Leerroutes op VSO Alphons Laudy Bob Vloedbeld, Adrie van Erp en Dirk Jan Begemann
Programma voor vanavond 19.00 – 19.30 Inloop met koffie en thee 19.30 – 19.35 Welkom (Francesca Knol) 19.35 - 19.50 Waar gaan de leerlingen naar toe? (Adrie van Erp) 19.50 – 20.15 De leerroutes (Bob Vloedbeld) 20.15 – 20.30 Vragen? 2
Perspectief op werk niet eisend activiteitencentrum, het dagrooster 3
Perspectief op werk weinig eisend dagcentrum eten klaar maken 4
Perspectief op werk weinig eisend dagcentrum kinderboerderij 5
Perspectief op werk Arbeidsmatig, eisend dagcentrum werkoverleg 6
Perspectief op werk sociale werkvoorziening, vrije bedrijf, Praktijkonderwijs werken in de (spoel)keuken (detachering) 7
Perspectief op werk sociale werkvoorziening, vrije bedrijf, Praktijkonderwijs individuele begeleid werken 8
Perspectief op werk sociale werkvoorziening, vrije bedrijf, Praktijkonderwijs individuele begeleid werken 9
Toekomstig werk POS Hoog Regulier Sociale werkvoorziening, vrije bedrijf, PRO Grotere verantwoordelijkheid zelfstandigheid en verplichtingen Mogelijk betaald Regulier AC Arbeidsmatig Eisend DC Minder begeleiding Vaardigheid AC Activiteiten Weinig eisend DC Veel begeleiding Dagbesteding AC Activiteiten Niet eisend DC Veel begeleiding 10 10
Kijkwijzer plaatsing leerlingen route IQ Didactisch Redzaamheid Sociaal-emotioneel Leren leren Niveau Werken AVI Mondelinge Taal Rekenen POS hoog 55 – 70* 6 10 Kan zelfstandig reizen, kan zelf afrekenen in de winkel, kookt bekende gerechten zelfstandig Weet wat zijn sterke en zwakke kanten zijn, durft op te komen voor een afwijkende mening Kan zelfstandig werken, reflecteert op zijn werk, helpt anderen, bedenkt zelf hoe een taak moet worden voorbereid en uitgevoerd Stroom: arbeid (vrij bedrijf), WSW, vervolgonderwijs, niveau 1 VMBO Regulier 45 – 54 3-4 8 Beperkte praktische redzaamheid, heeft aansturing van een ander nodig, voert veelvoorkomende dagelijkse activiteiten zelfstandig uit (eten, opruimen) Houdt rekening met de voorkeur van anderen, komt voor zichzelf op, vertrouwt de juiste mensen Accepteert ook minder leuk werk, plant met hulp een taak, vraagt ook onbekenden om hulp 7 Stroom: Praktisch (eisend dagcentrum, begeleid werken) Vaardig heid 35 – 44 5 Beperkte praktische redzaamheid, heeft aansturing van een ander nodig, voert veelvoorkomende dagelijkse activiteiten zelfstandig uit. Beperkte leefwereld individuele aandachtsbehoefte, kan keuze maken stelt zichzelf voor Werkt met eenvoudig stappenplan, maakt korte opdrachten, weet welke spullen nodig zijn voor een taak. Stroom: Activiteit (weinig eisend dagcentrum) Belevings Gericht( mg) < 35 2? 2 Stroom: dag besteding (niet eisend, dagcentrum) 11
Leerlijn Zelfstandig werken TAAKAANPAK 1 2 3 4 - Werkt 2-3 minuten zelfstandig aan een bekende, terugkerende taak Werkt 5 minuten zelfstandig aan een bekende, terugkerende taak 5 6 7 8 Werkt 10 minuten zelfstandig aan een bekende, terugkerende taak Doet gedurende 15 minuten zelfstandig een Doet gedurende 20 minuten zelfstandig twee bekende, samenhangende taken achter elkaar Doet gedurende 30 minuten zelfstandig meerdere bekende, samenhangende taken achter elkaar 9 10 11 12 Doet gedurende 45 minuten zelfstandig twee op zichzelf staande, bekende taken achter elkaar Doet gedurende 1 uur zelfstandig meerdere op zichzelf staande, bekende taken achter elkaar Voert gedurende een ochtend zelfstandig de taken die op zijn rooster staan achter elkaar uit - 1. 12 12
Voorbeeld Vaardigheid Regulier Leeftijd 4-5 6-7 8-9 10-12 13-14 15-16 17-20 Leren Leren 1 2 3 4 5 Regulier Leeftijd 4-5 6-7 8-9 10-12 13-14 15-16 17-20 Leren Leren 2 3 5 8 9 10 Standaard: 75% van de leerlingen scoort voldoende 13 13
Voorbeeld IQ Didactisch Redzaamheid Sociaal-emotioneel Leren leren Leer route IQ Didactisch Redzaamheid Sociaal-emotioneel Leren leren Uitstroom POS hoog Regulier Vaardig- heden Belevings gericht 14
Voorbeeld IQ Didactisch Redzaamheid Sociaal-emotioneel Leren leren Leer route IQ Didactisch Redzaamheid Sociaal-emotioneel Leren leren Uitstroom POS hoog Regulier Vaardig heden Belevings gericht 15
Voorbeeld meerdere vakgebieden Hoog Niveau Leeftijd 4-5 5-6 7-8 9-10 10-11 11-12 13-14 15-16 17-18 19-20 Rekenen 1 2 4 5 6 8 9 10 11 Mondelinge Taal 12 Leren Leren Standaard: 75% van de leerlingen scoort voldoende 16 16
Voorbeeld Zelfstandig werken Rekenen
Hoe nu verder? Schooljaar 2009 – 2010 Ontwikkeling leerroutes -Aanpassing Plan van Aanpak en rapport -Algemene (ouder) informatie avond 1 februari -Eind februari rapportgesprek en motivering leerroute door mentor 19 19
Vragen ? 20