9 september 2013 - FARO Alexander Vander Stichele Bezoekersregistratie en publieksonderzoek in musea Reflectie en overleg.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onze kernwaarden.
Advertisements

Communicatie en draagvlak
Ontwikkeling van het Netwerk Naamkunde
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
STRATEGISCHE PLANNING
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Zicht op mantelzorg Gespreksleidraad voor de behoefteanalyse
Methodisch begeleiden
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Preventief Verzuimmanagement
1 Presentatie Mediatheek TF ’06 Door: Barbara Vermaas, Jeroen van Beijnen en Erik Oomen Praktijkvoorbeelden m.b.t. instituutscontacten op TF 1.Virtuele.
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
In het bestuursakkoord
Studiedag OV1-OV Autisme en stage Ondersteuning vanuit de logopedie.
Platform Duurzame Digitale Toegankelijkheid Vlaanderen Bart De Nil (FARO) Rony Vissers (PACKED) 16 november 2011 | Archipel eindevent.
INFOSHOP 7 Dienstverleningscharters bij de Vlaamse overheid
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Evaluatie van re-integratiebeleid Paul van der Aa RSO-O&BI Presentatie 22 maart 2013.
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
1 Nationaal Forum Certificeren Partnership: Operatoren-D&A 19 juni 2006Raymond Marchal Gewestelijk directeur DACO 1.
Welkom bij de presentatie van het
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Langs Pieken en Dalen. Ervaringen met onderzoek in school Ditte Lockhorst (IVLOS en Oberon)
DE PRAKTIJKERVARING Financiën en Begroting Katrien Callens, HR-verantwoordelijke.
PROCES GROEI EN DOORONTWIKKELING Ruth Claes
Wat is een communicatieplan?
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
Vlaamse Impulsbeleid Gemeentelijke Ontwikkelingssamenwerking
proudly presents DE ARBEIDSMARKTREGISSEUR.
Validiteit, betrouwbaarheid en casemixcorrectie
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
1 Klanttevredenheidsonderzoek Vergunningverlening Presentatie LOVH Sjoerd Zegers – 18 november 2010.
Welkom Informatieavond BS De Meerhoef 5 april 2011.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
Informatiebijeenkomst informatiemodel AMW oktober 2007.
13 december 2013 Tracy Van den Wijngaert & Carlo Steegmans
De Post / La Poste STAR4U Business & Society Belgium Werkgroep Bedrijfsmecenaat: Brussel, 28 juni 2010.
Een theoretische verkenning
Je publiek aan het woord Hoe ga je beleidsmatig om met de stem van je publiek? Workshop - Dag voor Cultuurcommunicatie 13 december Gent.
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
2 Onderzoeksluik 3: Survey-studie Belangrijke factoren binnen het bio-psycho-sociaal redeneren in de gezondheids- en welzijnszorg in Vlaanderen. Presentatie:
Steunpunt Re-Creatief Vlaanderen Korte Meer 3 Beelden van publiek. Over publieksonderzoek in culturele instellingen Henk Roose.
De VOA en schuldhulpverlening
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
Project Proceshuis Road show
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Doe je zeg! Via de ouderenraad? 21 november 2014 Veerle Baert.
Interne kwaliteitszorg NVAO
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
De maatschappelijke opbrengst van de bibliotheek
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Welkom In het nationaal gevangenismuseum. op eigen kracht.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Zelfevaluatie.
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

9 september FARO Alexander Vander Stichele Bezoekersregistratie en publieksonderzoek in musea Reflectie en overleg

R EFLECTIENAMIDDAG  Context:  Toenemende interesse voor publieksonderzoek  Peilen naar interesse en mogelijkheden voor traject  2 insteken: - Inhoudelijk - Methodologisch

A GENDA  13.30: verwelkoming  13.40: uniforme bezoekersregistratie  Kristien Gerets (de Singel)  14.00: publieksonderzoek  Alexander Vander Stichele  14.30: groepsgesprekken  15.20: terugkoppeling  15.40: voorstelling handleiding  16.00: einde

P UBLIEKSONDERZOEK – WAT ?  Wat is publieksonderzoek? Alle onderzoeksinitiatieven met als voornaamste doel het in kaart brengen van: - het publiek of de bezoeker van specifieke instellingen of gebouwen - de deelnemers aan of bezoekers van specifieke evenementen of activiteiten die door de instelling worden georganiseerd - de gebruikers van specifieke diensten of faciliteiten die door de instelling worden aangeboden

P UBLIEKSONDERZOEK – WAT ?  Verschillende types publieksonderzoek - Kwalitatief vs. Kwantitatief - Eenvoudig vs. Complex - Goedkoop vs. Duur  Focus traject: Kwantitatief publieksonderzoek via surveys

P UBLIEKSONDERZOEK – WAT ?

