Distributiefuncties Producent (goederen) Eindgebruiker

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Principes van marketing - Hoofdstuk 18
Advertisements

Totaal overzicht dienstverlening BizzInControl.
Business mapping Business model canvas.
Accountancy -2% in 2013  Minder vraag naar advies  Minder administratie en samenstelling (automatisering)  Tarieven onder druk  Meer transparantie.
Hoofdstuk 6 Business-to-businessmarketing.
De inkoopoplossing voor kleine en middelgrote incidentele behoeftes
Welkom. Verwachtingen Hoe groeien WELKOM ! VANDAAG >De beste distributeurs uit 50 landen zijn samen om een nieuw hoofdstuk in de Welding Industrial Distribution.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Bestellen Niveau 2 Kerntaak 2.
Category Management Kevin Linden Maarten Hoyberghs
H4: Begrijpen van de markt
Navigate JPhM 1april2003 ®. Navigate JPhM 2april2003 Wat doet Site Support Management. Organiseren van directe facilitaire dienstverlening (bv onderhoud,
Business Marketing Sabine Vermuyten
1 KWALITEIT EN CAPACITEIT DE PLANNING EN DE UITVOERING.
Kanalen in Balans: Keuze, Gebruik en Sturing van Kanalen door Burgers Prof. Dr. J.A.G.M. van Dijk Universiteit Twente.
Product, merk en assortiment
Infografiek: vergelijken van (S)CRM apps Lien Vandervelde – 3EPM2.
Distributiedoelstellingen
Distributiestrategie
H8: Distributie.
H7: Productmanagement.
Transport en locatie warehouse
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
H6 – Business-to-businessmarkten HOE EN WAAROM ORGANISATIES KOPEN
Marketing 1.1 Introductie 12 november Marketing Wat is marketing? Schrijf voor jezelf 5 kernwoorden op die te maken hebben met marketing.
Business Marketing Management
J. Zonjee Toegevoegde waarde. Marktwaarde en toegevoegde waarde Overheid Bruto en netto.
Canvasmodel Bol.com.
1 CORPORATEi FINANCE.. 2 FINANCE Welkom bij Solar Finance. Solar Finance is een internationaal werkend onafhankelijke adviseur gespecialiseerd in corporate.
Commercieel beleid 2 H1 Assortimentbeleid Filiaalmanager.
Fase 1 Ken de (detail)handel
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Projectwijzer 3 H1 Accountmanagement en CRM Middenkader Engineering.
Hoofdstuk 19 Distributiebeleid
Projectwijzer 5 H3 Account- en marktanalyse Middenkader Engineering.
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
Commercieel beleid 2 H1 Assortimentbeleid Ondernemer detailhandel.
H6 – Business-to-businessmarkten
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
MARKETINGMIX.
Introductie Allors Applications. Modules Personen en Organisaties Product/voorraad beheer Ordermanagement Transport Werkopdrachten Facturering Financiële.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 13 Plaats.
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Werken met logistiek Presentatie titel College 2
Hoofdstuk 4 Distributie (plaats)
Hoofdstuk 13 Internetmarketing. Leerdoelen Begrijpen op welke manier het internet kan worden gebruikt. Aanpassen van alle marketingcommunicatiefuncties.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Plaats- en Promotiemix Alleen zitten op neergeklapte stoelen Ron Weijens.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
DS WebShop presentatie. DS WebShop beheer stamgegevens, artikelen en prijzen vanuit Exact beheer stamgegevens, artikelen en prijzen vanuit Exact real-time.
Waarde van de auto: bepaal het gratis via auto verkoop site ikwilvanmijnautoaf.nl Waarde autoWaarde auto bepalen ikwilvanmijnautoaf.nl.
New Commerce Innovatie thema februari 2008 N°2 1. Korte omschrijving van het thema. · Wat is de gedachte achter dit thema? Wat willen we onder.
Presentatie en marketing Hoofdstuk 5 Winkelformule.
Uw garantie op Kwaliteit & Service 9(4) €0,80 - €5+ Hugo Verrieststraat 94 – BE 8800 Roeselare – – T(+32)
Marketingplan [Productnaam]
Succesfactoren voor werk Motivatie, kennis en vaardigheden
2/6/2018 Marketingplan Uw naam.
13 oktober Hoofdstuk 2 Meer over logistiek en groothandel Teamleiders.
Welkom VWO 5..
H6 – Business-to-businessmarkten
Uw eigen diensten verkopen via 2tCloud
Seminair E-health in de zorg Beilen, 25 januari 2018
Menno Jansen, programmamanager Zorginnovatie
Goederenstroom en voorraadbeheer
Checklist for Savings & Added Value
Wat doet de groothandel?
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

