Plattelandsvernieuwing Veranderkundig perspectief

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Advertisements

Renco Bakker BPMConsult
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Medezeggenschap en de Benchmark
The CAF Procedure voor externe feedback
Hoe HPO is de Kinderopvang? High Performance Organisaties
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Eli van Beekveld Zaal 1 Tijdstip uur
optimaliseren van omstandigheden voor innovatie
Health Balance Score Card
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
Nationaal Innovatie Event
Visie Mensontwikkeling WSD
Logical Framework Approach
Projectmatig werken...en dan?
Projectmanagement (SBC) 19 november 2009
Achtergrond Individueel Ontwikkel Plan
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
De kracht van Pylades B.V. Pylades is een integrale ICT dienstverlener op het gebied van Dynamics AX, CRM, SharePoint, Business Intelligence en software.
ICTB/NB Projectmanagement.
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Procesmanagement Utrecht, Hans Evers
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
NVP Strategische personeelsplanning en talent management
LEA en sociaal-economische ontwikkelingen Samenwerking tussen overheid, ondernemers en onderwijs Nieuwegein 20 januari 2011 Pim Kalkman.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Leiderschap bij verandering of verandering in leiderschap
Van dienstenmodel naar directiemodel, kansen voor sturing en control
Strategie in plattelandsontwikkeling
LauwersCollege Buitenpost Informatica
Kwaliteit begint vanaf de bodem
Landelijke Basisregistratie Ziekenhuiszorg
© de vries business consultancy, 2008
Opzet, planning en uitvoering van projecten
The survival of the fittest
Innovatieve Arbeidsorganisatie Waarom zou je ?
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Samenwerking met organisaties: troeven en valkuilen
Naar een flexibele structuur van processen en rollen
Nike Supply Chain Management
6 stappen in Risico management
High Performing Teams De Kunst van het Bewegen drs. Eric Slager.
Projectmanagement Hoofdstuk 1 en 2 Het project Roel Grit
3. Taakgericht én procesgericht leveren van ICT voorzieningen.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Pas op… van onderen!!! Organisatie- en talentontwikkeling bij de Gemeente Amersfoort VNG CVA - eendaagse Arbeidszaken.
1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer.
Certificering van assetmanagement
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
A-3 DJI netwerk INK bijeenkomst 2012 pijler 2. 2 A-3 managementgesprek visie op doel, inhoud en ondersteuning Gesprek tussen 2 vertegenwoordigers van.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
Transitiepaden AFL Van school  Naar kenniscentrum AFL Van werken binnen teams in opleidingen  Naar samenwerken binnen en tussen domeinen en met de 5.
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Sjors Slaats december 2015 Omgevingswet & de Raad Sjors Slaats Sjors Slaats december 2015.
Netwerk /11/14 LNW6 Het managen van verandering
Wanneer een project? Als het gecompliceerd en enigszins riskant is.
Meesterlijk Besturen Presentatie: Wil Hovy, senior onderwijs- en innovatieadviseur.
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Het E-depot van Rotterdam
INFORMATICA Hoofdstuk 13 - Projectmanagement.
Sociaal / ethisch ondernemen
Transcript van de presentatie:

e-mail: info@st-groep.nl Plattelandsvernieuwing Veranderkundig perspectief Pierre van Amelsvoort ST-Groep Industrieweg 12 5256 GJ Vught T 073 - 5112401 F 073 - 5112355 e-mail: info@st-groep.nl www.st-groep.nl

Organisatieregimes Dynamiek/ innovatie Stabiel/ beheersing Innovatieve netwerkregime van ketens Flexibele procesgestuurde organisatie Activiteit gestuurde organisatie Stabiel/ beheersing Laissez faire & Vrijblijvendheid Interne gerichtheid Externe gerichtheid

Regime: integrale benadering Resultaten Organisatiegedrag Mensen Cultuur Structuur Systemen Ontwerpen Ontwikkelen Management van de verandering Conserverende krachten Leiderschap Strategie en prestatie-eisen 3 3

