taakvolwassenheid Projectfasen Complexiteit

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
situationeel leiderschap
Advertisements

Career maze Functiefamilie Projectmanagement Klik op de binnenste cellen Druk op Esc terug naar website.
EhrmVision – Presentatie
Wie is La Fontaine? Anneke van Doorn Jolanda van der Steen
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Hogescholen in Dialoog
kerncompetenties Kerncompetenties =
COMPETENTIEONTWIKKELING
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
#MT1412 Management Tomorrow. #MT1412 Frank Robben.
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Competentieontwikkeling voor OR-leden
‘Geef uw team vleugels’
Medezeggenschap & Loopbaan Isaak Mol 10 oktober 2012.
Een theoretische verkenning
Voortgangsgesprek fase 1
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/008] theme: ‘I have to arrest you, you’ve stolen my heart’ … can-do : kan een eenvoudig face-to-face gesprek.
Dossier Empowerment.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Psychology of Courage Frustratie Tolerantie
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/004] thema ‘Today I will talk to you about… ‘ can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving.
Deltion College Engels B2 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: My favourite recipe… Can-do : kan veel zaken binnen het eigen interessegebied duidelijk.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/005]/subvaardigheid luisteren thema: ‘Pink pop and air-controllers on strike’ can-do : kan in een telefoongesprek.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Leerstijlen KOLB SJM.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
Coping Scholing NAH i.s.m. Hilverzorg. Coping  Uit het Engels ‘to cope with’  omgaan met…  De manier waarop iemand met stress, problemen en veranderingen.
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
Competenties van organisatieadviseurs Léon de Caluwé Elsbeth Reitsma Ooa, 22 januari 2007.
Het “Nieuwe Werken” Ties Arts Oude wijn in nieuwe zakken? Of onontkoombaar……..
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Broederschool Roeselare
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Bepaal jouw SuperPowers!
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Coping.
Welkom in de Top-2000 kerkdienst
Presteren onder druk.
Salt & Light Zout & Licht
Een vergadering organiseren
Dictionary Skills!?.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
De organisatie en implementatie van IHT
Jannes Huisman Senior coach
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

taakvolwassenheid Projectfasen Complexiteit Career Maze Functiefamilie Adviseurs Senior Strategisch Adviseur Strategisch Adviseur expert A taakvolwassenheid Projectfasen Senior Adviseur proficient O&C C&O competent Adviseur Adviseur Junior R advanced novice P Complexiteit

Taakvolwassenheid: Advanced. Functienaam: Adviseur. Projectfase: Acquisitie. Resultaatgebieden: • Bijdrage aan opdrachtverwerving. Persoonlijkheidsfactoren: I Extraversie & V Intellectuele Autonomie: I+ & I+ : is mededeelzaam. I+ & V+ : is welbespraakt. V+ & V+ : is fantasierijk. V+ & I+ : boeit de ander en beschikt over vermetelheid. Competenties: Niveau 1: Effectief gedrag vertonen als de situatie of de omgeving daartoe directe aanleiding geeft (gevraagd). I+ & I+ : communicatie. I+ & V+ : mondelinge communicatie. V+ & V+ : creativiteit. V+ & I+ : durf. Persoonlijke ontwikkeling (POP): • Self Assessment. • Gesprekstechnieken en beheersing van interactiemodellen. Career Maze

Taakvolwassenheid: Competent. Functienaam: Senior Adviseur. Projectfase: Acquisitie. Resultaatgebieden: • Bijdrage aan opdrachtverwerving. • Zichzelf positioneren bij klanten. Persoonlijkheidsfactoren: I Extraversie & V Intellectuele Autonomie: I+ & I+ : is mededeelzaam. I+ & V+ : is welbespraakt. V+ & V+ : is fantasierijk. V+ & I+ : boeit de ander en beschikt over vermetelheid. Competenties: Niveau 2: Zelfstandig en op eigen initiatief effectief gedrag vertonen (ongevraagd). I+ & I+ : communicatie. I+ & V+ : mondelinge communicatie. V+ & V+ : creativiteit. V+ & I+ : durf. Persoonlijke ontwikkeling (POP): • Self Assessment. • Gesprekstechnieken en beheersing van interactiemodellen. Career Maze

Taakvolwassenheid: Proficient. Functienaam: Strategisch Adviseur. Projectfase: Acquisitie. Resultaatgebieden: • Zelfstandige opdrachtverwerving. • Zichzelf en het bedrijf positioneren in bestaande markten. Persoonlijkheidsfactoren: I Extraversie & V Intellectuele Autonomie: I+ & I+ : is mededeelzaam. I+ & V+ : is welbespraakt. V+ & V+ : is fantasierijk. V+ & I+ : boeit de ander en beschikt over vermetelheid. Competenties: Niveau 3: Anderen stimuleren om effectief gedrag te laten zien (voorbeeldgedrag). I+ & I+ : communicatie. I+ & V+ : mondelinge communicatie. V+ & V+ : creativiteit. V+ & I+ : durf. Persoonlijke ontwikkeling (POP): • Waarnemen (empathische communicatie, in- en extern gericht). • Optreden als coach (agoog). Career Maze

