Interpersoonlijke stimulie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
4. Consumentengedrag Inzicht krijgen in gedrag:
Advertisements

Hoofdstuk 4: Kopen is kiezen
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Menno Karres Lead Auditor
Over consumenten, gedrag en marketing
De marketingmixstrategie
1 Starterslening gemeente Veenendaal. 2  Verkoop van grote projecten steeds lastiger  Perfecte woning en goede balans in aantallen  Van start tot 70%
Hoofdstuk 15 Geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie
Waardenvol organiseren
Consumentengedrag & Kopersgedrag van organisaties
Arbeidstevredenheid en prestaties
Storecheck en consumentenonderzoek
Omgaan met Geld 2 Psychologie Sociologie Antropologie Economie.
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Business Marketing Sabine Vermuyten
Onderscheidend op vier aspecten
H3: Koopgedrag van organisaties
Methoden voor het meten van klantentevredenheid
Marketing presentatie
Business Marketing Management
4. Consumentengedrag Inzicht krijgen in gedrag:
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Advanced Business Information Solutions
MAO-model voor publieksvergroting: Theoretische uiteenzetting en practische implicaties Mia Stokmans Universiteit van Tilburg, Faculteit Communicatie.
Beleidsvoering naar groei
Conflicten en onderhandelingen
Figuur 6.1 Het Stimulus-Responsmodel van koopgedrag
Consumentengedrag Hoofdstuk 4 tot § 4.4 MK01 HEO-CE1.
Consumentengedrag Hoofdstuk 4 par. 4.4 en 4.5 MK01 HEO-CE1.
Koop-GEDRAG Stimulus responsmodel Prikkel reactie Behaviorale benadering – black-box Aandacht voor binnenkant – white box.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
3. Koopgedrag van particulieren en bedrijven
H5 – Consumentengedrag HOE EN WAAROM MENSEN KOPEN
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Marketing H3 Marketingmix Commercieel medewerker.
Marketing H1 Marketing Junior Accountmanager.
College 3 Consumentengedrag Nieuwe conservatieven
College 3 Consumentengedrag
MARKTSEGMENTATIE EN DOELGROEPKEUZE
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Goederen en inkoop H5 Inkoopbeleid Ondernemer detailhandel.
Business Unit Plan Positionering en promotie “graduaatsopleiding”
Marketing 5 havo.
Onderwijseenheid ondernemen
Van missie naar markt De drie belangrijkste vragen voor succes.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Casebespreking startups Groep 7; Jehan van Iersel Dennis de Bruyn Erwin van Helden.
Versterking CliëntenPositie (VCP) mei ICF International Classification of Functioning, Disability and Health.
HOE EN WAAROM MENSEN KOPEN
Het beeld scherp stellen ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life.
Indeling van hoofdstuk 3
College 2 Hoofdstuk 3 Consumentengedrag werkvorm: “Woordwiel” Vragen over inhoud Hoofdstuk 4 Segmenteren en doelgroep werkvorm: “Flip Flop”
Het beeld scherp stellen ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life.
H7 – Het beeld nog scherper stellen
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
LL. HvHK_Kuurne Organisatieontwikkeling >> Strategische planning.
Hoofdstuk 2: Marketing, winkelformule en retailmix Blz. 9 tm 52
“Aanbestedingsvormen in perspectief”
Consumentengedrag Leren I
Mens en medemens Les 7, MHBO-traject.
Onderzoek naar de maatschappelijke meerwaarde van WZSW
H5 – Consumentengedrag HOE EN WAAROM MENSEN KOPEN
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
Consumenten-gedrag Online consument
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
AFDELING 2 marketingbeleid.
Consumentengedrag Les 2: Consumentengedrag (paragraaf 1.1 – 1.3)
Transcript van de presentatie:

Interpersoonlijke stimulie Waarden & normen Duurzame nastrevenswaardige (eindwaarden) bijv. gezond oud worden Passend gedrag om eindwaarden te bereiken (instrumentele waarden) bijv. gezond leven Normen (gedragsregels) bijv. niet roken

