Frank Robben General Manager CBSS and eHealth platform CEO Smals Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040 Brussels Website CBSS:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De E-government strategie van de federale overheid Kruispuntbank Sociale Zekerheid Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid.
Advertisements

Uitbesteden van ICT diensten? Bezint eer U begint!
Cloud Computing Seminar 28 juni Automatisering Systeembeheer Bekabelde netwerken Draadloze netwerken ICT beveiliging Zakelijk internet Online back-up.
De rol van de steden en gemeenten in het E-government van de sociale sector KSZ-BCSS Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Frank Robben Administrateur-generaal.
#Exactlive12 / #livesessie8 Wel of niet naar de cloud?
De zin en onzin van escrow
Menno Karres Lead Auditor
Hoe ontstond dit initiatief ?
Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Willebroekkaai 38 B-1000 Brussel
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
OASA College 3 1 H2Informatiemanagement H3Informatietechnologie en strategisch voordeel.
Testdata Management Ketentest
EGovernment in de sociale en gezondheidssector: waar staan we en waar gaan we naartoe ? Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid.
Organisatie en sourcing van de DLWO Jacco Jasperse Informatie- en procesmanager Manager Dienst Informatievoorziening en Automatisering.
01 van 06 Portal4U Loe Hameleers Twan Saleming Klanten: Wat kost dat artikel? Wanneer wordt geleverd? Die werkt hier niet meer.. Die factuur ken ik niet.
Debat BB ICT samenwerking Equalit 14 februari 2013
De kracht van it suits IT Als groothandel of brandowner in fashion bent aan het juiste adres voor automatisering en professionalisering van al uw – generieke.
1 Demo of Praktijk Over de problematiek bij het ontwerpen van informatiesystemen Mark Dumay Afstudeervoordracht 15 oktober 2004.
© 2006 Consilience B.V.1. 2 E-Dienstverlening in de praktijk Noordwijk, 5 september 2006 K.P.Majoor Adviseur Consilience B.V.
Startsimulator Startinstructeur – Sessie 1
Tips voor de succesvolle uitbouw van E-government KSZ-BCSS Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid Strategisch adviseur FEDICT.
Het Nieuwe Werken Samenspel tussen IT en business.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Het innovatiemodel van IMEC
Standard Business Reporting Een schets 17 april 2012.
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen ? Even voorstellen
H7: Productmanagement.
Interministeriële Conferentie Volksgezondheid: de extramurale zorgkluis Frank Robben Administrateur-generaal eHealth-platform Sint-Pieterssteenweg 375.
Informatiesessie Impact van de nieuwe richtlijn « stocks » voor de aangevers van aardolie 13 maart 2012.
Uitbouw expertisecentrum voor webgebaseerde testing pag. 1 Webbased testing wordt steeds belangrijker Nu werkt elke onderzoeker met eigen middelen: versnippering.
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
27 januari 2011.
Cloud voor uw bestuur? Wij gaan samen met u op onderzoek. Nabespreking.
Cloud / hosted citrix / virtualisatie
Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid en eHealth-platform Gedelegeerd bestuurder Smals vzw Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040.
KSZ-BCSS Frank ROBBEN – Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Veralgemeend gebruik van de elektronische identiteitskaart in de.
Recht en vooruitgang Gevalstudie van de Kruispuntbank Sociale Zekerheid en het eHealth-platform Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale.
Smals KSZ-BCSS Enkele kritische succesfactoren voor een geslaagde evolutie van een papieren naar een digitale omgeving Frank Robben Administrateur-generaal.
User management voor ondernemingen en organisaties
Het Nieuwe Werken in enkele kleine en grote ICT-dienstenorganisaties
Missie, visie, strategie & jaarplan
SPANNINGSVELD Standaardisatie versus klantverwachtingen.
Waarom applicatie rationalisatie een slimme keus is
Energiemanagement Komen tot de meeste efficiënte manier om energie te verbruiken STELLING: Gedrag kan pas beïnvloed worden als men zich bewust is van het.
13 december 2013 Tracy Van den Wijngaert & Carlo Steegmans
Het gebruik van het eHealth Platform door UZ Leuven
Onsight Managed Security Services
Trends in Cloud Computing
Update Implementatie en beheer
Hoofdstuk 7 ERP-systemen: human resources Enterprise Resource Planning © Pearson Education, 2007; Enterprise Resource Planning door Mary Sumner.
Nike Supply Chain Management
©2010 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice 1 Dick van Gaalen Program Manager.
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
6 stappen in Risico management
21 oktober 2015 Modernisering van het Rijksregister Vervanging van het centrale systeem Gebruikerscomité Eric Roelandt.
Premium Cloud Backup Makkelijk.Veilig.Betrouwbaar.
Groeiprojecten identificeren ‘stap 7’ Welke projecten hebben het potentieel om de groeiambities waar te maken? -> laatste stap van de oriëntatiefase.
Mid-market servercampagne – Thru Partner- presentatie: Dia voor presentator: niet laten zien Spreker: Partner Titel van de presentatie: We geven u het.
Werkgroep Cost Management Nationale GSE Conferentie 13 oktober 2011.
Efficiënt onderhandelen Beter, sneller, goedkoper 11 februari 2016 Bart van Reeken.
Ministerie van BZK – 3 november 2016
IT that makes business easy
Elektronische kennisgeving van geboorte
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Office 365 Cloud Computing SaaS
De diensten die een onderneming kan bieden aan haar klanten, leveranciers en eigen medewerkers zijn direct afhankelijk van haar IT-infrastructuur. In het.
Gebruikersdag 2017 Welkom.
Middelburg werkt samen aan de toekomst Hoe de gemeente Middelburg inspeelt op maatschappelijke ontwikkelingen.
Hoe omarmen Nederlandse non-profit organisaties informatietechnologie?
Transcript van de presentatie:

Frank Robben General Manager CBSS and eHealth platform CEO Smals Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040 Brussels Website CBSS: eHealth platform portal: Personal website: Cloud computing in de Belgische sociale en gezondheidssector

2 23 juni 2011 Wat zien wij als de kern van cloud computing?  IT als dienstverlening: eigen apparatuur en softwares (gedeeltelijk) vervangen door een dienstverlener  met behulp van internet technologieën  zelfbediening: de dienstverlening is volledig geïndustrialiseerd en geautomatiseerd  onmiddellijk beschikbaar  schaalbaar en elastisch: de gebruikte capaciteit kan snel toenemen en krimpen  gedeeld: meerdere gebruikers voor schaaleffecten

3 23 juni 2011 Eigen DatacenterOutsourced - extern Voor één klant Maatwerk Voor veel gebruikers Industriële aanpak Traditionele IT Traditionele hosting & outsourcing In- house private cloud Externe (publieke) cloud Traditionele outsourcing is géén cloud Virtual Private

4 23 juni 2011 Types cloud

5 23 juni 2011 Cloud computing is hype  belofte van aanzienlijk lagere kostprijs - door standaardisatie en industrialisatie, opties en parameters in plaats van maatwerk - architectuur met beperkte keuzes waardoor makkelijker beheersbaar - schaalvoordelen door gebruik duizenden "goedkope" servers, "let it crash" principe, "velcro" plaatsing, efficiënt energiegebruik, goedkoopste locaties voor stroom en datacommunicatie e.d.m. - automatisering van contact met de gebruikers, facturatie e.d.m.  belofte van veel snellere levering - door zelfbedieningsinterface - door automatische terbeschikkingstelling van de gevraagde diensten

6 23 juni 2011 Terwijl het in de praktijk nog moeizaam verloopt  privacy issues zijn grootste bekommernis: voor gevoelige persoonsgegevens is de cloud nog niet bruikbaar  een server in de cloud heeft niet de performantie van je eigen fysieke server, je moet er meer voorzien  vaak blijken als cloud aangeprezen diensten eigenlijk onvoldoende cloud kenmerken te hebben  behalve voor piekgebruik zijn kostprijzen in de cloud nog niet gunstiger dan deze van traditionele IT  stopzetting kan van vandaag op morgen  dienstonderbrekingen: recent Amazon +/- 5 dagen  exit strategie voor eigen gegevens ontbreekt vaak  kostprijselementen zijn soms verborgen en verrassend

7 23 juni 2011 Cloud computing aanzien als weg van toekomst  Gartner: - groeit 10 x sneller dan andere IT diensten - cloud zal 30% uitmaken van de IT diensten markt in 2015 en is goed voor 150 miljard $ per jaar - het aanbod wijzigt op onvoorspelbare wijze en de oplossingen evolueren snel  begin met "baby stapjes" (instappen in publieke cloud is makkelijk, vertrekken kan moeilijk/onmogelijk zijn)  plaats geen gevoelige gegevens in de cloud  mogelijkheid: incrementeel invoeren van private cloud

8 23 juni 2011 "Private" cloud openbare sociale en gezondheidssector  korte termijn: tegen einde snel ontplooien en snel bijsturen door Smals - capitaliseren op bereikte competenties inzake virtualisatie met toevoeging beperkt aantal technologieën - "private" cloud voor de openbare sociale en gezondheidssector: de dienstverlening zal zich richten tot de leden van Smals - in eerste instantie niet bedoeld voor kritische toepassingen, evenmin voor gevoelige gegevens – is een verkennende planning - wel bedoeld voor snelle ontplooiing en gebruik als ontwikkelomgeving voor nieuwere zaken

