Ondersteuning van groepen in samenwerking CMC 2007: Groupware 2.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
GAMES in het onderwijs.
Advertisements

Waarom Edu-gaming? Presentatie over Edu-gaming door MAD multimedia.
Wiki’s in het Hoger Onderwijs Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
Unleash your productivity with Startup TOOLS today •Configuratie voor de PTC product ontwikkeling omgeving, •Applicaties voor een gecentraliseerd, grafisch.
Livy BV Randstad BM Almere Introductie Livy Professional De online oplossing voor professionele woning transacties.
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
ITCOLE: samenwerkend leren binnen een ELO Wilfred Rubens.
….een korte presentatie
Arbeidstevredenheid en prestaties
VORM- en BETEKENISGEVING
Eric Holtman Hoofd Xchange, Centrum voor Nieuwe Media.
E-learning inzetten als vormingsinstrument
Informeel leren en….. social media
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –28 september 2009.
Jeroen Janssen, Gijsbert Erkens, Marcel Broeken & Jos Jaspers
User Centred Development
Merkbelevenissen Communicatie of Distributie? De keten of media? me·dia de; mv middelen om informatie over te dragen: radio, tv, pers, internet enz.; Pas.
Nijmeegs Instituut voor Sociaal en Cultureel Onderzoek Communicatiewetenschap.
1 Het probleem RO Milieu Landbouw SocZekerheid Etc. LerenWerkenWonenPensioenEtc. Overheids- organisatie Burger ??? Regelgeving per domein Vraag op levensmoment.
College 22 Interaction College MCI-2 Jacobijn Sandberg 18 januari 2001.
Professionele ontwikkeling
Designing Knowledge Systems b Hoofdstuk 11 van Knowledge Engineering and Management. The CommonKADS Methodology. b A.Th. Schreiber, J.M. Akkermans, A.A.Anjewierder,
Veiligheid in het onderwijs Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014 Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014.
1 OMI Technisch ontwerp. 2 Technisch ontwerp ‘content’ Veel breder dan business portals (Carlson) Verschillende aspecten / aandachtspunten:
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
ruimte object beleving
HAPPY AGING Eindpresentatie ADP Tim Bosje & Janine Huizenga.
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
Gedrag in organisaties, 10e editie
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Het nieuwe werken Visie Peter Fingar. Het werk verandert: –Meer informatie gericht: gebruiken, verwerken en actie Transactie-informatie Omgevingsinformatie.
recipients’ impressions of senders’ likability
Is de vereniging auti-proof?
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
Hoofdstuk 9: Tussenmenselijke relaties
Marketing & Logistiek 6 atheneum.
English and IPC How to teach content through English.
(Elektronische) Communicatie Week 10, CMC, 9 nov
Management Accounting Management Control
ArchiValue: de APG-Case
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Digitale Communicatie Christophe Van Humbeeck 27/11/2008 Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Communicatie en Instumenten
Master in de Meertalige Professionele Communicatie Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Hogeschool Rotterdam Communication & Multimedia Design ABV Mondeling Presenteren / jaar 1 lente ABV zomer Samenwerken Les 3: Teamspirit / Teambelang /
Game ON!. Wat gaan we doen: Introductie: wie ben ik? Inspiratiebronnen Game On! 2008.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Insights & Essentials Willem van Putten
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Amsterdam Airport Schiphol 1 Miniconferentie 'Human factors in future ATM' 26 juni 2009 Shared Mental Models in ATC.
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Standaarden en spelregels voor de Slimme Stad
Tool IE-3: Kenmerken van probleem-oplosopdrachten
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Kluwer The end of Publishing
Leiding geven aan school ontwikkeling
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Dynamic Architecture What about you?
Transcript van de presentatie:

Ondersteuning van groepen in samenwerking CMC 2007: Groupware 2

Huishoudelijke mededelingen  Consultatie: 24 oktober –Elke groep: 2 – 3 slides om in 5 – 10 minuten onderzoeksopzet en voortgang te presenteren  Feedbacksessie: 31 oktober –Elke groep geeft en ontvangt feedback aan/van een andere groep + f2f feedback docenten  Survey –Resultaten worden ter beschikking gesteld  Tentamen: 29 oktober (09.00 – 11.00u)

Literatuur  Andriessen, J. H. E. (2003) Working with Groupware. Understanding and Evaluating Collaboration Technology. London:Springer. Ch. 5  Gutwin, C., Greenberg, S.(2002) A Descriptive Framework of Workspace Awareness for Real-Time Groupware. Computer Supported Cooperative Work 11: 411–446, 2002  Brennan, S., Lockridge, C. (2006) Computer-Mediated Communication: A Cognitive Science Approach. Encyclopedia of Language and Linguistics, article  Erickson, T., Kellogg, W. (2000) Social Translucence: An Approach to Designing Systems that Support Social Processes. ACM Transactions on Computer-Human Interaction, Vol. 7, No. 1, March 2000, Pages 59–83.  Aarseth, E. (2003/2004) Playing Research: Methodological approaches to game analysis. Papers from spilforskning.dk Conference, august Spilforskning.dk 2004

