LOKAAL SOCIAAL BELEID BRUSSEL

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
CLIËNTOVERLEG Met neutrale voorzitter.
Advertisements

Sociaal infopunt- sociaal huis •Elke gemeente/stad is verplicht om een sociaal huis uit te bouwen Decreet Lokaal Sociaal beleid.
Welzijnsoverleg Regio Gent Martelaarslaan 204 B, 9000 Gent tel. 09/ Rol van het Regionaal Welzijnsoverleg Koen Berwouts.
Projectteam hersenletselcentra: een brug van zorg naar welzijn
1 Conferentie ‘Van pakketmaatregel naar pakketidee’ Bestuurlijke conferentie ‘van pakketmaatregel naar pakketidee’ Henk Castelijns, manager MEE ZOB Brabant.
Een laagdrempelige inloop in de wijk
Gedachtewisseling Interne staatshervorming 18 mei 2010.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Veerle Opstaele Brecht De Schepper
Justitie & hulpverlening
Welzijnsoverleg Regio Gent Martelaarslaan 204 B, 9000 Gent tel. 09/ BETREKKEN VAN DE DERDE PARTNER Een praktijkbeeld uit.
Naar een oplossing voor de clusters weekendverblijven
De (S)DAEB verankering in de regelgeving - Visie van de Koepel LDE
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID EEN HAALBARE KAART?
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
PARTNERS IN MOLENBEEK (PIM) Studiedag Brede School in Vlaanderen & Brussel 11 december 2006.
OCMW’s en activering, een discussie van binnenuit OCMW Leuven.
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
BBC – LDC.
Structuur 1. Over netwerken tussen hulpverleningsorganisaties
Leuven, 25 mei ZONDER ECONOMIE, WERKT HET NIE... Vaststelling en overtuiging Meer aandacht voor economisch beleid Beleidsaandacht voor economie.
VERWEVING van THUISZORG & OUDERENZORG in het Vlaamse woonzorgdecreet
Begeleidingsplannen GGZ
Verknopen door verbinden Joris Claes en Itte Van Hecke.
“Let’s talk about you & me”
P. 1 Jeugdraad 23 oktober 2012 Stedenfonds III. p. 2 Doelstellingen Advisering en reflectie door alle VGC- adviesraden over de beleidsovereenkomst Stedenfonds.
Damme en Knokke-Heist VOORSTELLING THUISZORGPLATFORM.
Het algemeen welzijnswerk & justitieel welzijnswerk
EiGGenwijzer en zorginkoopbeleid Gebruiksmogelijkheden in het zorginkoopbeleid.
Welzijnsoverleg Regio Gent Martelaarslaan 204 B, 9000 Gent tel. 09/ WELZIJN WELZIJNSBEHOEFTEN WELZIJNSINFRASTRUCTUUR WELZIJNSBELEID.
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID HOE MAKEN WE DIT HAALBAAR?
De openbare bibliotheek in verandering Presentatie bibliotheekvernieuwing in West-Friesland M. van Wijk Mei 2008, Stede Broec.
Bachelor Sociaal werk Forum Flanders Knowledge Area 6 november 2014 Els De Ceuster Windows for Mobility: Windows of opportunity? INTERNATIONALE LEERWEKEN.
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Ontwikkelingen in de integratiesector en het buurt- en opbouwwerk Lieve Lecluyse en Luk Groffy Lecluyse, L., & Groffy, L. INTERCULTURALITEIT Ontwikkelingen.
 VVSG 10 oktober 2013  Durven met dienstverlening  Workshop sociaal huis.
De Wiekelaar als ontmoetingspunt De rol van Kulturhusen en de Wmo.
Inspiratiedag VVSG Ouderen- en thuiszorg
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Provinciaal Steunpunt Vrijwilligerswerk Oost-Vlaanderen.
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
Inloophuis dementie. Inhoudstafel Waarom Hoe Wat Wie Waar Toekomst.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
WELKOM © Misjel Decleer SCHACHTBOKKEN -EISDEN. GEMEENTEmaasmechelen Themadagen »Bij aanvang nieuwe legislatuur: violen (bestuur/administratie) op elkaar.
Inloophuis dementie. Inhoudstafel Waarom Hoe Wat Wie Waar Toekomst.
1 DE KEMPEN. 2 Woonbegeleiding Olen Samenwerking: OCMW & CAW & SHVM.
Antennewerking Binnenstad. OCMW Gent - Missie Voor iedereen een menswaardig bestaan ◦ Financieel ◦ Huisvesting ◦ Tewerkstelling ◦ Zo lang mogelijk kwalitatief.
GGZ in de Wijk de praktijk in Amsterdam Zuid
Nieuw decreet Lokaal Bestuur & Nieuw decreet Lokaal Sociaal Beleid
Slachtofferhulp (CAW) na rampen
Lokaal Sociaal Beleid.
Workshop: ‘Een mobiel LDC oprichten’
Ervaringsdeskundigheid binnen werking
OCMW LEUVEN 40 JAAR OCMW.
Slachtofferhulp (CAW) na rampen
Groot Forum 05/02/2018.
Lokaal loket kinderopvang
Naar een nieuw decreet lokaal sociaal beleid
Geïntegreerd breed onthaal
Lokaal loket kinderopvang
Onthaal-en servicepunt Klankbordgroep 16 mei 2017
Ange Nyiramahirwe Kathy Barresi Katrien Renders Kimberly Pé
Start to Buurtsport David Nassen - directeur ISB
Trefdag Ouderen en lokaal beleid 4/4/2019
Inhoud 1. Aanleiding 2. Visie vanuit de 4 gemeenten 3. Functies
Transcript van de presentatie:

