Ouderlijke zorg over eetgedrag

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

45 levenslessen Noorwegen. Teksten van: Regina Brett. Music: snowdream
Dyslexie de baas! Ouderavond 1
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
Op zoek naar de ware Over de zoektocht naar een christelijke partner
Edushock leerfestival
Opvoedingswinkel Mechelen september 2012
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
Werkwoorden d t dt.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Triple P – Belgium CKG ‘t Kinderkasteeltje Gesubsidieerd door K&G 1.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Kan ook maar iets dat gemaakt wordt door mensen in de buurt komen van de schoonheid van de natuur? Misschien muziek! FAUNA FAUNA.
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Ontwikkelingstraject kinderen
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
9 januari 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 11 1 Wordt mijn navolgers, gelijk ook ik Christus navolg. 2.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Informatiebijeenkomst Triple P Alice van Beers en Nicole Smits 13 november 2013.
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Opvoedingsproblemen Opvoedingsonzekerheid Opvoedingsspanning
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Groot geloof 1.
 Matt 15:21 En weer vertrok Jezus; hij week uit naar het gebied van Tyrus en Sidon. 22 Plotseling klonk de roep van een Kanaänitische vrouw die uit die.
Opvoeden van drukke kinderen
Hét expertisecentrum voor Oplossingsgericht Werken in het MW
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Enquête.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Wat willen we vandaag doen?
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Gedragsveranderingen bij dementie
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
45 levenslessen Klikken voor vervolg Muziek: snowdream.
Is er iets gemaakt door de mens dat de schoonheid van de natuur kan benaderen? Misschien de muziek! FAUNA FAUNA.
ONTSPAN , LUISTER EN LEES
Ouderbijeenkomst Positief opvoeden
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
Voortijdig schoolverlaten
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
In een jeugdgevangenis
De kracht van positief opvoeden
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
5/30/2016 Jeugdcasus (O)GGZ bijeenkomst Odette Hensen Coördinator STIP, ZOG MH Gerda Verkerk Preventiefunctionaris, GGZ Kinderen en Jeugd Rivierduinen.
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
CKG de kleine parachute
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Transcript van de presentatie:

Prinsessen en Tirannen - het is niet simpel voor ouders Dirk Deboutte, MD, PhD CAPRI – jeugd Universiteit Antwerpen

Ouderlijke zorg over eetgedrag

Delinquentie Jongens    

Delinquentie meisjes

Ooit een suïcidepoging ondernomen ?

Heb je ooit echt dood willen zijn ?

Prevalentie van psychopathologie bij kinderen en jongeren Onafhankelijk van leeftijd: 20-25% Ernstige persistentie: 10-14%

De oorzaken en beïnvloedbaarheid Omgeving, belangrijkste: ouder-kind relatie en gezin Kind Genetisch / neurobiologisch Groot indien + context Groot, kosteneffectief Minimaal Beïnvloedbaarheid

Ouderlijk functioneren en jeugdwelzijn Sterke relatie Soms oorzakelijk Vaak onderhoudend, versterkend Specifieke factoren: Gebrek aan warme positieve relatie Onzekere gehechtheid Hardvochtig, rigide, inconsistent disciplinair gedrag Echtelijke conflicten en breuk Ouderlijke psychopathologie ( maternele depressie)

Ouderschap en opvoeden Belangrijkste voorbereiding: Eigen ouders en opvoeding Leren door trial en error…. Toenemende onzekerheid… Toenemende schuldinductie: Politiek, maatschappelijk Justitieel Onderwijs Media… Toenemende vraag naar hulp…

Hulp ? Eigen (verminderend) ondersteunend netwerk Grootouders, vrienden… Beperkte toegang tot beperkt aanbod van ouderschapsondersteuning…

Huidig aanbod Gerelateerd aan ernstig probleemgedrag van kind/jongere: BJB, K&G, GGZ Vaak normatief, voorschrift, aanbodgestuurd Nauwelijks uitgaande van de vraag van ouders Weinig ‘evidence based’…

Ouderlijke competentie: zelfregulatie Interne en relationele processen die individu in staat stelt doelgerichte activiteiten te sturen doorheen de tijd en in veranderende omstandigheden. Regulatie veronderstelt modulatie van denken, voelen, gedrag en aandacht door middel van doordacht of geautomatiseerd gebruik van specifieke mechanismen en ondersteunende (meta) vaardigheden… Impliceert een dynamisch interactie tussen interne en externe determinanten van menselijke motivatie…

Ouderlijke competentie: basisprincipes Kinderen een veilige en stimulerende omgeving bieden; Kinderen laten leren door een positieve ondersteuning; Een aansprekende discipline hanteren; Realistische verwachtingen hebben; Goed voor jezelf zorgen….

