Henk Kersten Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
26 november 2010 Arbeidsmarkt-relevantie voor de Ad A.O.W.-overleg I Hans Daale.
Advertisements

‘Bondgenoot in rehabilitatie’
FUTURE LUNCH WAT HOUDT STUDEREN IN?
Probleem psychologie •Vanouds goede opleiding •Invoering student activerend onderwijs •Veel en groeiend aantal studenten •Kwaliteit opleiding in gevaar:
De vormgeving van de bachelor/master trajecten voor verloskundigen
1212 /mhj Quo vadis, (Bio) Medisch Ingenieur? Biomedische Technologie Technische Universiteit Eindhoven in samenwerking met Universiteit Maastricht Dick.
Klinische psychologen in een algemeen ziekenhuis
Louise C. Urlings-Strop
Kwaliteit en betrouwbaarheid van simulaties ir. Rudolf van Mierlo Efectis Nederland BV.
Ine Berkelmans Conferentie Kennispoort 12 december 2006
Masterproef huisartsgeneeskunde
Voorlichting Sociologie Radboud Universiteit Nijmegen
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
onderwijs en onderzoek in de verloskunde
Onderwijsondersteuning chemie Hernieuwing van de eindtermen van de ba- en ma- opleidingen chemie Nicole Totté, Inge Serdons.
Nardi Steverink.
Eerst je Bachelor, dan een baan,... en dan pas een Master Jan Bransen Onderwijsdag 2007.
Biologie Medische Biologie Milieu-Natuurwetenschappen
Werken met Nurse practitioners: “effecten van functie differentiatie op de grens van care en cure". Ik wil graag iets vertellen over mijn promotie onderzoek.
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Wetenschap & Technologie Rol van opleiding en onderzoek in de innovatieketen Karen Maex, vicerector.
Breuklijn tussen laag- en hooggeschoolden
Associate degree… en wat nu? Hans Daale Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
Het MT in de kinderopvang Boek & veldonderzoek ‘ Ze zijn op Heidagen’
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Recht in de roos?! Waardegebaseerde professionalisering en effectiviteit 14 oktober 2009 BINCdag - Gent.
Transdisciplinaire projecten
Duurzame ontwikkeling en hoger onderwijs De aanpak van Hogeschool Zeeland 10 oktober 2003 Anja de Groene Lector duurzaamheid.
Academische vaardigheden - C1.5
Klinische psychologen in het algemeen ziekenhuis
Tetra - project Implementatie van een Bio-Psycho-Sociaal model in de gezondheids- en welzijnszorg.
Alfons ten Brummelhuis
Honoursonderwijs in HBO
Strategisch belang van de internaten en opvangcentra GO!
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Honoursprogramma voor propedeusestudenten
Selectie, Instroom en Overstap voor de Masteropleidingen Biomedische Wetenschappen BioMedisch Studenten Overleg.
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
Meer innovatieve professionals
Loopbaan oriëntatie en begeleiding VWO6
Herziening MBO voor leerbedrijven Versie 1.0 – september 2015.
SOCIAL WORK naam:. Martine Bink . m. d. nl med:. med
Praktijkervaring en reflectie
Kritisch denken ‘vertaald’
Dublindescriptoren: Bologna Bologna-niveaus 1. bachelor, 2. master, 3. doctor Niveaubepaling door de resultaten (outcomes) van opleidingen, niet door inputs.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
Indicatoren voor praktijkgericht onderzoek Marcel de Haas 6 oktober 2011.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Onderzoek op hogescholen: de oogst na 10 jaar Prof.dr.Cees Karssen Emiritus rector magnificus Wageningen Universiteit Voorzitter Commissie Tussentijdse.
Havo 4 vwo 4 Hoger Onderwijs Oriëntatie op studie en beroep.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Workshop RAOS conferentie Het evidence beest: welkom in het onderwijs?! Mathilde Plender MSc / Marloes Hoencamp MSc.
Studiedag VVKHO - De versterking van de professionele bacheloropleidingen De professionele bachelor van de toekomst: creatief, ondernemend en onderzoeksvaardig.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Wetsvoorstel Versterking Bestuurskracht. Wetsvoorstel Onderdelen relevant voor medezeggenschap in het HO: Benoemingsprocedure Opleidingscommissies Facilitering.
Onderzoekend vermogen van masterstudenten
Workshop academisch schrijven
De Wever Zorg Innovatie Centra
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Reintegratie binnen SOS Kinderdorpen Internationaal
Onderzoek door en voor LVO Een nieuw aanbod Joris Ghysels TIER.
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Return On I…. Bestaat sinds We doen al tijdje mee
Verpleegkundigen, leiderschap en wetenschap in de toekomst
Rol van de NVZF rondom het thema: stimuleren van beweeggedrag in ziekenhuizen Nederlandse Vereniging voor Ziekenhuis Fysiotherapie Maart 2018.
Wetenschap.
Transcript van de presentatie:

Hoe kunnen eerstelijns medici worden aangezet tot wetenschappelijk onderzoek? Henk Kersten Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam Kennispoort2006 12 december Amersfoort

Vergelijkbare ontwikkelingen? Tandheelkunde 1948 Bewegingswetenschappen 1968 Fysiotherapie

Tandheelkunde van oudsher Gilde van Tandmeesters – tot ver in de 19e eeuw in 1865 de Tandheelkundige Kliniek 1877 eerste lector – 1883 eigen gebouw 1983 eerste poging om afzonderlijke studierichting aan UU te starten vanaf 1901 regeling van examens onder hoede geneeskunde 1913 vierjarige opleiding met theoretisch en praktisch deel