Taakvolwassenheid: Expert. Functienaam: Senior Strategisch Adviseur. Projectfase: Acquisitie. Resultaatgebieden: • Zelfstandige opdrachtverwerving. • Zichzelf en het bedrijf positioneren in bestaande markten. • Ontwikkeling van nieuwe markten en/of nieuwe producten. Persoonlijkheidsfactoren: I Extraversie & V Intellectuele Autonomie: I+ & I+ : is mededeelzaam. I+ & V+ : is welbespraakt. V+ & V+ : is fantasierijk. V+ & I+ : boeit de ander en beschikt over vermetelheid. Competenties: Niveau 4: Anderen binnen de gehele organisatie tot effectief gedrag inspireren, door het scheppen van randvoorwaarden en het vertonen van voorbeeldgedrag. I+ & I+ : communicatie. I+ & V+ : mondelinge communicatie. V+ & V+ : creativiteit. V+ & I+ : durf. Persoonlijke ontwikkeling (POP): • Waarnemen (empathisch communicatie, in- en extern gericht). • Optreden als coach (agoog). Career Maze

Taakvolwassenheid: Advanced. Functienaam: Adviseur. Projectfase: Offreren en Contracteren. Resultaatgebieden: • Uitgewerkte en gedeelde probleemstelling (“Schetsontwerp”). • Uitgeschreven en aanvaarde offerte (Concept Offerte). • Toelichting (interactie). Persoonlijkheidsfactoren: I Extraversie & II Inschikkelijkheid: I+ & I+ : is mededeelzaam. I+ & II+ : is opgewekt. II+ & I+ : handelt met souplesse. II+ & II+ : is inschikkelijk. Competenties: Niveau 1: Effectief gedrag vertonen als de situatie of de omgeving daartoe directe aanleiding geeft (gevraagd). I+ & I+ : communicatie. I+ & II+ : luisteren. II+ & I+ : flexibiliteit. II+ & II+ : aanpassingsvermogen. Persoonlijke ontwikkeling (POP): • Raadpleeg uw coach of uw HR Adviseur. Career Maze

Taakvolwassenheid: Competent. Functienaam: Senior Adviseur. Projectfase: Offreren en Contracteren. Resultaatgebieden: • Uitgewerkte en gedeelde probleemstelling (“Schetsontwerp”). • Uitgeschreven en aanvaarde offerte (Concept Offerte). • Toelichting en overtuiging (interactie). Persoonlijkheidsfactoren: I Extraversie & II Inschikkelijkheid. I+ & I+ : is mededeelzaam. I+ & II+ : is opgewekt. II+ & I+ : handelt met souplesse. II+ & II+ : is inschikkelijk. Competenties: Niveau 2: Zelfstandig en op eigen initiatief effectief gedrag vertonen (ongevraagd). I+ & I+ : communicatie. I+ & II+ : luisteren. II+ & I+ : flexibiliteit. II+ & II+ : aanpassingsvermogen. Persoonlijke ontwikkeling (POP): • Raadpleeg uw coach of uw HR Adviseur. Career Maze

Taakvolwassenheid: Proficient. Functienaam: Strategisch Adviseur. Projectfase: Offreren en Contracteren. Resultaatgebieden: • Uitgewerkte en gedeelde probleemstelling (“Schetsontwerp”). • Uitgeschreven en aanvaarde offerte (Concept Offerte). • Toelichting en overtuiging (interactie). Persoonlijkheidsfactoren: I Extraversie & II Inschikkelijkheid: I+ & I+ : is mededeelzaam. I+ & II+ : is opgewekt. II+ & I+ : handelt met souplesse. II+ & II+ : is inschikkelijk. Competenties: Niveau 3: Anderen stimuleren om effectief gedrag te laten zien (voorbeeldgedrag). I+ & I+ : communicatie. I+ & II+ : luisteren. II+ & I+ : flexibiliteit. II+ & II+ : aanpassingsvermogen. Persoonlijke ontwikkeling (POP): • Raadpleeg uw coach of uw HR Adviseur. Career Maze

Taakvolwassenheid: Expert. Functienaam: Senior Strategisch Adviseur. Projectfase: Offreren en Contracteren. Resultaatgebieden: • Uitgewerkte en gedeelde probleemstelling (“Schetsontwerp”). • Uitgeschreven en aanvaarde offerte (Concept Offerte). • Toelichting en overtuiging (interactie). Persoonlijkheidsfactoren: I Extraversie & II Inschikkelijkheid: I+ & I+ : is mededeelzaam. I+ & II+ : is opgewekt. II+ & I+ : handelt met souplesse. II+ & II+ : is inschikkelijk. Competenties: Niveau 4: Anderen binnen de gehele organisatie tot effectief gedrag inspireren, door het scheppen van randvoorwaarden en het vertonen van voorbeeldgedrag. I+ & I+ : communicatie. I+ & II+ : luisteren. II+ & I+ : flexibiliteit. II+ & II+ : aanpassingsvermogen. Persoonlijke ontwikkeling (POP): • Raadpleeg uw coach of uw HR Adviseur. Career Maze

Taakvolwassenheid: Advanced. Functienaam: Adviseur. Projectfase: Conceptualiseren en Oplossen. Resultaatgebieden: • Ontwikkeling huisvestingsconcept en realisatie Programma van Eisen (groep Huisvesting). • Ontwikkeling en implementatie van een onderwijsconcept (groep Onderwijs). • Ontwikkeling en/of Realisatie Beleid (groep Beleid) Persoonlijkheidsfactoren: III Zorgvuldigheid & IV Emotionele Stabiliteit en IV Emotionele Stabiliteit & V Intellectuele Autonomie. III+ & III+ : is zorgvuldig. IV+ & IV+ : is onverstoorbaar. III+ & IV+ : is efficiënt. IV+ & V+ : is onbevreesd IV+ & III+ : is evenwichtig. V+ & IV+ : is kritisch - analytisch. IV+ & IV+ : is onverstoorbaar V+ & V+ : is fantasierijk. Competenties: Niveau 1: Effectief gedrag vertonen als de situatie of de omgeving daartoe directe aanleiding geeft (gevraagd). III+ & III+ : discipline. IV+ & IV+ : stressbestendigheid. III+ & IV+ : resultaatgerichtheid, planning. IV+ & V+ : onafhankelijkheid. IV+ & III+ : vastberadenheid V+ & IV+ : conceptueel vermogen. IV+ & IV+ : stressbestendigheid. V+ & V+ : creativiteit. Persoonlijke ontwikkeling (POP): • Raadpleeg uw coach of uw HR Adviseur. Career Maze

