –Alliantie EYV2011 •Vlaanderen.
UiTdatabank wie INvoert haalt er veel UiT!. Infosessie voor lokale actoren en verenigingen in [ jouw gemeente] [Gemeentenaam], [datum]
Welzijnsoverleg Regio Gent Martelaarslaan 204 B, 9000 Gent tel. 09/ Rol van het Regionaal Welzijnsoverleg Koen Berwouts.
INFORMATIESESSIE CULTUURDATABANK GEGEVENS ONTSLUITEN MET IFRAMES.
Gedachtewisseling Interne staatshervorming 18 mei 2010.
Erfgoedbanken Kempens Karakter, Meetjesland, Noorderkempen en Waasland COP Digiprojecten 23 september 2010 Jeroen Janssens Erfgoedcel Kempens Karakter.
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Stichting Dijk van een Kust
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
TiNCK? Ticket Informatie Cultuur Knooppunt Virtueel cultuurloket: Initiatief Provincie West-Vlaanderen: Onderdeel dienst cultuur.
TIJD VOOR SENIORENSPORT 'Bewegen als levenslange uitdaging' Task Force 50+ Sport en Bewegen Donderdag 1 december 2005 Remco Boer, Hans Arends (NISB)
11/06/2009 | pag. 1 De weg naar cultuur Ruimtelijke aspecten van culturele interesse en deelname aan het cultuuraanbod. Badisco, J., I. Glorieux, L. Jacobs.
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Welzijnsoverleg Regio Gent Martelaarslaan 204 B, 9000 Gent tel. 09/ BETREKKEN VAN DE DERDE PARTNER Een praktijkbeeld uit.
Broodje Brussel Dag van de Cultuurcommunicatie 13 december 2005 Frank Ilsbroux.
GOED BETER BEST! Op weg naar kwaliteitsvolle jeugdlokalen en jeugdverblijven 19 maart 2011.
De Digitale Week 2013 Infomomenten De Digitale Week is een initiatief van LINC vzw.
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Lien Verwaeren Kabinet Vlaams minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur Vlaamse Regering Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid.
Overleg loont: met kwetsbare kinderen en jongeren op weg.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
eGovernment in Vlaamse gemeenten
Demonstratie Modulaire agenda op basis van widgets.
Van cultuurweb.be naar een UiTnetwerk Strategische marketing in de praktijk 5de Dag van de Cultuurcommunicatie 19/11/2007.
Collectieve Cultuur Marketing
Cultuuraanbod Inhoud Is het aanbod van podiumvoorstellingen, tentoonstellingen en filmvertoningen gestegen? Spreiding in Vlaanderen, gemeenten.
UiTdatabank wie INvoert haalt er veel UiT!. Infosessie voor lokale actoren en verenigingen in [ jouw gemeente] [Gemeentenaam], [datum]
CIJFERS EN MEER… Wat leren we uit onderzoek en hoe vertalen we dit naar onze eigen communicatie en publiekswerking ? Hoever moet je hierin gaan ? HOKJESDENKEN…
Demonstratie Modulaire agenda (beta). Programma 1.Inleiding – wat & voor wie is de Modulaire agenda 2.De Modulaire agenda in de praktijk – voorbeelden,
Themadag No Fake! Studenten Uitburo Brussel, 18 oktober 2004 Irma van Lierop Hoofd Publieksontwikkeling Rotterdam Festivals.
Het UiTlabel een herkenbare verbinding tussen de UiTpartners UiTnetwerkdag 1 februari 2008.
Cultuurparticipatie bij jongeren
