Ebooks en ebookreaders in het onderwijs Raymond Snijders sr. informatiebemiddelaar Student- en Onderwijsservices Mediacentrum, Windesheim Ebsco Informatiedag
De lange weg hier naar toe Al vele jaren zijn ebooks ‘beschikbaar’ Vooral technische (studie)boeken als aanvulling op de papieren versies en dan nog veelal niet legaal beschikbaar ook. “Over 10 jaar is het papieren boek verdwenen en lezen we allemaal ebooks” Zolang dat dan maar de gratis boeken van Project Gutenberg zijn dan.
De lange weg hier naar toe Elke mogelijkheid en apparaat om ebooks op te kunnen lezen, leidde tot nieuwe formaten: chm, txt, lit, rtf, doc, pdb, prc, fb2, pdf, mobi, rb, html, bent u er nog? Conclusie: ebooks hebben een (goede) ebookreader nodig en een ebookreader heeft (goede) ebooks nodig.
Maar wat is een ebookreader? PDA’s (Palm, Blackberry, iPhone, enz.) PC’s (Adobe Reader, Mobipocket Reader, alle overige softwarematige readers en applicaties) Webbrowser (Internet Explorer, Firefox, Safari, Konqueror, enz.) E-readers (iLiad, Cybook, Kindle, eBookWise, JetBook, Netronix, Readius enz enz enz) ebooks
Terug naar de essentie Niet verdrinken in de talloze formaten en de talloze manieren om ebooks te (moeten) raadplegen.
Terug naar de essentie Hoe en waarvoor wil je ebooks gebruiken? –Vervanging / alternatief papieren boeken in de bibliotheek of eigen boekenkast? (bijv. NetLibrary) –Romans of studieboeken.. Het maakt nogal verschil. –Offline gebruik op een e-reader of online gebruik als webportal (romans of studieboeken?)
Gebruik in het onderwijs Vervanging papieren boeken in bibliotheek of boekenkast Niet interessant voor het onderwijs maar dus wel voor een bibliotheek of docent Echter, veel beperkingen aan ebooks (DRM, licentiemodel en kosten om het breed te mogen aanbieden) en daarmee ook beperkingen aan gebruik door een klant Als ebooks minder nut hebben voor een klant dan het fysieke boek: dan niet doen!
Gebruik in het onderwijs Romans of studieboeken Bij ebooks veel aandacht voor (gratis) romans (bijv. Selexyz, de OB-en, Gutenberg, Manybooks, Mobipocket enz). Promotie op het aspect om veel boeken mee te kunnen nemen op vakantie. In het onderwijs (vanzelfsprekend) focus op studieboeken die niet van kaft tot kaft gelezen worden: het ebook als naslagwerk met veel mogelijkheden tot (her)gebruik. De rol van eigen onderwijscontent: de reader/syllabus als ebook
Gebruik in het onderwijs offline (e-reader) of online (webapplicatie) Voorgeschreven boeken op de literatuurlijsten allemaal op een e-reader voor de student als PDF. Readers/syllabus ook op een e-reader Maar (grote delen van) ebooks het liefst ook beschikbaar in de elektronische leeromgeving, Blackboard. –Relevante hoofdstukken of paragrafen –Verrijkte content: bijv. met functionerende rekenmodellen en eenvoudig kopieren van programmeercode-voorbeelden –Dus niet als PDF maar als html!
De iLiad getest Conclusies Experimenteren met de iLiad wil elke docent en student wel, maar vooral de ‘gadget’ factor is belangrijk. Studie-ebooks zijn niet of nauwelijks beschikbaar voor gebruik op een e-reader Uitgevers zijn wel zoekende naar nieuwe distributiemodellen en mogelijkheden... maar zoeken vooral een (online) abonnementsconstructie. Onderwijscontent als readers en syllabi zijn zeer geschikt voor een e-reader. De meerwaarde van de schrijffunctie van de iLiad is dan ook aanwezig.