Taakvolwassenheid: Competent. Functienaam: Senior Adviseur. Projectfase: Conceptualiseren en Oplossen. Resultaatgebieden: • Ontwikkeling huisvestingsconcept en realisatie Programma van Eisen (groep Huisvesting). • Ontwikkeling en implementatie van een onderwijsconcept (groep Onderwijs). • Ontwikkeling en/of Realisatie Beleid (groep Beleid) Persoonlijkheidsfactoren: III Zorgvuldigheid & IV Emotionele Stabiliteit en IV Emotionele Stabiliteit & V Intellectuele Autonomie. III+ & III+ : is zorgvuldig. IV+ & IV+ : is onverstoorbaar. III+ & IV+ : is efficiënt. IV+ & V+ : is onbevreesd IV+ & III+ : is evenwichtig. V+ & IV+ : is kritisch - analytisch. IV+ & IV+ : is onverstoorbaar V+ & V+ : is fantasierijk. Competenties: Niveau 2: Zelfstandig en op eigen initiatief effectief gedrag vertonen (ongevraagd). III+ & III+ : discipline. IV+ & IV+ : stressbestendigheid. III+ & IV+ : resultaatgerichtheid, planning. IV+ & V+ : onafhankelijkheid. IV+ & III+ : vastberadenheid V+ & IV+ : conceptueel vermogen. IV+ & IV+ : stressbestendigheid. V+ & V+ : creativiteit. Persoonlijke ontwikkeling (POP): • Raadpleeg uw coach of uw HR Adviseur. Career Maze

Taakvolwassenheid: Proficient. Functienaam: Strategisch Adviseur. Projectfase: Conceptualiseren en Oplossen. Resultaatgebieden: • Ontwikkeling huisvestingsconcept en realisatie Programma van Eisen (groep Huisvesting). • Ontwikkeling en implementatie van een onderwijsconcept (groep Onderwijs). • Ontwikkeling en/of Realisatie Beleid (groep Beleid) Persoonlijkheidsfactoren: III Zorgvuldigheid & IV Emotionele Stabiliteit en IV Emotionele Stabiliteit & V Intellectuele Autonomie. III+ & III+ : is zorgvuldig. IV+ & IV+ : is onverstoorbaar. III+ & IV+ : is efficiënt. IV+ & V+ : is onbevreesd IV+ & III+ : is evenwichtig. V+ & IV+ : is kritisch - analytisch. IV+ & IV+ : is onverstoorbaar V+ & V+ : is fantasierijk. Competenties: Niveau 3: Anderen stimuleren om effectief gedrag te laten zien (voorbeeldgedrag). III+ & III+ : discipline. IV+ & IV+ : stressbestendigheid. III+ & IV+ : resultaatgerichtheid, planning. IV+ & V+ : onafhankelijkheid. IV+ & III+ : vastberadenheid V+ & IV+ : conceptueel vermogen. IV+ & IV+ : stressbestendigheid. V+ & V+ : creativiteit. Persoonlijke ontwikkeling (POP). • Raadpleeg uw coach of uw HR Adviseur. Career Maze

Taakvolwassenheid: Expert. Functienaam: Senior Strategisch Adviseur. Projectfase: Conceptualiseren en Oplossen. Resultaatgebieden: • Ontwikkeling huisvestingsconcept en realisatie Programma van Eisen (groep Huisvesting). • Ontwikkeling en implementatie van een onderwijsconcept (groep Onderwijs). • Ontwikkeling en/of Realisatie Beleid (groep Beleid) Persoonlijkheidsfactoren: III Zorgvuldigheid & IV Emotionele Stabiliteit en IV Emotionele Stabiliteit & V Intellectuele Autonomie. III+ & III+ : is zorgvuldig. IV+ & IV+ : is onverstoorbaar. III+ & IV+ : is efficiënt. IV+ & V+ : is onbevreesd IV+ & III+ : is evenwichtig. V+ & IV+ : is kritisch - analytisch. IV+ & IV+ : is onverstoorbaar V+ & V+ : is fantasierijk. Competenties: Niveau 4: Anderen binnen de gehele organisatie tot effectief gedrag inspireren, door het scheppen van randvoorwaarden en het vertonen van voorbeeldgedrag. III+ & III+ : discipline. IV+ & IV+ : stressbestendigheid. III+ & IV+ : resultaatgerichtheid, planning. IV+ & V+ : onafhankelijkheid. IV+ & III+ : vastberadenheid V+ & IV+ : conceptueel vermogen. IV+ & IV+ : stressbestendigheid. V+ & V+ : creativiteit. Persoonlijke ontwikkeling (POP): • Raadpleeg uw coach of uw HR Adviseur. Career Maze