Visienota professionalisering Toeristisch Onthaal Waar staan we & waar gaan we naartoe? Koen Craenen, projectcoördinator toeristisch onthaal.
In&Uit Leuven naar een nieuw toeristisch-cultureel onthaal Annemie Vandermotte Themadag Vrijetijdsonthaal – 26 september 2005.
Het UiTnetwerk en de regionale media UiTnetwerkdag 1 februari 2008.
UiTdatabank Wie INvoert, haalt er veel UiT!. Infosessie voor lokale actoren en verenigingen in jouw gemeente Gemeentenaam, datum.
Seminarie V-ICT-OR 15/02/07 De CultuurDatabank: een schets van verleden, heden en toekomst? Hans Nissens.
Stad Gent en CultuurDatabank V-ICT-OR CultuurDatabank seminarie Mechelen, 15 februari 2007.
Digitale Televisie kortrijk. Stad Kortrijk presents.
Seminarie V-ICT-OR 15/02/07 Hoe kan ik een evenementenkalender aanmaken, aanbieden en uitwisselen in samenwerking met de CultuurDatabank? Julie Meiresonne.
Jeugdwelzijnsoverleg Eeklo. Enkele cijfers over Eeklo > % ,6 7,90%
Cultuurbeleidsplan stad Ronse Decreet houdende het stimuleren van een kwalitatief en integraal lokaal cultuurbeleid (13 juli 2001) Waarom ?
NME: kiezen, leren, meedoen
Wat vooraf ging… Regionale stimuleringsregeling Samenwerking met milieu educatie centra Communicatiemiddelen –NME-krant –Persberichten.
Hageland+.
Sociale Agenda 2020 Gesprek met de raad 3 en 4 april 2012.
ScaldWIN, Internationale Scheldeweek 2011 De Schelde, rivierstroom als levensstroom.
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Zondag 21 april  Hele dag cultuur voor kinderen (en hun ouders/begeleiders) ◦ Voorstellingen ◦ Doorlopende animatie en activiteiten ◦ Workshops.
EMMen Maakt Meer Mogelijk. Impuls brede scholen, sport en cultuur maart 2008.
Subsidiereglementen voor culturele verenigingen. Bouwstenen Waarom wordt ondersteuning gegeven? Wie komt in aanmerking? Waarvoor kan je ondersteuning.
Citymarketing Hilversum 2006
Welzijnsoverleg Regio Gent Martelaarslaan 204 B, 9000 Gent tel. 09/ WELZIJN WELZIJNSBEHOEFTEN WELZIJNSINFRASTRUCTUUR WELZIJNSBELEID.
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID HOE MAKEN WE DIT HAALBAAR?
Beleidsplan erfgoed situering vóór erfgoedconvenant stad Hasselt en Vlaamse Gemeenschap: belangrijke spelers in Hasselt: cultuur, toerisme,
Herstructurering Sociaal Domein
Mediawijs.be Stuurgroep Plan Geletterdheid. Definitie Mediawijsheid ‘Het geheel van kennis, vaardigheden en attitudes waarmee burgers zich bewust en kritisch.
Uit in Brabant Doel: stimulering cultuurparticipatie Initiatief van: Brabants Bureau voor Toerisme Provinciale Bibliotheekcentrale Omroep Brabant Provincie.
Workshop regionale cultuurcommunicatie Kortrijk - 08/06/2006.
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Strategische Sportvisie Heeze-Leende Bijeenkomst woensdag 23 november 2011.
Bevraging streekproducten
lokale autonome vrijwilligersverenigingen (nu 38)
Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid
Sportplatform De ontwikkeling van HARDERWIJK ACTIEF
Vrijetijd voor Iedereen
Transcript van de presentatie:

Geef gas in de ZONE 30!!

Geef gas in de ZONE 30!! What’s in a name? Sneak preview minisite Zone 30 Voorbeelden van regionale cultuurmarketing Waarom samenwerken? Wat samen doen? Overlegstructuren Regionale media Cultuurregio’s Pleidooi Zone 30 en CultuurDatabank

What’s in a name? ZONE 30 VASTSTELLING “Ongeveer 80% van zowel het dans-, muziek- als theaterpubliek verplaatst zich niet verder dan 30 kilometer om een voorstelling bij te wonen.” (Persbericht Cultuurkijker 2004 – Atlas Podiumkunsten, Re-Creatief Vlaanderen) “Tweederde van alle [vrijetijds]verplaatsingen blijft binnen de gemeentegrenzen. Een kwart van alle verplaatsingen betreft een afstand van meer dan 10 kilometer, één op de tien gaat over een afstand van meer dan 30 kilometer.” (NL, Sociaal en Cultureel Planbureau, “Op weg in de vrije tijd”, 2006) DAAROM Belang communicatie en promotie lokaal / regionaal aanbod Belang informatie en werving lokaal / regionaal publiek

ZONE 30 = symbool voor nabijheid van What’s in a name? ZONE 30 ZONE 30 ≠ harde grens!!! ZONE 30 = symbool voor nabijheid van cultuuraanbod, cultuurparticipatie en cultuurmarketing

What’s in a name? REGIONALE CULTUURMARKETING Adverteerder De charmante huurster van het tweede Doelgroep De buren Boodschap “Ik ben sexy” Strategie Het blootstellen van haar roze slip aan voorbijgangers

What’s in a name? REGIONALE CULTUURMARKETING REGIONAAL? Samenwerking organisaties binnen een gemeente of regio Samenwerking lokale overheid en (cultuur)organisaties Samenwerking verschillende lokale overheden (en evt. organisaties) CULTUUR? Breed cultuurbegrip: kunsten, amateurkunsten, verenigingsleven, … > eigen accenten nodig Vrije tijd mét sterke culturele kern > UIT in de gemeente / regio > appelleert aan ander publiek dan cultureel kernpubliek

What’s in a name? REGIONALE CULTUURMARKETING Aandacht trekken en prikkelen tot actie Informatie over cultuuraanbod: wie, wat, waar, wanneer > kalender Actieve publiekswerving > tips, acties, wedstrijden, events, ambassadeurs, interactie publiek, … Participatie faciliteren Publiekservices > ticketing, signalisatie, parkings, … Onthaal > balie, website, callcenter, infozuilen, … ≠ toerismemarketing ≠ city- of regiomarketing ≠ communicatie over het cultuurbeleid / praktische organisatie

What’s in a name? REGIONALE CULTUURMARKETING = Communicatie over en promotie van het lokale cultuuraanbod in een gemeente of regio (+ evt. onthaal en publiekservices). In een gezamenlijke aanpak / via overleg door cultuurorganisaties en/of lokale overheden. Op basis van een breed cultuurbegrip, al dan niet in een bredere vrijetijdscontext. In de eerste plaats gericht naar (occasionele) participanten die wonen of verblijven in de gemeente of regio, al dan niet met focus op specifieke doelgroepen. Via diverse kanalen en initiatieven (website, magazine, evenement, onthaal, ticketing, acties, samenwerking regionale pers, onderzoek, …). Cultuurmarketingplan ligt in verlengde van cultuurbeleidsplan.

Sneak Preview MINISITE ZONE 30 Lancering begin 2007: www.cultuurnet.be/zone30 4 grote thema’s Strategie Communicatiekanalen Promotie Onthaal en publiekservices Bij elk onderwerp Praktijkvoorbeelden Leestips Sneak Preview Afbeelding cultuurregio’s Colpaert!!!

Voorbeelden EVENEMENTEN Landelijke thematische evenementen Erfgoeddag, Week van de Amateurkunsten, Bibliotheekweek, Seizoensstart, … Lokale thematische evenementen Neerdorpen klassiek!, Museumnacht Gent, … Lokale overkoepelende evenementen Gentse Feesten, Kulturama, Shots, Cultuurnacht Antwerpen, cultuurmarkten, uitreiking cultuurprijs, … Afbeelding de START

Voorbeelden WEBSITES Thematisch BrusselsMuseums.be, e17West.be, Route42.be, Popinlimburg.be, Accenten.be, VerenigingeninGenk.be, … Cultuur/vrije tijd InenUitLeuven.be, UitinMol.be, OPBrussel.be, ...

