Bustour Slim Samenwerken “GREEP OP SAMENWERKING ?”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Programma •9:45-10:15 Marcel Boogers, hoogleraar UT, BMC Samenwerking en strategische allianties •10:15-10:45 Jan Kerkhof, oud-wethouder Veghel, lid Cie.Huijbregts.
Advertisements

Loket Leerlingenvervoer in de Oosterschelderegio Deelsessie over regionale samenwerking beleid en uitvoering leerlingenvervoer P.C. Verburg sr. beleidsadviseur.
Regionale bijeenkomst Werken naar Vermogen Regio Limburg Geert Schipaanboord.
G.R. Drechtsteden Stelling; gemeenteraden hebben (on)voldoende grip op gemeenschappelijke regelingen Nelleke de Smoker.
Samenwerking en democratie
De eerste 100 dagen van de lokale bestuurder
... Molenwaard via naar… BESTUURSKUNDIGE WETMATIGHEDEN
Regionalisering en krachtige raad? Linze Schaap. Regionalisering en krachtige raad? Linze Schaap Universitair Hoofddocent Bestuurskunde Tilburgse School.
Informatiebijeenkomst PGB 14 mei 2012 Begeleiding nieuwe doelgroepen van AWBZ naar Wmo.
Decentralisatie Wmo in de Drechtsteden: innovatiekracht Regio Drechtsteden, Innovatieagenda Wmo, 5 december 2013.
Martine Meijers Hester Tjalma
Intergemeentelijke samenwerking: WGR
ZUID-HOLLAND NOORD. Pilot Integrale ondersteuningstoewijzing Zuid-Holland Noord (Holland Rijnland) KETENAANPAKJEUGDKETENAANPAKJEUGD.
Zo werkt Regio Rivierenland! Zo werkt Regio Rivierenland! Maarten Hageman Algemeen Bestuur Regio Rivierenland, 23 juni 2008.
Regionale bijeenkomst Werken naar Vermogen Bijeenkomst Noord- Brabant, Gemeentehuis Oisterwijk Mathilde van de Ven.
Gemeente Zoetermeer Wethoudersbijeenkomst Regionale samenwerking 21 maart 2012.
Regionale bijeenkomst Werken naar Vermogen Roermond, woensdag 29 februari 2012 Pieter Meekels, Wethouder economie, middelen, wijkgericht werken Sittard-Geleen.
De BEL werkt! Ontstaan, werking en het succes van de BEL Combinatie
Samenwerken = meerdimensionaal schaken
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Ontwikkelingen afvalwaterketen De aanpak afvalwaterketen VNG en UvW.
Organisatie intergemeentelijke samenwerking Brabant Noord 10 november 2010 Actieprogramma lokaal bestuur VNG.
Leo Bezemer directeur/secretaris Regio Noord-Veluwe
Sociale Agenda 2020 Gesprek met de raad 3 en 4 april 2012.
1 Krachtig Bestuur in Brabant versterking van regionale samenwerkingskracht in Noord-Brabant Prof. dr. Marcel Boogers 29 mei 2013.
Samenwerking en toekomst Drechtsteden
Strategisch Overleg Stand van zaken decentralisatie AWBZ Woensdag 4 juli 2012.
Congres Cliëntenraden en zorginkoop
Decentralisatie en lokaal keuzes maken Linze Schaap.
Woonruimteverdeling in 2012 van Alphen aan den Rijn tot Hillegom Het proces naar een nieuw woonruimteverdeelsysteem Nieuwkoop, 25 augustus 2011.
Ontwikkeling Bestuurlijke Toekomst Duin- en Bollenstreek onderzoekstraject aanpak en resultaten.
1. Decentralisatie van overheidstaken naar gemeenten Gemeenten worden in 2015 verantwoordelijk voor: - jeugdzorg, - werk en inkomen en - zorg aan langdurig.
Handen in Een Oebele Herder Waarom ? Onbetaalbaarheid Overregulering Veel bestuurlijke drukte Disbalans private en publieke verantwoordelijkheid.