Ouderlijke competentie vaardigheden Het selecteren van ontwikkelingsrelevante doelen; Het sturen van gedrag van het kind of eigen gedrag; Het kiezen van aangepaste methode van interventie voor een specifiek probleem; Het toepassen van de oplossing; Het zelf-sturen van de implementatie via het checken van wat tot zorg strekt; Het identificeren van sterkte en zwakte van in de uitvoering Het ontwikkelen van toekomstige doelen voor actie…

Versterking ouderlijke competentie: operationalisering (1) Onafhankelijkheid: Ouders moeten onafhankelijke probleemoplossers worden zodat ze eigen oordeel leren te vertrouwen en steeds minder afhankelijk worden van anderen om basale ouderlijke verantwoordelijkheden op te nemen; Zelfzekerheid: Ouders moeten ervan overtuigd zijn dat ze een opvoedingsprobleem kunnen aanpakken, oplossen;

Versterking ouderlijke competentie: operationalisering (2) Zelfbeheer: Ouders zijn in staat tot zelfcontrole, zelf doelen bepalen, zelfevaluatie en zelfreflectie van veranderingsstrategieën; Persoonlijke invloed: Ouders zullen in toenemende mate veranderingen, verbeteringen toeschrijven aan eigen inspanningen of die van het kind in plaats van aan leeftijd, maturatie of andere oncontroleerbare feiten (partner, genetische factoren…)

Versterking ouderlijke competentie: opvoedingsstrategieën (1) Bevorderen positief contact: Tijd en aandacht geven Praten met kinderen Genegenheid tonen Aanleren vaardigheden en gedrag: Voorbeeldgedrag tonen gebruik maken van spontane leermomenten Vragen, vertellen, voordoen

Versterking ouderlijke competentie: opvoedingsstrategieën (2) Gewenst gedrag bevorderen: Complimenten geven en prijzen Positieve aandacht geven Boeiende activiteiten verrichten met kind

Versterking ouderlijke competentie: opvoedingsstrategieën (3) Gewenst gedrag bevorderen: Complimenten geven en prijzen Positieve aandacht geven Boeiende activiteiten verrichten met kind

Versterking ouderlijke competentie: hoe aanbieden (1) Uitgaan van de vraag van de ouders / klanten Er is (nog) geen instrument ter bepaling van intensiteit van hulp en training Meer interventie(s) of grotere intensiteit is niet (altijd) beter – zeker voor ouders van jonge kinderen Meer of intensiever indien gevraagd en aanwezigheid van risico's in ouderlijk handelen

Versterking ouderlijke competentie: hoe aanbieden (2) Kritische ontwikkelingsperiodes Tieners Zwangerschap / infantperiode Lagere school Leeftijd Peuter/kleuter

Versterking ouderlijke competentie: hoe aanbieden (3) Diverse contexten disciplines GGZ Welzijn media School werkplek Eerstelijns Gezondheidzsorg

Versterking ouderlijke competentie: hoe aanbieden (4) flexiebel Groep Groot/klein zelfhelp indiviudeel media/ web telefonisch

Versterking ouderlijke competentie: hoe aanbieden (5) Evidence based op basis van Cognitieve Sociale informatieverwerking Public health benadering Sociale leertheorie ontwikkeling Gedrags- veradering Ontwikkelings psychopathologie