Rond 1948 handvol gepromoveerden (bij geneeskunde of in Duitsland) in Nederland nauwelijks onderzoek internationaal wel al vaak academisch aardig wat internationale tijdschriften de naoorlogse wederopbouw emancipatie van hoger onderwijs

Ontwikkeling tandheelkunde hele nieuwe opleiding van 4 naar 6 jaar veel meer basisvakken en geneeskunde praktijk hetzelfde pas na 1975 werd onderzoek belangrijk meer tijdschriften relevant bij benoemingen invoering AIO systeem grote impuls programmering, concentratie, Oz-scholen

Bewegingswetenschappen uit lichamelijke opvoeding achterstand/achterstelling gymnastiekleraar richtingenstrijd die in 1920 leidde tot de multidisciplinaire benadering van de Haagse Kweekschool toegepaste fysiologie pedagogiek psychologie

Voor en tegen bij Bewegingswetenschappen interdisciplinaire benadering achterstand met buitenland eigen problematiek en vraagstelling afdelingen onderwijsbevoegd zijn geen argument veel praktische vaardigheden weinig gepromoveerden

Fysiotherapie recent artikel in Thema 06.2 specialistische naar doelgroep en complexiteit gedifferentieerde zorg kennisproductie en kennisverspreiding evidence based practice hbo-master en wo-master kamer Fysiotherapie van Academie Gezondheidszorg (HU, UMC en UU) probleem oplossen door klinisch redeneren

Hoe kunnen eerstelijns medici aangezet worden tot wetenschappelijk onderzoek? artsen verloskundigen idee: ergens beginnen om duidelijk te maken dat verloskunde een wetenschapsgebied is Zou dat helpen?

Voorwaarden voor slagen Welke eisen zijn te stellen aan onderzoek Wie begeleidt en wie claimt? Waar ligt het belang om onderzoek te doen? Welke verleidingstactieken zijn beschikbaar?

Eisen onderzoek kwaliteit publicatie met begeleiding hardcore, internationaal gerefereerd met begeleiding voor financiering onderdeel groot programma

Wie begeleidt en wie claimt op eigen houtje past niet meer bij hoogleraar uit betrokken discipline Gynaecologie Anesthesiologie Gedragswetenschappen met of zonder aanstelling bij de opleiding in werktijd of eigen tijd

Belang om onderzoek te doen (eerstelijns medici) men wordt ervoor betaald het is een investering in jezelf Carrière Zelfontplooiing het is een hobby het wordt afgedwongen

Verleidingstactieken onderzoekaanstellingen creëren carrièrestructuur maken waarin onderzoek/promotie positieverbetering en aanzien geven zinspelen op toekomstige ontwikkelingen samenwerkingsstructuur creëren met geneeskunde

Strategie alleen energie stoppen in mensen die een relatie hebben met de opleiding structuren creëren die uitnodigen om onderzoek te doen structuren van samenwerking creëren op gebied van onderzoek geld /formatie bemachtigen

Academiseren van opleiding is meer dan onderzoek doen in de discipline voorgaande traject is in gang gezet er is een academisch geschoolde staf er wordt kennis geproduceerd er is onderzoeksexpertise en omvang pas dan kan onderwijs worden aangepast

Karakteristieken onderwijs in teken van concepten, principes, theorieën – geen kennisoverdracht leren te leren/klinisch redeneren evidence based onderzoekvaardigheden onderzoekstage

Dublin descriptoren Kwalificaties Bachelor kennis en inzicht laatste ontwikkelingen toepassen kennis en inzicht - argumentatie oordeelsvorming communicatie met specialisten leervaardigheden voor autonome vervolgstudie

Bachelor Oordeelsvorming Is in staat om relevante gegevens te verzamelen en interpreteren (meestal op het vakgebied) met het doel een oordeel te vormen dat mede gebaseerd is op het afwegen van relevante sociaal-maatschappelijke wetenschappelijke of ethische aspecten.

Dublin descriptoren Kwalificaties Master kennis en inzicht – originele bijdrage toepassen kennis en inzicht oordeelsvorming communicatie leervaardigheden geheel autonoom

Master Is in staat om kennis en inzicht en probleemoplossende vermogens toe te passen in nieuwe of onbekende omstandigheden binnen een bredere (of multidisciplinaire) context die gerelateerd is aan het vakgebied; is in staat om kennis te integreren en met complexe materie om te gaan. Oordeel op grond van beperkte/onvolledige informatie In staat kennis, motieven en overwegingen te communiceren

Het vermogen te kunnen functioneren in een voortdurend veranderende multidisciplinaire werkomgeving wordt tegenwoordig van veel mensen gevraagd, niet alleen van academici. Innovatief en strategisch denken zijn ook doelen van het hbo.

Nederlandse onderzoektraditie is verankerd in de Duitse von Humboldt school onafhankelijkheid van overheid Lehr und lernfreiheit/autonomie organisatie in leerstoelen en disciplines koppeling tussen onderwijs en onderzoek fundamenteel onderzoek

Onderscheid fundamenteel en toegepast onderzoek Serendipiteit: looking for a needle in a hay stack and finding the farmers daughter (Needham,1996) Verschillen vervagen maatschappelijke relevantie voorwaardelijke financiering

Ontwikkeling binaire stelsel verwachting dat binnen 10 jaar het onderscheid tussen universiteit en hogeschool is verdwenen internationaal dezelfde trend – België (zie Thema 3.06) in VS groot verschil tussen universiteiten en financiering universiteiten meer fusies tussen hogescholen en universiteiten