Bekendheid met ‘Veiligheidshuis’?
1 Collegewerkconferentie Holland Rijnland 10 juli 2014 #KRACHT15.
Regionale samenwerking 3D Jeugdzorg Wmo/Awbz Participatie.
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
Gemeente Heerenveen. Presentatie Fries Zorgcongres Wat is de Participatieraad - Visie en missie - Werkwijze en onze werkgroepen - Advies geven.
Welkom “Natuurkracht” Oldebroek in De Diamant van Midden-Nederland
Presentatie Gemeente Heeze-Leende Transitie jeugdzorg Aanleiding Hoofdlijnen concept jeugdwet Reikwijdte Gebruik jeugdzorg Samenwerking Model.
‘Samen aan de slag’ Bijeenkomst voor de gemeenteraden 12 juni 2014.
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
Bedrijfsplan 1.  Proces en invloed  De centrumgemeentevariant  Democratische legitimatie  Dichtbij burger (dienstverlening)  Efficiencywinst, financiële.
Raadsinformatiebijeenkomst decentralisaties sociaal maatschappelijk domein Datum: 27 augustus 2013 Gemeente: Dordrecht.
Gemeenschappelijke Regeling GGD Zeeland. Opzet presentatie 1.Reden bestaan GR GGD Zeeland 2.Visie op Publieke Gezondheid in Zeeland 3.Bestuurlijke verantwoordelijkheid.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Sociaal Domein Kop van Noord Holland Samenwerking tussen gemeenten Texel, Den Helder, Schagen en Hollands Kroon.
KOERS voor Delft presentatie aan commissie Middelen en Economie 23 juni 2011.
Commissie R&A Verbonden partijen Besturing & Controlling 25 november 2014.
Ontwikkelingen Regio Alblasserwaard&Vijfheerenlanden en De positie van Hardinxveld-Giessendam.
Grip op samenwerken Sturing door de raad Jeroen van Gool, ondersteuningsprogramma Slim Samenwerken.
Inclusief organiseren in Kampen het Kamper inkoopmodel presentatie MO-Groep 5 juni Zwolle Hans van der Haar.
Decentralisatie jeugdzorg: Transitie en Transformatie Klankbordgroepen Maandag 13 februari 2012.
Grip op gemeenschappelijke regelingen PMG 13 april 2016 Drs. Inge Harmsen, strategisch adviseur.
T ransformatie SRE. Herziening Regionale samenwerking Doel: 1. Sterker naar buiten treden. 2. Eenduidig opereren op regionale schaal. 3. Efficiënt (regio)intern.
Samenwerking en Toekomst Drechtsteden regionale strategische agenda programmering netwerkbestuur organisatieontwikkeling portefeuillehouder A.B. Blase.
Lokale invulling betrokkenheid raad bij decentralisaties Datum 4 april 2013.
Ervaringen uit verleden. De verandering is de enige constante.
RNV 3.0 Commissie Beleid Algemeen 10 maart 2016.
Risicodeling Jeugdzorg ZOU
Bijeenkomst zorgtafel J&O
Versterking Horizontale Verantwoording Wet Revitalisering Generiek Toezicht Woord vooraf.
Cie Samenleving Inkoop Jeugdhulp 2019 en verder 20 mei 2018
Grip op de regio raden aan het roer in de regio
Omgevingswet en omgevingsvisie
Er blijven vijf thema’s over uit de Toekomstvisie Leidse Regio
Toekomst werkgroep OCMW’s centrumsteden
Gemeenschappelijke regeling Publieke Gezondheid & Zorg
Regionale samenwerking: noodzakelijk en ongemakkelijk
Advies Commissie GGDrU Regio Amersfoort 21 juni 2018
Transcript van de presentatie:

Bustour Slim Samenwerken 18 01 2012 “GREEP OP SAMENWERKING ?” Leo Bezemer, Directeur Regio Noord-Veluwe

