Spotprentinterpretatie Een gedifferentieerde aanpak

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Advertisements

Workshop Leren Leren in de praktijk 4 maart 2009
(Hoog)begaafde kinderen uitdagen met de Techniek Torens
“ Let’ s Think Denk aan 5 woorden die je zou gebruiken om aan te geven wat een goed opgeleid jong persoon is.
Hogere denkvaardigheden
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
BattleBots The school battle.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Didactische werkvormen
Wie is aan zet ? - 1 jaar BYOD op het Liemers. Stand van zaken: – Devices mógen: iedereen weet dat – Regels hanteren ? – Neemt het aantal devices toe.
Copy + Gisteren deed ik vervelende ontdekking. Al jaren heb ik een goed idee om een onderneming op te zetten. 2 jaar geleden had ik geen opdracht en begon.
Professionals als sleutel tot succes. Programma Inloop en kennismaking De professional in een veranderende context Succesvol veranderen Het fundament.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Hogescholen in Dialoog
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Les 5: orde en klassenmanagement
Beelden om te kiezen Docentendag Politicologie Elly te Molder & Juul Willen Donderdag 31 oktober 2013.
Medmec 1 herfst Les 3.
Media en Creativiteit MEDMEC01 Roelof de Vries Les 6.
Effectieve instructie
Workshop Onderzoeksontwerp
Reflectie.
Voorbereid op Stage Les 4.
Informatie- avond groep 6
Algemene informatie voortgezet onderwijs september 2013.
Workshop Vrijwilligerswerk Het hoe en wat Door Timbo.
De schoonheid van het verschil. Nel Hofmeester Studiemiddag ‘Dyslexie in het Hoger Onderwijs’ 25 september 2014.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Deze Workshop wordt verzorgd door het
Audiovisuele middelen (en andere media) in BRICKS Biology
Stagebegeleiding Bijeenkomst 3 Blok 2.
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
Wanneer was de Slavernij?
Joep Lobée 31 oktober 2013 De 7 principes en mijn ervaring.
Reflecteren over leer-en onderwijsstijlen
Page 1 Workshop thema 4 21 mei 2013 Hanneke Koopmans.
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Motivatie & differentiatie
Een maatwerkdiploma Wat moet ik ermee als docent? Docentencongres Leerling november 2015 Jeroen van Grunsven, rector
Jorrit Blaas U moet veranderen: Meer muziek! 6 Meer bewegingsonderwijs! Radicaliseringslessen Vakoverstijgend 21st Century Skills! Meer Bildung!
Lezen: doe het goed voor
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
“Differentiëren aan de hand van uitleg filmpjes.”
Teachers Teaching with Technology™ Onderzoekend leren begint bij leren Onderzoeken Cathy Baars Jaco Scheer.
Even voorstellen Merel Hoogendoorn & Ulrike Noordegraaf Wie zijn we? Wat doen we? Welke ervaring hebben we? En wie bent u? Schrijf uw naam op een naamkaartje.
Flipping the Classroom Principe: Studenten doen het huiswerk op school en volgen de colleges thuis Doel workshop: Ervaren hoe Flipping the Classroom werkt.
Vaco’s
Thema 2 Periode 1 KOP
Differentiëren & klassenmanagement
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Management en Organisatie een nieuw vak in de tweede fase.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Virtual Reality in de les
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Schoolgroep Ouderbetrokkenheid.
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Nieuwe Natuurkunde begint in de onderbouw! Woudschoten 2006
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Leren leren.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Cijferloos lesgeven bij talen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

Spotprentinterpretatie Een gedifferentieerde aanpak Context: Republiek

Welkom - aanpak Anita Warmelink Willem Lodewijk Gymnasium anita.warmelink@gmail.com Casus: spotprentinterpretatie – voor sommigen heel moeilijk, voor anderen heel makkelijk. Wat te doen? Verloop workshop: Doen zoals ik het in de klas min of meer zou doen?

Instap: ‘bewegende spotprent’ Wie of wat bespot? http://www.youtube.com/watch?v=1sJngDmboHY Wat doe ik ermee in de klas? Aandacht richten Bewust worden van onze waarden en humor Wie vond het grappig? Waarom? Wie niet? Waarom niet? Waarom ‘werkt’ deze reclame? Wat zegt dat over ons?

Groepsindeling In de klas: ik maak de indeling Nu: keuze is aan u: In hand-out tips en suggesties hiervoor Nu: keuze is aan u: Uitleg van mij over ‘stappenplan: hoe pak ik het ‘lezen’ van een spotprent aan? Meer tussenstappen; meer lagere-orde-denken-vragen: Kies groep A. (voorin zaal) (Havo) Zelfstandig aan de slag; wel mogelijkheid tot vraag stellen; zelf stappenplan maken; moeilijkere opdracht: Kies groep B. (midden van de zaal) (VWO, top-Havo) In groepje aan de slag; meer top-down werken; op evaluatief niveau met een creatieve eindopdracht: Kies groep C (achterin de zaal) (‘superslim’, onderpresteerder)

Aan de slag met de opdracht Groep A: 5 minuten uitleg, dan zelfstandig verder (nog 20 minuten) Groep B: meteen beginnen met opdracht. Zelfstandig werken (25minuten) Groep C: meteen beginnen met opdracht. Zelfstandig werken (25minuten) Na 25 minuten: reflectie op werkwijze: hoe was het om zo te werken? Voor welke doelgroep geschikt?

Feedback van mijn leerlingen Groep A: begint nu wel aan een spotprent; zet meer stappen; haalt deelscores; meer zelfvertrouwen Groep B: prettig om zelfstandig te werken; iets opgestoken van groep A (tijdens nabespreking) Groep C: uitdagende opdracht, minder lamlendig; nuttig; iets opgestoken van groep A en B (tijdens nabespreking)

Differentiatie In instructie: In (beheersings)niveau: In aanpak: Instructie-afhankelijk (A) Instructiegevoelig (B) Instructie-onafhankelijk (C) In (beheersings)niveau: Lagere-orde / hogere orde In aanpak: “Top down” (groep C) Stapsgewijs naar de conclusie toewerken (groep A+B) In leerstijl: Doener (acc): direct doen/oefenen (ABC) Bezinner (div): bespreking+ reflectie, eerst denken dan doen (ABC) Denker (ass): intellectueel uitdagend, verbanden leggen (ABC) Beslisser (con): proberen o.l.v. expert(ABC)

Meer lezen? Didactief Special, Oktober 2012: ‘Ziet u het verschil? Ook in het voortgezet onderwijs is differentiëren essentieel.’ (principes) Meike Berben, ‘Is differentiëren te leren?’, in: van 12 tot 18. Vakblad voor voortgezet onderwijs (mei 2013). Ook online te lezen. (principes) G. Dixie, The ultimate teaching manual. A route to succes for beginning teachers. (2011) (voorbeelden van gedifferentieerde werkvormen) P. Ginnis, The teacher’s toolkit. Raise classroom achievement with strategies for every learner (Glasgow 2002) (voorbeelden van gedifferentieerde werkvormen)

Samenwerken? Opdrachten bundelen Wie heeft belangstelling mee te werken aan deze bundel? Mailadressen uitwisselen