Inleiding: 1)Hoe en bij wie 2)Cijfers NC:(On)zin van zijn bestaan 1)Speelvelden 2)Argumenten voor/ tegen 3)Kant kiezen Conclusie: 1)Toekomst 2)Wat houd.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zorg voor Amstelveen 29 januari 2012.
Advertisements

De Vlaamse regering wil voor 2013 een begroting in evenwicht maar…… ze geeft meer uit dan ze inkomsten heeft.
Ervaringen in samenwerking
DE EERSTE LIJN IN HET NIEUWE REGEERAKKOORD
Ontwikkelingssamenwerking en internationale aspecten van de kinesitherapie Een case study Prof. F. Staes.
Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool
Einde Definitieve bijdrage 2011 op inkomen 2008 Definitieve bijdrage 2012 op inkomen 2009 Definitieve bijdrage 2013.
Marc Vandercammen September 2003 De jongere als « schoolse » aankoper.
De Vlaamse regering wil voor 2013 een begroting in evenwicht maar…… ze geeft meer uit dan ze inkomsten heeft.
5 stedelijke problemen – 5 stedelijke oplossingen
Ondernemen in de praktijk
De arbeidsmarkt in Zuid-Limburg (in de techniek)
De Huisartsopleiding in Nederland
De betaalbaarheid van de (eerstelijns) medische zorg
Onderwijs aan zieke kinderen. Onderwijs aan zieke kinderen Tijdelijk Onderwijs Aan Huis Info- en sensibiliseringscampagne vanaf februari 2012 Folder bestemd.
Opleiden voor de zorg van (over)morgen
Welkom Informatiemiddag studiekeuzecheck
Arbeidsmarkt Drechtsteden Situatie en vooruitzichten Presentatie Kennisbijeenkomst 23 mei 2012.
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
ERASMUS+. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren : Erasmus+
KONINKLIJK ATHENEUM PITZEMBURG MECHELEN BOUW MET ONS MEE AAN EEN STEVIGE TOEKOMST 3 de graad.
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Betaalbare en kwaliteitsvolle gezondheidszorg. Nationale gezondheidsenquêtes  Gezinnen die rapporteren noodzakelijke gezondheidszorg te hebben uitgesteld.
Toelating tot Geneeskunde in Nijmegen
Het ontwikkelen van modulaire ouderenzorg
Allochtonen in het hoger onderwijs
Onderwijs- en examenreglement
Passend Onderwijs en Leerlingenvervoer
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
Zorglandschap: IJstijd of Paradijs Mei 2012 Eke Zijlstra.
Impact van de financiële en economische crisis op het draagvlak voor ontwikkelingssamenwerking PULSE lanceringsdag 27 november 2009, Brussel Tom De Bruyn.
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
Beleidsimplicaties van multicampusonderwijs: besparing, eenheidsworst, of opportuniteit? Ludo Melis & Irene Hermans Dag van het Onderwijs 28 november 2013.
Peter Schwartz The art of the long view stappenplan
1999 t/m Geboren op : Lopen (2000) praten (2001) Peuterspeelzaal (2001)
Indonesië.
Beleidsuitvoering vs onderzoek Utrecht Jan 2010 Brug tussen beleidsuitvoering en beleidsonderzoek Marc van der Steeg (CPB/TIER)
Studenten in de stad Hasselt Presentatie congres ‘Jong in de stad’
Ouderavond V5 Informatie over OSB. Opbouw OSB V4: oriëntatie/verkenning V4: oriëntatie/verkenning V5: oriëntatie/verdieping V5: oriëntatie/verdieping.
DE SPLITSING VAN BELGIE: een bedreiging voor ons recht op gezondheid intal 13 december 2010.
Geneeskunde voor het Volk Médecine pour le Peuple
1 De “ondernemende oudere” kiest voor inhoud en kwaliteit, ook voor bewegen.. Dit vraagt om innovatie.
Rookstopcursus voor jongeren
Meten = weten? Aandachtspunten bij (kinder)rechtenindicatoren 4 april 2014 – Wouter Vandenhole.
prof. dr. Karel Hoppenbrouwers
Studiesucces: Een uitdaging voor de Open Universiteit
Van latere zorg Diana Roeg Tranzo Zorgsalon 21 februari 2008, Tilburg.
Lange termijn gevolgen van levende nierdonatie
Contingentering en Toelatingsexamen Prof. B. Himpens.
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
Welkom! Ouderavond klas 6 – Gedeelte: (Studie)keuze en LOB Dhr. Hegge of
Les decanaat over: Aanvraag digidcode Inschrijven studielink
Opdracht wetenschappelijke review leerlingenbegeleiding
Passend onderwijs & gemeentelijke transities
Havo5 afgerond en dan? Mogelijkheden na de havo Nieuwe ontwikkelingen
Huisartsenzorg & integrale zorg
SIS is het Studenten Informatie Systeem voor studenten en docenten
De eisen aan de (aankomende) student
Betaalbaarheid en toekomst van de Belgische gezondheidszorg
Curriculum Vitae dr.R.A. de Man
Workshop studiekeuze 10 december 2014
7.2 Wat doet de overheid voor ons?
ZorgSaam Kliniek Hulst. Ontstaan ZorgSaam Kliniek Hulst ± 1986: Politieke belofte bouw dagbehandelingsunit bij de polikliniek Hulst. Wens om huisartsenpraktijken.
H o o f d s t u k 3 H e t W e l v a a r t s p e i l § 3.1 Werken en waar? Drie bestaansmiddelen of economische sectoren Primaire, secundaire en tertiaire.
Bevraging m.b.t. studiekeuze
Belangenbehartiging/lobby
Kansarmoede in de kleuterschool
Groei dossiers/ lokale opleg
Oriëntatie op Studie en BEROep 17 september 2018
Transcript van de presentatie:

