van, voor én door het onderwijs
Het onderwijsleerbedrijf – wat levert ‘t op? Bram Klok 2008
Onderwerpen Het onderwijsleerbedrijf: wat, wie, hoe Waarom een onderwijsleerbedrijf (OLB)? Wat zijn mijn kosten en opbrengsten? Hoe breng ik kosten- en opbrengsten in beeld? De ‘Grote Klok’-methode Producten en diensten voor OLB’s Contact
Het onderwijsleerbedrijf: wat, wie, hoe opdrachtgever Pb Slb Bv Het onderwijsleerbedrijf is een bedrijf binnen het roc bestaande uit hbo-studenten, mbo- en evt. vmbo-leerlingen De grootte van het olb kan variëren; er zijn groepen van 4 tot 15 leerlingen maar er zijn ook voorbeelden van groepen van 70 leerlingen Idealiter treden hbo-studenten op als managers van olb. Mbo- (en vmbo) leerlingen voeren de werkzaamheden uit. Het onderwijsleerbedrijf voert échte opdrachten uit voor diverse soorten organisaties. De opdrachten passen binnen het kwalificatieprofiel van hun opleiding. Ze komen binnen via acquisitie van de leerlingen zelf of via mond-tot-mondreclame. Opdrachten worden vooraf voorgelegd aan een zogenaamde ‘Stuurgroep’. De Stuurgroep verzorgt de kwaliteitsbewaking, voert de controle en begeleiding uit (vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven, onderwijs en managers van het OLB roc/ stuurgroep
Waarom een onderwijsleerbedrijf? Beroepenveld en leerling vragen om praktijkgerichte opleiding Past binnen competentiegericht onderwijs (2010) Goede voorbereiding op beroepspraktijkvorming (BPV) Kan worden ingezet als vervanging op BPV Realistisch beroepsbeeld → gemotiveerde leerlingen ↓ uitval, ↑ slagingspercentages Flexibeler inzet personeel en ruimtes Organisatie begeleiding eenvoudiger Bedrijfsleven komt in school: uitbreiding contacten potentiële opdrachtgevers Waarom een onderwijsleerbedrijf? Beroepenveld en leerling Vraag uit het beroepenveld en van leerlingen zelf Past binnen beleid van competentiegericht onderwijs, dat vooralsnog verplicht Goede voorbereiding op Beroepspraktijkvorming en onder voorwaarden in te zetten als vervanging voor BPV (indien geaccrediteerd) Realistisch beroepsbeeld dus meer gemotiveerde leerlingen door duidelijk verband tussen theorie en praktijk (ook vmboleerlingen, snuffelstages!) Minder uitval, betere slagingspercentages en minder uitval; hiaten in kennis en competenties worden in een vroeg stadium zichtbaar zodat er tijdig actie kan worden ondernomen Flexibeler inzet van personeel en ruimtes mogelijk; uren die uitvallen kunnen worden gebruikt voor zinvolle activiteiten voor het onderwijsleerbedrijf Organisatie begeleiding Betere en eenvoudiger te organiseren begeleiding want het onderwijsleerbedrijf is gevestigd in het roc Bedrijfsleven komt in school: uitbreiding contacten potentiële opdrachtgevers (netwerken)
Wat zijn mijn kosten en opbrengsten? Het kosten en opbrengstenmodel gebruikt een roc om aan te tonen of een olb al dan niet rendabel is. Het model maakt kosten en oprbrengsten transparant en biedt handvatten waarmee u kosten kunt sturen. Beveiligd model Veel (verborgen) informatie De financiële gevolgen van elke wijziging direct zichtbaar Na invulling evaluatie van het eindsaldo Aanpassen bedrijfsvoering
Hoe breng ik kosten/opbrengsten in beeld? Hoe meet je kwaliteit en kwantiteit van werkzaamheden en werkprocessen Hoe gebruik je metadatering bij kwalificeren Hoe zet je kwaliteiten van het OLB om in geld Wat kun je als roc met het kosten-/opbrengstenmodel
De ‘Grote Klok’- methode Hoe komt het onderwijsleerbedrijf aan opdrachtgevers? (uit te voeren door leerlingen) Zoek potentiële opdrachtgevers op Nodig potentiële opdrachtgevers uit Zorg dat leerlingen/docenten/medewerkers (intermediairs!) het leerbedrijf kennen Interesseer de media (streekbladen, h-a-h-bladen, etc.) Zorg voor duidelijke documentatie Win advies in bij kenniscentra, beroepsgroep(bedrijfsleven), gemeente/provincie, politiek en/of de kleine Klok Lever kwaliteit: mond-tot-mondreclame overtuigt ‘t meest Zoek potientiële opdrachtgevers op: bezoek plaatsen waar potentiële klanten komen, zoals bedrijfsbeurzen, vrijwilligesrdagen, startdagen van (sport)verenigingen, etc. Nodig opdrachtgevers uit: op door leerlingen te organiseren open dagen, landelijke olb-dag, bedrijvencontactdagen Zorg dat leerlingen/docenten/medewerkers het leerbedrijf kennen; gebruik ze als intermediairs om toegang te krijgen tot hun netwerk; zij kennen het werkveld rond de school Interesseer (lokale/regionale) media huis aan huisbladen en streekbladen zijn blij met kopij (free publicity) Zorg voor duidelijke documentatie: overzichtelijke informatieve naslagwerken (folder, website van het roc, (powerpoint)presentaties, evt. film, etc.) Win advies in bij kenniscentra etc.: deze instanties hebben ervaring met het werven van opdrachtgevers en Lever kwaliteit houd daarbij de kwantiteit in de gaten. Sommige roc’s zijn zo succesvol in het verwerven van opdrachtgevers dat het olb het zelf niet meer kan bolwerken. De stuurgroep is verantwoordelijk voor een goede verhouding olb/opdrachtgevers (niet het vele is goed maar het goede is veel)
Producten en diensten voor OLB’s Implementatiehandboek ‘Het bouwen van een Onderwijsleerbedrijf ’ BTW Aansprakelijkheid AO-handboek Metadatering Kosten- en opbrengstenmodel (incl. training) Website onderwijsleerbedrijven Dag van het Onderwijsleerbedrijf (5/2/2009)
Tot slot Vragen, suggesties, aanvullingen? Contact Stichting Praktijkleren, Disketteweg 11, 3821 AR Amersfoort T: (033) 470 99 30 E: info@stichtingpraktijkleren.nl W: www.stichtingpraktijkleren.nl Nieuwsflits Stichting Praktijkleren (meldt u aan!) NB: Als u zich inschrijft voor automatisch op de hoogte gehouden van actualiteiten die voor u interessant kunnen zijn: ontwikkelingen, nieuw lesmateriaal, trainingen, docentenbijeenkomsten voor speciale opleidingsgebieden, vacatures etc.
Vraag over OLB in curriculum
Definitieve jaarrekening Eindbalans + w&v rekening Vraag naar voorbeeldproduct - AO handboek Definitieve jaarrekening Administratie Eindbalans + w&v rekening Gesprek met de klant Inboeken Sorteren Coderen Concept jaarrekening Algemene controle Wat is de titel van deze dia? Wat wil je hier vertellen?