Waarom samenwerken? bovenlokale opgaven bundelen expertise en middelen versterking bedrijfsvoering bestuurskracht samen sterker voorkomen van herindeling opgelegde samenwerking Waarom niet ? 2. Aanleiding tot samenwerking Samenwerking is daarmee geen vanzelfsprekendheid maar een keus om een bepaald doel te bereiken. Over het algemeen zijn er vijf hoofdredenen te onderscheiden waarom gemeenten samenwerken: Grensoverschrijdende opgaven Bundelen van expertise en middelen Bestuurskracht Voorkomen van herindeling Opgelegde (al dan niet verplichte) samenwerking Niet samenwerken 1.1 Grensoverschrijdende opgaven Een gemeente is een territoriale eenheid, maar veel vraagstukken, doelen en ambities houden niet op bij de grenzen van de gemeente. Op het gebied van economie, ruimtelijke ordening en toerisme en recreatie maar ook milieu, veiligheid en sociale zekerheid zijn problemen die niet door afzonderlijke gemeenten opgepakt kunnen worden. Ook is het goed mogelijk dat er op veel terreinen juist door grensoverschrijdend te kijken gemeenten meer kunnen bereiken. Dit geldt voor kleine gemeenten maar zeker ook voor grote gemeenten. Het gezamenlijk ontwikkelen van bedrijventerreinen is een voorbeeld van een opgave die vaak in gezamenlijkheid wordt opgepakt. 1.2 Bundelen van expertise en middelen Gemeenten moeten efficiënt met hun middelen omgaan en inzetten op versterking van expertise. Voor een arbeidsintensieve organisatie als een gemeente geldt dat personeel een belangrijke sleutel is tot effectief en efficiënt beleid en uitvoering. Kwalitatief goed personeel met voldoende expertise is essentieel. Met de decentralisatie van taken, het toenemen de complexiteit van maatschappelijke opgaven en de eisen die gesteld worden aan beleid en uitvoering neemt de vraag naar dergelijk personeel en adequate inzet van middelen alleen nog maar toe. Veel gemeenten werken samen via het publiek- of privaatrecht om bepaalde taken gezamenlijk uit te kunnen voeren omdat dit kostenefficiënt is of omdat er door bundeling van personeel meer expertise opgebouwd kan worden . Daarbij kan het om hele kleine en lichte vormen van samenwerking gaan om besparingen op te leveren of juist om grote projecten. Lichte vormen van bundeling kunnen al op het niveau van met gesloten beurzen bepaalde projecten realiseren. Ook kan er gezamenlijke aanbesteding en inkoop gerealiseerd worden met gesloten beurzen. Bij het bundelen van middelen kan ook gedacht worden aan gezamenlijk inkoop om zo de kosten laag te houden. Gemeenten met veel maatschappelijke opgaven of een hoge ambitie zijn hierdoor kwetsbaar. Ook relatief kleine gemeenten met een beperkte financiële mogelijkheid om kwalitatief goed personeel aan zich te binden kunnen bepaalde expertise missen. Gelet op de omvang van bepaalde taken is het vaak ook niet rendabel om als individuele gemeenten specifieke expertise in huis te halen. Dit leidt er toe dat gemeenten deze kennis vaak in moeten kopen. Met samenwerking zijn hier juist vele mogelijkheden voor. Daarbij kan een samenwerking bijdragen aan de mobiliteit van het personeel; er kunnen meer mogelijkheden voor doorgroei gecreëerd en het is makkelijker om aan de wensen van medewerkers te kunnen voldoen. Vanuit het oogpunt van goed werkgeverschap zijn hier veel mogelijkheden te benutten. Samenwerken is een manier om activiteiten uit te breiden, producten te introduceren en nieuwe markten te ontwikkelen. In volwassen marktvormen levert samenwerken vooral een belangrijke bijdrage aan het realiseren van strategische doelstellingen. Om economisch mee te blijven presteren in een