Van, voor én door het onderwijs.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De uitkomsten van de enquête op hoofdlijnen. -Geslaagde pilot uitgevoerd weken van de gastlessen -Optimaliseren van voorbereiding leerlingen op school.
Advertisements

Modelschool 2014  Waarom  Hoe  Resultaten  Vragen.
Hoe ontstond dit initiatief ?
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Van de Ven loopbaanadvies. Studie en loopbaanadvies voor mensen met ASS Stap 1: Informatie verzamelen • 1.1 Persoonlijk functioneren • 1.2 Beroepsinteresse.
Workshop Boris Platform gehandicapten mbo 7 november 2013.
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Samen leren werken in de cloud
Samen leren samen werken in de cloud
Van, voor én door het onderwijs.
CiR/menukaart/J. Gerritsen/C. Winkel/april 2008 Competent in Reiswerk Menukaart J. Gerritsen / C. Winkel.
Wat moet de internetgeneratie met een schoolboek? Geeske Steeneken “ Vanuit de school de wijk in”
Van, voor én door het onderwijs. Een curriculum opgebouwd uit bouwstenen 12 november 2008 Ans Teunissen BOUWSTENEN.
BPV in Entree Springplank naar werk?.
Missie: Calibris, adviseur voor praktijkleren, ondersteunt bedrijven binnen Zorg,Welzijn en Sport bij het hebben van voldoende en voldoende gekwalificeerd.
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
LeerKansenProfiel op De Buutplaats Harro Veerman - coördinator
Van, voor én door het onderwijs.
ROZ: PARTNER IN ONDERNEMEN Bert Breukers 16 september 2010 Doetinchem.
Leerbedrijf partner in opleiden Jan Fleer 15 november 2004
Welkom op de ouderavond van klas 3
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
Kenniskring Orde en veiligheid. Rol ECABO Visie praktijkgericht leren Scholing praktijkopleiders Sectorplan 2009.
Van, voor én door het onderwijs.
Van, voor én door het onderwijs.
Van, voor én door het onderwijs.
Summatieve beoordeling BPV met behulp van STAR en een competentiemeter
Bedrijfsverzamel-gebouw WIZZ
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Het Europass Certificaatsupplement in Nederland
SHL-competenties in beeld Studiedag Groen Proeven Amersfoort
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Rekenbeleid Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed
Zonnekeur Installateur Solar days 2014, Wageningen Gerard van Amerongen Stichting DEPK 1.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
Beoordelen en kwalificeren in het vmbo
Leren en kwalificeren in de opleidingen Mediavormgever
MBO Oosterhout Onderdeel van ROC West-Brabant
Leerlingen ontwikkelen apps
Gemeente Rotterdam Xandra de Vroom Jeugd, Onderwijs en Samenleving 8 december 2009 Denken Voelen Doen. Het subsidiekader.
Van, voor én door het onderwijs.
Minitraining Lamera à la Carte
het onderwijs van, voor én door Leermiddelen Marketing medewerker
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
Docentenopleiding UV. 1,5 jaar, 35 bijeenkomsten HBO modulen en belevingsthema’s, apart voor kappers, schoonheidsspecialistes en voetverzorgers. Competentiegericht.
Aan de slag met het dossier Dienstverlening
Optimaliseren BPV keten
Stichting Welzijn Bommelerwaard Samen zoeken naar een oplossing!
Van, voor én door het onderwijs.
Kwaliteitsaspecten van examinering in de BPV. 25 maart Binden en boeien BPV De beoordeling zit wel goed!?
“het ritme van het bedrijf” Uitgangpunt van regionalisering 29 maart 2007 Pauline van der Laan.
Plan van aanpak Ondersteuning Leerbedrijven
Van, voor én door het onderwijs.
Stichting Praktijkleren Wijnand Kieft en Harke van der Wal Studiedag leraren economische vakken in het vmbo 13 maart 2015.
Mini- symposium zorg. Passend onderwijs. Expertisecentrum Studentbegeleiding Alle 2 e en 3 e lijns-begeleiding samengebracht in één team Regie, samenhang.
Kerntaak 3 Personeel & Arbeid
Introductiedag Inhoud Tot zomervakantie – AMN test – Intakegesprek – Onderwijsovereenkomst – Schoolnota – Boeken & studiemateriaal – Laptop.
3HA1b CSV: afdeling Handel & Administratie ROC A12: opleiding Verkoper en Logistiek medewerker.
Transitie oprichten beheerstichting Sport Alblasserdam Han de Krijger Tonia Ruybroek 9 oktober 2012.
Pilot november 2011 Utrecht. GRONINGEN DLL en REFERENTIENIVEAUS.
Samen Slim Bouwen aan de Toekomst
Met Minder Meer en Beter
Voorlichting BPV voor Studenten
Stichting Praktijkleren
Workshop H – Hoe maak je onderwijs in een leerbedrijf?
Doorontwikkelen BRON vo
Stichting Praktijkleren
Transcript van de presentatie:

van, voor én door het onderwijs

Het onderwijsleerbedrijf – wat levert ‘t op? Bram Klok 2008

Onderwerpen Het onderwijsleerbedrijf: wat, wie, hoe Waarom een onderwijsleerbedrijf (OLB)? Wat zijn mijn kosten en opbrengsten? Hoe breng ik kosten- en opbrengsten in beeld? De ‘Grote Klok’-methode Producten en diensten voor OLB’s Contact

Het onderwijsleerbedrijf: wat, wie, hoe opdrachtgever Pb Slb Bv Het onderwijsleerbedrijf is een bedrijf binnen het roc bestaande uit hbo-studenten, mbo- en evt. vmbo-leerlingen De grootte van het olb kan variëren; er zijn groepen van 4 tot 15 leerlingen maar er zijn ook voorbeelden van groepen van 70 leerlingen Idealiter treden hbo-studenten op als managers van olb. Mbo- (en vmbo) leerlingen voeren de werkzaamheden uit. Het onderwijsleerbedrijf voert échte opdrachten uit voor diverse soorten organisaties. De opdrachten passen binnen het kwalificatieprofiel van hun opleiding. Ze komen binnen via acquisitie van de leerlingen zelf of via mond-tot-mondreclame. Opdrachten worden vooraf voorgelegd aan een zogenaamde ‘Stuurgroep’. De Stuurgroep verzorgt de kwaliteitsbewaking, voert de controle en begeleiding uit (vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven, onderwijs en managers van het OLB roc/ stuurgroep

Waarom een onderwijsleerbedrijf? Beroepenveld en leerling vragen om praktijkgerichte opleiding Past binnen competentiegericht onderwijs (2010) Goede voorbereiding op beroepspraktijkvorming (BPV) Kan worden ingezet als vervanging op BPV Realistisch beroepsbeeld → gemotiveerde leerlingen ↓ uitval, ↑ slagingspercentages Flexibeler inzet personeel en ruimtes Organisatie begeleiding eenvoudiger Bedrijfsleven komt in school: uitbreiding contacten potentiële opdrachtgevers Waarom een onderwijsleerbedrijf? Beroepenveld en leerling Vraag uit het beroepenveld en van leerlingen zelf Past binnen beleid van competentiegericht onderwijs, dat vooralsnog verplicht Goede voorbereiding op Beroepspraktijkvorming en onder voorwaarden in te zetten als vervanging voor BPV (indien geaccrediteerd) Realistisch beroepsbeeld dus meer gemotiveerde leerlingen door duidelijk verband tussen theorie en praktijk (ook vmboleerlingen, snuffelstages!) Minder uitval, betere slagingspercentages en minder uitval; hiaten in kennis en competenties worden in een vroeg stadium zichtbaar zodat er tijdig actie kan worden ondernomen Flexibeler inzet van personeel en ruimtes mogelijk; uren die uitvallen kunnen worden gebruikt voor zinvolle activiteiten voor het onderwijsleerbedrijf Organisatie begeleiding Betere en eenvoudiger te organiseren begeleiding want het onderwijsleerbedrijf is gevestigd in het roc Bedrijfsleven komt in school: uitbreiding contacten potentiële opdrachtgevers (netwerken)