Australia Canada Germany Hong Kong New Zealand Singapore Switzerland Parenting now comes with an instruction manual! Whether you’re a parent, a practitioner or an organisation that works with parents, the international award winning Triple P – Positive Parenting Program®, backed by over 25 years of clinically proven, world wide research, has the answers to your parenting questions and needs.    How do we know?  Because we’ve listened to and worked with thousands of parents and professionals across the world. We have the knowledge and evidence base to prove that Triple P works for many different families, in many different circumstances, with many different problems, in many different places!  Whether you’re the parent of a tantrum throwing toddler, a truant teenager or an organisation that wants to implement Triple P across the country, this web site has the information and tools you need.    Australia                          Canada Germany Hong Kong New Zealand Singapore Switzerland United Kingdom United States  

Multilevel programma Verschillende niveaus van preventie Level 1,2: primair Level 3: secundair Level 4,5: tertiair Problemen (kind/ouders) komen meer aan bod naarmate niveau stijgt Hulp op maat: afhankelijk van drempel en setting

Triple P: Level 1 Level 1: Info over hoe ontwikkelingsproblemen en kleine gedragsproblemen kunnen opgelost worden: voor alle ouders Mediacampagnes op TV, radio en in geschreven pers

Triple P: Level 2 Level 2: specifiek advies over een afzonderlijk probleem bij kind: voor ouders met vragen over gedrag en ontwikkeling Tip sheets en 1 korte consultatie van +- 20 minuten.

Tip-sheets Verscheidene onderwerpen (meest voorkomende problemen tijdens de opvoeding); probleemgebieden onderverdeeld volgens leeftijdscategorie

Triple P: Level 3 Level 3: kort therapie-programma om ouders aan te leren hoe met moeilijkheden bij kinderen om te gaan: voor ouders die nood hebben aan actieve vaardigheidstraining 2 à 3 korte consultaties van +- 20 minuten

Triple P: Level 4 Level 4: Intensief programma dat focus heeft op ouder-kind interacties en opvoedingsvaardigheden bij een breed gamma van problemen: voor ouders van kinderen met meer ernstige problemen Vaardigheidstraining in groep of individueel

Werkboek Psychoeducatie Oefeningen Video

Triple P: Level 5 Level 5: Intensief programma dat o.a. bestaat uit huisbezoeken, ontwikkeling van opvoedingsvaardigheden en partner-ondersteunende vaardigheden: voor ouders van kinderen met problemen en waar er sprake is van familiaal disfunctioneren. Bijkomende modules na Level 4 afhankelijk van nood

Modules level 5 Partnersteun Probleemoplossingvaardigheden Coping Pathways: voor gezinnen met (dreigende) mishandeling

Voorbeeld: ongehoorzaam kind

Ongehoorzaamheid Stop uw activiteit Ga naar het kind en zoek oogcontact Zeg rustig en duidelijk wat je verlangt dat hij/zij doet Geef 5-10 seconden om eraan te beginnen Prijs het kind ‘dank dat je luistert’

Voorbeeld: tantrums

Tantrum ‘neen’, dingen verlopen niet zoals kind dacht Van 20 seconden tot uren Huilen (niet geslagen) Voetstampen Op grond rollen Ademhalingsstop (holding breath) Confrontatie met frustratie, boosheid) ‘neen’, dingen verlopen niet zoals kind dacht Geen woorden om te zeggen wat hij/zij wil ?

Tantrums Temperament Gemakkelijk te versterken (belonen)

Tantrums: hoe voorkomen Neem speciale dingen weg,die kind niet mag aanraken Heb enkele noodzakelijke, realistische regels Tracht routine van kind aan te houden bij maaltijden en slapengaan Laat je kind weten wat je gaat doen en wat er gaat gebeuren Zorg voor activiteit in situaties waarin verveling optreedt Hou het kind in de gaten en prijs als ‘t goed gaat Evalueer of wensen van kind aanvaardbaar zijn alvorens ‘neen’ te zeggen… Blijf bij je besluit…

Hoe handelen bij tantrum (1) Gebruik gepland negeren < 2 jaar Spreek en kijk niet Indien veilig: ga weg Geen aandacht tot tantrum stopt Van zodra rustig: prijzen < 2 jaar: Zeg: ‘stop schreeuwen en spreekt met een leuke stem’ Prijs indien kind doet wat je vraagt

