Spotprentinterpretatie Een gedifferentieerde aanpak Context: Republiek
Welkom - aanpak Anita Warmelink Willem Lodewijk Gymnasium anita.warmelink@gmail.com Casus: spotprentinterpretatie – voor sommigen heel moeilijk, voor anderen heel makkelijk. Wat te doen? Verloop workshop: Doen zoals ik het in de klas min of meer zou doen?
Instap: ‘bewegende spotprent’ Wie of wat bespot? http://www.youtube.com/watch?v=1sJngDmboHY Wat doe ik ermee in de klas? Aandacht richten Bewust worden van onze waarden en humor Wie vond het grappig? Waarom? Wie niet? Waarom niet? Waarom ‘werkt’ deze reclame? Wat zegt dat over ons?
Groepsindeling In de klas: ik maak de indeling Nu: keuze is aan u: In hand-out tips en suggesties hiervoor Nu: keuze is aan u: Uitleg van mij over ‘stappenplan: hoe pak ik het ‘lezen’ van een spotprent aan? Meer tussenstappen; meer lagere-orde-denken-vragen: Kies groep A. (voorin zaal) (Havo) Zelfstandig aan de slag; wel mogelijkheid tot vraag stellen; zelf stappenplan maken; moeilijkere opdracht: Kies groep B. (midden van de zaal) (VWO, top-Havo) In groepje aan de slag; meer top-down werken; op evaluatief niveau met een creatieve eindopdracht: Kies groep C (achterin de zaal) (‘superslim’, onderpresteerder)
Aan de slag met de opdracht Groep A: 5 minuten uitleg, dan zelfstandig verder (nog 20 minuten) Groep B: meteen beginnen met opdracht. Zelfstandig werken (25minuten) Groep C: meteen beginnen met opdracht. Zelfstandig werken (25minuten) Na 25 minuten: reflectie op werkwijze: hoe was het om zo te werken? Voor welke doelgroep geschikt?
Feedback van mijn leerlingen Groep A: begint nu wel aan een spotprent; zet meer stappen; haalt deelscores; meer zelfvertrouwen Groep B: prettig om zelfstandig te werken; iets opgestoken van groep A (tijdens nabespreking) Groep C: uitdagende opdracht, minder lamlendig; nuttig; iets opgestoken van groep A en B (tijdens nabespreking)
Differentiatie In instructie: In (beheersings)niveau: In aanpak: Instructie-afhankelijk (A) Instructiegevoelig (B) Instructie-onafhankelijk (C) In (beheersings)niveau: Lagere-orde / hogere orde In aanpak: “Top down” (groep C) Stapsgewijs naar de conclusie toewerken (groep A+B) In leerstijl: Doener (acc): direct doen/oefenen (ABC) Bezinner (div): bespreking+ reflectie, eerst denken dan doen (ABC) Denker (ass): intellectueel uitdagend, verbanden leggen (ABC) Beslisser (con): proberen o.l.v. expert(ABC)
Meer lezen? Didactief Special, Oktober 2012: ‘Ziet u het verschil? Ook in het voortgezet onderwijs is differentiëren essentieel.’ (principes) Meike Berben, ‘Is differentiëren te leren?’, in: van 12 tot 18. Vakblad voor voortgezet onderwijs (mei 2013). Ook online te lezen. (principes) G. Dixie, The ultimate teaching manual. A route to succes for beginning teachers. (2011) (voorbeelden van gedifferentieerde werkvormen) P. Ginnis, The teacher’s toolkit. Raise classroom achievement with strategies for every learner (Glasgow 2002) (voorbeelden van gedifferentieerde werkvormen)
Samenwerken? Opdrachten bundelen Wie heeft belangstelling mee te werken aan deze bundel? Mailadressen uitwisselen