Wat zijn mijn kosten en opbrengsten? Het kosten en opbrengstenmodel gebruikt een roc om aan te tonen of een olb al dan niet rendabel is. Het model maakt kosten en oprbrengsten transparant en biedt handvatten waarmee u kosten kunt sturen. Beveiligd model Veel (verborgen) informatie De financiële gevolgen van elke wijziging direct zichtbaar Na invulling evaluatie van het eindsaldo Aanpassen bedrijfsvoering

Hoe breng ik kosten/opbrengsten in beeld? Hoe meet je kwaliteit en kwantiteit van werkzaamheden en werkprocessen Hoe gebruik je metadatering bij kwalificeren Hoe zet je kwaliteiten van het OLB om in geld Wat kun je als roc met het kosten-/opbrengstenmodel

De ‘Grote Klok’- methode Hoe komt het onderwijsleerbedrijf aan opdrachtgevers? (uit te voeren door leerlingen) Zoek potentiële opdrachtgevers op Nodig potentiële opdrachtgevers uit Zorg dat leerlingen/docenten/medewerkers (intermediairs!) het leerbedrijf kennen Interesseer de media (streekbladen, h-a-h-bladen, etc.) Zorg voor duidelijke documentatie Win advies in bij kenniscentra, beroepsgroep(bedrijfsleven), gemeente/provincie, politiek en/of de kleine Klok Lever kwaliteit: mond-tot-mondreclame overtuigt ‘t meest Zoek potientiële opdrachtgevers op: bezoek plaatsen waar potentiële klanten komen, zoals bedrijfsbeurzen, vrijwilligesrdagen, startdagen van (sport)verenigingen, etc. Nodig opdrachtgevers uit: op door leerlingen te organiseren open dagen, landelijke olb-dag, bedrijvencontactdagen Zorg dat leerlingen/docenten/medewerkers het leerbedrijf kennen; gebruik ze als intermediairs om toegang te krijgen tot hun netwerk; zij kennen het werkveld rond de school Interesseer (lokale/regionale) media huis aan huisbladen en streekbladen zijn blij met kopij (free publicity) Zorg voor duidelijke documentatie: overzichtelijke informatieve naslagwerken (folder, website van het roc, (powerpoint)presentaties, evt. film, etc.) Win advies in bij kenniscentra etc.: deze instanties hebben ervaring met het werven van opdrachtgevers en Lever kwaliteit houd daarbij de kwantiteit in de gaten. Sommige roc’s zijn zo succesvol in het verwerven van opdrachtgevers dat het olb het zelf niet meer kan bolwerken. De stuurgroep is verantwoordelijk voor een goede verhouding olb/opdrachtgevers (niet het vele is goed maar het goede is veel)

Producten en diensten voor OLB’s Implementatiehandboek ‘Het bouwen van een Onderwijsleerbedrijf ’ BTW Aansprakelijkheid AO-handboek Metadatering Kosten- en opbrengstenmodel (incl. training) Website onderwijsleerbedrijven Dag van het Onderwijsleerbedrijf (5/2/2009)

Tot slot Vragen, suggesties, aanvullingen? Contact Stichting Praktijkleren, Disketteweg 11, 3821 AR Amersfoort T: (033) 470 99 30 E: info@stichtingpraktijkleren.nl W: www.stichtingpraktijkleren.nl Nieuwsflits Stichting Praktijkleren (meldt u aan!) NB: Als u zich inschrijft voor automatisch op de hoogte gehouden van actualiteiten die voor u interessant kunnen zijn: ontwikkelingen, nieuw lesmateriaal, trainingen, docentenbijeenkomsten voor speciale opleidingsgebieden, vacatures etc.

Vraag over OLB in curriculum

Definitieve jaarrekening Eindbalans + w&v rekening Vraag naar voorbeeldproduct - AO handboek Definitieve jaarrekening Administratie Eindbalans + w&v rekening Gesprek met de klant Inboeken Sorteren Coderen Concept jaarrekening Algemene controle Wat is de titel van deze dia? Wat wil je hier vertellen?