steeds complexere en verder internationaliserende economische omgeving is samenwerken een absolute must. Om slagvaardig te concurreren is het nodig om markten te verbinden, vaardigheden te combineren, momentum te creëren, kosten te reduceren en/of risico’s te delen. De belangrijkste redenen om te gaan samenwerken: Verhogen van opbrengsten   Gericht investeren in globale markten; Verminderen van het aantal concurrenten door concentratie van partijen om druk op verkoopprijzen te verminderen; Verlagen van kosten Reduceren van kosten door gebruik te maken van gespecialiseerde competenties en de minder sterke delen aan te vullen met competenties van anderen; Bundeling van inkoopkracht richting leveranciers; Concentreren van repeterend en gestructureerd werk; Opdoen van kennis Samen een klantengroep beter bedienen; Verhogen van kwaliteit in front- en back-office; Combineren van vaardigheden door te leren van elkaar; Verhogen van innovatiekracht door te leren van elkaar en van elkaars cultuur; Focus op gezamenlijke doelstellingen 1.3 Bestuurskracht De afgelopen jaren is het onderzoeken van de gemeentelijke bestuurskracht toegenomen. Daarbij is in eerste instantie vooral het uitgangspunt geweest of gemeenten de gedecentraliseerde taken zelf aankonden. Samenwerking werd gezien als een zwakte, een vlucht naar voren. Dit is ook verwoord in het rapport ‘Eerste overheid’ van de commissie van Aartsen in 2008. Meer recentelijk is er een andere benadering op bestuurskracht gekomen. Vanuit de eigen kracht kiezen gemeenten de partners om zo de maatschappelijke opgaven op te pakken. Vanuit de gedachte dat gemeenten zichzelf de maat nemen en willen leren en ontwikkelen om zo tot een slagvaardige gemeente te komen zijn gemeenten juist wel slagvaardig als ze niet alleen op zichzelf maar juist op de omgeving zijn gericht. Hierdoor is samenwerken een mogelijkheid en vaak zelfs noodzaak om de bestuurskracht te versterken. Maar daar gaat wel aan vooraf dat samenwerken ook om bestuurskracht vraagt. Het vraagt om visie en ambitie, maar ook een stevige organisatie die kan en bereid is om samen te werken. Bestuurskracht draait om de vraag in hoeverre een gemeente het vermogen heeft om wettelijke en autonome taken adequaat uit te voeren en daartoe in de maatschappelijke context de juiste verbindingen aan te gaan. Vanuit de optiek van bestuurskracht kunnen gemeenten met een duidelijke ambitie en maatschappelijke opgaven tot de conclusie komen dat het loont om samen met andere gemeenten de krachten te bundelen en van de eigen ambitie een gezamenlijke ambitie te maken en daarmee meer te kunnen realiseren. Een andere mogelijkheid is om de bestuurskracht te verhogen is de kwaliteit van de ambtelijke organisatie te versterken door strategisch naar het personeel te kijken. Dit is inherent aan de opdracht om als gemeente een goede werkgever te zijn. Door mogelijkheden van het bundelen van personeel, mobiliteit verhogen, meer expertise te verkrijgen en ‘zwaardere’ functies met elkaar te delen kunnen niet alleen kosten bespaard worden maar wordt ook winst behaald voor het personeel en de ambtelijke slagkracht van een gemeente. Dat draagt op zijn beurt weer bij aan de bestuurskracht van een gemeente. 