Taakvolwassenheid: Proficient. Functienaam: Adviseur. Projectfase: Rapporteren. Resultaatgebieden: • Conceptrapport. Competentie: Ideeën en meningen duidelijk maken in een rapport of document dat de juiste opzet en structuur heeft, grammaticaal correct is en dat de juiste taal en terminologie voor elke (het rapport of document lezende) doelgroep bevat. Persoonlijke ontwikkeling (POP): • Gedrag op het gebied van communicatie kan in veel verschillende situaties worden getoond. De reikwijdte van deze competentie is dan ook groot (van schriftelijke communicatie en presentaties voor groepen tot bilaterale gesprekken). Met name de schriftelijke communicatie is goed te ontwikkelen. Het verbeteren van verbaal (luister) gedrag is moeilijk te leren en vereist een meer intensieve en individuele begeleiding. Career Maze

Taakvolwassenheid: Proficient. Functienaam: Senior Adviseur. Projectfase: Rapporteren. Resultaatgebieden: • Conceptrapport. Competentie: Ideeën en meningen duidelijk maken in een rapport of document dat de juiste opzet en structuur heeft, grammaticaal correct is en dat de juiste taal en terminologie voor elke (het rapport of document lezende) doelgroep bevat. Persoonlijke ontwikkeling (POP): • Gedrag op het gebied van communicatie kan in veel verschillende situaties worden getoond. De reikwijdte van deze competentie is dan ook groot (van schriftelijke communicatie en presentaties voor groepen tot bilaterale gesprekken). Met name de schriftelijke communicatie is goed te ontwikkelen. Het verbeteren van verbaal (luister) gedrag is moeilijk te leren en vereist een meer intensieve en individuele begeleiding. Career Maze

Taakvolwassenheid: Proficient. Functienaam: Strategisch Adviseur. Projectfase: Rapporteren. Resultaatgebieden: • Conceptrapport. Competentie: Ideeën en meningen duidelijk maken in een rapport of document dat de juiste opzet en structuur heeft, grammaticaal correct is en dat de juiste taal en terminologie voor elke (het rapport of document lezende) doelgroep bevat. Persoonlijke ontwikkeling (POP): • Gedrag op het gebied van communicatie kan in veel verschillende situaties worden getoond. De reikwijdte van deze competentie is dan ook groot (van schriftelijke communicatie en presentaties voor groepen tot bilaterale gesprekken). Met name de schriftelijke communicatie is goed te ontwikkelen. Het verbeteren van verbaal (luister) gedrag is moeilijk te leren en vereist een meer intensieve en individuele begeleiding. Career Maze

Taakvolwassenheid: Proficient. Functienaam: Senior Strategisch Adviseur. Projectfase: Rapporteren. Resultaatgebieden: • Conceptrapport. Competentie: Ideeën en meningen duidelijk maken in een rapport of document dat de juiste opzet en structuur heeft, grammaticaal correct is en dat de juiste taal en terminologie voor elke (het rapport of document lezende) doelgroep bevat. Persoonlijke ontwikkeling (POP): • Gedrag op het gebied van communicatie kan in veel verschillende situaties worden getoond. De reikwijdte van deze competentie is dan ook groot (van schriftelijke communicatie en presentaties voor groepen tot bilaterale gesprekken). Met name de schriftelijke communicatie is goed te ontwikkelen. Het verbeteren van verbaal (luister) gedrag is moeilijk te leren en vereist een meer intensieve en individuele begeleiding. Career Maze

Taakvolwassenheid: Advanced. Functienaam: Adviseur. Projectfase: Presenteren en Opdracht afronden. Resultaatgebieden: • Definitief eindrapport presenteren. Persoonlijkheidsfactoren: I Extraversie & V Intellectuele Autonomie I+ & I+ : is mededeelzaam. I+ & V+ : is welbespraakt. V+ & V+ : is fantasierijk. V+ & I+ : boeit de ander en beschikt over vermetelheid. Competenties: Niveau 1: Effectief gedrag vertonen als de situatie of de omgeving daartoe directe aanleiding geeft (gevraagd). I+ & I+ : communicatie. I+ & V+ : mondelinge communicatie. V+ & V+ : creativiteit. V+ & I+ : durf. Persoonlijke ontwikkeling (POP): • Raadpleeg uw coach of uw HR Adviseur. Career Maze

Taakvolwassenheid: Competent. Functienaam: Senior Adviseur. Projectfase: Presenteren en Opdracht afronden. Resultaatgebieden: • Definitief eindrapport presenteren. Persoonlijkheidsfactoren: I Extraversie & V Intellectuele Autonomie I+ & I+ : is mededeelzaam. I+ & V+ : is welbespraakt. V+ & V+ : is fantasierijk. V+ & I+ : boeit de ander en beschikt over vermetelheid. Competenties: Niveau 2: Zelfstandig en op eigen initiatief effectief gedrag vertonen (ongevraagd). I+ & I+ : communicatie. I+ & V+ : mondelinge communicatie. V+ & V+ : creativiteit. V+ & I+ : durf. Persoonlijke ontwikkeling (POP): • Raadpleeg uw coach of uw HR Adviseur. Career Maze

Taakvolwassenheid: Proficient. Functienaam: Strategisch Adviseur. Projectfase: Presenteren en Opdracht afronden. Resultaatgebieden: • Definitief eindrapport presenteren. Persoonlijkheidsfactoren: I Extraversie & V Intellectuele Autonomie: I+ & I+ : is mededeelzaam. I+ & V+ : is welbespraakt. V+ & V+ : is fantasierijk. V+ & I+ : boeit de ander en beschikt over vermetelheid. Competenties: Niveau 3: Anderen stimuleren om effectief gedrag te laten zien (voorbeeldgedrag). I+ & I+ : communicatie. I+ & V+ : mondelinge communicatie. V+ & V+ : creativiteit. V+ & I+ : durf. Persoonlijke ontwikkeling (POP). • Raadpleeg uw coach of uw HR Adviseur. Career Maze

