Mission Statement ….de deltametropool? - Waarom wel, waarom niet - Chris Wolfs Delta Design 05/02/04 TU Delft Faculty of Architecture.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Roel van Dijk Project manager openbaar groen
Advertisements

Hoofdstuk 3A: Wonen in de stad
Opvoeden in de stad en in een dorp
Project HELP Higher Educated Local Preferences Startbijeenkomst URD2
Samenvatting: Stedelijke gebieden
Transport en Infrastructuur
Korte inleiding, expertmeeting woonwerkmilieu’s Atelier Zuidvleuigel, 11 juli 2007 Pieter Tordoir Stedelijke samenhang en synergie komen niet vanzelf RUIMTELIJK.
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
2 Het landelijk landschap
Presentatie Recreatie & Toerisme Datum 9 juni 2005.
5 vwo Stedelijke gebieden § 5
Metropoolregio Rotterdam Den Haag MRDH
Rijnwoude Kernberaad 2008 Koudekerk aan den Rijn Peter Bakker 30 september 2008.
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
BMF Tilburg 15 april Brabant in een dynamische context Veranderend landelijk gebied Afnemende bevolkingsgroei Afname biodiversiteit Klimaatverandering.
1 The Netherlands of Tijden veranderen.
Transport en Infrastructuur
Steden: van hier tot Tokyo
2 havo/vwo H3 steden, §2 1.
secretaris Plaatselijke Groep
Park Stad Limburg (PSL) Bert Kannegieter programmamanager Mobiliteit en Ruimte ff.
Grootste luchthavens 2003 aantal Wereld nr. 1: Atlanta 79 mln
Thema: een Woonplaats Les 4b Het Groene Hart.
Wegen in Europa De onderwerpen: Wegennet E-wegen Tolwegen
WERKPLAATS KANSRIJK PLATTELAND SAMEN AAN HET WERK VOOR EEN DUURZAAM EN KANSRIJK PLATTELAND.
Hst 3: De wereld van de stad
Wonen in Nederland Hst 3: Stedelijke vraagstukken van grote en middelgrote steden in Nederland.
Fietsbeleid in Culemborg
Paragraaf 1.3: Gedaanteverandering van cultuurlandschappen -Welke veranderingen brengt het nieuwe landbouwbeleid teweeg in de verschillende Europese landschappen?
Presentatie Ruimteconferentie 28 oktober 2008
Landschap beschermen en ontwikkelen
Woon-werkdynamiek in de Randstad W oningbouw in de Noordvleugel als voorwaarde voor economische groei Frank van Oort, Thomas de Graaff, Gusta Renes & Mark.
Over steden en verstedelijking
Hoofdstuk 4 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 5 t/m 8
Hoofdstuk 4 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 1 t/m 4
Strategie Ontwikkeling Zuidvleugel
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
2 havo/vwo H3 steden, §2 1.
WERKPLAATS KANSRIJK PLATTELAND SAMEN AAN HET WERK VOOR EEN DUURZAAM EN KANSRIJK PLATTELAND.
Transport en Infrastructuur
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
Optimalisatie bedrijventerreinen Aarschot METHODIEK.
Netwerkanalyse Zuidvleugel
2 vmbo-T/havo 4 steden, §2 en 3
Een wereld van verschil
Een wereld van verschil
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Welke stad is de grootste van de wereld?.
Een wereld van verschil
Stedelijk en landelijk gebied
3/4 vmbo 1 Arm en Rijk § 6-8.
2 hv Steden, van hier tot Tokyo § 1-4
2 TH Hoofdstuk 3 Steden, van hier tot Tokyo §6 en 7
2TH Hoofdstuk 3 Steden, van hier tot Tokyo §2 en 3
Ing. J.A. Jean van Zeeland Senior beleidsadviseur ruimtelijke ontwikkeling/ Programmamanager Brainport Avenue Oirschot, 16 november 2010.
Top Australië, maandag 24 maart Australië Australië ligt, met een oppervlakte van bijna 8 miljoen vierkante kilometer, “Down Under” omringd door.
Consequenties van gewijzigd Rijksbeleid Presentatie door Paul Strijp sectormanager natuur, recreatie en landschap van de provincie Noord-Holland.
INSPELEN OP VERANDERINGEN IN BINNENSTEDEN Tegengaan van leegstand Stadswerkcafé.
Verstedelijkingsafspraken Drechtsteden presentatie t.b.v. bezoek minister Van der Laan d.d. 9 februari 2009.
Programma Natuur en Water Radenconferentie Midden-Holland 11 februari 2013 Jan Vente.
Ruimtelijke ordening Thuiskamer Egmond-Binnen Edwin de Waard.
Blok 1 Wonen in een stad Deelvraag:
Programma Ruimte & Wonen
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
Samenhangende verstedelijking en hoogwaardig OV langs de Oude Lijn
Blok 1 Wonen in een stad Deelvraag:
A Americans on the move A PENTA
Nationale Omgevingsvisie
Noordrijn Westfalen, Gelderland en de Eurodelta
Transcript van de presentatie:

Mission Statement ….de deltametropool? - Waarom wel, waarom niet - Chris Wolfs Delta Design 05/02/04 TU Delft Faculty of Architecture

A B C# Bundeling van thema’s Statements Ontwerpvisies volgens OMA, H+N+S, TKA, Luigi Snozzi betreffende de Deltametropool! Metropolitaans programma naar eigen inzichten Metropoolvergelijking en eigen fascinatie A B C