LOKAAL SOCIAAL BELEID BRUSSEL Situering Experimentprojecten Blauwdruk Sociaal Infopunt Toekomstperspectief

Een korte terugblik op de experimentjaren Krachtlijnen

3 pilootprojecten Sinds mei ’05: start projecten (Etterbeek/ Elsene – Molenbeek/ Koekelberg – Brussel Noordwest) Elk een eigen invulling om de doelstellingen van het LSB te bereiken: Informatieverstrekking en ondersteuning aan de hulpverleners: Tweetalige gids voor Molenbeek Project tweetalige digitale sociale kaart Netwerking en afstemming tussen diensten: Zonaal welzijnsoverleg in de drie zones (cf. vroegere TGZ-kernen) Verbeteren toegang tot het aanbod: - Zichtbaar, herkenbaar, begrijpbaar,… - Via Sociale Infopunten Participatie van de gebruikers: gebruikersbevragingen

Streefdoel Territoriaal dekkend netwerk van SIP’s voor de 9 zones Gelijklopend model: ‘elk SIP moet, onder welke vorm ook, voor hetzelfde staan’ Principe: samenwerking tussen CAW’s en lokale actoren (en besturen) Vertrekpunt: 9 zones

Initiatieven tijdens de experimentfase: Etterbeek/Elsene: SIP aan buurthuis Chambéry + CAW Mozaiek Ganshoren/SAB/Jette: SIP aan LDC De Zeyp + Caw Mozaiek Molenbeek/Koekelberg: - laag-Molenbeek: netwerk aan themapunten met elk hun eigen expertise - hoog-Molenbeek: SIP in nieuwe antenne LDC de Vaartkapoen in een samenwerkingsverband met CAW Archipel

Zone Etterbeek/ Elsene Ontwikkeling SIP in een samenwerkingsverband tussen CAW Mozaïek en buurthuis Chambéry Werken aan netwerking en onderlinge samenwerking met lokale diensten uit deze zone Uitwerking in verschillende fasen: 1) onthaal en oriëntatie 2) uitbouw netwerk 3) gebruikersbevraging 4) uitbouw back-office

Zone Molenbeek/ Koekelberg Laag-Molenbeek: Lokaal overleg tussen LDC de VK, buurthuis Bonnevie, Caw Archipel Welkom en RIC de Foyer om te komen tot een netwerk van ‘themapunten’ met elk hun eigen expertise ifv doorverwijzing van hulpvragers Hoog-Molenbeek: - Uitbouw van SIP binnen nieuwe antenne van LDC de VK Voor beide regio’s in deze zone: sociale gids met alle organisaties (Ned., Franst. bico) uit de zone Molenbeek-Koekelberg

Zone Brussel Noordwest Opstart van nieuw dienstencentrum in Ganshoren Binnen dit LDC weldra de opstart van een SIP Samenwerkingsverband tussen het LDC en CAW Mozaïek voor de bemanning van het SIP Zonaal welzijnsoverleg over de gemeentegrenzen met organisaties uit zowel Ganshoren, SAB als Jette

Blauwdruk Sociaal Infopunt Model en procesverloop

SIP = een model Het SIP is één mogelijk model om de doelen Toegankelijkheid voor hulpvragers verhogen Informatieverstrekking en ondersteuning aan hulpverleners Netwerking en afstemming tussen diensten Participatie van de gebruiker van het LSB te realiseren.

SIP-model bundelt alle opdrachten Het SIP bundelt alle opdrachten van het LSB in één zichtbare dienst die instaat : voor onthaal en oriëntatie van hulpvragers, voor ondersteuning en informatie aan hulpverleners, voor coördinatie van netwerking en van participatie.