Taakvolwassenheid: Expert. Functienaam: Senior Strategisch Adviseur. Projectfase: Presenteren en Opdracht afronden. Resultaatgebieden: • Definitief eindrapport presenteren. Persoonlijkheidsfactoren: I Extraversie & V Intellectuele Autonomie: I+ & I+ : is mededeelzaam. I+ & V+ : is welbespraakt. V+ & V+ : is fantasierijk. V+ & I+ : boeit de ander en beschikt over vermetelheid. Competenties: Niveau 4: Anderen binnen de gehele organisatie tot effectief gedrag inspireren, door het scheppen van randvoorwaarden en het vertonen van voorbeeldgedrag. I+ & I+ : communicatie. I+ & V+ : mondelinge communicatie. V+ & V+ : creativiteit. V+ & I+ : durf. ‘ Persoonlijke ontwikkeling (POP): • Raadpleeg uw coach of uw HR Adviseur. Career Maze

I+I+ welbespraakt I+V+ I+V- V+I+ V-I+ V-V- V+V+ V-I- V+I- I-V- I-V+ Projectfase Acquireren (A) Finaliteit: zorgen dat je mag offreren. I Extraversie & V Intellectuele Autonomie: Persoonlijke kracht. I+I+ mededeelzaam communicatie welbespraakt mondelinge communicatie I+V+ I+V- praatziek V+I+ vermetel durf V-I+ reactionair V-V- overbeleefd fantasierijk creativiteit V+V+ V-I- behoudend filosofisch abstract vermogen V+I- I-V- timide Individualistisch I-V+ gesloten I-I- Career Maze

I+I+ I+II- I+II+ II-I+ II+I+ II-II- II+II+ II-I- II+I- I-II- I-II+ Projectfase Offreren en Contracteren (O&C) Finaliteit: uitbrenging en aanvaarding van de offerte . I Extraversie & II Inschikkelijkheid: Empathie. I+I+ I+II- fel mededeelzaam communicatie I+II+ opgewekt luisteren II-I+ hartelijk flexibiliteit bazig overtuigingskracht II+I+ II-II- oninschikkelijk inschikkelijk aanpassingsvermogen II+II+ II-I- nors bescheiden II+I- I-II- ontoegankelijk I-II+ rustig I-I- gesloten Career Maze

conceptueel: visie oordeelkundig analytisch V+IV+ Projectfase Rapporteren (R) Finaliteit: het (concept)rapport IV Emotionele Stabiliteit & V Intellectuele Autonomie: Conceptualiseren. VI+IV+ onverstoorbaar stressbestendig IV+V- emotieloos doortastend onafhankelijk IV+V+ V-IV+ oerdegelijk kritisch conceptueel: visie oordeelkundig analytisch V+IV+ overbeleefd fantasierijk creativiteit V-V- V+V+ V-VI- kleingeestig gepassioneerd V+VI- VI-V- schrikachtig sensitief sensitiviteit VI-V+ paniekerig VI-VI- Career Maze

III+III+ III+IV+ III+IV- IV-III+ IV+III+ IV-IV- IV+IV+ IV-III- IV+III- Projectfase Conceptualiseren en Oplossen (C&O) vervolg C&O Huisvesting: Finaliteit: Realisatie Programma van Eisen. Onderwijs: Finaliteit: Ontwerp en Implementatie van Onderwijsconcepten. Beleid: Finaliteit: Ontwikkeling en/of Realisatie Beleid. III Zorgvuldigheid & IV Emotionele Stabiliteit: Zelfmanagement. III+III+ zorgvuldig discipline III+IV+ III+IV- geen efficiënt resultaatgericht, planning, voortgang IV-III+ zorgelijk IV+III+ evenwichtig vastberadenheid/vasthoudendheid IV-IV- paniekerig onverstoorbaar stressbestendig IV+IV+ IV-III- onstabiel laconiek IV+III- III-IV- III-IV+ chaotisch zorgeloos ordeloos III-III- Career Maze

I+I+ welbespraakt I+V+ I+V- V+I+ V-I+ V-V- V+V+ V-I- V+I- I-V- I-V+ Projectfase Presenteren en Opdracht afronden. (P) Finaliteit: zichzelf en het bedrijf presenteren. I Extraversie & V Intellectuele Autonomie : Persoonlijke kracht. I+I+ mededeelzaam communicatie welbespraakt mondelinge communicatie I+V+ I+V- praatziek V+I+ vermetel durf V-I+ reactionair V-V- overbeleefd fantasierijk creativiteit V+V+ V-I- behoudend filosofisch abstract vermogen V+I- I-V- timide Individualistisch I-V+ gesloten I-I- Career Maze

conceptueel: visie oordeelkundig analytisch V+IV+ Projectfase Conceptualiseren en Oplossen (C&O) II terug naar I Huisvesting: Finaliteit: Realisatie Programma van Eisen. Onderwijs: Finaliteit: Ontwerp en Implementatie van Onderwijsconcepten. Beleid: Finaliteit: Ontwikkeling en/of Realisatie Beleid. IV Emotionele Stabiliteit & V Intellectuele Autonomie: Conceptualiseren. VI+IV+ onverstoorbaar stressbestendig IV+V- emotieloos doortastend onafhankelijk IV+V+ V-IV+ oerdegelijk kritisch conceptueel: visie oordeelkundig analytisch V+IV+ overbeleefd fantasierijk creativiteit V-V- V+V+ V-VI- kleingeestig gepassioneerd V+VI- VI-V- schrikachtig sensitief sensitiviteit VI-V+ paniekerig VI-VI- Career Maze

