Barometer Filantropie - Nulmeting Belangrijkste resultaten Ipsos Social Research Institute April 2011 Ipsos Social Research Institute.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Hoeveel pensioen krijg ik straks?
Cawar Consumer Awareness. Doelstellingen  Bepalen wat de omvang van de problemen rond consumptie is.  De kwaliteit evalueren van de informatie die wordt.
1 Philippe van Wersch, Eindhoven, 31 mei 2013 Maak het onderscheid.
Inleiding.
‘Wie met ouderenbeleid begint is te laat’
= 1 uur vóór zonsondergang uur
De Vlaamse regering wil voor 2013 een begroting in evenwicht maar…… ze geeft meer uit dan ze inkomsten heeft.
GfK Supermarktkengetallen
Onderzoek naar het gebruik van sms en prepaid telefonie
Onderwijs van nu voor de wereld van morgen.
Overzicht Inkomen en armoede bij Belgische ouderen, vergeleken met hun leeftijdsgenoten in buurlanden Niet-monetaire indicatoren van de levensstandaard.
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | week GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
Visie ‘t Haarhoes Noordijk 24 april 2013.
Marc Vandercammen September 2003 De jongere als « schoolse » aankoper.
De Vlaamse regering wil voor 2013 een begroting in evenwicht maar…… ze geeft meer uit dan ze inkomsten heeft.
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Geestelijke Gezondheid in Vlaanderen
Contact met gezondheidsvoorzieningen in afgelopen jaar (in % van bevolking)
Enquête VSVZ / ACASTI – Sociale Bijdragen
VERLOFSTELSELS in het onderwijs situatie 21maart 2013
Hoeveel pensioen krijg ik straks?
Sportmarketing vs.Internet Resultaten onderzoek Resultaten onderzoek Sportmarketing vs. Internet PauwR Internetmarketing wie wat.
20 jaar Open Monumentendagen 2008 RESULTATEN VAN PUBLIEKE OPINIEPEILING Nobody’s Unpredictable Oktober 2008 IPSOS BELGIUM Waterloo Office Park Drève Richelle,
Plan.be Terugblik en vooruitblik Rétrospective & perspectives De economische context Le contexte économique Henri Bogaert.
Basisonderwijs in ontwikkelingssamenwerkin g De gevolgen van besparingen en ongecoördineerd donorbeleid /
Aftersales/Onderhoud Onderzoek | februari 2005 | ©TNS NIPO | 1 Automotive Door Vincent Groen, Steven Boekee De Nederlandse automobilist en zijn werkplaats.
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Geld & Geluk Laura Spierdijk.
Perceptie van het goed gebruik van geneesmiddelen Resultaten pharma.be Nobody’s Unpredictable November 2008 IPSOS BELGIUM Waterloo Office Park Drève Richelle,
Randstad Werkmonitor state of mind arbeidsmarkt (werknemer perspectief) juli – augustus 2007 B
“Ouderenpsychologie: de grijsheid voorbij”
Impact van de financiële en economische crisis op het draagvlak voor ontwikkelingssamenwerking PULSE lanceringsdag 27 november 2009, Brussel Tom De Bruyn.
Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Frankie Schram 1 Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Werken met een webstek Fr. Schram 26/02/2000.
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Belgen en diabetes kennis in 2004 en 2008 Wat is er veranderd? Nobody’s Unpredictable.
Kwartaalpublicatie POD Maatschappelijke Integratie Persconferentie 31 januari 2014.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | Augustus 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | December 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
Brussel nader onderzocht
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Wanneer heb je een echt, levend, geloof?
Enquête.
Drugpreventie bij jongeren
De vangnetpopulatie in de Ziektewet: kenmerken en risicofactoren voor langdurig verzuim Het onderzoek.
De Hoge Kleij - Klanttevredenheidsonderzoek
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
IPSOS iov Stichting tegen Kanker, 2013
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Hoe en waar wordt de keuze voor de nieuwe auto bepaald? AutoRai 2005 Amsterdam, 10 februari 2005 Anne Hoff Research Director Interview-NSS.
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
Een organisatie van stad Kortrijk, Directie Cultuur, Team Jeugd i.s.m. Hogeschool West – Vlaanderen departement HIEPSO.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
Index De index wordt bepaald op basis van het aantal glasalen per trek (1x1m kruisnet) over de maanden april en mei, waarbij de trek genomen moeten worden.
8.4 Hoe help je een ontwikkelingsland?
“De week van de ontdekking”
Strategisch belang van de internaten en opvangcentra GO!
Burgerschap Scholen hebben de opdracht actief burgerschap
Conculegaruzie: de strijd om de peilingen Maurice de Hond Versus NOVA / Interview-NSS.
1© GfK | De Nederlandse Investeringsmonitor | November 2015 De Nederlandse Investeringsmonitor © GfK | November 2015.
1. globalisering. 1 Weg uit Nederland a Daar zijn de lonen lager. Daar is de productie dus goedkoper. Tot 1989 bestond het IJzeren Gordijn nog. De uitwisseling.
Monitoring De Nieuwe Band Resultaten monitoringsonderzoeken 2010.
Rookenquête 2018 Een onderzoek voor Stichting tegen Kanker, uitgevoerd door GfK Belgium Rapport 1.
De sociale zekerheid van de toekomst – Slotwoord
Hoe omarmen Nederlandse non-profit organisaties informatietechnologie?
Transcript van de presentatie:

Barometer Filantropie - Nulmeting Belangrijkste resultaten Ipsos Social Research Institute April 2011 Ipsos Social Research Institute

© 2011 Ipsos Barometer Filantropie– Nulmeting - April Algemeen kader en doelstellingen 10 mei 2011: 2 de Dag van de Filantropie Uitvoering van een onderzoek over filantropie bij de Belgisch bevolking van 18 jaar en ouder Eerste meting van de Barometer Filantropie Eerste meting voor de ontwikkeling van een filantropie-index in België

© 2011 Ipsos Barometer Filantropie– Nulmeting - April Methodologie 1000 Belgen van 18 jaar en ouder ondervraagd Telefonische interviews Van 9 t.e.m. 31 maart 2011 Representatieve steekproef Afweging van de data Foutmarge van 3,1%

© 2011 Ipsos Barometer Filantropie– Nulmeting - April Voornaamste uitkomsten

© 2011 Ipsos Barometer Filantropie– Nulmeting - April PERCEPTIE VAN DE FILANTROPIE Basis : totale steekproef – n= BELG OP 2 VINDT FILANTROPIE BELANGRIJK, MAAR…

© 2011 Ipsos Barometer Filantropie– Nulmeting - April PERCEPTIE VAN DE HUIDIGE CONTEXT DE HUIDIGE ECONOMISCHE CONTEXT WORDT TEN AANZIEN VAN FILANTROPIE ALS MINDER GUNSTIG BESCHOUWD MET ALS GEVOLG DAT MEN VOOR DE JONGSTE 12 MAANDEN EEN DALING IN FILANTROPISCHE ACTIE WAARNEEMT EN DAT ZAL TIJDENS DE VOLGENDE 12 MAANDEN OOK ZO BLIJVEN SCHENKINGEN TIJDENS DE VOORBIJE 12 MAANDEN SCHENKINGEN TIJDENS DE VOLGENDE 12 MAANDEN Basis : totale steekproef

© 2011 Ipsos Barometer Filantropie– Nulmeting - April DE KEUZE VOOR EEN SCHENKING DE BELG BESLIST OM TE SCHENKEN IN FUNCTIE VAN HET GOEDE DOEL, MET GEZONDHEIDSZORG EN MEDISCH ONDERZOEK ALS VOORKEURSECTOREN De oudsten Alle leeftijden De jongsten Basis : totale steekproef De jongsten

© 2011 Ipsos Barometer Filantropie– Nulmeting - April MANIER VAN SCHENKEN f Hogere sociale klasse Donateurs Diegene die denken dat filantropie essentieel is Lagere sociale klasse De niet donateurs Diegenen die denken dat filantropie minder belangrijk is DE BELG KIEST EERDER VOOR STRUCTURELE STEUN DAN STEUN BIJ RAMPEN, VOORAL DE DONATEURS EN ZIJ VOOR WIE FILANTROPIE ESSENTIEEL IS Basis : totale steekproef

© 2011 Ipsos Barometer Filantropie– Nulmeting - April REDENEN OM TE DONEREN FILANTROPIE BETEKENT EEN BIJDRAGE LEVEREN AAN EEN BETERE WERELD De donateurs Filantropie is essentieel Basis : totale steekproef De jongsten De donateurs

© 2011 Ipsos Barometer Filantropie– Nulmeting - April DONATEURS TIJDENS DE AFGELOPEN 12 MAANDEN BIJNA 6 BELGEN OP 10 HEBBEN EEN GIFT GEDAAN TIJDENS DE AFGELOPEN 12 MAAND  De oudsten  De hogere sociale klasse  Zij die denken dat filantropie essentieel is  De jongsten  De lagere sociale klasse  Zij die denken dat filantropie minder belangrijk is Basis : totale steekproef

© 2011 Ipsos Barometer Filantropie– Nulmeting - April HET BEDRAG VAN DE SCHENKING DE MEESTE GIFTEN BEDRAGEN MINDER DAN 100 EURO, DUS VOOR DE MEESTE BELGEN EEN BEDRAG VERGELIJKBAAR MET HUN DONATIE VAN DE 12 LAATSTE MAANDEN EN VAN DE 12 KOMENDE MANDEN IN DE AFGELOPEN 12 MAANDEN IN VERGELIJKING MET DE 12 AFGELOPEN MAANDEN EN IN DE KOMENDE 12 MAANDEN ? Basis : de donateurs