Distributiefuncties Producent (goederen) Eindgebruiker Distributie maakt dit mogelijk; d.i. de functie van distributie = SERVICEVERLENING

Distributiefuncties   Distributiestrategie = het toewijzen van functies (en hun uitvoering ervan) aan verschillende spelers in het distributie- kanaal

Distributiefuncties Trends in distributiestrategieën: terugkeer naar kernactiviteiten functies overnemen van zowel producenten als klanten (bijv. electronische componenten: zoals kwaliteitscontrole, ‘application engineering’, en voorraadvorming) inschakelen nieuwe partners en/of technologieen (bijv. gebruik van het Internet of inschakelen van koerierbedrijven)

Distributiefuncties Soorten Distributiefuncties: Functies die waarde scheppen voor de leverancier Functies die waarde scheppen voor de klant- eindgebruiker

Distributiefuncties   1. Functies die waarde scheppen voor de leverancier Markttoegang Marktprospectie Kwaliteitscontrole Risicospreiding: voorraadfunctie, financieringsfunctie, servicefunctie, etc. ! Tussenpersonen kunnen heel wat functies van de producent overnemen en die op een oneindig aantal manieren onder elkaar verdelen ! De afnemer neemt ook aan het proces deel

Distributiefuncties   2. Functies die waarde scheppen voor de klant- eindgebruiker a. Aanbodfunctie Concentratie van leveranciers op één plaats, en dus reductie van de zoek- en transactiekosten. Het aanbieden van een breed en diep assortiment, tot zelfs de mogelijkheid tot one-stop shopping. Beschikbaarheid van een voorraad op de gewenste tijd. Een efficiënte bestelmogelijkheid aanbieden (website, catalogus). b. Financiële dienstverlening Het reduceren of zelfs elimineren van voorraadvorming bij de klant. Het aanbieden van financierings- en betaalmogelijkheden.

Distributiefuncties   2. Functies die waarde scheppen voor de klant- eindgebruiker (2) c. Bijstand bij aankoop De klant helpen het beste product te kiezen voor zijn toepassing, dankzij een betere kennis van de klant. Zoeken naar een geschikte leverancier, dankzij kennis van het productaanbod. Het product aanpassen aan de specificaties van de klant (of een systeem samenstellen op maat van de klant). Een kleiner aankoopvolume of verpakking aanbieden.

Distributiefuncties   2. Functies die waarde scheppen voor de klant- eindgebruiker (3) d. Dienst-na-verkoop Terugname van defecte producten (en verpakkingen). Opvolging van de levering. Herstelling en vervanging. Verdediging van belangen bij leverancier. Bijstand bij problemen. ! De door de klant gewenste functies moeten nu toegewezen worden aan de partner die het best geplaatst is om ze uit voeren.

Distributiefuncties  

Distributiefuncties   De typische verschillen m.b.t. distributiefuncties tussen ‘business-to-business’- (B2B) en ‘business-to-consumer’ (B2C)-markten B2B � vooral transport en voorraadbeheer � directe afzet � beperkte kanaalkeuze � geringe inspanning � belang van innovatie gering B2C � bereik van nieuwe markten � vooral indirecte afzet � uitgebreide kanaalkeuze � grote inspanningen � belang van innovatie soms doorslaggevend