‘Gemene’ problemen (Wicked issues) Geen eenduidige definitie Zijn nooit helemaal te elimineren, wel aan te pakken Problemen zijn niet waar of onwaar, ze zijn goed of slecht Try and error, al doende leren Er is geen set van oplossingen Elk probleem is uniek Degene die oplost heeft niet de ruimte om het bij het foute eind te hebben (Bron: Rittel & Webber, 1973)

Management Procesmanagement Regelmatig en volgtijdig Fasen Actoren zijn stabiel, gedragen zich loyaal en zijn betrokken bij de probleemformulering en de keuze van een oplossing Duidelijk begin- en eindpunt Inhoud probleem stabiel Probleem  oplossing Onregelmatig en geen duidelijk opeenvolging van deelactiviteiten Cycli Actoren treden in en uit, gedragen zich strategisch; er zijn vaak belangentegen-stellingen en verschillende perspectieven Geen geïsoleerd begin- en eindpunt Inhoud probleem verschuift Oplossing  probleem (Bron: de Bruijn et al, 2004)

Aanpak Project Eindig, bekend Enkelvoudig Duidelijke resultaten Per fase Gefaseerd in logische stappen Programma Tijdelijk, stopt als mogelijk Meervoudig, meerdere programmalijnen Doelen en visie Op reguliere en ad hoc momenten Grof gepland vanuit samenhang Proces Tijdelijk, einde niet te voorspellen Vooraf niet bekend Mogelijke, volgende stap Ad hoc Alleen huidige stap Improvisatie Onbekend Iets (moois) Niet terzake Ontbreekt Tijdshorizon Waarop Gericht Besluit- vorming Plan van aanpak Bron: Twynstra Gudde

Ambidexterity Exploitatie Operationele routines perfectioneren Ingebed in processen, procedures, cultuur en structuur Korte termijn focus Risico’s en variatie reducerend Exploratie Routines om nieuwe routines te leren: sensing, seizing, reconfiguring Capaciteit om te integreren en te reconfigureren Lange termijn focus Risicovol zoeken, experimenteren, buiten de gebaande paden zoeken

Regiemodellen Collectieve kracht Programma gestuurd Buitenbeentje Leiderschap gedecentreerd netwerk Leiderschap gecentreerd netwerk Wervelwind

Cyclisch en non linear Richten Belichten Inrichten Verrichten visie ontwikkeling & - verspreiding Richten richtinggevende Principes+ veranderprogramma ontwikkelen Belichten diagnose uitvoeren acties & organisatie- ontwerp evalueren en bijstellen Inrichten realiseren Verrichten 9

Kritieke factoren Richten veranderingsdruk veranderingsnoodzaak onvrede veranderingsdrang veranderingsvermogen vertrouwen leiderschap tijd en budget heldere gezamenlijke visie operationele doel- stellingen globaal masterplan met concrete eerste stappen duidelijke verdeling van rollen 10

Faalfactoren Richten angst oppervlakkig uitstel onzekerheid frustratie hobbyisme angst onzekerheid frustratie snelle start proces dooft uit rondzingen valse start 11

Werken aan ketensamenwerking 1 Heldere en geaccepteerde doelen: Gezamenlijke verantwoordelijkheid Duidelijke taak- en rolverdeling: verwachtingen afspreken Spelregels en procedures vaststellen Omgangsvormen ontwikkelen 2 3 4 Feed back en hulp

Waar staat de ketensamenwerking voor? Missie & visie ‘de bedoeling’ POWER: Evalueren Feedback Inspiratie Rekenschap Blik van en naar buiten Doel: 3 P’s MAGIC Plan: voorbereiden, organiseren & verbeteren Doen: innovatie & discipline Projectteam

Sturen op basis van MAGIC indicatoren Merkbaar, zichtbaar, verifieerbaar Actiegericht, focus Inzicht Gedrevenheid, gezamenlijkheid Communiceerbaar