Inleiding: 1)Hoe en bij wie 2)Cijfers NC:(On)zin van zijn bestaan 1)Speelvelden 2)Argumenten voor/ tegen 3)Kant kiezen Conclusie: 1)Toekomst 2)Wat houd een moderne gezondheidszorg in? 3)Hoe is die te bereiken?

 Bij wie…  Arts  Tandarts  (Kinésithérapie:uitgangsexamen)  (Ingenieur)  Bepaalde créatieve beroepen: ingangsexamen  Bij wie niet  Verpleging  Al de rest?

 In Flanders field… Toegangsexamen  …Wat met de Walen… Contignentering, selectie  En de Belgen? Quota opgelegd per jaar volgens Medisch planbureau Maximum aantal nummers RIZIV/INAMI Arrêt 29 augustus 1997 Arrêt 7 november 2000

 Is het toegangsexamen een kanon voor een vlieg  Is de limitatie aan FZ een vlieg voor een kanon van een probleem?  Blijft het geheel in harmonie  Of zijn ze allebij even komisch?

 Van overschot naar limitering: Quota  Belgische Planningscommisie Medisch Aanbod  Van Quota naar minima: -huisartsen -urgentie/ acute geneeskunde -pedopsychiatrie -geriater

 Slaagkansen (‘97-’11) waarvan 44%  Blijft de VG binnen de opgelegde quota?  Aantal deelnemers ≠aantal mensen dat effectief arts zou worden (2013: 578 5sec)

 Van overschot naar limitering  Van limitering naar tekort  2005: Examen na de eerste 3 jaar  Na 1 jaar  Niet uitgevoerd van  Vanaf 2012: selectie op basis examenresultaten eerste semester

Médecins maximum Communauté flamande Communauté française Total Nombre minimum de médecins généralistes 2008 – Communauté flamande Communauté française Total Nombre minimum de médecins spécialistes 2008 – – 2020 Psychiatrie infanto-juvénile Médecine aiguë Médecine d’urgence Gériatrie- 4020

 Voordien geen quota voor artsen met buitenlands diploma  Préselectie in -USA: afhankelijk per school -Engeland: per U verschillend, interviews -Frankrijk: examen na 1 jaar (8%) -Nederland: loting (2011)+decentrale selectie Vertrek van gediplomeerde naar buitenland

 Eurika objectieve cijfers! Quota gebaseerd op kadaster …  Objectieve cijfers bestaan niet …Kadaster gebaseerd op? Nood aan complimentering: geg, volksgezondheidRIZIV, kadaster gezondheidsberoepen

L’objectif principal, dans une optique de santé publique, est d’organiser une offre de soins la plus en adéquation possible avec les besoins, bien répartie, accessible, le tout à un coût supportable pour la collectivité.

