Inkoop van zakelijke dienstverlening

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inkoop, ontwikkeling en kwaliteitszorg
Advertisements

Ontwikkelen van inkoop- en sourcing- strategieën
Uitbesteding en risicomanagement
Gegevens/Informatie/Kennis
Peter Kuijer, TrainerMatch Eddy van Eeden, Oopen
De inkoopoplossing voor kleine en middelgrote incidentele behoeftes
Kosten omlaag en klanttevredenheid omhoog?! KOVON Themacongres 2012
Hoofdstuk 4 - Systems Onderscheid naar systemen en processen Systemen
Navigate JPhM 1april2003 ®. Navigate JPhM 2april2003 Wat doet Site Support Management. Organiseren van directe facilitaire dienstverlening (bv onderhoud,
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
Onze missie: “Wij voorzien onze opdrachtgevers en partners van simpele, praktische, kosteneffectieve en kwalitatief hoogwaardige oplossingen”.
Inhoud presentatie  Problematiek  Doel “PB-inkoopshop”  Het concept  Conclusies  Planning.
Hoofdstuk 4 Globale structuur van een project
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Management : situering en begrip
Inkoopprocedures UT Diensten en Leveringen
Management en logistiek
Gijs van Leeuwen Inkoper/adviseur
Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1
Facility management en inkoop
Agenda Inkoopprofessionalisering
H3: Koopgedrag van organisaties
H7: Productmanagement.
Logistiek management: begrippen en principes
strategie als een proces
Business Marketing Management
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
Verandermanagement Hoofdstuk 9 Evaluatie
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Risicoanalyse voor het waterbeheer:
Business Marketing Management
College 5 Video Kotler (10 min) Bespreken video (10 min)
Stap 1: Keuzes in regionale samenwerking VNG Project - Declaratie Jeugd
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 4 Processen analyseren
Nike Supply Chain Management
Succesvolle regie: meer dan een mooi contract Mark van der Velden 14 april 2008.
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Afnemende en toenemende verantwoordelijkheid
Rekenkamer West-Brabant Presentatie onderzoek inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Oosterhout 13 januari 2009.
Hoger Onderwijs Wolters Noordhoff
Presentatie titel Logistiek 1 Inkoop Rotterdam, 00 januari
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 7.
Beheer van ICT voorzieningen: wat is dat?
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
1 IT Service Management George Pluimakers Theorie (3)
1 IT Service Management Theorie (2). 2 “Op zoek naar balans tussen dienst en klant” Bron: artikel uit IT Service Magazine van Robert den Broeder en Aad.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
Dienstenmarketing Week 4.
Gebruikers- ondersteuning Require- ments man. Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch support Strategisch.
Contract- management Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer.
Verkoop en marketingplan Hoofdstuk 3 Contracten. Inhoud 1 Relatiebeheer 2 Klanten werven 3 Contracten 4 Klachten 5 Verzekeringen 1.
Prestatieinkoop Aanbestedingsvorm waarbij u zelf de kwaliteit bepaalt
“Aanbestedingsvormen in perspectief”
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Hoofdstuk 1 De marketing van diensten – inleiding
Hoofdstuk 5 - Distributie naar klanten
Juridische aspecten van een webshop
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Human Resources Accounting
OPENINGSCASE: De flexibele supply-chain van DaimlerChrysler
Hoofdstuk 8 Taakcluster Strategisch support
Hoofdstuk 2 Dienstverlening en klantgedrag
Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
Transcript van de presentatie:

Inkoop van zakelijke dienstverlening Analyse HOOFDSTUK 5 Inkoop van zakelijke dienstverlening Hoofdstuk 5

Programma Het toenemend belang van diensten Verschillen tussen diensten en goederen Classificaties van diensten Het initiële inkoopproces voor diensten De postcontractuele fase Inkoopbetrokkenheid bij contractering Hoofdstuk 5

Het toenemend belang van diensten Inkoop in de dienstensector professionaliseert Inkoop zakelijke diensten steeds belangrijker Steeds meer activiteiten worden uitbesteed ‘Verdienstelijking’ van producten Groeiend aandeel ingekochte diensten in waardepropositie van een onderneming Groot verbeterpotentieel inkoop mogelijk door beperkte rol van inkoop in relatie tussen interne klanten en externe dienstverleners. Besparingen mogelijk van 10-29%! (Stradford & Tiura, 2003) Professionalisering van inkoop op de agenda van top-management Hoofdstuk 5