Adviseur. Advanced. In deze fase wordt uw ervaring belangrijk. De adviseur is in staat om geleerde feiten en regels in de praktijksituatie te brengen. De adviseur begint de basispatronen te ontdekken. U herkent meer factoren die niet in de regels vermeld werden. …”Still rules based, but rules start to have situational conditions. In one situation you use one rule, in other situations you use another. The advanced beginner needs to be able to identify the limited need to selectively apply different rules. So if you want a chocolate cake, follow the chocolate rule(s), if you want a vanilla cake, follow the other rule(s). If you are over 5,000ft of altitude you will need to alter the amount of some ingredients. This is still a recipe, but has a few decision points. Again, follow the different “branches” of instructions and you should be fine. It is easy to see how this could collapse into a large Novice category, but it is a step before the much larger step to Competence…”. De adviseur werkt op competentie- en complexiteitsniveau 1. Bij niveau 1 laat iemand effectief gedrag zien met betrekking tot een competentie. Hierbij ligt de nadruk vaak op het reageren op een situatie of een directe aanleiding bijvoorbeeld op een verzoek anderen. Career Maze

Senior Adviseur. Competent. De senior adviseur begint de complexiteit van het geheel in te zien en kan dit in een groter verband plaatsen. Op dit niveau ontwikkelt u het vermogen om de belangrijkste signalen te selecteren en zich daarop te concentreren. De vaardigheid neemt toe en u bent in staat het geleerde te overtreden om te experimenteren. …“You realize that your skill or domain is more complex than a series of rules and branches. You start to see patterns and principles (or aspects) rather than a discrete set of rules – rules become “rules of thumb”. You are lead more by your experience and active decision-making than by strictly following rules. What is developed now are guidelines that help direct competent individuals at a higher level. You now are accountable for your decisions as you are not following the strict rules and context of the previous stages. You’ve made a lot of cakes and have a number of recipes. When asked to make a cake of a different type you pull from experience the best way to put a new cake together. If the new cake doesn’t work out, you are responsible. This is the critical tipping point for most people when learning a new skill – and why most people never really become “competent” in most things they learn. Here you either need to decide to just “follow the rules” or spend the time to get fully involved with and take responsibility. “Competence comes only after considerable experience actually coping with real situations …”. De senior adviseur werkt op competentie- en complexiteitsniveau 2. Bij gedrag op niveau 2 ligt de nadruk op zelfstandigheid en een proactieve houding in het laten zien van gedrag. Career Maze

Strategisch Adviseur. Proficient. Hier lijken berekening en rationele aanpak te verdwijnen. Uw onbewuste, soepele manier van optreden begint naar buiten te komen en geen enkel plan is meer heilig. Nieuwe plannen vormen bij het zien van bepaalde patronen aan plannen die eerder goed bleken te werken. U beheerst de situatie intuïtief en in zijn geheel. …“At this point your understanding of your skill or domain has become more of an instinct or intuition. You will do and try things because it just seems like the right thing to do (and you will most often be right). Instead of a discrete set of different parts you can perceive a complete system. A large amount of real-world experience will show you that there are often multiple competing solutions to a specific problem and you have a “gut feeling” about which is correct. “Calculation and rational analysis seem to disappear”. U will quickly know “what” needs to be done and then formulate how to do it. Proficiency is developed by exposure to a “wide variety of typical whole situations…”. De strategisch adviseur werkt op competentie- en complexiteitsniveau 3. Kenmerkend voor niveau 3 is het feit dat iemand anderen stimuleert om effectief gedrag te laten zien, onder andere door zelf het gewenste gedrag (voorbeeldgedrag) te vertonen voor die competentie. Gedrag op niveau 3 is relevant voor de positie van leidinggevende of voor de coachrol. Career Maze

Senior Strategisch Adviseur. Expert. Op dit niveau wordt optimaal functioneren uw tweede natuur. Als senior strategisch adviseur bent u zich niet bewust van details, maar gaat u uit van een holistisch perspectief, waardoor u een grondig inzicht in de situatie krijgt. Senior strategisch adviseurs vormen en hervormen strategieën bij het opvangen van veranderende signalen. …“At this point you are not solving problems or making conscious decisions about things, you just “do” and it works. “Optimal performance becomes second nature.”People may ask you why you decided to do things “that way” and you may not know how to explain to them the 10 steps necessary to get from “A” to “B” because to you it was really just one step. Forcing an expert to detail the steps necessary before proceeding will often cause them to fail or second-guess. Here you think of grandma getting up at 6:00am and making biscuits from scratch for many, many years. She doesn’t measure, time, or probably even think about baking – she just does it, and it works. Very few people will attain this level in a particular skill or domain. Some estimates say 10-15 years in a particular area is required. An Expert has experience that “is so vast that normally each specific situation immediately dictates an intuitively appropriate action...” . De Strategisch Adviseur werkt op competentie- en complexiteitsniveau 4. Niveau 4 betreft gedrag op organisatieniveau. Dit niveau is relevant voor personen in functies op een hoog niveau binnen de organisatie, die anderen tot effectief gedrag moeten inspireren door zelf voor-beeldgedrag te vertonen en door de randvoorwaarden te scheppen waardoor anderen in staat worden gesteld om het gedrag te laten zien en ontwikkelen. Career Maze

Adviseur. Advanced. De adviseur werkt op competentie- en complexiteitsniveau 1. Bij niveau 1 laat iemand effectief gedrag zien met betrekking tot een competentie. Hierbij ligt de nadruk vaak op het reageren op een situatie of een directe aanleiding bijvoorbeeld op een verzoek anderen. Career Maze