Hoe handelen bij tantrum(2) Herhaal instructie met time-out. Zeg wat kind verkeerd deed (spreken met aangename stem) en geef consequentie aan (time-out) Pak kind op naar onaangename maar veilige plaats Zeg dat hij/zij gedurende 1’ rustig moet zijn alvorens terug te mogen Indien 1’ rustig: terug en prijzen Indien nieuwe tantrum: herbegin

Hoe handelen bij tantrum(3) In publieke ruimte Negeren indien mogelijk Anders: ‘quiet time’ Zoek veilige plaats om met kind te zitten (park, auto) Pak kind op en ga erheen, naast hem/haar zitten Zeg dat hij/zij stil moet zijn Wacht (niet praten) tot 30’ rustig en prijs Indien geen succes: ga naar huis, volgende keer beter…

Voorbeeld: blijf verbonden met de tiener die verbondenheid met anderen exploreert

Tieners Meer niet dan wel thuis… Meer ‘uitnodigingen’ dan vroeger… Enkel hopen en dromen dat ze (alleen) omgaan met ‘goede’ leeftijdsgenoten en zich niet laten ‘verleiden’ heeft geen effect Druk van leeftijdsgenoten Puberteit

Tieners: formule voor succes Zelfverzekerd Sociaal vaardig Vooruitziend Betrouwbaar Contact houdend Zorg voor anderen…

Helpen zelfverzekerd te zijn Zorg voor veilig en voorspelbaar thuismilieu… Zorg voor gezonde en gevarieerde voeding… Steun lachen en vrolijkheid en geef passend affectie (knuffel).. Hou rekening met aanwezigheid leeftijdsgenoten… Geef (kort en vooral vaak) erkenning voor inspanningen en prestaties – wacht niet tot er (perfect) resultaat is en denk hierbij niet alleen aan school… Stimuleer eigen inzichten, meningen te uiten… Stimuleer doelstellingen te formuleren die het ‘kunnen’ beetje bij beetje versterken…

Helpen sociaal vaardig te zijn Geef je eigen mening over tv programma, nieuws en vraag naar het zijne/hare.. Neem hem/haar mee in ‘nieuwe’ situaties en vraag hen informatie te vragen in winkel enz.. Voer een gesprek alsof je hem/haar voor ‘t eerst ontmoet en bevraag hem/haar; laat hem/haar het ook met jou doen.. Als ze iets nieuws meemaakten, vraag naar hoe het was, prijs positieve dingen…

Helpen vooruitziend te zijn Zorg ervoor dat je info hebt over ‘nieuwe’ activiteit (vraag tiener ernaar) Deel je zorgen en vraag ‘wat als..?’ Help oplossingen te bedenken voor ‘wat als…’ Maak afspraken hoe, wanneer terug Maak afspraak over moment van toetsen of alles ok is en afspraken nog uitvoerbaar zijn Als activiteit voorbij is: evalueer en prijs voor wat goed ging… en maak een beter plan…

Helpen betrouwbaar te zijn Leren van ouders hoe zij zich aan afspraken houden… Demonstreer hoe jij met afspraken omgaat… ‘ik moet nu gaan want ik heb met … afgesproken en anders ben ik te laat…’ Overleg of er nog iets dient gedaan ivm een activiteit… Prijs indien ze zich aan afspraak (met anderen) houden… Indien hij/zij in problemen komt, verwijt niet maar zoek met hem/haar oplossing zodat volgende keer anders gaat… Confronteer met ‘: ik vind het niet ok dat je anderen zomaar laat vallen… hoe kan je /kunnen we dat oplossen…

Helpen in contact te blijven Geïsoleerd zijn is geassocieerd met depressie, angst… Verjaardagen, bijzondere gebeurtenissen Aanstippen op kalender, agenda bijhouden Bespreek hoe hij/zij zal laten weten dat hij/zij aan andere denkt.. Stimuleer om contact te houden met clubs, verenigingen Van twee leden naam en telefoonnummer noteren als er onderbreking is…

Helpen voor anderen te zorgen Gebruik gelegenheid om het te hebben over wat iets voor een ander kan betekenen… (mij overkomt zoiets niet…) Confronteer ze / betrek ze met wijze waarop jij anderen helpt (modelling)……

2007 – 2009: 500 hulpverleners 36.000 gezinnen www.provant.be/triplep