Verschillen tussen goederen en diensten Dienst: ‘proces bestaande uit een serie meer of minder tastbare activiteiten, die normaal gesproken plaasvinden in interacties tussen klant en servicemedewerkers, en/of fysieke middelen en/of systemen van de dienstverlener, die aangeboden worden als oplossingen voor de problemen van klanten’ (Grönroos, 2000) Combinatie met tastbare goederen mogelijk Respons op probleem of behoefte van klant Productie in interactie klant en leverancier Hoofdstuk 5

Verschillen tussen goederen en diensten Puur dienstenaanbod Combinatie van product- en dienstenaanbod Puur productaanbod 100% 50/50% Diensten Immaterieel Heterogeen Productie, distributie en consumptie zijn gelijktijdige processen Moeilijker te demonsteren Kunnen niet getransporteerd worden Een activiteit of proces Kernwaarde wordt geproduceerd in de interactie tussen koper en verkoper Klanten participeren in het productieproces Kunnen niet worden opgeslagen Eigendom wordt niet overgedragen Goederen Tastbaar Homogeen Productie en distributie zijn gescheiden van consumptie Kunnen gedemonstreerd worden vóór de aankoop Kunnen getransporteerd worden Een artikel Kernwaarde wordt geproduceerd in faciliteit Klanten participeren niet in het productieproces Kunnen worden opgeslagen Eigendom wordt overgedragen Hoofdstuk 5

Classificaties van diensten Classificatie Axelsson en Wynstra (2002) gebaseerd op functionele omgeving waarin diensten worden aangewend Facilitaire diensten Financiële diensten Informatie- en communicatietechnologiediensten Bedrijfsorganisatiediensten Research en development- en technische diensten Transport- en distributiediensten Human resource development-diensten Marketingdiensten Manier waarop we naar diensten kijken is medebepalend voor inrichting van inkoopproces en operationele fase die volgt. Hoofdstuk 5

Het initiële inkoopproces voor diensten Specificeren, Selecteren, Contracteren Drie wijzen van specificeren (Axelsson & Wynstra, 2002) Van inputs die gebruikt zullen worden door dienstverlener Van troughput of proces dat beschikbaar moet zijn om dienst te leveren Van resultaten die door klant behaald moeten worden met de door de leverancier geleverde diensten De wijze van specificeren heeft gevolgen voor de te hanteren contractvorm. Duidelijk omschrijven van de verwachtingen van beide zijden is belangrijk. Hoofdstuk 5

Het initiële inkoopproces voor diensten Selecteren Onvoorzien falen is onherstelbaar, een goede prekwalificatie van de dienstverlener vooraf is dus noodzakelijk. Zorgvuldig checken van referenties, eerdere ervaringen, evenals evaringen van andere klanten. Prekwalificatie richt zich voornamelijk op organisatie, bedrijfsprocessen, expertise en capaciteiten aan de hand van specificaties. Contracteren Bij diensten is het onduidelijker wanneer de prestatie is verricht. Afspraken over toegang tot bedrijfsinformatie door dienstverlener noozakelijk Kritische Prestatie-Indicatoren vastleggen in Service Level Agreements Periodieke rapportage en evaluatie door inkoper Hoofdstuk 5

De postcontractuele fase Interactie tussen kopende organisatie en leverancier in sterke mate bepalend voor het succes van het contract. Veel tijd wordt besteed aan wat dienstverlening moet inhouden, te weinig aan hoe deze te realiseren en wat dit van beide partijen vraagt Uitbesteden vraagt om andere capaciteiten van de kopende partij. Men gaat over van een fase waarin de eigen werknemers activiteiten uitvoeren, naar een situatie waarin werknemers van een derde partij activiteiten uitvoeren. Men moet dus vooraf nadenken wat voor dienst men inkoopt, welke rol deze zal vervullen, en hoe deze te realiseren. Hoofdstuk 5

Inkoopbetrokkenheid bij contractering Duidelijkheid krijgen over welke diensten er ingekocht worden en bij wie. Vaak is er sprake van een reeds bestaande relatie tussen de interne klant en de dienstverlener. De rol van de inkoper hierin is nog onduidelijk, en kan leiden tot fricties. De interne klant en inkoop zullen daarom gezamenlijk naar één resultaat moeten streven. Hoofdstuk 5