Senior Adviseur. Competent. De senior adviseur werkt op competentie- en complexiteitsniveau 2. Bij gedrag op niveau 2 ligt de nadruk op zelfstandigheid en een proactieve houding in het laten zien van gedrag. Career Maze

Strategisch Adviseur. Proficient. De strategisch adviseur werkt op competentie- en complexiteitsniveau 3. Kenmerkend voor niveau 3 is het feit dat iemand anderen stimuleert om effectief gedrag te laten zien, onder andere door zelf het gewenste gedrag (voorbeeldgedrag) te vertonen voor die competentie. Gedrag op niveau 3 is relevant voor de positie van leidinggevende of voor de coachrol. Career Maze

Senior Strategisch Adviseur. Expert. De Strategisch Adviseur werkt op competentie- en complexiteitsniveau 4. Niveau 4 betreft gedrag op organisatieniveau. Dit niveau is relevant voor personen in functies op een hoog niveau binnen de organisatie, die anderen tot effectief gedrag moeten inspireren door zelf voorbeeldgedrag te vertonen en door de randvoorwaarden te scheppen waardoor anderen in staat worden gesteld om het gedrag te laten zien en ontwikkelen. Career Maze

Communicatie: ideeën en meningen aan anderen duidelijk maken, mondeling of schriftelijk, gebruikmakend van duidelijke taal, gebaren en non-verbale communicatie. Taal en terminologie aanpassen aan de anderen. Communicatief gedrag is goed te leren in off-the-job-trainingen (spreken voor groepen, rapporteren, argumenteren, jargon vermijden, duidelijkheid nagaan en dergelijke). Ontwikkeling kan ook plaatsvinden door middel van actieve coaching. Terug naar projectfase: A O&C C&O C&O (vervolg) R P Career Maze

Creativiteit: met originele oplossingen komen voor problemen die met de functie verband houden. Nieuwe werkwijzen bedenken ter vervanging van bestaande Dit gedragskenmerk is moeilijk te ontwikkelen. Off-the-job kan men leren op alternatieve wijze tot ideeën en/of oplossingen te komen. Het is echter onduidelijk of deze trainingen ook daadwerkelijk de creatieve vermogens vergroten. In on-the-job activiteiten kan een mentor een medewerker stimuleren met niet routine oplossingen te komen. Terug naar projectfase: A O&C C&O C&O (vervolg) R P Career Maze

Aanpassingsvermogen: doelmatig blijven handelen door zich aan te passen aan veranderde omstandigheden, taken, verantwoordelijkheden en/of mensen. Dit gedrag is lastig te ontwikkelen, terwijl er in toenemende mate een beroep op wordt gedaan. Off-the-job training in het omgaan met en/of het leidinggeven aan veranderingen kan de veranderingsbereidheid vergroten. On-the-job dient de mentor de medewerker te betrekken bij veranderingen en de, noodzaak van veranderingen te laten inzien. Een lage score op aanpassingsvermogen kan samengaan met een lage score op leervermogen en stressbestendigheid. Terug naar projectfase: A O&C C&O C&O (vervolg) R P Career Maze

Flexibel gedrag: indien zich problemen of kansen voordoen de eigen gedragsstijl te veranderen teneinde het gestelde doel te bereiken. Dit gedragskenmerk is off-the-job te ontwikkelen door te oefenen in het omgaan met weerstanden, van stijlleren wisselen, alternatieve gedragswijzen aanleren. On-the-job-coaching vraagt gedegen voorbereiding en feedback vanwege het grote afbreukrisico. Een lage score op flexibel gedrag gaat vaak samen met een lage score op leidinggeven. Terug naar projectfase: A O&C C&O C&O (vervolg) R P Career Maze

Stressbestendigheid: effectief blijven presteren onder tijdsdruk, bij tegenslag, teleurstelling of tegenspel. Dit gedrag kan worden ontwikkeld door trainingen stressmanagement, yoga, time management en dergelijke. On-the-job dient de coaching zich te richten op het ontdekken van stresserende situaties, acceptatie van de stress en toename van zelfvertrouwen. Wanneer de ontwikkeling van onder meer plannen en organiseren, sensitief reageren, probleemanalyse en luisteren toeneemt, zal de medewerker minder last hebben van stress. Terug naar projectfase: A O&C C&O C&O (vervolg) R P Career Maze

Onafhankelijkheid: acties ondernemen die meer gebaseerd zijn op eigen overtuiging dan op een verlangen een ander een plezier te doen. Een eigen koers varen. Dit gedragskenmerk is moeilijk te ontwikkelen door middel van off-the-job-training. On-the-job is ontwikkeling mogelijk indien de organisatiecultuur onafhankelijk gedrag be-loont. De coaching dient zich vooral te richten op het tot uitdrukking brengen van eigen opvattingen en ideeën. Een hoge score op onafhankelijkheid kan samengaan met een lage score op discipline. Terug naar projectfase: A O&C C&O C&O (vervolg) R P Career Maze

en belonen dat de medewerker risico’s neemt. Durf risico’s aangaan om uiteindelijk een bepaald herkenbaar voordeel te behalen. Dit kenmerk is moeilijk te ontwikkelen. Durfgedrag hangt nauw samen met de cultuur van de organisatie; wordt het beloond of afgestraft? Nogal eens is beloning of straf afhankelijk van het resultaat en niet van het vertoonde durfgedrag op zichzelf. Off-the-job is het gedrag nauwelijks te ontwikkelen. On-the-job kan een mentor stimuleren en belonen dat de medewerker risico’s neemt. Het ontwikkelen van durf kan in samenhang gebracht worden met initiatief, onderne-merschap en besluitvaardigheid. Terug naar projectfase: A O&C C&O C&O (vervolg) R P Career Maze

