Leerroutes op VSO Alphons Laudy

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
FLITSBIJEENKOMST PRO Taal en rekenen op (referentie)niveau
Advertisements

KWALITEITSZORG november 2012
WELKOM OP DE INFORMATIE-AVOND VAN:
Oriëntatie avond ouders 27 maart 2013
Ga? 2010.
Welkom in klas VP Mentoren:
Infoavond MAVO 3 9 oktober 2012
Informatieavond groep 8
Informatie over opzet onderbouw
3 H/V, kiezen voor een profiel
Decanaat bovenbouw klas 4 Belangrijk jaar: Examenjaar Kiezen van een vervolgopleiding.
Informatieavond.
WELKOM OP HET.
‘Andere tijden’ Informatieavond ouders 28 november 2011.
Klas 1a.
Praktijkonderwijs Technische beroepen o.a. metaal- en houtbewerking, metselen, installatietechnieken; Groenvoorziening Dienstverlening o.a. consumptieve.
Perspectief op Rijpelberg
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
Vijf-gelijke-dagen model
September 2012 MaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdagZatZon 3031 Startvergadering tot Wk EERSTE SCHOOLDAG MR Luizencontroleweek.
Gemeente Ede Wmo Het is mensenwerk 19 februari 2014.
Informatieavond Petrus en Paulusschool
VSO de Widdonckschool Weert
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
Welkom! 20:00Introductie: uw kind op het JCU 20:30Naar JCU, daar koffie & thee 20:45Start keuzeworkshops Zaal 322: Het mentoraat op JCU en partnerscholen.
Kennismakingsouderavond 2 vwo+ schooljaar
Goed benut, goed bestuurd Advies toekomst en transitie sociale werkvoorziening 15 september 2011.
WELKOM.
de denk- en werkwijze voor passend onderwijs
Uitstroomprofielen in het VSO ... en dan ?
WELKOM OP DE INFORMATIE-AVOND VAN:
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen Wetsvoorstel Werken naar Vermogen informatie voor SW- medewerkers.
Welkom. Teamleider HAVO / VWO Even voorstellen: De heer C. Bentlage.
Het Hooghuis locatie De Singel
Voorlichting Kellebeek College
Informatieavond schooltijden
Informatie- avond groep 6
Youth Alpha if you don`t look, you can`t find!  Ontdekken wie God is…  Kennismaken met het christelijk geloof.  Elkaar ontmoeten.
SONDERVICK COLLEGE Informatieavond MAVO XL
Voorlichtingsavond Leerjaar 2 28 april 2011
Kleinschalige groepswoning: In de groepswoning Schachtstraat in Sittard wonen 2 cliënten vanaf 18 jaar met een verstandelijke beperking, gecombineerd met.
Welkom VOORLICHTING ADVIES EN KEUZE HAVO/VWO Februari 2010.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Groepsouderavond 10 september. Agenda uurkoffie en thee uurWelkom door directeur Korte inleiding uurBezoek in de klas van uw kind
Informatie avond 4e klas
3 H/V, kiezen voor een profiel
DE JUISTE SCHOOL VOOR ELK KIND
Welkom op het Vestiging Fabritius VMBO-voorlichting (jan. 01)
2 april 2012 Welkom Informatieavond. Programma Kernwaarden-missie/visie Spinnewiel in beweging Verleden-heden-toekomst Faseonderwijs De praktijk Vragen.
Vergelijking regulier VMBO met het Mozaïek
Informatieavond onderbouw-1 en -2 Welkom!. Programma uurOpening in de aula door de heer C.J. van Duivendijk uur Algemene voorlichting door.
WELKOM OP HET. DALTON IN THEORIE kiezen in verantwoordelijkheid zelfstandigheid samenwerking.
OUDERINFORMATIEAVOND
Ouderinformatieavond groep 0/1
WELKOM WELKOM Programma van vanavond: koffie/thee koffie/thee opening opening voorlichting.
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
Workshop: Digitale bordlessen. Even voorstellen. Anthony Verwijst I-Coach en leerkracht op bs. de LenS. Ervaringen: bordwerkprogramma's, coachen/begeleiden.
Programma PTA Project tweeslag vmbo-carrousel Maatschappelijke stage Buitenlandse reizen.
Welkom op de informatieavond
Welkom! Ouderavond TK2+ project Donderdag 26 november 2015.
E EN VERSTANDELIJKE BEPERKING … TOCH NAAR DE “ GEWONE ” BASISSCHOOL. Een kans of een bedreiging?
informatie avond 23 januari 2017
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2017/2018
Info-avond september 2017.
INFORMATIEAVOND 15 november 2016 HARTELIJK WELKOM.
GROEP 8 Naar het voortgezet onderwijs..
Rekenen en wiskunde op Het Segment
van Basisschool naar Voortgezet Onderwijs
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2018/2019
Specialistische lesplaatsen
Transcript van de presentatie:

Leerroutes op VSO Alphons Laudy Bob Vloedbeld, Adrie van Erp en Dirk Jan Begemann

Programma voor vanavond 19.00 – 19.30 Inloop met koffie en thee 19.30 – 19.35 Welkom (Francesca Knol) 19.35 - 19.50 Waar gaan de leerlingen naar toe? (Adrie van Erp) 19.50 – 20.15 De leerroutes (Bob Vloedbeld) 20.15 – 20.30 Vragen? 2

