domeinbeschrijving Bachelor of ICT 2 oktober 2009 HBO-I, Job Event

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Joke Jansen voorzitter HBO-I
Advertisements

Hoe stimuleren we de doorstroming van een stedelijk jongerenpubliek naar het hoger onderwijs? Marjan Van de maele - JES vzw.
Duurzame ambitie van Fontys Werktuigbouwkunde
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
Server Management Framework
Systems Engineering 24 april 2007.
Laat de buitenlandstage echt meetellen!
Ontwerpprojecten In de praktijk
eCompetence Framework (e-CF)
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Profiel TI Scholingsdag
Europass Vlaanderen Mobiel in Europa
Bachelor of Engineering
Inventarisatie van belangrijke ontwikkelingen in de markt, die relevant zijn voor het bedrijfsleven en het onderwijs. Wat betekent dit voor de illustraties.
Integreren van onderzoek in onderwijs
Studiedag Hoger Bedrijfsdiploma 8 april 2013
De flexibele deeltijd: MODULAIR MET EXTRA’S
Welke terminologie wordt gehanteerd in welke kaders ?
Tussentijdse presentatie
Voorlichting oktober Voorlichting Opleiding Technische Informatica TU Delft Faculteit Informatietechnologie en Systemen (ITS) oktober 2001 Hans.
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
Flexibilisering en EVC
Prestaties beoordelen
Studietaak De studietaak staat centraal
Overzicht De context: het decreet op de kwalificatiestructuur
Designing Knowledge Systems b Hoofdstuk 11 van Knowledge Engineering and Management. The CommonKADS Methodology. b A.Th. Schreiber, J.M. Akkermans, A.A.Anjewierder,
Project Goal Opleiding Ict-beheer.
Kennis borgen Kennis integreren
De ICT-sector heeft nood aan uw profiel en kennis!
Ruimtelijke vormgeving II IAD 2 28 November 2013.
NVP Strategische personeelsplanning en talent management
6 juni 2011 De Associate degree werkt! Jan Nienhuis Ad-begeleidingsgroep van LEIDO.
Maak je diploma begrijpelijk in het buitenland!
Havo/vwo - 9 oktober 2008 Associate degree Hans Daale Leido.
Leven lang leren Flexibel en op maat Judith Boschma.
De Associate degree en de kenniscentra Jan Nienhuis.
Associate degree Hans Daale, Leido Jan Nienhuis, Ecabo Beroepskolommenmanifestatie 2007.
Associate degree 26 november 2010
GKC-project Ruggengraat
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Job Event 5 oktober 2007 HBO-i speler in het HBO-ICT onderwijsveld Joke Jansen voorzitter.
Bachelor of ICT domeinbeschrijving 2 oktober 2009 HBO-I, Job Event
De opleiding mechatronica
Engineeringscompetenties van Technische Bedrijfskunde
POP-Coach Persoonlijk OntwikkelingsPlan
Competentiegericht leren vmbo
ECK Distributie & Toegang Start ontwerpproces nummervoorziening
Eisenbheer module CROW
DU Metadatering, NIOC, 18 april 2007 DU Metadatering Roel Bakker (gebaseerd op de presentatie van Jos Loonen en Frens Vonken, NIOC congres,18 april 2007)
Studeren Rotterdam, 28 augustus Studeren Rotterdam, 28 augustus 2008.
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
Dublindescriptoren: Bologna Bologna-niveaus 1. bachelor, 2. master, 3. doctor Niveaubepaling door de resultaten (outcomes) van opleidingen, niet door inputs.
23 november 2015 S.e.m. (Stefan) Schoenmakers Projectmanager TOPFIT Operations / Staf TOPFIT Jij gaat toch zeker zelf over je eigen toekomst!
1 © ASL BiSL Foundation Het Europees e-Competence Framework Co Siebes ABN AMRO, Amsterdam, 23 november 2015.
2013ASL BiSL Foundation Professionaliseren met BiSL ®
Welkom bij de 3de conferentie van de Werkgroep BIM-competenties.
Het toetsen van onderzoekend vermogen in het afstudeerprogramma
VOV integratiehulp Over de mate van integratie van de verwerving van onderzoekend vermogen in het curriculum Leerwerkgroep Versterken Onderzoekend Vermogen,
Bepalen veranderbehoefte Bepalen toekomstige computertechnologie Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige computertechnologie.
Business Process Management
Psychomotorische taxonomie
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Plant & Business Mbo 3 – 4 3 jarige opleiding.
Van Zorgleerling tot doorstroommaster Ontwikkelingen in het Hoger Onderwijs Robert Wagenaar Directeur Onderwijsinstituut Faculteit der Letteren.
Leerwegonafhankelijk: Leeruitkomsten en beroepsproducten
Stuurt Europa het beroepsgericht onderwijs? VLOR studiedag 4 juni 2014
xxxxxxxxxxxxxxx Hannah Wielenga Judith Kortas 28 mei 2018
Academie voor Bouw & Infra
Transcript van de presentatie:

domeinbeschrijving Bachelor of ICT 2 oktober 2009 HBO-I, Job Event 1

Domeinbeschrijving Bachelor-ICT flexibiliteit door structuur Jan Dirk Schagen Willy van der Kwaak Eize Leenstra Wim Smit Frens Vonken

