communicatie (1) ruis ruis zender boodschap ontvanger

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opleiding Plezier Discipline communicatieBeleving Begeleiding.
Advertisements

HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
Communicatie met de klant
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Feedback geven en ontvangen
Communicatief gedrag + / -
basisstrategieën van implementeren (1) bron: Pendlebury
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Hogescholen in Dialoog
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
7 inzichten van Nieuw Leiderschap
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Conflicten hanteren Leidinggeven Blz. 77.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
ICT bijeenkomst 25 januari 2007
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
Optimaliseer de communicatie Begrip geeft opening tot samenwerking.
Communicatie Communicatieproces Communicatievormen Communicatielijnen
PRESENTEREN KUN JE LEREN
“Dat de één meer wil, betekent niet dat de ander minder krijgt”
Syncope hulpverlening.
Een theoretische verkenning
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Hoofdstuk 9: Tussenmenselijke relaties
Ken je kracht…Deel je kracht…
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Gespreksvaardigheden
Modellen adviesvaardigheden 13 februari 2015
Communicatie en dementie
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Logische niveaus Bateson en Dilts
Weerstand kan je opvatten als feedback
Effectief communiceren
Het coachende functioneringsgesprek
Groepsdynamica Lesweek 5 - Les 4
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 7 Onderdeel : conflicten
Wat is Gedrag? Gedrag is volgens TSI……………
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Dagdeel 3 conflicthantering
Opleidingssessie 2 Growing Together Communicatievaardigheden van de mentor.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Conflicthantering Drie dagdelen van 120 minuten. Doelstellingen: -Kennis over conflicthantering (een theoretisch kader) -Inzicht in eigen conflictstijlen.
In raden of commissies van een kerkelijke gemeente, als er conflicten dreigen.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Communicatie Opletten, meedoen en meedenken
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Burgerschap Samenwerkend leren
Loopbaan en burgerschap les 2
Contact maken en contact houden
Werkvorm Vergaderen op kleur.
AGRESSIE Les 3.
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Communicatie.
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Training communicatie
Communicatie 7e les.
Interculturele communicatie
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

communicatie (1) ruis ruis zender boodschap ontvanger afstemmen van E = effect O = ontvanger M = medium B = boodschap T = tijdstip Z = zender Natascha Leeuwenkuijl, www.pit2projects.nl

communicatie (2) beoogd effect bewustzijn (= één richting) begrip (= twee richting) steun betrokkenheid verbinding Natascha Leeuwenkuijl, www.pit2projects.nl

communicatie (3) commitment teambuilding vieren en rouwen openbaar rapporteren benodigde investering betrokkenheid werksessies brainstormsessies steun/kennis training workshops (groeps)discussies begrip presentatie werkoverleg roadshow bewustzijn nieuwsbrieven personeelsblad gadgets mate van betrokkenheid Natascha Leeuwenkuijl, www.pit2projects.nl

communicatiemiddelenkwadrant uitzenden (indirect) intranet internet videonieuws vergaderen (direct) afdelingsoverleg teleconferentie videoconferentie bespreken (direct) persoonlijk gesprek telefoongesprek posten (indirect) brief of e-mail voicemail SMS of chat complex of belangrijk eenvoudig of minder belangrijk publiek persoonlijk Natascha Leeuwenkuijl, www.pit2projects.nl

communicatiefilters vanuit NLP missie: waar leef je voor, waartoe ben je op aarde identiteit: wie ben je overtuigingen: wat zijn jouw waarden en normen vaardigheden: wat zet je in, waar ben je goed en (nog) niet goed in gedrag: wat doe je omgeving: waar was je, waar ben je Natascha Leeuwenkuijl, www.pit2projects.nl

communicatieve vaardigheden vragen luisteren gesloten vragen open vragen suggestieve vragen ketting vragen meerkeuze vragen retorische vragen waarom vragen negeren doen alsof selectief luisteren aandachtig luisteren empathisch luisteren formuleren interpreteren waarnemen Natascha Leeuwenkuijl, www.pit2projects.nl

samenvatten goede raad bij samenvatten onthoud kernbegrippen uit het verhaal van je gesprekspartner begin met te vragen of te stellen dat je een samenvatting gaat geven (‘vindt u het goed dat ik een en ander even samenvat’) bepaal het doel van je samenvatting (op welk niveau ga je samenvatten) gebruik jouw woorden om de kernbegrippen tot een geheel te maken KISS, ofwel Keep it Short en Simple controleer of de samenvatting een correcte weergave is Natascha Leeuwenkuijl, www.pit2projects.nl

