Drieslag functioneel rekenen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rekenvaardigheden vo Een workshop over rekenvaardigheden vo workshop B, van tot uur Marijke Vis, RSG Simon Vestdijk en Martin van Reeuwijk,
Advertisements

Werkmodel Rekenen in andere vakken Expertmeeting 8 juni 2011 Victor Schmidt.
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
Workshop Leren Leren in de praktijk 4 maart 2009
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Rekenbewust Vakonderwijs Bij rekenbewust vakonderwijs werken vakleraren ook aan de rekenkundige aspecten van hun vak, met als doel bij hun vak meer begrip.
Sjef van Gisbergen St. Gregorius College Freudenthal Instituut Utrecht
Startconferentie netwerken taal en rekenen vo 1 februari 2011.
Over rekentoetsen gesproken…
Taal- en rekenbeleid Wie gaat wat doen? NL, wiskunde of schoolbreed
Cursus Rekenspecialist
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
Rekenbeleid Centrale rekentoets start in Verplicht voor alle leerlingen Toets is op twee niveaus: 2F (vmbo / mavo) 3F (havo / vwo)
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
Geletterdheid….. Wat is dat?
Leraren onderzoeken hun eigen beroepspraktijk
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
OGO en RW OntwikkelingsGerichtOnderwijs en Reken-Wiskunde
Werkstukken met Mathematica Symposium: activerend beta onderwijs met Mathematica en Physlets Wolter Kaper, UvA.
Rekenen binnen de niveau 1 en 2 opleidingen / 2F
Rekenen en Rekenproblemen
Over rekenen gesproken
8 november 2012.
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Basisbewerkingen rekenen
Rekenbeleid Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
ICT-competentieprofiel lerarenopleiders
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
Taal en Rekenen in 2010 en verder Over Taal en Rekenen gesproken ...
WisWeb op KIC2002 woensdag 10 april Freudenthal Instituut.
Gecijferdheid als inspiratiebron voor de rekenles
De inleiding van de les Functie? Aanpak?.
Academie voor algemene beeldende
Interactieve Bèta Leeromgeving, een onderwijsvernieuwingsproject van de FNWI Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Programmaraad ICT&O I nteractieve.
Succesvol rekenen op 2F Opdracht 1: wat is kenmerkend voor OGW en voor vakmanschap?
NU ENGELS.
Dossier Empowerment.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Leerlingen met reken- wiskunde problemen in klas 3 en 4 vmbo
Beter Onderwijs Nederland
BÈTAVAKSTEUNPUNTEN. Docent-activiteiten Meestal vakgericht, soms vakoverstijgend (Beta) Netwerkbijeenkomsten – ca. 4 maal per jaar Cursussen en workshops.
Frans op het vmbo: zó kan het ook! 3 Menu du jour Qui sommes-nous? Stellingen Vmbo Frans op het CSG Jan Arentsz te Alkmaar Toen en nu De drie V’s À vous.
Drieslag rekenen Rekenpiloot 28 mei 2010 Vincent Jonker, Freudenthal Instituut
Rekenpiloot 14 oktober 2011 methode-gebruik Freudenthal Instituut, Vincent Jonker.
November 2012 Rekenpiloot Onderweg naar een doorlopende leerlijn rekenen vmbo-mbo Caroline van Eijk, Albeda College Rotterdam Caroline Ritburg, Geuzen.
Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011.
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
Rekenen voor nu en later. Welke kennis en vaardigheden hebben leerlingen nodig om te kunnen functioneren in hun toekomstige beroep? Welke kennis en vaardigheden.
Gewoon een goede rekenles, hoe doe je dat? Anneke van Gool.
Taal in de rekenles Netwerk rekencoördinatoren Sarkon.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Werkwijze telefoon & balie
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Kennis delen.
“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch.
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Kennisclip Web toepassingen
Agressie op de werkvloer
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Activernde didactiek & passende werkvormen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

Drieslag functioneel rekenen De rekencoördinator speelt op 3 manieren in de school bij de uitvoering van het rekenbeleid: bij het aanleren van rekenen, bij het gebruiken en toepassen bij de (extra) oefening. Die activiteiten kunnen alle tijdens de rekenles plaats vinden, maar ook bij de vakken en ev. in extra oefenuren.

Hoe pak je rekenen aan: Drieslag functioneel rekenen rekenen aanleren in de les met een (reken)docent , expert in inhoud en didactiek Onderhoud, rekenen gebruiken en toepassen in andere vakken (dan wiskunde), in beroepsvakken en/of in projecten en thema’s. (individuele) oefening; oefenen op papier, computer of individuele ondersteuning, maatwerk en RT

Drieslag functioneel rekenen Rekenen in de praktijk Gebruiken en toepassen Rijk rekenaanbod Rekenen aanleren Individueel oefenen extra ondersteuning

Reken Bewust Vak Onderwijs Rijke rekenlessen of workshops Geïntegreerd RBVO Reken Bewust Vak Onderwijs handelen nuttig gebruiken benoemen Rijke rekenlessen of workshops structuur & systematiek versterking opbouw repertoire Ondersteuning en oefening Individueel op maat basis oefenen consolideren ontwikkelen interactie reflectie 4

Drieslag functioneel Rekenen Het model drieslag functioneel rekenen kun je ook gebruiken voor het ordenen van lesmateriaal en websites: Materiaal/websites voor het aanleren van nieuwe kennis en vaardigheden, rijke leeromgeving. Materiaal/websites voor toepassen en gebruiken van kennis en vaardigheden, o.a. in andere (beroeps) vakken Materiaal/websites voor oefening en remediering