Samenwerking rond onderwijs. 1 Dit kan u verwachten: 1)Voorstelling van het onderwijsproject 2)Wat zijn de succesfactoren voor het welslagen van een dergelijk.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Demografische veranderingen: Mijn dorp over 10 jaar
Advertisements

Onderwijsproject Marokko
vrije basisschool De Bloesem
Programma – Voorstellen & verwachtingen
Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
Project ICT–ondersteuning voor kinderen met leerstoornissen
Seksuele diversiteit Homoseksualiteit Didactiek gedrags- en maatschappij- wetenschappen Isabel Rots 1.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Kringloop Organisatie Tynaarlo een jonge maatschappelijke organisatie ontstaan door de belangstelling van inwoners van de gemeente Tynaarlo. 112 januari.
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
College allal elfassi Directeur: Mouloud Chourak
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Onderzoekende houding van pabo-studenten bij het uitstroomprofiel Talentontwikkeling en excellentie bij Wetenschap en techniek Algemeen: Toevoegen enkele.
Mag ik u voorstellen ....
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
MBO passend onderwijs
Meeting Vlaamse ASP- scholen Overzicht van mogelijke initiatieven rond internationalisering in het onderwijs.
Onderwijs voor kansarme kinderen in Roemenië
Kies KLEUR in groen.
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
1 SISO 2 MARCO POLO. 2 MARCO POLO XXL Waarom ? –Borgen diverse initiatieven –gestructureerde en gecentraliseerde aanpak –Netwerking tussen de diverse.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
De kop in het zand? functioneel analfabetisme onvoldoende kunnen lezen en schrijven om redelijk deel te nemen aan het maatschappelijk leven en arbeidsproces.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Project Maatschappelijke Identiteit. 2 De stad/de gemeente De stad/de gemeente week 1 Brainstorming Quiz Website bekijken over eigen stad/gemeente Duiding:
Traject studiekeuzebegeleiding Lerarenopleiding VO-MO Partners: P.I. Sint-Godelieve & SJI Kontich.
Brussel nader onderzocht
Inter-provinciale studie detailhandel
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
“Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres “Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres.
Optimaliseren van het leraar-zijn in het eerste leerjaar Project binnen Expertisenetwerk Pool West & Oost School of Education.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
1 havo/vwo H1 §4 – Cultuur in Nederland
1 Welkom Conferentie ‘De persoonlijke aanpak werkt!’
EAD Consulentendag 2011 Diversiteitswerking Sectorconvenants 16 september 2011.
Sessie 4 Interculturaliteit en diversiteit Graziela Dekeyser (FaPOS, K.U.Leuven) Imane Bouzarmat (Ella vzw) LAGO studiedag 22 september 2011.
Voorlichting Kellebeek College
Voor een warme én sterke school! Dirk Bocken
Marginalisering van allochtone jongeren en risicofactoren in hun dagelijks leven L. Eldering & E.J. Knorth.
Ervaringen Implementatie in Nederland
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
PERSCONFERENTIE CANNABIS 5 november Cannabisgebruik bij jarigen voorstelling nieuwe cijfers van de leerlingenbevraging Vereniging.
Casusoverleg Forensisch Zorgtraject
Inhoud bespreking 1.Voorstelling 2.Sectorspecifiek cijfermateriaal – Belang van de cijfers – Aanpak en inventarisatie – Presentatie cijfers.
Lerend netwerk – vrijdag 26/10/2012 Samenwerking MSKA Roeselare – VDAB
BEDENKINGEN BIJ DE VISIE VAN OUSMANE SY ROND DECENTRALISATIE Jean Bossuyt.
Projecten in Venezuela en hun vooruitgang Hier zijn we allemaal…..de 4 scholen en de Sociale pastoraal 1.
Interculturele competentie en taalverwerving Paul Catteeuw 1 april 2015 P 1.
Worldschool. Wat is Worldschool?  Voortgezet onderwijs  Ontwikkelingslanden  Wereldwijde partners  Deskundigen uit verschillende landen  Deskundig.
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Opgroeien in de stad les 3
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Marokkaanse Nederlanders Hun positie in 10 onderwerpen Achterstand en vooruitgang Hoe de integratie te bevorderen?
Inleiding © soc.kuleuven.be/prijssociologie. Wat en waarom? © soc.kuleuven.be/prijssociologie.
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Tienerschool Heilige Familie Site Gallaitstraat/Schaarbeek.
Over-y College Amsterdam
School in zicht lessen uit vijf jaar werken aan
Informatie voor de regionale aanpak
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Nadine Janssens (KS Leuven) & Karen Lahousse (KU Leuven)
Transcript van de presentatie:

Samenwerking rond onderwijs

1 Dit kan u verwachten: 1)Voorstelling van het onderwijsproject 2)Wat zijn de succesfactoren voor het welslagen van een dergelijk project? 3)Wat geven studenten aan geleerd te hebben uit het project? 4) Enkele beschouwingen over onderwijs hier en ginder.

