Studiesucces door integratie werkvormen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Fred Beumer.
Advertisements

Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
AANLEIDING Projecten die studenten moesten organiseren gingen vaak mis in de voorbereiding. Vaak lag dat aan miscommunicatie en te weinig voorbereiding.
10 Valkuilen van Digitaal Toetsen
Workshop2. Binden door te boeien Workshop over vrijheid in leren en onderwijs Oliva Peeters.
Simone Bogaers beleidsmedewerker diversiteit
Onderwijs EE 2012 … February 22, Contents Letter NVAO Stand van zaken route 14 Curriculum EE Wiskundelijn. onderwijskunde: Onderwijsklimaat en cultuur.
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Waarderen van leren Eric Halsberghe
STRATEGISCH PLAN, EN DAN? Om de kwaliteit van het onderwijs van de Radboud Universiteit Onderwijsdag 23 mei 2006.
Blackboard als digitale toetsomgeving Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Onderwijsmiddag OWI LAW, 24 mei 2005.
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
Functiegericht en levenslang leren bij de brandweer
Jullie hebben lef... . Welkom V4 Economie!  Les 1   introductie  lezen aantekeningen lezen wb 18 tm 20 maken wb 1.1 (1 tm 6)
Europese Unie Europees Sociaal Fonds Kijk, zo kan het wel! Pilot “Beroepscompetenties en handicap” Workshop “Ik ben beter dan je denkt!” Workshopleiders:
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
Open dag 15 maart 2014 Welkom bij:. Kerngegevens bacheloropleiding  Taal  Opleidingsduur  Titel na afronding  Facts & figures: aantal studenten, docenten.
WELP, wat hebben we geleerd? Implementatie en ontwikkeling afsluiting studie(mid)dag.
Competentiegericht ICT- onderwijs in het MBO NIOC 2002.
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Jos van Hijfte 8 November 2007
Reflectie.
Studiesucces: Een uitdaging voor de Open Universiteit
Startconferentie SPINE - Voorbeeld van digitaal leren - Sociaal leren in een digitale omgeving - De toren van BabelBabel Willibrord Huisman, IOWO 26 maart.
Presentatie UKB Digitale Toets informatievaardigheden Marjolein Drent en Bert Boxem Bibliotheek & Archief, Universiteit Twente.
UvA-Q = [ DIF & SEF & DEF ] Wat?! En waarom?!
Succesvol rekenen op 2F Opdracht 1: wat is kenmerkend voor OGW en voor vakmanschap?
OFC28 mediawijsheid les 4.
Beoordelen leermiddelen
Biologie/Bio-medische wetenschappen Blackboard Natasa Brouwer, AMSTEL Instituut.
Feedback Wat Soorten Door wie
Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002.
Meer aandacht voor zorg van studenten? Wij zijn er al mee begonnen! Online platformdag passend onderwijs, 22 mei 2014 Lilian Zuiderwijk.
Training digitale didactiek
Taalbeleid in de 21 ste eeuw Hoe kan digitalisering de taalvaardigheid van studenten in het hoger onderwijs versterken? Een casus vanuit de student Forum.
Aan de slag met een digitale tool voor woordenschat
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
DIVERSITEIT BEINVLOEDT STUDIESUCCES Hoe daar mee om te gaan?
Flipping the Classroom Principe: Studenten doen het huiswerk op school en volgen de colleges thuis Doel workshop: Ervaren hoe Flipping the Classroom werkt.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Presentatie op De Haagse Onderwijsdag Project blended learning E-merge 7 november 2013 Masterclass Blended Learning in de praktijk.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Digitale vaardigheden in je les. Yvon Bom Kellebeek College.
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
Masterclass Digitaal Toetsen Juni 2016 Michiel van Geloven.
Toetsing en toetsontwikkeling
Startcollege B2 Psychologie september 2016 Laura Holsbeeke – onderwijscoördinator Psychologie Manon te Vaarwerk – studieadviseur Psychologie.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
Tutoraat, Mentoraat PSYCHOLOGIE UvA Waarom? Wat & HOE?
Computer Ondersteunde ZELFSTUDIE
Snel en eenvoudig nakijken en feedback geven met Turnitin
Hermien Miltenburg en studenten
Reken je (niet) rijk.
Innovatie in het onderwijs
Toetsen? Doe het zelf!.
Dinsdag 15 december 2015 Ranjana de Vries
Hoe krijg je de focus van de leerlingen op de chemie?
xxxxxxxxxxxxxxx Reindert Westrik Tjitske Cazemier
Kennisclip Web toepassingen
Opleiden Praktisch Organiseren
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Gedragsproblemen en stoornissen
Hoofdstuk 3 Water Wat gaan we doen vandaag? Opening
Transparantie over Toegang master
Cijferloos lesgeven bij talen
Workshop Digitale Tools
Aansluiting mbo-hbo Peter van der Tol november 2017.
Een onderzoek naar de effectiviteit ervan
Transcript van de presentatie:

Studiesucces door integratie werkvormen Maartje Prevosth Paul Lodder Caspar Groeneveld Opleiding Psychologie Digitaal Werkboek Studiesucces door integratie werkvormen