Referentiegroepen Directe groep (individu maakt er zelf deel van uit) Primaire groepen (“automatisch” lidmaatschap bijv. leeftijd, geslacht) Secundaire groep (eigen keuze) Indirecte groep (groep waarvan individu zelf geen deel uitmaakt) bijv. aspiratie-, dissociatiegroep

Sociale/welstandsklasse Klasse A: welgestelden, 14,1%, belangrijke referentiegroep Klasse B1: bovenlaag middengroep, 18,9%, welvaartsbewust Klasse B2: onderlaag middengroep, 22%, traditionele middengroep Klasse C, minder welgestelden, 34%, minst welgestelden Klasse D, minst welgestelden, 11%, onderkant van de samenleving Waar horen de Tokkies bij nu ze wel geld hebben?

Life style groepen Karakterisering a.d.h. AIO-variabelen (activiteiten, interesse, opinies). Model reclame bureau Needham, Harper, Steers. Zakenman Succesvolle professional Toegewijde huisvader Gefrustreerde fabrieksarbeider Gepensioneerde huisman. Value And LifeStyle (Mitchell), 36 criteria Behoeftigen (need driven) Overlevers (survivors) Standhouders, zwoegers (sustainers) Extern georiënteerden (outer directed) Conservatieven Strevers, wedijveraars Geslaagden Intern georienteerden (inner directed) Eigenzinnigen Ervaringsgerichten Maatschappelijk bewusten Geintegreerden

Freud Kotler Psychoanalyse van Freud, brengt onderbewuste in beeld. Drie dimensies: Id: ontoegankelijke deel persoonlijkheid, driften, eros Ego: rationele deel, verbindt ego en id. Superego: bepalende factoren gevormd door opvoeding en omgeving Menselijke behoeften volgens Kotler: Behoeften (needs) Verlangens (wants) Vraag (intentions)

Model Howard & Sheth Uitwerking van Black Box model: Endogene variabelen (wat in je zit, perceptuele constructen en leerconstructen) Exogene variabelen ook wel structurele variabelen (belang aankoop, cultuur, sociale klasse, persoonlijkheid, sociale omstandigheden, tijddruk, financiële mogelijkheden, persoonlijkheid); uitgangspositie van de consument Inputs (prikkels) Signicatief (product zelf of elementen daarvan; kwaliteit, prijs, onderscheid, service, verkrijgbaarheid) Symbolisch (aspecten van product die consument indirect bereiken via reclame of promotie; kwaliteit, prijs, onderscheid, service, verkrijgbaarheid) Sociaal (familie, referentiegroepen, sociale klasse) Outputs (attentie, merkenkennis, attitude, intentie, kopen)

Modellen Consumentengedrag Model Lakatos Verband tussen consumentengedrag, segmentering en marketinginspanningen. Segment A. weinig tijd, veel geld. Segment B. Veel tijd, weinig geld Segment C. Weinig tijd en weinig geld Segment D. Veel tijd en weinig geld. Model Assael: aankoopgedrag op basis van betrokkenheid van afnemers en gepercipieerde verschillen van aangeboden merken: Complex aankoopgedrag Dissonantie reducerend aankoopgedrag Afwisselend aankoopgedrag Routine matig aankoopgedrag

Industrieel koopproces Vooral: meer zakelijk, minder emotioneel, hoewel…. Reciprociteit (vorm van bartering) Verschil in officiële DMU en informele DMU. Problem Solving Unit: tegenhanger van DMU vanuit de verkopende partij. Biemans 11stappen 3 fasen model: Producten markttechnische fase (probleemherkenning, vaststellen specs, bepaling hoeveelheid, selectie potentiële leveranciers, aanvragen offertes, evaluatie offertes) Commerciële fase (onderhandelingen, leuze leverancier, opstellen contract) Administratieve fase (orderbewaking, evaluatie en feed back)