 Pléthora vooral van huisartsen  ‘explosie’ kosten gezondheidszorg  Angst voor SID  Overaanbod leidt tot onderkwaliteit  Corporatisme: tegen gaan concurrentie  Teveel spés teweinig huis

Behalen artsen diploma IndividuMaatschappij Economisch model

 De moraal van het verhaal  individuele vrijheid: -recht op degelijk onderwijs -recht op een vrije studiekeuze  recht op een degelijke gezondheidszorg

 Sociale mobiliteit  Wat is de functie van de universiteiten  Wie bepaald de richting die we uitgaan  Communautaire (On)Zin  Invloed op universiteit maar ook op secundair onderwijs

 Macro: Een goede Gezondheidszorg kost geld Onderwijs kost geld Een slechte gezondheidszorg kost geld  Micro Oprecht begaan of afgedaan met gezondheidszorg Corporatisme in de 21 eeuw

 Universiteiten hun capaciteit is te klein  Beperkte budgetaire middelen  Hooghouden kwaliteit van de opleiding  Garanderen van voldoende stageplaatsen  Hoge slaagpercentages vanaf het eerste jaar  Besparen kosten onderwijs  Zekerheid voor zij die aan de studie beginnen

 In tijden van crisis dienen jongeren in de eerste plaats zo snel mogelijk jobgericht opgeleid worden, hun algemene ontwikkeling volgt later (vanzelf) wel  Een objectieve en efficiente manier om quota te bereiken  Besparing voor de student: geen nuteloos jaar verliezen/overdoen

 Afschaffen numerus clausus voor huisarten e a vermaakt het tot ‘afdankertjes’  Als we mensen kunnen verbieden een bepaalde richting niet te doen, kunnen we ze mischien ook gebieden van er éen wel te doen ( knelpunt-specialisaties)

 SID

 Numerus Clausus is ondemocratisch slaagkansen afhankelijk per school scholen die seminarie toegangsexamen aanbieden ‘neutraal, objectief’ toegangsexamen bestaat niet Gaat tegen het recht van zelfontwikkeling in  Tekort/overbelasting van de huisartsen  Vergrijzing van patiënten/chronisch zieken  Evenwicht beroep/familie…

 Afschaffen ingenieursexamen: slechts lichte stijging van het aantal studenten  Slecht verband tussen zij die hun eerste jaar buizen, de volgende studiejaren  =recht op aanpassing nieuwe omgeving  Toegangsexamen gaat uit van de kwaliteit van de student in het nu en ontkent de mogelijkheid van ieder om zich te ontwikkelen

 Scholen passen hun opleiding specifiek aan de noden van het toegangsexamen: -wat met het algemeen secundair onderwijs?  Een selectie verhoogd nodeloos het sociale statuut van de toekomstige arts en verhoogd de kloof tussen arts-patient

 SID klopt niet: meer huisartsen voorkomen vaak de nood aan latere en duurdere consultaties bij specialisten  Meer artsen= meer concurrentie = meer geconventioneerde artsen?  België was laat met invoeren van maxima, maar ook laat met ‘explosie’ kosten gezondheidszorg die de andere landen vooral inhaalde na invoering van NC

 De explosie van gezondheiszorgkosten -niet het gevolg van teveel artsen -maar betaling à l’acte -met een forfaitair systeem zou overbod artsen niet tot extra (onnodige) kosten leiden  NC enkel via opleiding zorgt voor ‘brain drain’ 3WL, om het vuile werk te doen

 Teveel artsen of vooral slechte spreiding -geen invulling vacatures à la campagne -geen invulling vacatures volksbuurten -overvulling waar het goed leven is  Beter een overaanbod dan onderaanbod aan artsen: nood aan basisartsen in niet- curatieve sector

 Wanneer tussen verschillende feiten een ordening moet gemaakt worden van belangrijk naar minder, komt de politiek, of subjectieve orientatie in het spel

1)Toekomst 2)Wat houd een moderne gezondheidszorg in? 3)Hoe is die te bereiken?

 Quota, minima en andere  Wat met de universiteiten  Wat met de specialisaties van de specialisaties

 Waarom geen numerus clausus op basis van kadaster van medische cabinetten

 Echelonering: eerste lijn  Fidelisering  GMD  Kiwi  Stimuleren van andere geneeskunde uitstroommogelijkheden  Cooperatie en groepspraktijken  Interne kwaliteitscontrole: peer review  Geneeskunde-opleiding= basisarts

 Afbouw prestatiegeneeskunde  Stimulatie forfaitaire systemen  Verbieden supplementen ereloon

 Budget onderwijs  Milionairsstax  Progressief taxeren  Sterke eerste lijn  Marktefficientie ≠Maatschappelijke efficientie≠economische efficientie  Politiek  Verkiezingen  Attitude als student