Voorbeelden MAGAZINES EN BROCHURES Thematisch Gentse Musea, Cultuurmagazine Noordrand (CC), Vlieg UIT in regio Kortrijk (kinderaanbod CC), Agenda22 (CC), Cultuur Verenigd/t Ieper (verenigingen), … Cultuur/vrije tijd Agenda (Brussel), Exit (Brugge), Vrijetijdskrant Tervuren, Vrijetijdskrant St-Katelijne-Waver, In&Uit Hasselt, …

Voorbeelden ANDERE Doelgroepgerichte initiatieven: Cultuurcheque voor studenten (Gent), Broodje Brussel (pendelaars), Plustraject (Leuven, senioren), Kansenpas Aalst (kwetsbare groepen), OverSpelkaart (Mechelen, uitwisseling theaterpubliek), … Ticketing: TiNCK, Prospekta, …

Samenwerking WAAROM SAMENWERKEN? HOOFDDOELSTELLING mensen stimuleren om (meer) aan cultuur te participeren het gemakkelijker maken om aan cultuur te participeren HOE? Kennismaking: occasioneel en incidenteel publiek overzicht én selectie bieden en ze zo stimuleren om vaker te participeren. Doorstroming van publiek: stimuleren om eens iets anders uit te proberen. Specifieke doelgroepen op maat aanspreken: kinderen, jongeren, interculturele groepen, maatschappelijk kwetsbare doelgroepen, andersvaliden, … Faciliteren: onthaal- en publiekservices

Samenwerking WAAROM SAMENWERKEN? 1 + 1 = 3 Informatieservice voor het publiek, complementair aan de individuele communicatie van de cultuurorganisaties Beperkte middelen efficiënter en effectiever inzetten door samen te investeren (b.v. in dure ondersteunende technologie) Delen van kennis en ervaringen Regio, gemeente, organisaties, ... als een sterkere (cultuur)entiteit profileren Optimaliseren van het totale cultuuraanbod binnen “zone 30” Opportuniteiten voor onderlinge samenwerking detecteren …

Samenwerking WAT SAMEN DOEN? Voor het publiek Communicatie / promotie doelgroepenbeleid, website, magazine, e-zine, acties, promotionele evenementen, perswerking, reclame, … Onthaal / publiekservices balie, telefoon, website, ticketing, bewegwijzering, … Ondersteunende infrastructuur databanken, callcenter, ticketingsysteem, balie, … (Voor de sector: opleidingen, marketingondersteuning, ...) (Creëren en afstemmen van aanbod) Onthaal Promotie Onder- steunende infrastructuur Aanbod

Samenwerking WAT SAMEN DOEN? frequent publiek occasio-neel publiek kinderen jongeren senioren intercult. groepen kwetsbare groepen … magazine brochure website e-zine acties & incentives events distributie regionale media (x) x x (x) (x) (x) (x) x x (x) x x x (x) x (x) x x x (x) x x x x x (x) x x (x) x x x x x x x x (x) x (x) (x) (x)

Samenwerking OVERLEGSTRUCTUREN GEMEENTE Centraal cultuurmarketing overleg aangestuurd door gemeente Thematische werkgroepen: professionele kunsten, amateurkunsten, verenigingen, evenement, …. Verschillende beleidsdomeinen: jeugd, welzijn, onderwijs, toerisme, sport, economie, … REGIO Verschillende gemeenten in één regio of stad met omliggende gemeenten Overleg tussen aangrenzende regio’s Lokale en regionale pers en media? Afbeelding cultuurregio’s Colpaert!!!