Perspectief op werk niet eisend activiteitencentrum, het dagrooster 3

Perspectief op werk weinig eisend dagcentrum eten klaar maken 4

Perspectief op werk weinig eisend dagcentrum kinderboerderij 5

Perspectief op werk Arbeidsmatig, eisend dagcentrum werkoverleg 6

Perspectief op werk sociale werkvoorziening, vrije bedrijf, Praktijkonderwijs werken in de (spoel)keuken (detachering) 7

Perspectief op werk sociale werkvoorziening, vrije bedrijf, Praktijkonderwijs individuele begeleid werken 8

Perspectief op werk sociale werkvoorziening, vrije bedrijf, Praktijkonderwijs individuele begeleid werken 9

Toekomstig werk POS Hoog Regulier Sociale werkvoorziening, vrije bedrijf, PRO Grotere verantwoordelijkheid zelfstandigheid en verplichtingen Mogelijk betaald Regulier AC Arbeidsmatig Eisend DC Minder begeleiding Vaardigheid AC Activiteiten Weinig eisend DC Veel begeleiding Dagbesteding AC Activiteiten Niet eisend DC Veel begeleiding 10 10

Kijkwijzer plaatsing leerlingen route IQ Didactisch Redzaamheid Sociaal-emotioneel Leren leren Niveau Werken AVI Mondelinge Taal Rekenen POS hoog 55 – 70* 6 10 Kan zelfstandig reizen, kan zelf afrekenen in de winkel, kookt bekende gerechten zelfstandig Weet wat zijn sterke en zwakke kanten zijn, durft op te komen voor een afwijkende mening Kan zelfstandig werken, reflecteert op zijn werk, helpt anderen, bedenkt zelf hoe een taak moet worden voorbereid en uitgevoerd Stroom: arbeid (vrij bedrijf), WSW, vervolgonderwijs, niveau 1 VMBO Regulier 45 – 54 3-4 8 Beperkte praktische redzaamheid, heeft aansturing van een ander nodig, voert veelvoorkomende dagelijkse activiteiten zelfstandig uit (eten, opruimen) Houdt rekening met de voorkeur van anderen, komt voor zichzelf op, vertrouwt de juiste mensen Accepteert ook minder leuk werk, plant met hulp een taak, vraagt ook onbekenden om hulp 7 Stroom: Praktisch (eisend dagcentrum, begeleid werken) Vaardig heid 35 – 44 5 Beperkte praktische redzaamheid, heeft aansturing van een ander nodig, voert veelvoorkomende dagelijkse activiteiten zelfstandig uit. Beperkte leefwereld individuele aandachtsbehoefte, kan keuze maken stelt zichzelf voor Werkt met eenvoudig stappenplan, maakt korte opdrachten, weet welke spullen nodig zijn voor een taak. Stroom: Activiteit (weinig eisend dagcentrum) Belevings Gericht( mg) < 35 2? 2 Stroom: dag besteding (niet eisend, dagcentrum) 11

Leerlijn Zelfstandig werken TAAKAANPAK 1 2 3 4 - Werkt 2-3 minuten zelfstandig aan een bekende, terugkerende taak Werkt 5 minuten zelfstandig aan een bekende, terugkerende taak 5 6 7 8 Werkt 10 minuten zelfstandig aan een bekende, terugkerende taak Doet gedurende 15 minuten zelfstandig een Doet gedurende 20 minuten zelfstandig twee bekende, samenhangende taken achter elkaar Doet gedurende 30 minuten zelfstandig meerdere bekende, samenhangende taken achter elkaar 9 10 11 12 Doet gedurende 45 minuten zelfstandig twee op zichzelf staande, bekende taken achter elkaar Doet gedurende 1 uur zelfstandig meerdere op zichzelf staande, bekende taken achter elkaar Voert gedurende een ochtend zelfstandig de taken die op zijn rooster staan achter elkaar uit - 1. 12 12

Voorbeeld Vaardigheid Regulier Leeftijd 4-5 6-7 8-9 10-12 13-14 15-16 17-20 Leren Leren 1 2 3 4 5 Regulier Leeftijd 4-5 6-7 8-9 10-12 13-14 15-16 17-20 Leren Leren 2 3 5 8 9 10 Standaard: 75% van de leerlingen scoort voldoende 13 13

Voorbeeld IQ Didactisch Redzaamheid Sociaal-emotioneel Leren leren Leer route IQ Didactisch Redzaamheid Sociaal-emotioneel Leren leren Uitstroom POS hoog Regulier Vaardig- heden Belevings gericht 14

Voorbeeld IQ Didactisch Redzaamheid Sociaal-emotioneel Leren leren Leer route IQ Didactisch Redzaamheid Sociaal-emotioneel Leren leren Uitstroom POS hoog Regulier Vaardig heden Belevings gericht 15

Voorbeeld meerdere vakgebieden Hoog Niveau Leeftijd 4-5 5-6 7-8 9-10 10-11 11-12 13-14 15-16 17-18 19-20 Rekenen 1 2 4 5 6 8 9 10 11 Mondelinge Taal 12 Leren Leren Standaard: 75% van de leerlingen scoort voldoende 16 16

Voorbeeld Zelfstandig werken Rekenen

Hoe nu verder? Schooljaar 2009 – 2010 Ontwikkeling leerroutes -Aanpassing Plan van Aanpak en rapport -Algemene (ouder) informatie avond 1 februari -Eind februari rapportgesprek en motivering leerroute door mentor 19 19

Vragen ? 20