1.4 Voorkomen van Herindeling In enkele gevallen zijn er gemeenten die tegen de grens aanlopen van het vermogen van de organisatie om de ambities en opgaven van de gemeente op te pakken. Het kan dan zijn dat de gemeente het de lokale betrokkenheid van het bestuur belangrijker vindt dan het kiezen voor een opschaling ter versterking van de organisatie. Met name argumenten als de eigen identiteit, dicht bij de burger blijven en lokaal gemeenschapsgevoel is een belangrijk argument om niet over te gaan tot herindelen, maar wel te kiezen voor een intensieve bundeling van taken en personeel. Hiermee wordt een schaalvergroting bereikt zonder dat per se wordt overgegaan tot herindeling. Voorstanders van herindeling noemen dit een vlucht naar voren. Met deze vorm van samenwerking wordt herindeling niet voorkomen, maar is het juist helemaal onvermijdelijk. Tegenstanders van herindeling zien hier mogelijkheden om wel de ambtelijke schaal maar niet de bestuurlijke schaal te vergroten. Het voorkomen van herindeling als primaire reden voor samenwerking is een defensieve houding. Dit is niet de beste insteek om samenwerking in te gaan omdat er niet vanuit een positieve grondhouding samengewerkt wordt maar vanuit een negatieve, namelijk het voorkomen van herindeling. Met andere woorden, koste wat kost samenwerking. Voor 2006 toen het kabinet en in sommige gevallen provincies herindeling oplegden, was deze wijze van samenwerken een mogelijkheid om de herindelingsdans te ontspringen. Met het nieuwe beleidskader herindeling wordt juist de nadruk op nevengeschiktheid tussen samenwerking en herindeling gelegd. Daarbij hoort dat ook herindeling net als samenwerking van onderaf geïnitieerd dient te worden. Samenwerken om herindeling te voorkomen is daarmee overbodig geworden. In sommige gevallen wordt herindeling voorgesteld om te voldoen aan de groeibehoefte van een grote stad. De praktijk leert met samenwerking om aan de ruimtelijke behoefte van de grote stad te voldoen een vergelijkbaar resultaat bereikt kan worden. Gemeentegrensoverschrijdende bedrijventerreinen en zelfs wijken kunnen in samenwerking worden opgericht. 1.5 Verplichte samenwerking Er bestaat een aantal vormen van samenwerking die bij wet zijn bepaald of die op andere wijze verplicht zijn gesteld. Daarnaast zijn er samenwerkingsverbanden waarbij het vrij wordt gelaten wie de partners zijn; als er maar wordt samengewerkt in een landdekkend stelsel. In het eerste geval kennen we de veiligheidsregio’s en de kaderwetgebieden (Wgr-plus). Deze bij wet verplicht gestelde vormen van samenwerking hebben ten doel dat eenheid in beleid en uitvoering te creëren bij grensoverschrijdende opgaven. In het tweede geval is er een trend van opschalen en regionaliseren zichtbaar op bepaalde beleidsterreinen. Met name op die terreinen waar het Rijk een directe invloed wil uitoefenen op de uitvoering taken in medebewind worden taken aan centrumgemeenten, veiligheidsregio’s of plusregio’s toebedeeld. 1.6 Niet samenwerken Er kunnen ook goede redenen zijn om niet samen te werken. In sommige gevallen willen gemeenten juist zelf de regie houden op bepaalde beleidsterreinen en niet kiezen voor gedeeld zeggenschap. In deze lijn ligt ook het houden van grip op controle en uitvoering van taken. Een andere reden om juist niet samen te werken is het voorkomen van een dubbelrol tussen de gemeenten afzonderlijk en de samenwerking. Gemeenten besturen de samenwerking, maar zijn tegelijkertijd ook de klant (afnemer) en afzonderlijke deelnemer. Dit kan ambtenaren en bestuurders voor dilemma’s plaatsen zoals de aandacht voor algemeen belang van de regio, efficiency, continuïteit van bedrijfsvoering van de samenwerking versus de financiële, inhoudelijke en belangen van afzonderlijke gemeenten. Tot slot verzetten bepaalde taken zich tegen delegatie aan een gemeenschappelijke regeling of worden taken zoals het heffen van belastingen uitgesloten in de wet gemeenschappelijke regelingen.