Samenwerking REGIONALE PERS & MEDIA Kranten: Streekkrant, Passe-Partout, Nieuwsblad, de Standaard, … Magazines: Zone 09/02/03, Pas-Uit, Steps, … Radio: Radio 2, Mango, FM Brussel, be one, Topradio, GO, … TV: Focus/WTV, Ring TV, ROB-TV, ATV, AVS, TVL, TV Brussel, … Meestal regionale cultuurinformatie/cultuurprogramma’s Multi-channeling tendens: print + website + radio + TV + … Zone 09/02/03: nu ook website ROB-TV: ook radio ROB-fm WTV: ook website zieta.be Streekkrant + Steps, Passe-Partout + Pas-Uit … Bedreiging of opportuniteit voor samenwerking?

Samenwerking CULTUURREGIO’S REGIO’S: WELKE AFBAKENING? Culturele regio-indelingen: Overleg bibliotheken, cultuurcentra, erfgoed, … Intergemeentelijke samenwerking: regio Kortrijk, Comeet, Ginter, CO7, … Andere Toeristische regio’s: Pajottenland, Vlaamse Ardennen, … Intercommunales: Leiedal, … Sportregio’s Politiezones … Afbeelding cultuurregio’s Colpaert!!!

Samenwerking CULTUURREGIO’S MODEL RE-CREATIEF VLAANDEREN UITGANGSPUNT: Gemeenten met een uitgebreid cultuuraanbod oefenen ook een aantrekkingskracht uit op de omliggende gemeenten. CULTUURREGIO = gebied rond culturele kerngemeente(n) waarin 80% van de participanten aan dat aanbod wonen. Leuven: culturele kerngemeente Lubbeek: aangrenzende gemeente Kortenaken: gemeente in aantrekkingsgebied Afbeelding cultuurregio’s Colpaert!!! bron: Colpaert & Lauwerysen, EHSAL

Samenwerking CULTUURREGIO’S ARGUMENTEN VOOR SAMENWERKING Bestaande vormen van samenwerking Politieke en bestuurlijke redenen Inhoudelijk: gedrag publiek Argumenten te vinden in model Re-Creatief Vlaanderen? Praktische toepassing moet verder onderzocht worden. Eerste testjes: lijkt te kloppen indien culturele centrumgemeente, maar wat met “tussenzones”? Advies: Cultuur Lokaal en CultuurNet Vlaanderen Afbeelding cultuurregio’s Colpaert!!!

op vlak van cultuurmarketing PLEIDOOI Overleg en samenwerking op vlak van cultuurmarketing Zoeken naar complementariteit Focus op occasioneel publiek en specifieke doelgroepen Focus op verbreding, verdieping én vernieuwing Cultuurmarketing als verlengde van cultuurbeleidsplan Niet alleen informeren maar ook prikkelen CultuurNet Vlaanderen wil een stimulerende en ondersteunende rol spelen naar het lokale en regionale niveau op vlak van cultuurmarketing AANBOD Marketingondersteuning CultuurDatabank inzetten voor regionale cultuurmarketing Afbeelding cultuurregio’s Colpaert!!!

ZONE 30 & CultuurDatabank CultuurDatabank is niet alleen cultuurweb.be!! Landelijke media: Standaard Online, Telenet, MSN, … Regionale media: ATV, regiopagina’s Nieuwsblad.be, … en ook… Regio’s: regio Kortrijk, regio Brussel Steden: Gent, Hasselt, Leuven, Mechelen, … Gemeenten: Bertem, Bierbeek, Lier, Geraardsbergen, … ! Overeenkomst met Toerisme Vlaanderen over gegevensverzameling en databanken! Afbeelding cultuurregio’s Colpaert!!!

ZONE 30 & CultuurDatabank LOKALE EN REGIONALE WEBSITES Zoekbox Wat? Eenvoudige box met 3 velden: gemeente + wat + wanneer. Handig! Heel eenvoudig, weinig technische kennis nodig. Kan onmiddellijk geïntegreerd worden in de website. Opgelet! Zoekresultaat niet op eigen website maar op cultuurweb.be. Afbeelding cultuurregio’s Colpaert!!!

