Samenwerking tussen wetenschap en praktijk: (g)een brug te ver?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
medische psychologie, brug tussen lichaam en geest
Advertisements

Resultaatgericht Samenwerken
Flip Jan van Oenen Clemens Bernardt
Symposium “Leer- en Innovatiecentrum”
Hoe passen stepped care en collaborative care binnen het patiëntenperspectief? Peter F M Verhaak.
Proactief veiligheidsmanagement
NAAR EEN KENNISAGENDA VOOR DE GGZ
Samenwerking school - voorziening. Vaststellingen Beiden pedagogische opdracht Veel misverstanden en wrijvingen (naast positieve ervaringen) Onduidelijkheid.
De behandeling van ADHD bij kinderen: er is meer dan medicatie
Klinische psychologen in een algemeen ziekenhuis
Het belang van wetenschappelijk onderzoek voor de gehandicaptenzorg
Basisondersteuning ‘het geheel van preventieve en licht curatieve interventies die binnen de school planmatig worden uitgevoerd en is het fundament van.
ADHD bij kinderen.
LU MC Afdeling Huisarts- en Verpleeghuisgeneeskunde Definitie Evidence Based Medicine ´Het gewetensvol, expliciet en oordeelkundig gebruik van het huidige.
Was het maar zo simpel ! de relatie Onderwijs en Onderzoek Prof.dr. Giel Hutschemaekers ACSW Sociale faculteit GRIP Gelderse Roos Onderwijsdag 2007.
Adolescentie aan het begin van de 21ste eeuw
Co-creatie in academische werkplaatsen van Tranzo
Lectoraat GGZ-Verpleegkunde
Dr. Berno van Meijel Lector GGZ-verpleegkunde Hogeschool INHOLLAND
Het Amphia ziekenhuis en de nazorg voor mensen met kanker
STUDIEDAG WANNEER LIEFDE UITMONDT IN EEN GEVECHT… DETERMINANTEN, SCREENING & INTERDISCIPLINAIRE AANPAK Faculteit Rechtsgeleerdheid Zeger van Hee - Tiensestraat.
Clinical audit Ervaringen in Engeland
Jos van Hijfte 8 November 2007
Werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening, werkgroep werk
Inhoud presentatie  Ontstaan TOPGGz  Missie, focus en positionering  Infrastructuur stichting  Planning  Lidmaatschap.
Wie is waar goed in? Ellen Mogendorff 1.
Wat levert het op? George Witte 1.
‘Ouders als behandelaars’
Best practice Doel: voorlichting team
Naam overlegorgaan Preventief Jeugdbeleid: Samen ontwikkelen en uitvoeren Workshop Kennis voor de Stad 6 november 2009.
COPING LVB Doelstellingen & Aanpak
Doorgaande zorg na jeugdzorg
Je herkent het pas als je het kent
Medrave Software AB/Microbais Groep, Maart 2011 Rave 4 door Medrave Software AB.
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Herstelondersteunende zorg in een forensische setting:
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com
Sociale media in de zorg Regionale Nascholing Intensive Care 26 maart 2015.
Autisme en Verstandelijke beperkingen
Samenwerking Zorgverzekeraar - Gemeente
Anke Snoek Elske Wits, Wim Meulders & Dike van de Mheen
Paulien Verschoren Groep psychische stoornissen 1BaOC4
“Vroeg en op maat” Brechtje Jelles neuroloog VUmc.
Expertisecentrum voor rug- en nekklachten.. Symposium 1. Wie zijn wij? 2. Wat zijn rug- en nekklachten? 3. Behandeling van rug- en nekklachten; 4. Voor.
Monitor Sociaal Kwetsbare Groepen Carolien van den Brink.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
5 jaar EZP. Mw Jansen G1P0 MI: Diabetes gravidarum/ hypertensie / SSRI gebruik Ongeplande zwangerschap Bekend met borderline persoonlijkheidsstoornis.
Voor Ambulante behandelmogelijkheden van jongeren met ernstige gedragsproblemen en hun gezinnen/netwerk Diagnostiek Ambulante behandeling Deskundigheids-
Richtlijn Ernstige gedragsproblemen
Resultaatgericht Samenwerken
Dr. Alyt Oppewal AVG opleiding
Veranderingen versus kwaliteit van zorg
Introductie Zorg & Technologie
Lectoraat Dynamiek van de Stad
Psychologen in de gezondheidszorg
De driehoeksverhouding
Disclosure belangen NHG spreker
Eindopdracht kwaliteitszorg.
De Wever Zorg Innovatie Centra
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Na 25 jaar Samenwerken: 1 gezin 1 plan
Regelgeving beroepsuitoefening gezondheidszorg, 1994, R.F. Baneke
ADHD ADHD, als chaos overheerst Hermien De Backer Peter Raeymaekers
De IGJ: audits met impact
Effecten van PVF op het (in)formele netwerk van de cliënt
Gedragsproblemen en stoornissen
> Een veel belovend model voor opvoedondersteuning
Basistekst : Talentontwikkeling
Jaarurensysthematiek De oogst voor de praktijk
Transcript van de presentatie:

Samenwerking tussen wetenschap en praktijk: (g)een brug te ver? Prof. dr. Chijs van Nieuwenhuizen

Insteek lezing Samenwerking wetenschap & praktijk Uitgangpunten Kennisbronnen Droom of werkelijkheid Een illustratie: ADHD-problematiek Hoe brug te slaan

Uitgangspunten Streven naar een optimale relatie tussen wetenschappelijk onderzoek en klinische praktijk zodat zij elkaar positief kunnen beïnvloeden Integreren van beschikbare gegevens uit systematisch onderzoek, klinische gegevens en voorkeuren van cliënten

Drie soorten kennisbronnen Professionele expertise Wetenschappelijk onderzoek Wensen/deskundigheid zorgvrager

Droom of werkelijkheid Uitgangspunten Fantastisch op papier maar houdt theorie in de praktijk ook stand? Kennisbronnen Worden niet gelijk gewogen Niet 1 kloof te overbruggen maar wel 3….

Drie kloven, drie zienswijzen

Wensen/deskundigheid De wetenschap Wensen/deskundigheid zorgvrager Professionele expertise Wetenschappelijk onderzoek

Wensen/deskundigheid De zorgvrager Wensen/deskundigheid zorgvrager Professionele expertise Wetenschappelijk onderzoek

Wensen/deskundigheid De professional Professionele expertise Wensen/deskundigheid zorgvrager Wetenschappelijk onderzoek

Een illustratie: ADHD Prevalentie AD(H)D: delinquente jongens: 8%1 algemene bevolking: 4%2 AD(H)D-klachten vergroten risico op:3 verstoorde relaties met familie en vrienden, verminderde schoolprestaties, schooluitval Financiële consequenties:4 directe medische kosten: € 1173 per patiënt p.j. versus € 288 gedragsproblemen / € 177 geen gedragsproblemen bij co-morbiditeit: € 1946 per patiënt p.j. versus € 974 enkel ADHD 1Vreugdenhil, 2003; 2Bongers, 2005; 3Willoughby, 2003; 4Hakkaart-Van Roijen et al, 2007

Evidentie en praktijktoepassing Drie effectieve behandelmethodes: Medicatie Gedragstherapie Combinatie van beide Gebruik in de praktijk:1 69% maakt zelden of nooit gebruik van gedragstherapeutische programma’s Meest gebruikt: niet geprotocolleerde mediatietherapie 1Prins, 2005

Geen garantie voor succes Wetenschappelijke evidentie beschikbaar Multidisciplinaire richtlijn ADHD Actieve landelijke oudervereniging Balans voor ouders van kinderen met ontwikkelingsstoornissen bij leren en/of gedrag, zoals ADHD, dyslexie en PDD-NOS

Hoe brug te slaan? Investering in positieve attitude van medewerkers en patiënten ten opzichte van onderzoek door: laagdrempeligheid van onderzoeksmedewerkers laten zien wat onderzoek oplevert Aandacht voor onderzoeksresultaten in vakgerichte opleidingen / instellingen kritisch blijven bevragen naar ‘wat’ en ‘waarom’1 Niet streven naar een brug maar zorgen voor een veerboot 1Eenhoorn, 2009

Nog het nodige werk te verzetten…