VOORSTELLING VAN HET ONDERWIJSPROJECT Infosessie diensten Internationalisering AUHA

ACTOREN - Dienst OS-Stad Antwerpen -AUHA -Lerarenopleiding KdG - Artesis -3 Marokkaanse vzw’s in Antwerpen: Steunproject Iben Sina Imane -studenten uit de lerarenopleiding -3 lagere scholen in de bergdorpen Bni Kioune, Arouit en Ouled Daoud + 1 Secundaire school Zaoui -Lerarenopleidingen in Nador en Oujda

4 STUDENTENSTAGE studenten werkten twee dagen in de lerarenopleiding van Oujda rond didactiek Studenten lerarenopleiding secundair werkten 1 week in secundaire school: In plattelandsschooltjes: 3 teams van 2 studenten (3 weken)

5 STUDENTENSTAGE studenten werkten één dag in de lerarenopleiding van Nador rond didactiek Studenten zijn als stagiair aan de slag in de drie plattelandsschooltjes (4 weken)

6 SUCCESFACTOREN

7 Samenwerking tussen partners met eigen expertise, complementair in samenwerking -Dienst OS-stad Antwerpen: bindende rol -Marokkaanse vzw’s: contacten ter plaatse, logistieke ondersteuning, -Lerarenopleidingen: expertise inzake onderwijs Project dat verbonden is met andere projecten Project dat gegroeid is vanuit de basis Inleven en respecteren van ‘the way of doing business’ in een ander land Contact onderhouden met partners uit Marokko

8 Wat leren studenten uit zulk project?

9 ALGEMEEN Verbetering van de taalcompetenties Frans Ervaringen met taalonderwijs,waarbij de taal anders is dan de thuistaal

10 SPECIFIEK VOOR DE AUTOCHTONE STUDENTEN Heeft het project bijgedragen tot een beter verstaan en omgaan met allochtone jongeren van Marokkaanse origine hier als leerkracht?

11 SPECIFIEK VOOR DE AUTOCHTONE STUDENTEN een grotere openheid voor andere culturen / minder terughoudendheid een positievere attitude tegenover allochtone jongeren hier een genuanceerdere kijk op het vaak gepolariseerde maatschappelijke debat over integratie het besef dat ‘de allochtone leerling’ niet bestaat minder angst voor het onbekende beter begrijpen van het denkpatroon van ouders

12 SPECIFIEK VOOR DE AUTOCHTONE STUDENTEN ‘ … in de praktijk betekent dit voor mij dat bijvoorbeeld een vriendelijke ‘salaam aleikum of chokran soms ontwapende woorden kunnen zijn.’ (Sam Mathysen) ‘Je bent nieuwsgieriger naar hun cultuur en legt vaker een vergelijking in bijvoorbeeld de lessen godsdienst.’ (Caroline Proost)

13 SPECIFIEK VOOR DE ALLOCHTONE STUDENTEN Wat heeft het project voor hen betekend?

14 SPECIFIEK VOOR DE ALLOCHTONE STUDENTEN ‘Ik heb nu toch een ander beeld van de Marokkaanse leerlingen in Antwerpen, nu ik beter weet waar ze vandaan komen’. ‘Wanneer ik hen vertelde over mijn ervaringen en over het enorme respect – gehalte bij de Marokkaanse leerlingen, kreeg ik automatisch ook meer respect van de allochtone leerlingen in Antwerpen.’

Ervaringen met onderwijs in Marokko! Infosessie diensten Internationalisering AUHA

16 ENKELE VERSCHILLEN sterk gecentraliseerde aanpak de finaliteit van onderwijs

17 DE OVEREENKOMSTEN : GEMEENSCHAPPELIJKE UITDAGINGEN Hoe omgaan met een zeer diverse klasgroep? Hoe kan onderwijs meer functioneren als hefboom voor sociale promotie?

18 WAT IN DE TOEKOMST? Realisatie van een langdurig stagetraject in de plattelandsschooltjes in 2013 – 2014 Realisatie van een stagetraject in een college in Zorg voor onze Vlaamse allochtone leerlingen