ZONE 30 & CultuurDatabank LOKALE EN REGIONALE WEBSITES i-Frames Wat? Eenvoudige digitale kalender op maat van gemeenten. Antwoord op drie vragen: wat, waar en wanneer. Opties: ‘in de kijker’, vandaag, deze week, deze maand, bezienswaardigheden. Handig! Eenvoudig te integreren, weinig technische kennis nodig. Volledige integratie in eigen website. Ideaal voor kleinere steden en gemeenten tot 30 à 40.000 inwoners. Beperkte personalisatie mogelijk (kleuren, lettertypes, …). Opgelet! Standaardtoepassing met beperkte aanpassingsmogelijkheden! Niet geschikt voor grote steden of voor regio’s. Afbeelding cultuurregio’s Colpaert!!!

ZONE 30 & CultuurDatabank LOKALE EN REGIONALE WEBSITES i-Frames: www.toerismelier.be Afbeelding cultuurregio’s Colpaert!!!

ZONE 30 & CultuurDatabank LOKALE EN REGIONALE WEBSITES Webservices Wat? Rijke digitale kalender op maat van steden en regio’s. Antwoord op de vragen wat, waar en wanneer. Meer opties: thematische navigatie, zoekfunctie, … Handig! Naadloze en onzichtbare integratie in eigen website. Heel flexibel, volledig aanpasbaar aan eigen wensen (navigatie, vormgeving, …) Technische handleiding en ondersteuning. Opgelet! Technisch veel complexer. Duurder door meer werkuren voor implementatie. Afbeelding cultuurregio’s Colpaert!!!

ZONE 30 & CultuurDatabank LOKALE EN REGIONALE WEBSITES Webservices: www.uitinregiokortrijk.be Afbeelding cultuurregio’s Colpaert!!!

ZONE 30 & CultuurDatabank LOKALE EN REGIONALE WEBSITES Data bankkoppeling Wat? Koppeling tussen gemeentelijke / regionale databank en CultuurDatabank. Handig! Slechts op één plaats invoeren voor maximale publicatie. Back-up gegevens in eigen databank. Uitgebreide technische handleiding en ondersteuning. Databank Compatibel Label. Opgelet! Zeer complexe aangelegenheid. Daarom voorbehouden aan geselecteerde partners. Afbeelding cultuurregio’s Colpaert!!!

ZONE 30 & CultuurDatabank LOKALE EN REGIONALE WEBSITES Data bankkoppeling: www.gent.be/evenementenkalender Afbeelding cultuurregio’s Colpaert!!!

ZONE 30 & CultuurDatabank GEDRUKTE KALENDERS Datarapporten Wat? Excel-document als basis voor gedrukte kalenders. Bundeling informatie uit de CultuurDatabank. Verder uit te filteren en redigeren. Handig! Invoeren in de CultuurDatabank dubbel interessant. Kan gebruikt worden voor verschillende kalenders, e-zine, … Handleiding met tips& tricks en omzetting naar Word. Opgelet! Niet drukklaar, moet eerst omgezet worden naar andere opmaak. ICT-kennis nodig: Excel én programma waarnaar omgezet wordt. Afbeelding cultuurregio’s Colpaert!!!

ZONE 30 & CultuurDatabank GEDRUKTE KALENDERS Datarapporten: In&Uit Hasselt Afbeelding cultuurregio’s Colpaert!!!

op vlak van cultuurmarketing PLEIDOOI Overleg en samenwerking op vlak van cultuurmarketing Zoeken naar complementariteit Focus op occasioneel publiek en specifieke doelgroepen Focus op verbreding, verdieping én vernieuwing Cultuurmarketing als verlengde van cultuurbeleidsplan Niet alleen informeren maar ook prikkelen CultuurNet Vlaanderen wil een stimulerende en ondersteunende rol spelen naar het lokale en regionale niveau op vlak van cultuurmarketing AANBOD Marketingondersteuning CultuurDatabank inzetten voor regionale cultuurmarketing Afbeelding cultuurregio’s Colpaert!!!