Deze workshop Digitaal Werkboek bij Psychologie Brainstorm Onderwijsdoelen en –vormen Discussie Wat neem je mee? Afsluiting Disclaimer: Wanneer je komt voor een technisch verhaal over het DW, dan is dat niet helemaal wat je krijgt. Twee redenen: Het DW is geen op zich zelf staand ding. Het is onderdeel van een aantal ingrepen in en integratie van onderwijsvormen. Het als iets losstaands presenteren zou een foute indruk geven. DW is een topje van de ijsberg. Als we alleen daarop focussen, zie je de rest die onder water ligt niet. Volgende reden is wat meer basaal: het DW is gebouwd in Blackboard. Op de HvA wordt geen Blackboard gebruikt, dus een technisch verhaal is niet relevant. Dus: we focussen ons op de integratie van onderwijs en onderwijsvormen. Eerst wat DW toelichten Dan laten zien Vervolgens Brainstorm Studiesucces door integratie werkvormen

Digitaal Werkboek bij Psychologie Psychologie in het verleden Grote opleiding Slechte aanwezigheid Laag rendement Weinig inspanning studenten Last minute studeren Studiesucces door integratie werkvormen

Digitaal Werkboek bij Psychologie Verschillende werkvormen doorgevoerd Hoorcollege Practicumgroepen Digitaal Werkboek Hoorcolleges bestonden altijd al, nog steeds. Doel van de hoorcolleges is ouderwetse kennisoverdracht. We houden nu aanwezigheid bij van studenten, en zien dat 30-40% van de studenten naar hoorcolleges gaat (afhankelijk van dag en vak) Practicumgroepen zijn in de jaren 90 gestart. Half jaar lang dezelfde groep. Schrijfonderwijs. Bespreken collegestof. Toepassen collegestof. Studietempo. Er is een lijn “wetenschappelijk denken” die ook bij tentamens wordt getoetst. Digitaal Werkboek is gestart in 2010. Studiesucces door integratie werkvormen

Digitaal Werkboek bij Psychologie Up-to-date blijven met studeren Verlevendiging van de stof Inzicht in leerproces Oefenen toetsvragen Leren door toetsen Up to date blijven door wekelijks tweemaal opdracht te moeten maken. Vanaf week 1 aan het studeren. Verlevendiging door ZAPs, voorbeelden, illustraties, extracurriculaire stof die je als docent vaak hebt en beschikbaar stelt en die zelden wordt bekeken. Dit materiaal was deels dus al beschikbaar. Inzicht in leerproces omdat je elke week toetsjes maakt en weet hoe goed je het doet. Studenten krijgen feedback mail tijdens het eerste semester. Oefenen toetsvragen. Het zijn oude tentamenvragen uit een pool. Dit zijn vragen van een goede kwaliteit. Leren door toetsen. Door stof te toetsen, laat je studenten stof opnieuw ophalen. Doordat het géén vrijblijvende omgeving is, helpt het ophalen van de stof bij het leren. Studiesucces door integratie werkvormen

Digitaal Werkboek bij Psychologie Verplichting Digitaal Werkboek Noodzakelijk, maar: Cijfers laten meetellen  fraude Verplicht, telt niet mee  wordt minder serieus gemaakt Overwegingen: Verplicht en minimaal cijfer  mogelijk ook fraude Verplichting: in het verleden niet verplicht maar wel beschikbaar. Want: formatief en autonome, volwassen student met intrinsieke motivatie: 1% maakt toetsjes, niemand serieus Verplicht en minimaal cijfer gebruiken we nu bijvoorbeeld bij SPSS Studiesucces door integratie werkvormen

Digitaal Werkboek bij Psychologie Even kijken Blackboard.uva.nl SPSS Kennisclips Specifieke informatie? Kom langs en spreek af C.M.Groeneveld@uva.nl M.M.Prevosth@uva.nl Laten zien: Zap Toetsje Flipped classroom Webcollege Studiesucces door integratie werkvormen

Brainstorm—10 minuten per groepje Stel: je moet alle onderwijsdoelen in één onderwijsvormen onderbrengen (HC, PG of DW). Drie flips maken. Daarna de drie flips voor op het bord. Wat valt je op? Is er iets niet mogelijk? Is er iets wel mogelijk waarvan je had gedacht dat het niet mogelijk was? Integratie van enorm belang Studiesucces door integratie werkvormen

Brainstorm—Onderwijsdoelen Kennisoverdracht Vaardigheden Activatie studenten Structuur aan studenten bieden Motivatie / Inspiratie Studiesucces door integratie werkvormen

Brainstorm—Discussie Typ hier de footer

Wat neem je mee? Groepjes van twee Hoe vul je het zelf in? Welke vormen kun je voor je eigen onderwijs gebruiken? Hoe vul je dit in? Wat voor belemmeringen zie je of wat weerhoudt je? Studiesucces door integratie werkvormen

Ten slotte Vorm volgt functie en tool volgt functie! Kan geld kosten of besparen Ingrepen kosten vaak geld, zeker in het begin Draagvlak docenten, onderwijsdirecteur en studenten Studiesucces door integratie werkvormen