Agressie na hersenletsel

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Trefdag Suggnomé Thema "binnenbrengen van daderperspectief bij het slachtoffer en binnenbrengen van het slachtofferperspectief bij de dader“ -21 november.
Advertisements

Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
doorzettingsvermogen”
Technieken 3: de-escaleren
Beroerte en vermoeidheid Beroerte en depressie
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Workshop Knallende ruzie
VPT-themadag 7 maart 2011 ‘Veiligheid boven alles!’
Dieta Brandsma, neuroloog NKI-AvL 19e AvL symposium
Leer- en gedragskenmerken
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
GEDRAGSGEVOLGEN VAN EEN NAH IN EEN THERAPEUTISCHE CONTEXT
Cultuursensitief werken
Psychologische gevolgen van een hersenletsel
Inleiding Komende periode gaan we het hebben over kinderen die ziek-zijn: Verzorging, Het herkennen van de symptomen/de klachten Wat kun/moet je doen.
Programma Hoe doe ik een goede suiciderisico- inschatting (bij bordelinepatient) Kan ik zelfmoord voorkomen? Hoe kan ik als huisarts scherper signaleren,
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Een haperend geheugen.
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
Tessa Blom Kinder- en jeugdpsycholoog, hockeytrainer
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Voetbal is een leuk spelletje laten we het ook zo houden!
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Morele ontwikkeling en opvoeding
Copyright © Stichting Jeugdsport stichtingjeugdsport.nl.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Hersenletselteam Monique Kuijpers
Wat doet Parkinson met mij? Een inleiding
Je bent toch niet op je achterhoofd gevallen. Hester Herweijer
Marit Dhondt Master PMT
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Omgaan met de gevolgen van trombose
Hanteren van ziektebeeldgerelateerde agressie
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Doelen van deze presentatie:
Omgaan met agressie Klinische les 6 mei 2003
Coping Scholing NAH i.s.m. Hilverzorg. Coping  Uit het Engels ‘to cope with’  omgaan met…  De manier waarop iemand met stress, problemen en veranderingen.
De kracht van positief opvoeden
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Syndroom van Korsakoff
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
College Zorg Gedrag. De psychogeriatrische zorgvrager  Dementie is een syndroom  Een syndroom is een aantal verschijnselen die zich tegelijkertijd voordoen.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
Huisvesting en Hygiëne
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
DEMENTIE.
Onbedoelde zwangerschap
Executieve functies Marije Ruben.
Coping.
Vijwilligerswerk met vreugde volhouden
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Executieve functies versterken middels denkspellen.
Agressie Les 2.
Agressie door honden. Agressie door honden Enkele oorzaken van agressie bij honden Agressie is communicatie voor hond Reactie op prikkel of trigger.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Omgaan met agressie in de gezondheidszorg.
5 valkuilen & Tips.
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Diersoortverdieping Hond
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Agressie na hersenletsel 9 December 2010 Jeroen Roggekamp Maatschappelijk werker

Kliniek Polikliniek Cognitieve revalidatie agenda training hersenletsel Comunicatie Levensbeschouwing Werk en dagbesteding Deeltijdbehandeling

Wat gaan we doen vandaag Voorstel rondje Theoretische beschouwing Voorbeeld Cases Bespreking van de cases

Niet aangeboren hersenletsel Een niet-aangeboren hersenletsel (hersenletsel na ziekte of ongeval) is een hersenletsel, ten gevolge van welke oorzaak dan ook, anders dan rond of vanwege de geboorte ontstaan, dat leidt tot een onomkeerbare breuk in de levenslijn en tot het aangewehijn zijn op hulpverlening.

Agressie Agressief gedrag houdt in dat je grenzen, regels of waarden overschrijdt, of daarmee dreigt. Hiermee berokken je anderen of jezelf materiële, lichamelijke of psychische schade. En daarbij ben je je niet per se bewust van de gevolgen en de effecten van je gedrag

GEVOLGEN HERSENLETSEL Cognitieve stoornissen: aandacht, geheugen, taal,executieve functies Niet-cognitieve stoornissen Neuropsychiatrische symptomen: agitatie /motore onrust, ontremd gedrag, agressiviteit, apathie, dwangmatigheid, angst en stemmingsstoornissen, waarnemings- en denkstoornissen,……

EXECUTIEVE FUNCTIES STARTEN VAN GEDRAG STOPPEN VAN GEDRAG Initieren , het vermogen om taken of handelingen te beginnen STOPPEN VAN GEDRAG Inhiberen,het vermogen om taken of handelingen te beëindigen en impulsen af te remmen. REGULEREN VAN GEDRAG Persisteren, het vermogen een handeling of taak vol te houden Organiseren, het vermogen deelactiviteiten op elkaar af te stemmen Adapteren, het vermogen alternatieve oplossingen te bedenken Abstraheren, het vermogen afstand te nemen van het concrete Superviseren, het vermogen het eigen gedrag te overzien en zo nodig te corrigeren.

BEHANDELING VAN AGRESSIE EN AGITATIE NIET MEDICAMENTEUS MEDICAMENTEUS

NIET MEDICAMENTEUS Omgevingsbeïnvloeding Inrichting Programma - prikkelarme’ omgeving - adaptieve omgeving: ruimte, licht, geluid - sturende omgeving Programma - orde, rust, en regelmaat” - afwisseling in- en ontspanning Bejegening -familie/ verzorgenden: leg uit hoe een beschadigd brein ziet, hoort, denkt, voelt. - directief handelen (respect, vrijheid laten, overnemen……) - consequent handelen

NIET MEDICAMENTEUS Negeer ongewenst gedrag geheel (niet af en toe!). Afleiden (zingen.., grap.., wees iemand voor..). Deel taken op in kleine te behalen deeltaken. Trek je tijdig terug en probeer het later (eventueel via een derde) Spreek rustig en neutraal (voorkom hoge EE). Kijk naar triggers/ let op toename stress. Vermijd conflicten en machtsstrijd.

NIET MEDICAMENTEUS Afstand en nabijheid Maak afspraken met elkaar gezin familie vrienden Maak afspraken met elkaar Respect Nemen van afstand Terugkoppeling van gedrag Aanbrengen van structuur

Cases 1 30 jaar oude man (tTim),werkt als kraanmachinist in de haven. Hij is getrouwd, heeft een gezin met twee kleine kinderen 8 en 10 jaar oud. Bi het van het werkterrein afrijden in zijn auto is hij onder een vrachtauto gekomen. Waarschijnlijk heft hij gen voorrang verleend. Hij heeft 3 weken in Coma gelegen. Na het ziekenhuis is hij in revalidatie gegaan en woonde weer thuis.

Cases 1 / situatie na drie maanden onrustig, kan moeilijk lang blijven zitten afleidbaar, moeite om bij een onderwerp te blijven houdt weinig rekening met anderen geen ervaring in omgaan met anderen moeite met concentreren als hij niet aan het woord is luistert slecht opstandig, snel kwaad met momenten verbaal agressief naar familie, collega’s en personeel tijdens de revalidatie Hij slaat zijn kinderen als ze niet doen wat hij zegt.

Literatuur Onderzoek uit Belgie over agressie bij mensen met NAH 2. Richtlijnen behandeling Neuropsychiatrie