non-verbale communicatie uit zich in gezichtsuitdrukking  ogen en mond zijn bepalend lichaamshouding gebruik van persoonlijke ruimte stem  intonatie, tempo en toonhoogte zijn bepalend (naast woordgebruik) oogcontact gebaren stem uiterlijk Natascha Leeuwenkuijl, www.pit2projects.nl

niveaus van communicatie inhoud ‘ik wil graag meer weten …’ ‘als ik goed samenvat …’ procedure ‘ik stel voor dat we eerst … en dan …’ ‘voordat we een besluit nemen …’ interactie ‘je onderbreekt me steeds …’ ‘iedere keer als we met elkaar praten …’ gevoel ‘ik merk dat je geïrriteerd raakt …’ ‘steeds als we een afspraak hebben, ben ik …’ Natascha Leeuwenkuijl, www.pit2projects.nl

feedback toegevoegde waarde van feedback het nut van feedback is dat de ander zich bewust wordt van zijn eigen gedrag en het effect daarvan op anderen nee verborgen gehouden onbekend terrein open ruimte blinde vlek bekend bij ander ja bekend bij jezelf nee Natascha Leeuwenkuijl, www.pit2projects.nl

feedback Waarneming Gedrag Gevoel Effect Behoefte Ik-boodschap Verzoek Nu! ofwel: GEINig Natascha Leeuwenkuijl, www.pit2projects.nl

de Roos van Leary boven tegen samen onder leidend > sturen aanvallend > duidelijkheid opstandig > kritisch meewerkend > vragen stellen helpend > onderhandelen concurrerend > confronteren terug- getrokken > afwachten volgend > inleven boven tegen samen onder Natascha Leeuwenkuijl, www.pit2projects.nl

conflicthantering functies van conflicten positieve functie bron van beweging vergroten groepsgevoel maken onuitgesproken zaken bespreekbaar maken energie vrij luchten op kunnen creativiteit bevorderen negatieve functie verstoren de gang van zaken kosten veel energie leiden tot individuele stress kunnen verstarren of escaleren Natascha Leeuwenkuijl, www.pit2projects.nl

conflictbronnen in een project (strijdige) belangen rondom het projectresultaat andere opvattingen over kwaliteit verwarring over ‘petten’ werken onder tijdsdruk interactie met teamleden en externen schaarste van tijd, geld en capaciteit onzekerheid en/of onbekendheid van bijdrage van partijen (strijdige) belangen van lijn- en projectorganisatie Natascha Leeuwenkuijl, www.pit2projects.nl

stijlen van conflicthantering veel doordrukken oog om oog, tand om tand de poot stijf houden probleem aanpakken met open vizier strijden er geen doekjes om winden compromis zoeken de waarheid ligt in het midden water bij de wijn doen zorg om jezelf (assertiviteit) toegeven de lieve vrede bewaren de zaken niet op het spits drijven vermijden in de doofpot stoppen doen alsof jouw neus bloedt weinig weinig zorg voor de ander (coöperatie) veel Natascha Leeuwenkuijl, www.pit2projects.nl

conflicthantering volgens Don Miguel vier afspraken met jezelf: wees heel zorgvuldig met je woorden woorden zijn erg krachtig wees precies in wat je zegt wees stil als dat nodig is vat niks persoonlijk op ieder is verantwoordelijk voor zijn eigen gedrag, ofwel je bent niet de oorzaak van het gedrag van een ander neem niets aan (een aanname is vaak gebaseerd op een beperkte en jouw blik op de werkelijkheid) vraag aan de ander wat hij/zij denkt, voelt en doet toets jouw aanname doe gewoon je best doe het beste wat in je macht ligt en ben daar tevreden mee bron: De vier inzichten van Don Miguel Natascha Leeuwenkuijl, www.pit2projects.nl

onderhandelen doelen, belangen paralel doelen, belangen tegengesteld samenwerken onderhandelen vechten Natascha Leeuwenkuijl, www.pit2projects.nl

onderhandelen zacht hard (consessies) inhoud (koppig) (weining verweer) macht (dominant) (persoonlijk) klimaat (onberekenbaar) (flexibel) procedure (star) Natascha Leeuwenkuijl, www.pit2projects.nl

Harvard-methode een goede oplossing is helder en duidelijk aantrekkelijk, redelijk en aanvaardbaar voor alle partijen beter dan het beste alternatief zonder oplossing onderhandelingstechnieken scheid inhoud en relatie stuur op afspraken, niet op vertrouwen benadruk belangen, voorkom ingenomen standpunten zoek naar meerdere alternatieven, out of the box gebruik criteria voor het toetsen van de aanvaardbaarheid van een oplossing Natascha Leeuwenkuijl, www.pit2projects.nl