Doel van de nieuwe beschrijving Inhoud een plaats geven Flexibiliteit In aanbod van opleidingen In keuze van studiepaden Vergelijkbaarheid van opleidingen en studenten Uitdagingen Algemene competentiebouwstenen die heel verschillende dingen kunnen betekenen Lijsten waarin de body of knowledge beschreven is SWEBOK, ACM, European Competence Framework

Uit de bestaande beschrijving: Bouwstenen gebaseerd op de ICT life cycle Analyseren Adviseren Ontwerpen Realiseren Beheren Als je inhoud wilt beschrijven ontdek je dat analyseren voor een embedded systeem toch wel heel anders is dan analyseren voor een EPR systeem.

ICT Architectuurlagen Onderscheiden om inhoud te kunnen specificeren Gebruikersinteractie Bedrijfsprocessen Software Infrastructuur Hardware interfacing Ruimte boven en onder de tabel.

Matrix met 2 dimensies Analyseren Adviseren Ontwerpen Realiseren Beheren Gebruikers interactie Bedrijfs processen Software Infrastructuur Hardware interfacing

3e dimensie complexiteit Basis kennis en gedrag Zelfstandig eenvoudig Zelfstandig complex

Niveau van beheersing= 3e dimensie e-CF European e-competence Framework EQF European Qualification Framework for Lifelong Learning EQF en QF-EHEA hebben betrekking op leeruitkomsten e-CF is ontwikkeld voor het bedrijfsleven en het humanresources management

QF-EHEA Qualification Framework for the Europe Higher Education Area e-CF 4 dimensies, Dimensie 1: PLAN BUILD RUN ENABLE MANAGE Dimensie 2: 32 e-competenties Dimensie 3: niveau van beheersing, 1 t/m 5 Dimensie 4: Kennis en vaardigheden gerelateerd aan de e-competencies QF-EHEA Qualification Framework for the Europe Higher Education Area NQF-HE, NQF-NL EQF 8 niveau’s

Cyclus 1 (Associate Degree) e-CF EQF QF EHEA e-5 8 Cyclus 3 (Doctor) e-4 7 Cyclus 2 (Master) e-3 6 Cyclus 1 (Bachelor) e-2 5 Cyclus 1 (Associate Degree) EQF en QF-EHEA hebben betrekking op leeruitkomsten e-CF is ontwikkeld voor het bedrijfsleven en het humanresources management

1 3 2 Analyseren Adviseren Ontwerpen Realiseren Beheren Gebruikers interactie 1 Bedrijfs processen 3 Software 2 Infrastructuur Hardware interfacing 12

1 2 3 Analyseren Adviseren Ontwerpen Realiseren Beheren Gebruikers interactie 1 Bedrijfs processen 2 Software 3 Infrastructuur Hardware interfacing 13

3 2 1 Analyseren Adviseren Ontwerpen Realiseren Beheren Gebruikers interactie Bedrijfs processen Software 3 2 Infrastructuur 1 Hardware interfacing 14

3 2 1 Analyseren Adviseren Ontwerpen Realiseren Beheren Gebruikers interactie 3 2 Bedrijfs processen 1 Software Infrastructuur Hardware interfacing 15

Inhoud een plaats geven per architectuurlaag Software 3 2 1 Analyseren Adviseren Ontwerpen Realiseren Beheren Met gebruik van een professioneel ontwikkeltool bouwen, testen en beschikbaarstellen van een stand-alone single threaded applicatie en een eenvoudige database met bijbehorende queries. Vijf tabellen van 5*3 elk op 1 a4 beschrijven de inhoud van de hele breedte van de bachelor of ict

Software Analyseren Adviseren Ontwerpen Realiseren Beheren 3 2 X 1 Opstellen van een advies mbt opdeling in software subsystemen en toe te passen technologieen 17

Toepassing Definiëren van opleidingseindtermen Vergelijken van opleidingen Weergave van status van een student Waarderen van EVC Kiezen van studiepaden ..... Definiëren van opleidingseindtermen: numeriek Opgebouwd uit bouwstenen

Ontwikkelen curricula: bepaal breedte, diepte, keuzemogelijkheden E-CF onderscheidt de volgende kwalificaties: Zelfstandigheid (uitvoeren van instructies – maken van persoonlijke keuzes) Gedrag (vermogen toe te passen – vermogen te doorgronden) Context (gestructureerd, voorspelbaar – onvoorspelbaar, ongestructureerd)

3D-model – cel – beroepstaak Toevoegen beroepsproducten en prestatie-indicatoren per cel (kennis, vaardigheid en houding) Beroepsproducten en prestatie-indicatoren contextrijk maken

Onderwijsuitvoering Standaard programma (elke cel = stukje module) Vraagsturing (totaal van de cellen is de opleiding, stukje bij beetje kan) Individuele studiepaden EVC’s

Beroepenveld Relatie met startcompetenties