9 23 juni 2011 "Private" cloud openbare sociale en gezondheidssector  korte termijn: tegen einde eerste service is IaaS: servers ter beschikking stellen - pas later PaaS: met een keuze voor omgevingen zoals jboss of LAMP (Linux, Apache, Mysql en PHP) - of SaaS: bvb. Drupal, Alfresco - beschikbaar Q (met beperkte capaciteit) - verdere stappen na evaluatie

10 23 juni 2011 Besparingspotentieel op korte termijn  het eerste besparingspotentieel situeert zich op niveau van de ICT uitgaven  reeds bespaard door virtualisatie servers gevirtualiseerd; - daling kost met 70 euro per maand per server versus verwachte kostenstijging - capaciteitsuitbreiding datacenter werd vermeden  verbetering verhouding aantal system administrators per server  substantieel lagere kosten voor tijdelijk en verkennend gebruik

11 23 juni 2011 "Private" cloud openbare sociale en gezondheidssector  langere termijn - uitbreiding korte termijn oplossing inzake capaciteit en breedte aanbod voor standaard oplossingen - potentieel onderzoeken om klassieke IT voordelen te bieden van operationeel model van de cloud benadering - SaaS als business enabler in dit schema denken we na over oplossingen met bewezen nut die technisch, organisatorisch en financieel buiten bereik van de meeste administraties of toepassingen vallen kunnen we die oplossingen op een niveau van abstractie brengen, waardoor zij mits verregaande parametrisatie bruikbaar zijn voor talrijke leden, of zelfs in het buitenland ?

12 23 juni 2011 "Private" cloud openbare sociale en gezondheidssector  "long tail" piste onderzoeken: toepassen van egovernment voor kleinere volumes - declaration as a service - glossary as a service - user- and access management as a service - reference directory as a service - dataflow as a service - vault as a service (door Smals aangevraagd patent – "end user eyes only")

13 23 juni 2011 Besparingspotentieel op langere termijn  evoluties als enabler voor veranderingen op niveau van de "business"  impact op werkingskosten (benodigd effectief) en op opdrachtenbegroting (effectiviteit van het beleid)  actief nastreven van voordelen vereist "business-innovatie"

14 23 juni 2011 Een deel van het antwoord op de privacyproblematiek ?  data moeten kunnen gedeeld worden onder talrijke gebruikers, ook anderen dan de auteur  gevoelige gegevens worden daarom vaak in een netwerk ter beschikking gesteld, maar het is onmogelijk garanties te bieden dat de provider de gegevens niet kan zien  in een internationale context heb je geen vat meer op je data, vreemde overheden kunnen toegang eisen en krijgen  daarom hebben we een nieuwe benadering gezocht en gevonden onder de vorm van threshold encryptie

15 23 juni 2011 Threshold encryptie werkwijze  gebruiker A creeërt en versleutelt de gegevens met door hem gecreërde random session key  gebruiker A versleutelt de random session key  gebruiker A verstuurt de versleutelde gegevens en de versleutelde session key naar de kluis  gebruiker B verkrijgt toegangsrechten tot de gegevens; daardoor ontvangt hij de versleutelde gegevens en de versleutelde session key  gebruiker B verzoekt aan twee dienstverleners om elk een deel van een geheim om de session key te ontcijferen  gebruiker B ontvangt van elke dienstverlener een deel van het geheim voor de ontcijfering van de session key; hij kan die combineren en bekomt een bruikbare session key; hiermee ontcijfert hij de gegevens  dit alles gaat heel snel (< 4 seconden voor 100 session keys, inclusief netwerkverkeer)

16 23 juni + ++ 2 Trusted Third Party 2 (TTP) Trusted Third Party 1 (TTP) User B Leesscenario

17 23 juni 2011

18 23 juni 2011 Besluit  overtuigd van groot potentieel van het fenomeen "cloud"  nog heel veel onzekerheden over de uiteindelijke evolutie en wat zal bovendrijven  elk product, elke leverancier is nu "cloud" - bijzondere aandacht is nodig  openbare sociale en gezondheidssector engageert zich voorzichtig in IaaS, Paas en Saas  echte impact zullen we hebben met nieuwe mogelijkheden benut door de "business"; van de drie vormen is Saas het belangrijkst

19 23 juni 2011 Meer informatie  website Kruispuntbank Sociale Zekerheid  portaal eHealth platform  website Smals  personal website Frank Robben -

20 juni /16/ Dank u ! Vragen ?