Samenwerking tussen wetenschap en praktijk: (g)een brug te ver? Prof. dr. Chijs van Nieuwenhuizen
Insteek lezing Samenwerking wetenschap & praktijk Uitgangpunten Kennisbronnen Droom of werkelijkheid Een illustratie: ADHD-problematiek Hoe brug te slaan
Uitgangspunten Streven naar een optimale relatie tussen wetenschappelijk onderzoek en klinische praktijk zodat zij elkaar positief kunnen beïnvloeden Integreren van beschikbare gegevens uit systematisch onderzoek, klinische gegevens en voorkeuren van cliënten
Drie soorten kennisbronnen Professionele expertise Wetenschappelijk onderzoek Wensen/deskundigheid zorgvrager
Droom of werkelijkheid Uitgangspunten Fantastisch op papier maar houdt theorie in de praktijk ook stand? Kennisbronnen Worden niet gelijk gewogen Niet 1 kloof te overbruggen maar wel 3….
Drie kloven, drie zienswijzen
Wensen/deskundigheid De wetenschap Wensen/deskundigheid zorgvrager Professionele expertise Wetenschappelijk onderzoek
Wensen/deskundigheid De zorgvrager Wensen/deskundigheid zorgvrager Professionele expertise Wetenschappelijk onderzoek
Wensen/deskundigheid De professional Professionele expertise Wensen/deskundigheid zorgvrager Wetenschappelijk onderzoek
Een illustratie: ADHD Prevalentie AD(H)D: delinquente jongens: 8%1 algemene bevolking: 4%2 AD(H)D-klachten vergroten risico op:3 verstoorde relaties met familie en vrienden, verminderde schoolprestaties, schooluitval Financiële consequenties:4 directe medische kosten: € 1173 per patiënt p.j. versus € 288 gedragsproblemen / € 177 geen gedragsproblemen bij co-morbiditeit: € 1946 per patiënt p.j. versus € 974 enkel ADHD 1Vreugdenhil, 2003; 2Bongers, 2005; 3Willoughby, 2003; 4Hakkaart-Van Roijen et al, 2007
Evidentie en praktijktoepassing Drie effectieve behandelmethodes: Medicatie Gedragstherapie Combinatie van beide Gebruik in de praktijk:1 69% maakt zelden of nooit gebruik van gedragstherapeutische programma’s Meest gebruikt: niet geprotocolleerde mediatietherapie 1Prins, 2005
Geen garantie voor succes Wetenschappelijke evidentie beschikbaar Multidisciplinaire richtlijn ADHD Actieve landelijke oudervereniging Balans voor ouders van kinderen met ontwikkelingsstoornissen bij leren en/of gedrag, zoals ADHD, dyslexie en PDD-NOS
Hoe brug te slaan? Investering in positieve attitude van medewerkers en patiënten ten opzichte van onderzoek door: laagdrempeligheid van onderzoeksmedewerkers laten zien wat onderzoek oplevert Aandacht voor onderzoeksresultaten in vakgerichte opleidingen / instellingen kritisch blijven bevragen naar ‘wat’ en ‘waarom’1 Niet streven naar een brug maar zorgen voor een veerboot 1Eenhoorn, 2009
Nog het nodige werk te verzetten…