Drieslag functioneel rekenen De rekencoördinator speelt op 3 manieren in de school bij de uitvoering van het rekenbeleid: bij het aanleren van rekenen, bij het gebruiken en toepassen bij de (extra) oefening. Die activiteiten kunnen alle tijdens de rekenles plaats vinden, maar ook bij de vakken en ev. in extra oefenuren.
Hoe pak je rekenen aan: Drieslag functioneel rekenen rekenen aanleren in de les met een (reken)docent , expert in inhoud en didactiek Onderhoud, rekenen gebruiken en toepassen in andere vakken (dan wiskunde), in beroepsvakken en/of in projecten en thema’s. (individuele) oefening; oefenen op papier, computer of individuele ondersteuning, maatwerk en RT
Drieslag functioneel rekenen Rekenen in de praktijk Gebruiken en toepassen Rijk rekenaanbod Rekenen aanleren Individueel oefenen extra ondersteuning
Reken Bewust Vak Onderwijs Rijke rekenlessen of workshops Geïntegreerd RBVO Reken Bewust Vak Onderwijs handelen nuttig gebruiken benoemen Rijke rekenlessen of workshops structuur & systematiek versterking opbouw repertoire Ondersteuning en oefening Individueel op maat basis oefenen consolideren ontwikkelen interactie reflectie 4
Drieslag functioneel Rekenen Het model drieslag functioneel rekenen kun je ook gebruiken voor het ordenen van lesmateriaal en websites: Materiaal/websites voor het aanleren van nieuwe kennis en vaardigheden, rijke leeromgeving. Materiaal/websites voor toepassen en gebruiken van kennis en vaardigheden, o.a. in andere (beroeps) vakken Materiaal/websites voor oefening en remediering