© 2011 Ipsos Barometer Filantropie– Nulmeting - April DE PERCEPTIE VAN DE REDEN OM NIET TE SCHENKEN GEBREK AAN MIDDELEN IS DE VOORNAAMSTE REDEN OM GEEN SCHENKING TE DOEN DE JONGSTE MENSEN ONDERSCHEIDEN ZICH DOOR ENIGE TERUGHOUDENDHEID TEGENOVER FILANTROPIE Basis : totale steekproef De jongsten 33% van de respondenten zijn van oordeel over onvoldoende informatie te beschikken om tot schenking aan een organisatie of een goed doel over te gaan.

© 2011 Ipsos Barometer Filantropie– Nulmeting - April COMMUNICATIE VAN DE FILANTROPISCHE SECTOR VERWACHT PERCEPTIE  De jongsten  De niet donateurs  De oudsten  De donateurs Basis : totale steekproef

© 2011 Ipsos Barometer Filantropie– Nulmeting - April MEER OVER FILANTROPIE SCHENKING BIJ TESTAMENT KAN EEN GUNSTIGER FISCAAL KLIMAAT AANZETTEN OM MEER GIFTEN TE DOEN? Basis : hebben een testament opgemaakt en hebben een gift in opgenomen 2 TESTAMENTEN OP 10 VERMELDEN EEN GIFT AAN EEN VERENIGING

© 2011 Ipsos Barometer Filantropie– Nulmeting - April CONCLUSIE… Binnen de economisch minder gunstige context dan 12 maanden geleden, vindt de Belg filantropie alsnog belangrijk. Een deel van de bevolking dat tot hogere sociale klasse behoort, is zelfs van oordeel dat filantropie essentieel is om aan de uitdagingen in de wereld van vandaag het hoofd te bieden. Vanuit individueel standpunt zien veel mensen filantropie als een middel om bij te dragen tot een betere wereld en een mogelijkheid om het gebrek aan actie vanwege politieke zijde goed te maken. Niettemin hebben de Belgen de indruk dat er te lande minder filantropische actie is dan vroeger ofschoon men het belang ervan inziet, dit door toedoen van die eerder sombere economische context. Deze toestand zou ook het komende jaar blijven bestaan. Toch kunnen organisaties die leven van schenkingen op de structurele steun van hun filantropen blijven rekenen. De sector gezondheidszorg en medische research ondervindt het minst de gevolgen van het feit dat er minder aan filantropie wordt gedaan. De Belg schrijft de daling van de filantropie voornamelijk toe aan het gebrek aan financiële middelen bij een gedeelte van de bevolking. Toch blijft het opmerkelijk om vast te stellen dat 50% van de Belgische bevolking doneert. Dit percentage is zonder twijfel rechtstreeks gerelateerd met het feit dat inderdaad de helft van onze bevolking filantropie als een morele burgerplicht beschouwt. De typische Belg die aan filantropie doet is ouder dan 65, behoort tot de hogere sociale klassen en heeft hoger onderwijs genoten. Ook is het logisch om vast te stellen dat dit profiel het gevoel heeft dat filantropie vandaag essentieel is. De schenkintentie voor de volgende 12 maanden blijft stabiel qua bedrag.

© 2011 Ipsos Barometer Filantropie– Nulmeting - April CONCLUSIE… Men is van mening dat de communicatie van de filantropische sector voor de morele waarden van onze maatschappij respecteert. Voor wat de acties van de filantropie betreft, wenst de Belg dat hij duidelijk en gedetailleerd wordt geïnformeerd over de doelstellingen en de werkterreinen van de verenigingen die om zijn financiële steun vragen. Verder kan men vaststellen dat jongeren niet onbewogen blijven bij communicatie die hen via aangrijpende beelden tot tot filantropische actie wilt aanzetten. Schenking bij testament is niet courant in België: 2 op de 10 testamenten bevatten een gift, en 2 op 10 Belgen stellen een testament op. Ten slotte lijken fiscale stimuli niet specifiek tot meer filantropie te leiden.

Ipsos Social Research Institute Head Office: Rue de la Presse / Drukpersstraat 4 – 1000 Brussels – Belgium Operation Office & Postal Address: Waterloo Office Park, Bat. J, Drève Richelle 161 – 1410 Waterloo - Belgium −   Jean-Michel Lebrun – Client Service Director FR Contact : Corinne Descamps – Senior Research Executive NL Contact : Sylvia Vandenbroucke – Senior Research Executive