Tentamen issues  Uitleg, interpretatie, toepassing –groep-, team- taakvariabelen –issues in communicatie rondom taken –grounding, grounding constraints, kosten –media keuze, taak-media fit –awareness (soorten, gebruik, vormgeving)

Voorbeelden groupware  rgc&mode=related&search rgc&mode=related&search  Polikom ’92 dl1 en 2  TLCyJCc TLCyJCc  Aks (in het Duits) Aks  Probeer samen; ndex.htm ndex.htm

Teams  Intensiteit interactie  Duur interactie  Formeel lidmaatschap  Omvang  Samenstelling –expertise, rollen, leiderschap, motivatie  Fase –initiatie, taakproblemen en conflicten, uitvoering Netwerk Community Team

Communicatie in Groepen ontleend aan Andriessen, 2003 conversatie taak Coordinatie: taakafhankelijkheden controle integratie en overdraagbaarheid Cooperatie: afstemming taak – media grounding awareness structuur toegang Groepsvorming Kennis delen en leren kritieke massa wie doet het werk, wie profiteert dynamiek added value formele en informele structuren/ communicatie

Gemedieerde communicatie heeft specifieke mogelijkheden en beperkingen t.a.v coordinatie proces en inhoud van communicatie, bij het opbouwen van Common Ground. Grounding karakteristieken van media maken bepaalde grounding mechanismen namelijk (on)mogelijk: bevestiging relevante volgende beurt aandacht wijzen letterlijk herhalen of spellen Grounding

Coordinatie proces en inhoud 1. A: Well, that young gentleman from the park B: Joe Joe Wright you mean?...(laughs) A: yes (laughs) yes B: God, I only saw him twice before 2. A: How would you describe the color of this flower B: You mean this one A: Mm B: It’s off yellow

Grounding constraints Grounding constraintVoorbeeld fysieke copresencef2f visibilityvideo conference cotemporalitytelefoon simultaneityvoice chat sequentialitywalkie talkie reviewabilityIM - text revisabilityBBS audabilitypodcast

Kosten bij grounding  Subtaken in grounding brengen moeite met zich mee  kosten –Startup: aandacht gesprekspartner krijgen –Production: presentatie boodschap in woorden/tekst/gebaren –Reception: ontvangen boodschap –Asynchrony: timing feedback –Speaker change: volgende beurt geven/nemen/bijhouden –Display: wijzen, voordoen, gebaren –Repair: correctie –Monitoring: aandacht en handelingen partner volgen –Face management: respect in relatie onderhouden

Keuze media en constraints (alternatief voorbeeld) Standaard (startup) Adressering (production) Permanent (monito- ring) Context (produc- tion, reception monito- ring, speaker change) Thematisch ( production reception, monitoring) Tele- presence (production reception, monitoring display) +1/1;1/n+--- Mailinglijst+1/n;n/n+- (+)+/-- BBS-n/n+ (-)+++ Chat-1/1;n/n- (+)+/- + MUD-n/n- (+)+/- ++

Taak typologieën  Taak: activiteiten om een doel te bereiken  Dimensies –complexiteit en integratie: differentiatie in expertise, integratie in omgeving  taakspecifieke tools, communicatie en coordinatie support –taakafhankelijkheden: pooled, sequentieel, wederzijds, team  keuze (a)synchrone tools, coordinatie support (coordinatie mechanismen) –cooperatie vs competitie, ‘denken’ vs ‘doen’ (taakcircumplex)  rijkheid media,, taakspecifieke tools

Taakafhankelijkheden pooled sequentieel rol 1 rol 2 rol 4 rol 3 wederzijds team

Coordinatiemechanismen  Supervisie –privileges  Standaardisatie –taken, vaardigheden, output, normen&waarden –workflow, training, sjablonen, verhalen  Overleg –Communciatie, shared documents, workspace

Taakcircumplex (McGrath, Hollinghead, 1994) cooperatie conflict cognitief ‘denken’ handelen ‘doen’ genereren onderhandelen kiezen uitvoeren 1. Brainstormen 2. Probleemoplossen en beslissen 3. Conflicten oplossen 4. Uitvoeren

Taak – media fit (media choice, media richness)  Kenmerken taak –complexiteit, analyseerbaarheid  vrijheid –onzekerheid, ambiguiteit  info + interpretatie  Kenmerken media –nabijheid, social presence –bandbreedte, kanaal eigenschappen  Fit –meer complexiteit, onzekerheid etc.  meer bandbreedte nodig