Versterking lokale bedrijfsvoering Bundeling van kennis en ervaring Efficiencywinst, meer kwaliteit Reductie kosten en kwetsbaarheid Kortom 3k Kwaliteitsversterking Kostenbeheersing/reductie (K)continuïteit

Versterking gemeenten in regio Krachtenbundeling Eigen identiteit sterker door samenwerken Onderling stimuleren en leren Samen decentralisaties oppakken Samen meer kans op subsidies - Als ‘de regio’ op de kaart staat wordt dat als zodanig ook herkent door andere partijen. Duidelijke gezamenlijk doelen en wensen kunnen de gezamenlijke gemeenten verder helpen in de verwezenlijking van de eigen plannen.

Wat is goede samenwerking? Uitgangspunten bij samenwerking Zelfbewust én omgevingsbewust Gezamenlijk én gemeenschappelijk doel Samen door een deur/vertrouwen

Praktijk: Noord-Veluwe

Strategie en Beleid Hoofdroute Strategie: visie, gebiedsagenda, regiocontract Nieuwe ontwikkelingen: samen fase van oriëntatie en ontwikkelen bv. bij de transities sociaal maatschappelijk Gezamenlijke beleidsagenda: volkshuisvesting, economie, bedrijventerreinen etc. etc.

Wat betekent dat aan overleg ?

Structuur Gemeenten Management DB Ambtelijk traject Bestuurlijk traject advies po Gemeenten AB Management DB

Processchema Voorstel uit AO Voorstel bespreken met verantwoordelijk management Voorstel bespreken in DB DB vraagt advies PO (bij voorstellen met impact raadplegen PH’s tevoren hun college) Advies PO bespreken in DB DB doet voorstel aan gemeenten (colleges/raden) Adviezen gemeenten bespreken in DB, eventueel AB DB of AB neemt besluit en start uitvoering

Gemeenten Noord-Veluwe -Elburg -Ermelo-Harderwijk -Nunspeet -Oldebroek -Putten (-Hattem -Heerde –Zeewolde) Dagelijks Bestuur RNV Ambtelijk Secretarissenoverleg Noord-Veluwe RNV bestuurlijk RNV ambtelijk Portefeuillehoudersoverleg Welzijn en Sociale Aangelegenheden Stuurgroep Transities Clusteroverleg Welzijn en Sociale Aangelegenheden Transitie AWBZ/Wmo Transitie Wwnv Transitie Jeugdzorg Projectgroep Transitie Awbz/Wmo Projectgroep Transitie Wwnv Projectgroep Transitie Jeugdzorg Aanjaagteam Ambtelijk overleg WMO Afdelingshoofden/ Beleidsoverleg sw Trekker Wethouder Trekker Wethouder Trekker Wethouder Afstemming RNV Domeinmanager

Stelling 1 Goede samenwerking verhoogt de lokale bestuurskracht Mits: vertrouwen (bestuurlijk en ambtelijk), zelfbewustheid, geven en nemen, samenwerken uit angst maakt angst tot werkelijkheid

Stelling 2 Samen beleid ontwikkelen levert bewustere en steviger bestuurlijke keuzen in je gemeente en dus meer profiel Mits: zelfbewust (weten wat je wilt) en commitment, wat is je eigen identiteit eigenlijk ?

Stelling 3 De stuurbaarheid van regionale samenwerking is recht evenredig met de lokale bestuurderskracht Onbeheersbaar, je moet meedoen, grote moloch, ver van gemeente af, 4e bestuurslaag etc. versus Gebrek aan visie en koers, bestuurderskracht, betrokkenheid managers

Valkuilen bij samenwerking: a Het is ondoorzichtig: Pak je rol als raad, vanaf het allereerste begin b Het is een bestuurlijke spaghetti: Vermijdt bestuurlijke drukte; u doet het uzelf aan c Het is ondemocratisch; Regel uw democratische legitimatie d Je komt er niet van af: Durf te stoppen e Je hebt geen sturing: Gebruik de verantwoordingmechanismen f De gemeente wordt een lege BV: Waarborg de autonome gemeentelijke rol

Rol van de raad bij samenwerken Vraag: Welke positie heeft de raad uit het oogpunt van democratische legitimatie, sturing en verantwoording? Beleid, uitvoering en bedrijfsvoering Regelingen waar de raad direct een rol heeft (Beleid en in enkele gevallen uitvoering) Regelingen waar de raad via het college een rol heeft (Bedrijfsvoering en in enkele gevallen uitvoering)