# Statements Kernachtige visie van de 4 ontwerpateliers OMA - Deltametropool wordt onmogelijk beschouwd waarbij geen landschappelijke en infrastructurele netwerken mogelijk zijn. - Grote vlakken verstedelijk gebied met weinig relatie stad/land. H+N+S - Groene Hart als identiteitsdrager waarbij het gebied toegankelijker en recreatiever wordt. Daarbij is er veel plaats voor waterberging en innovatieve woonmilieus. - Identiteit door vele en verschillende landschappen, cultuurhistorische waarde van de steden en dorpen. TKA - Identiteit door vele en verschillende landschappen, cultuurhistorische waarde van de steden en dorpen. - Verbeteren van transportnetwerken. Daarnaast worden er ensembles van stad en land ontwikkeld. Luigi Snozzi - Gedurfde aanpak maar weinig relatie stad/land. Groene Hart blijft een leeg en ongebruikt open gebied. - Zeer hoge kosten A B C

# metropolitaan programma A B C Wat maakt een Metropool een Metropool (vergeleken met Londen of Parijs)? Omvang (inwonersaantal, oppervlakte) Optimaal netwerk van verbindingen - rode stedelijke netwerk - groene ecologie netwerk - blauwe water netwerk - grijze infrastructuur netwerk Verplaatsingsduur (max 3/4 uur) in de metropool Hoog voorzieningsniveau Rijkelijk en divers aanbod van woon/werkmilieus Differentiatie aan recreatiemogelijkheden Hoog cultureel en sociaal aanbod

# metropolitaan programma Luchthaven Schiphol Havengebied Rotterdam A B C Welke metropolitaanse artefacten zijn aanwezig in de ‘Deltametropool’ Luchthaven Schiphol (rood) Havengebied Rotterdam (rood) HSL (Noord – Zuid) (grijs) Aanbod van ecologische hoofdstructuren (groen) Steden met sterke eigen identiteit De Randstad heeft dus potentie om een Metropool te worden! Maar er ontbreekt nog het een en ander om een Metropool te zijn!

A B C Wat is er nodig om van de Randstad een Deltametropool te maken? Optimalisering netwerken op een hoger schaalniveau (op stadsniveau zijn de verbindingen al goed, alleen de regionale en nationale verbindingen) Identiteitbepaling van de Metropool (iedere stad heeft zijn eigen sterke identiteit maar wat is de identiteit van de Deltametropool? De identiteit van de steden afzonderlijk!) Samenhang tussen steden afzonderlijk verhogen (nu nog veel regionale netwerken waardoor op hoger schaalniveau slechte verbinding ontstaat tussen de noord – en zuidvleugel en rest van Europa. Upgrading en downgrading is een mogelijkheid om de congestie op te lossen (afslaggevoeligheid verlagen!!)) Ecologische structuren verbinden tot een divers groen/blauw netwerk (onsamenhangend geheel van groene structuren. Hierdoor grote druk op Groene Hart door het niet goed benutten van restgroen en een zwak imago van het Groene Hart) # metropolitaan programma

A B C Wat is er nodig om van de Deltametropool een goed werkende Metropool te maken? Identiteit - ‘De identiteit van een metropool = de identiteit van het centrum ………’ (OMA) De Deltametropool heeft geen eenduidig centrum maar polycentrische kernen waarbij samenhang en verbinding optimaal moet zijn om de specifieke sferen (identiteiten) van de kernen afzonderlijk te ervaren. Dit is de essentie van de Deltametropool! Verstedelijking - Variatie. Hoogstedelijk in de compacte steden, gedifferentieerd aanbod aan landelijke woon- milieus - Aantrekkelijk aanbod van woon/werk voorzieningen. Groene Hart - Het Groene Hart ook duidelijk zien als hart, de kloppende groene motor die een aantrekkelijk en levend landschap schept waar experimenteel ontwerpen mogelijk is. De landbouw trekt weg als gevolg van ruimtegebrek en toenemende milieuregels. Daarmee verdwijnt ook de belangrijkste beheerder van het landschap. Dus nieuwe mogelijkheden: - Gun boeren een tweede kans (schaalvergroting) - Verbeteren van recreatiemogelijkheden (bereikbaarheid) - Benoeming plekken voor experimenteren met nieuwe woonvormen # metropolitaan programma

A B C# metropool vergelijking Vergelijking met Londen! DeltaLonden Grootte:2200 m21500 m² Inwoners:6,5 miljoen7,19 miljoen Vliegvelden:36 Aantal voetbalclubs: Amsterdam (Ajax)Arsenal (topclubs)Rotterdam (Feijenoord)Chelsea Tottenham Hotspur

A B C Londen heeft 2 vliegvelden in de top 20 grootste vliegvelden in de wereld Grootste vliegvelden ter wereld (gemeten naar passagiersaantallen in 2002 (aantallen in miljoenen) Atlanta 76 Chicago 66 Londen (Heathrow) 63 Tokyo (Haneda) 61 Los Angeles 56 Dallas/Fort Worth 52 Frankfurt 48 Parijs (Charles de Gaulle) 48 Amsterdam (Schiphol) 40 Denver 35 Phoenix 35 Las Vegas 35 Houston 33 Madrid 33 Hong Kong 33 Minneapolis/Saint Paul 32 Detroit 32 Bangkok 32 San Francisco 31 Miami 30 Londen (Gatwick) 29 # metropool vergelijking

A B C# eigen fascinatie Locatie: Bollenstreek en aangrenzende strandwallen en duinen.

Kuststrook Duinen Achterliggende gebied (bollengebied) Opdracht: Onderzoek naar mogelijke stedelijke functies om het Groene Hart te ontzien en een aantrekkelijk en gevarieerd woon/werkaanbod te creëren # eigen fascinatie A B C kust Achterliggende strandwallen (bollengebied) duinen bestaande bebouwing