Flexibel gedrag: indien zich problemen of kansen voordoen de eigen gedragsstijl te veranderen teneinde het gestelde doel te bereiken. Dit gedragskenmerk is off-the-job te ontwikkelen door te oefenen in het omgaan met weerstanden, van stijlleren wisselen, alternatieve gedragswijzen aanleren. On-the-job coaching vraagt gedegen voorbereiding en feedback vanwege het grote afbreukrisico. Een lage score op flexibel gedrag gaat vaak samen met een lage score op leidinggeven. Terug naar projectfase: A O&C C&O C&O (vervolg) R P Career Maze

Luisteren: tonen belangrijke informatie op te pikken uit mondelinge mededelingen. Doorvragen; ingaan op reacties. Dit gedragskenmerk kan worden ontwikkeld in communicatietrainingen, maar de transfer vereist veel oefening on-the-job. Een mentor dient veel feedback te geven om het luistergedrag in te slijpen. Goed luisteren kan een positieve invloed hebben op leiding-geven, ontwikkelen medewerkers, probleemanalyse, samenwerken, overtuigingskracht en impact. Luisteren is meer een basisvaardigheid. Een lage score op luisteren gaat veelal samen met een lage score op probleemanalyse, sensitiviteit en impact. Terug naar projectfase: A O&C C&O C&O (vervolg) R P Career Maze

Organiseren van eigen werk: effectief het eigen werk organiseren door het plannen van doelstellingen, tijd en activiteiten; beschikbare tijd en energie richten op de hoofdzaken en de acute problemen. Voor wat betreft het methodisch-technische deel kan dit gedrag goed worden ontwikkeld met behulp van off-the-job trainingen (projectmatig werken, time management en dergelijke). Aanvullende coaching in de werksituatie bevordert de transfer. Het discipline-gedeelte is veel lastiger te leren en heeft vooral betrekking op de behoefte aan overzicht, planmatigheid en structuur in het werk. De werkomgeving kan hier wel een zekere druk op leggen. Een lage score op plannen en organiseren kan samengaan met een lage score op oor-deelsvorming en voortgangscontrole. Plannen en organiseren gaat vooraf aan voortgangs-controle. Terug naar projectfase: A O&C C&O C&O (vervolg) R P Career Maze

Vasthoudendheid (vastberadenheid: vast van wil en besluit): bij een bepaald actieplan of opvatting blijven tot dat het beoogde doel bereikt is of ophoudt redelijkerwijze bereikbaar te zijn. Dit gedragskenmerk wordt ook wel ‘staying power’ genoemd. Op zichzelf is het lastig te ontwikkelen. Off-the-job kan vasthoudendheid worden getraind in trainingen vergader-techniek (vasthouden aan standpunt en mening en dit communiceren). On-the-job dient coaching zich te richten op het vasthouden aan gemaakte keuzes, voortzetten van een gekozen koers. Een lage score op vasthoudendheid gaat vaak samen met een lage score op stressbe-stendigheid en inzet. Terug naar projectfase: A O&C C&O C&O (vervolg) R P Career Maze

Probleemanalyse: signaleren van problemen; herkennen van belangrijke informatie; verbanden leggen tussen gegevens. Opsporen van mogelijke oorzaken van problemen; zoeken naar ter zake doende gegevens. Het opsporen van oorzaken en zoeken naar informatie die met het probleem te maken heeft, is goed te ontwikkelen. In alle opleidingen waarbij aan problemen moet worden gewerkt, wordt in zekere mate een beroep gedaan op probleemanalyse. De on-the-job-coaching dient zich vooral te richten op het element dat de medewerker mist (legt onvoldoende verbanden met wat voor de klant belangrijk is, bekijkt een vraagstelling slechts vanuit één invalshoek, verliest zich in irrelevante details en dergelijke). Een lage score op probleemanalyse kan samengaan met een lage score op luisteren. Oordeelsvorming: gegevens en mogelijke alternatieve handelwijzen in het licht van relevante criteria tegen elkaar afwegen en tot realistische beoordelingen komen. Dit gedragskenmerk heeft in het algemeen een relatie met intellectuele capaciteiten en abstractie-vermogen. Ervaring en de problematiek kennen kan oordeelsvorming positief beïnvloeden. Off-the-job kan er niet goed gericht aan worden gewerkt, tenzij het vooral inhoudelijke vraagstukken betreft. On-the-job dient de coaching zich vooral te richten op de verantwoording met betrekking tot de gemaakte afwegingen, gebruikte criteria, haalbaarheid, voor- en nadelen en dergelijke. Visie: afstand nemen van de dagelijkse praktijk. Een beeld ontwikkelen van de toekomst en op basis hiervan de koers bepalen voor de eigen functie of het organisatieonderdeel. Visie vereist conceptuele en intellectuele capaciteiten. Deze zijn moeilijk te beïnvloeden. Zijn deze capaciteiten wel aanwezig, dan kan verdere ontwikkeling plaatsvinden, indien het gedrag tot nu toe niet van de medewerker werd gevraagd. Off-the-job door middel van training in het gebruik van instrumenten en modellen om tot visie en strategieontwikkeling te komen. On-the-job dient de mentor de medewerker vooral uit te dagen in het expliciteren van toekomstbeelden, gerelateerd aan beleid en externe ontwikkelingen. Een lage score op oordeelsvorming gaat vaak samen met een lage score op visie. Terug naar projectfase: A O&C C&O C&O (vervolg) R P Career Maze