P UBLIEKSONDERZOEK – WAAROM ?  Startpunt ieder onderzoek: probleemervaring of kennislacune

P UBLIEKSONDERZOEK – W AAROM ? Mogelijke onderzoeksvragen: wat wil je te weten komen van je publiek? 1. Wie zijn ze? Waar komen ze vandaan?Socio-demografische samenstelling 2. Wat vinden ze van collectie, dienstverlening, werking, personeel of infrastructuur? Publiekstevredenheid 3. Waarom komen ze? Wat verwachten ze?Bezoekmotivatie en verwachtingen 4. Hoe zijn ze in contact gekomen met de instelling?Informatiekanalen 5. Met wie komen ze? Wat is de reden van hun bezoek?Bezoekgezelschap + context 6. Wat doen ze allemaal in je instelling? Gaan ze nog naar andere musea? Gedragingen en andere activiteiten 7. Hoe vaak komen ze? Bezoekfrequentie 8. Welke extra diensten zouden ze op prijs stellen?Extra diensten 9. Welke belemmeringen ervaren ze om niet vaker te komen?Gepercipieerde belemmeringen 10. In welke thema’s of onderwerpen met betrekking tot de collectie, het archief of het verleden zijn ze geïnteresseerd? Interesse

P UBLIEKSONDERZOEK – WAAROM ?  Noodzaak voor publieksonderzoek kan zowel van binnen als van buiten de instelling komen MAAR uiteindelijke doel blijft: - Verbeteren van de interne werking van de instelling - Verbeteren van de relatie tussen publiek en instelling - Verbeteren van de relatie tussen instelling en derden - Vergroten van draagvlak (maatschappelijk, politiek, financieel) voor instelling en creëren van goodwill

P UBLIEKSONDERZOEK – WAAROM ?  Publieksonderzoek laat immers toe om te: ► Diagnostiseren: sterke en zwakke punten vaststellen ► Remediëren: verbeteracties opstellen ► Evalueren: vergelijkingen doorheen tijd ► Benchmarken: vergelijkingen doorheen de ruimte  Daarom is het belangrijk om: - publieksonderzoek te zien als een essentieel instrument voor een goede museumwerking - publieksonderzoek structureel in te bouwen in museumwerking

Niet vanzelfsprekend

Stappenplan voor publieksonderzoek Onderwerp afbakenenVragenlijst opstellenSteekproef trekkenData verzamelen - Planningsteam samenstellen - Beschikbare informatie verzamelen - Doelstelling & onderwerp bepalen - Vragenlijst overnemen/maken - Voorleggen aan planningsteam - Testenquête afnemen - Populatie en steekproefomvang vastleggen - Enquetering per post/ter plaatse - Toevalssteekproef trekken - Bezoekers aanspreken/aanschrijven - Respons maximaliseren (TDM) - Non-respons bijhouden

P UBLIEKSONDERZOEK – S UCCESFACTOREN  Succesfactoren voor bruikbaar onderzoek: Eva M. Reussner (2010) : ‘Publikumsforschung für Museen. Internationale Erfolgsbeispiele’  Twaalf factoren die bijdragen tot succesvol publieksonderzoek

P UBLIEKSONDERZOEK – S UCCESFACTOREN  Succesfactoren voor bruikbaar onderzoek: 1. Integratie Mate waarin publieksonderzoek integraal deel uitmaken van de interne museumplanning en –processen. 2. Aanvaarding Mate waarin publieksonderzoek door alle medewerkers aanvaard en ondersteunt wordt als integraal deel van de museumwerking.

P UBLIEKSONDERZOEK – S UCCESFACTOREN 3. Ondersteuning door leidinggevenden Mate waarin publieksonderzoek door leidinggevenden in museum ondersteund wordt. 4. Gerichtheid op het publiek Mate waarin er binnen de museumwerking rekening wordt gehouden met en aandacht is voor de interesses, noden en behoeften van het publiek.

P UBLIEKSONDERZOEK – S UCCESFACTOREN 5. Bruikbaarheid Mate waarin de bruikbaarheid en doelgerichtheid van het publieksonderzoek centraal staat bij de opzet van het onderzoek. 6. Kwaliteit van het onderzoek Mate waarin publieksonderzoek wordt geconcipieerd en opgezet volgens hoogstaande wetenschappelijke standaarden.

P UBLIEKSONDERZOEK – S UCCESFACTOREN 7. Communicatie Mate waarin er binnen het museum gecommuniceerd en gesproken wordt over het publieksonderzoek en de zin of onzin er van. 8. Inzicht en begrip Mate waarin er binnen de organisatie inzicht in en begrip van de mogelijkheden en methoden voor publieks- onderzoek is.

P UBLIEKSONDERZOEK – S UCCESFACTOREN 9. Verantwoordelijkheid Mate waarin iedereen binnen de organisatie zich verantwoordelijk voelt voor het welslagen van het onderzoek. 10. Bereidheid tot verandering Mate waarin er binnen het museum bereidheid bestaat om de resultaten van het publieksonderzoek te erkennen, te aanvaarden en te gebruiken. Ook al vraagt dit verandering.

P UBLIEKSONDERZOEK – S UCCESFACTOREN 11. Medewerking Mate waarin de verschillende medewerkers hun medewerking verlenen aan de opzet en uitvoering van publieksonderzoek. 12. Financiële middelen Mate waarin er voldoende financiële middelen ter beschikking worden gesteldvoor de opzet en het uitvoeren van een kwaliteitsvol publieksonderzoek enerzijds en de analyse en implementatie van de resultaten anderzijds.

R EFLECTIE EN OVERLEG  50 minuten  2 of 3 groepen  4 thema’s/vragenblokken: 1. Algemene perceptie? 2. Organisatorische haalbaarheid? 3. Wat willen we weten? 4. Afstemming met andere(n) initiatieven?

FARO – Alexander Vander Stichele Priemstraat Brussel 02/