Media Synchronicity  2 fundamentele communicatietaken: –info overbrengen, consensus verkrijgen  2 fundamentele eigenschappen van media –mate van directe feedback, gelijktijdige info-uitwisseling (synchronicity, concurrency)  Media synchronicity: media  mate samenwerken aan zelfde activtiteit, met zelfde info en op zelfde tijd  Info overbrengen  weinig feedback, veel gelijktijdige info-uitwisseling (low synchronicity)  Consensus verkrijgen  veel directe feedback, minder gelijktijdig info-uitwisseling (high synchronicity)  Vergelijk b.v. tekst en video chat voor brainstorm of besluitvormingstaak

Awareness  Awareness: “wat gebeurt er hier” –tijd/plaats gebonden, dynamisch, interactief, instrumenteel –beschikbaarheid, proces, activiteiten, objecten, perspectieven, externe omgeving –perceptie (verzamelen), begrip (integreren), voorstelling (anticiperen op oorzaak en gevolg)  Situation Awareness (SA) –up-to-the minute cognizance required to operate or maintain a system

Gemeenschappelijk Werkveld (Shared Workspace)  Toegang tot gemeenschappelijk taakdomein  Manipulatie/Observatie  Maar ook wederzijdse observatie –wat ziet de ander? –wijzen  Voorbeelden: –samen een document schrijven –een operatietafel –samen een apparaat repareren –stenen op Mars opbergen –… AB SW

Shared Workspace  Synchronisatie van taal en acties  Complexe interactie en coördinatie  Problemen met afstand en tijd (delays)  Wederzijdse observatie noodzakelijk, maar ingewikkeld  Manipulatie dikwijls niet op natuurlijke wijze

Voorbeeld Shared Workspace (maar niet heus!) ABCDEFGHIABCDEFGHI DEFGHIJKLDEFGHIJKL ‘De laatste paragraaf kan weg’ ‘Deze (  ) paragraaf kan weg en die (  ) moet blijven’

Workplace awareness: wat? Gutwin, Greenberg, 2002 Speciaal geval SA: gemeenschappelijk werkveld Representatie Activiteiten − elementen: wie, wat waar − tijd: historie, nu − afhankelijkheden representatie: mate van interactie, mate van verandering in elementen, same/different place/time,.....

Workplace Awareness: hoe?  ‘Consequential communication’ –Activiteiten van anderen zien en horen icoon, avatar, video (expressive, embodiment)  Artifacten (feedtrough) –Visueel: (re)presentatie, ruimtelijke relaties –Auditief: acties typerend (symbolisch of ‘onomatopee’), temporele relaties  Intentionele communciatie –Verbaal, non-verbaal, expliciet/impliciet geadresseerd

Awareness/presence: social cues Erickson, Kellog, 2000  Social cues: vergelijk consequential en intentional communication –Realistic Teleconferencing, media spaces voordelen productie en interpretatie cues maar: problemen met resolutie, vertraging (bandbreedte), camera positie, kosten, schaal –Mimetic (embodied avatars) Grafische MUD, VR minder problemen bandbreedte, maar wel met schaal en bewust produceren van cues –Abstract Chat, bbs (visueel, tekstueel) pragmatisch, geen problemen met schaal

Awareness: gebruik in acties  Coupling: samen of alleen aan het werk?  Common ground: deixis, demonstraties, manifestaties, visuele indicaties  Coordinatie: rondom personen (‘fysieke nabijheid’), rondom objecten (locking, sociale protocollen)  Anticipatie: patronen  Assistentie: wel/niet op verzoek  Zie voor uitwerking bijv. Erickson, Kellog, 2000

Wenselijke Uitbreiding  Coordinatie versus sociale relaties –in type activiteiten vergelijk expliciete/impliciete addressering –in politiek van samenwerking vergelijk ‘presence’ met ‘social translucence’ –in sociale toegankelijkheid vergelijk ‘topic view’ en ‘people view’  Relatie externe context –wat stel je op welke manier beschikbaar zie hergebruik conversaties, Erikcson, Kellog, 2000

Sociale relaties en type activiteiten multimedia fliers

Plasma Posters (multimedia fliers)

Material on the table Persons at the table Theme of the table Discussions at the table Theme table

Algemene feedback opdracht  Focus op spel: –Gameplay: handelingen, strategieen, motieven –Game-structure: spelregels –Game-world: fictie, topology, attributen –Zie Aarseth, 2003  Gebruik literatuur –Aanpak kwalitatief onderzoek: zie opdrachtomschrijving –Motivatie hypotheses

Onderzoeksproject (Serious) Networkgame  Context: cohesie in wijken, kennismanagement, migrantenondernemers, arbeidsmarkt  Doel: in kaart brengen eisen –Inventarisatie spellen scenario’s domeinen cross-media platform –Onderzoek social network sites, CoP software soorten activiteiten ondersteuning  Contact:

Onderzoeksproject: evaluatie van een virtuele training  Stagebedrijf: VSTEP BV, Rotterdam  onderzoek van virtuele scenariotraining  trainees: bedrijfshulpverleners van de NS  evaluatie van interface en de virtuele omgeving  observatie en interviews bij eerste gebruik van de training in 2008  contact: Joske Houtkamp