Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rolverdeling tussen secretaris, ontvanger en andere actoren
Advertisements

De Profile Selector 2 april 2017.
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Werken met HeRMAN Webtoepassing voor het beheren van de competenties in elk aspect van het personeelsbeleid.
Gegevensbeheer Karin Diederiks KOAC•NPC.
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Inpassing in een uniform patiëntendossier
Digitale procesondersteuning van collectief particulier opdrachtgeverschap “Ontwikkeling van de cpo-module” Auteur:Dennis Bottram Afstudeercommissie: Datum:
Achtergrond Individueel Ontwikkel Plan
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Organisatiestructuur en
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
De ICT-sector heeft nood aan uw profiel en kennis!
DE PRAKTIJKERVARING Financiën en Begroting Katrien Callens, HR-verantwoordelijke.
Wat is een communicatieplan?
Interne controle Een pragmatische aanpak. Interne controle Eerste rapportering aan de RMW maart 2011 –decretale kader –te ondernemen stappen in de uitbouw.
Opleiden in school, mei Opleiden in school Kennismaking met POSS Personeel en Organisatie Support Systeem Hulpmiddel bij de gesprekkencyclus.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Gemeente en OCMW : hand in hand ? Studiedag voor ontvangers en secretarissen Antwerpen, 19 oktober 2010 Piet Van Schuylenbergh, directeur afdeling OCMW’s.
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
© de vries business consultancy, 2008
Handreiking Beleidsplan Veiligheidsregio
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
1 BOTTOM UP FEEDBACK - WERKJAAR Infosessie BUE werkjaar Intro BUE-kader Verloop BUE-traject en technische instructies Rol als BUE-begeleider.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap afdeling vorming Ontwikkel je loopbaan op het juiste spoor… infosessie potentieelinschatting 20 en 21/01/03 Gerda.
“De week van de ontdekking”
Info- & discussiesessie m.b.t. het BUE-project 2004 over werkjaar 2003
Presentatie meerjaren-OTO-beleidsplan
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap afdeling vorming INTERVISIE HRM-netwerk 30/01/04.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap afdeling vorming COMPETENTIEGERICHTE ONTWIKKELING HRM-netwerk 20/02/04.
Functiefamilies Vlaamse overheid
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Toekomst Financiële Functie
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
1 IT Service Management Theorie (1). 2 Van ‘Beheren van dozen’ naar ‘Beheer van bedrijfsprocessen’ Bron: white paper van BMC Software. Leverancier van.
SOCIAAL ONDERNEMERSCHAP COLLEGE 7 Stakeholderanalyse, wenselijkheid en haalbaarheid en vooruitblik elevatorpitch.
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Beheermodel van M. Looijen
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Stressbeleid in de Belgische ondernemingen – stand van zaken Informatie bekomen uit de bevraging van de externe diensten voor preventie en bescherming.
Resultaatsgericht Management in het Hoger Onderwijs Adelien Decramer Faculteit Economie en Bedrijfskunde - Universiteit Gent ‘De bedreigde beleidsruimte.
Certificering van assetmanagement
BBC januari Planning: inleiding Interne controle: budgetgroepen inbouwen in Mercurius BBC Suite Budgetopvolging: instrumenten ter beschikking.
Contract- management Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer.
Convenant ‘Extra investeringen Langdurige Zorg ’ Peter Kruithof directie Langdurige Zorg.
Draagvlak voor functiecreatie Participatief ontwikkelen.
Decentraal roosteren binnen een zelfsturende organisatie Praktijknetwerk arbeidstijden en roosteren
Agenda 1.Onthaal en begeleiding 2.Denkmodel risico-evaluatie en analyse 3.Evaluatie VGM-antennes Pauze 4.Procedure zwangerschap 5.Ventilatie 6.Keuzemodule.
GELUKKIGE MEDEWERKERS PRESTEREN BETER
Kennisbehoud Strategische personeelsplanning
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Kennisdeling en het valoriseren van leerpunten: conclusies
INSTRUCTIE SPELER VOLG SYSTEEM SDCP
Stressbeleid in de Belgische ondernemingen – stand van zaken
Stressbeleid in de Belgische ondernemingen – stand van zaken
Sociaal / ethisch ondernemen
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Transcript van de presentatie:

Registratie

Waarom?

Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn

Registratie - waarom informatie bijhouden? - is er tijd voorhanden? - hoe pak je dit aan? - hoe maak je de gegevens tastbaar?

Nut - opvolging - competenties en coaching - budgetbeheer en controle - rapportering

Praktische keuze bij registratie Wat hou je bij? Wat mis je? Wat is wenselijk?

Praktische keuze bij registratie Informatie over medewerkers (functies, prestaties, verwachtingen, capaciteiten,…) – competenties Informatie over vormingsprogramma’s (inhoud, vormen, organisatorisch,… Behoefte-inventarisatie (individueel, operationeel, organisatorisch,…)

Belang van informanten - netwerk van co-begeleiders - rol van verantwoordelijken en leidinggevenden - opdrachtgevers

Praktische keuze bij registratie Informatie ordenen: naar competentiedomeinen naar leervolgorde naar haalbaar detailniveau Welk detailniveau? (functievooruitgang of plannings- en budgetopvolging)

Praktische keuze bij registratie  Informatie over het (VTO) proces:  Budgetrapportering en –opvolging  Administratieve aspecten  Coaching support

Praktische keuze bij registratie Op het juiste moment, de juiste gegevens: Niet te snel Op voorhand Systematisch Waar zijn de gegevens beschikbaar?

Praktische keuze bij registratie Informatie ten volle benutten: – Beheer – uitvoering – Ondersteuning coaching proces – Beleid – Budget – Evaluatie

Werkbaar maken

Probleemgebieden – Doorbreken van bestaande situatie – Rol van betrokken verantwoordelijken – Verband tussen vorming en resultaten – Keuze van software

Doorbreken bestaande situatie Invoering schept (extra) communicatie-ruimte Doelstelling/resultaatsgebieden Coaching/follow-up medewerkers

Rol van betrokken partijen Opleidingsverantwoordelijke – van registrator tot begeleider Verantwoordelijke op afdelingen – van “inspelen op aanbod” naar “gericht leren kijken”

Verband tussen vorming en resultaten – dit is mogelijk als… (relatie met andere kwalitatieve resultaten) – moeilijk om te relaties te leggen met kwantitatieve parameters

Keuze 1) Ideaal systeem: planning budgettering organisatie integratie …

Keuze 2) Vergelijking en onderzoek Wat is algemeen en specifiek vereist? Integratie met personeelsadministratie Communicatie en rapporteringsmogelijkheden Gebruiksvriendelijkheid Kostprijs

Keuze 3) Ingebruikname: Coderingsstructuur Planning (historische schets) Eerst output Transparantie

Keuze 4) Wijzigingen in opgestarte systeem: Nieuwe trends Interne PR (wijzigingen in output, rapportering, basisstructuur) Evoluerende noodzaak aan kengetallen …