Procesverloop: experiment Chambéry Vooronderzoek Nood aan kennis van aanbod en rechten zowel bij inwoners (analyse van gebruikersbevraging) als bij hulpverleners (analyse interviews) Conclusie: Gefaseerde uitbouw van een SIP: Onthaal hulpvrager (2007) Netwerking (2008) Tevredenheidsbevraging (2008) Back-office voor hulpverlener (2009)

Procesverloop Onderhandelingsfase overlegronde: projectvoorstel / aftoetsen engagement locatiebepaling: criteria (o.a. 7 B’s) personeelsinzet SIP: kernpartners stellen x VTE vrij samenwerkingsconvenant: akkoord over blauwdruk

Blauwdruk Sociaal Infopunt Toegankelijkheid: 7 B’s Aanbod Professionaliteit Organisatiestructuur

Blauwdruk Sociaal Infopunt Toegankelijkheid Bekend Bereikbaar Beschikbaar Betaalbaar Begrijpbaar Betrouwbaar Begripvol

Blauwdruk Sociaal Infopunt Aanbod Onthaal en oriëntatie van alle hulpvragen Vraaguitklaring Indien we zelf de vraag kunnen beantwoorden, dan wordt dit opgenomen. Indien gespecialiseerde hulp/zorg/begeleiding nodig is, wordt naar de juiste dienst doorverwezen.

Blauwdruk Sociaal Infopunt Professionaliteit Permanentie in duo Minstens één van de twee is maatschappelijk werker Kruisbestuiving van elkaars expertise (onthaal en oriëntatie   doelgroep en buurt) Onthaalopleiding Kennis Soka (werkbezoeken, …) Inoefenen onthaalmethodiek (via stages, vorming, …) Cliëntregistratie en –tevredenheidsmeting

Blauwdruk Sociaal Infopunt Organisatiestructuur SIP heeft geen aparte juridische structuur. Het is wel onafhankelijk en op zichzelf staand. Organigram Teamoverleg: onthaalmedewerkers Dagelijks beheer: teamverantwoordelijke en zone-coördinator Beheercomité: directies van de kernpartners en dagelijks beheer

Procesverloop Voorbereidingsfase Infrastructuurwerken en inrichting Teambuilding en onthaalopleiding starten Ontwikkeling instrumenten: zonale soka, registratiesysteem, flyer SIP, doorverwijskaarten, … Uitvoering: zone-coördinator Sturing: beheercomité

Procesverloop Opstartfase Bekendmaking Opening Eerste halfjaar = regelmatige bijsturing

Verdere gefaseerde uitbouw SIP Netwerking (2008) Zonaal welzijnsoverleg Aansluiten bij gemeentelijk overleg Tevredenheidsbevraging (2008) Back-office voor hulpverlener (2009) Ontwikkeling in samenwerkingsverband tussen zonale en regionaal gespecialiseerde diensten Brussel Sociaal Online (tweetalige sociale gids)

SIP Chambéry: cliëntregistratie 85 hulpvragen Zeer divers: thuiszorg, huisvesting, tewerkstelling, taallessen, kinderopvang, juridische vragen, mensen zonder papieren, financiële problemen, … Aanmelding: vooral via Chambéry andere diensten beginnen door te verwijzen Aangeboden hulp: advies, informatie en doorverwijzing

SIP Chambéry: evaluatie Groeipijnen Structureel probleem van personeelstekort Kwaliteit van het onthaal en de teamdynamiek lijdt hieronder Positieve punten Kruisbestuiving van expertise, methoden, ervaringen: dit zorgt voor een versterking van het netwerk en een verhoging van de competenties van het eigen personeel Cliënteel keert terug, mond-aan-mond reclame

Toekomstperspectief

Eerste aanzetten in 2007 Schaarbeek – Sint Joost Ten Node Vooronderzoek en onderhandelingsfase Resultaat: Nood aan informatie-uitwisseling en overleg Staan achter visie SIP Inbedding in het gemeenschapscentrum  organisatorische problemen: mankracht…!

Eerste aanzetten in 2007 Anderlecht Brussel zuid – zuid oost Vooronderzoek: eerste verkennende gesprekken Brussel zuid – zuid oost Vooronderzoek: eindrapport 30 november 2007 Eerste analyse wijst op een nood aan Een diverser aanbod aan hulpverleningsvormen Info-uitwisseling Overleg SIP …?

Ambitie van het LSB hangt af van: Visie VGC Subsidie VGC / Vlaamse Overheid SIP-onthaalmedewerkers: onthaal en oriëntering Zone-coördinatoren: informatie en netwerking Engagementen werkveld Eerstelijnsdiensten i.f.v. SIP-onthaal BWR i.f.v. back-office en netwerking

Beleidsontwikkelingen Onthaalfunctie gemeenschapscentra Sterkere nadruk op welzijn Territoriale parallelen met woonzorgzones VGC – stedenfonds II 2 vte zone-coördinatoren Maar geen financiering onthaalmedewerkers Dit zet hypotheek op uitbouw van 9 SIP’s

Consequentie Eén SIP per zone…? Focus op zonaal welzijnsoverleg Afhankelijk van de draagkracht van de kernpartners (centra algemeen welzijnswerk, gemeenschapscentra buurtwerkingen) Focus op zonaal welzijnsoverleg Informatie-uitwisseling Afstemming van het aanbod i.f.v. doorverwijzing van cliënten Inspelen op noden en behoeften Stimuleren samenwerkingsverbanden Focus op informatieverstrekking via Brussel Sociaal Online (i.s.m. CMDC en CIBG) Introductiedagen, werkbezoeken, … Ontwikkeling model back-office