Het wonder van Walcheren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
Advertisements

Menno Karres Lead Auditor
Atos, Atos and fish symbol, Atos Origin and fish symbol, Atos Consulting, and the fish itself are registered trademarks of Atos Origin SA. August 2006.
Leiderschap bij verandering
Atos, Atos and fish symbol, Atos Origin and fish symbol, Atos Consulting, and the fish itself are registered trademarks of Atos Origin SA. August 2006.
Medezeggenschap en de Benchmark
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
de manier waarop een bedrijf onderweg wil zijn
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
1 KM2.0 Bijeenkomst De Praktijk NUON: ‘Hoe gaan we om met vergrijzing?’
Overzicht Waarom competentiemanagement Competentiemanagement binnen het provinciebestuur Hoe implementeren? Competentiemanagement binnen de verschillende.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
© 2006 Consilience B.V.1. 2 E-Dienstverlening in de praktijk Noordwijk, 5 september 2006 K.P.Majoor Adviseur Consilience B.V.
Onze missie: “Wij voorzien onze opdrachtgevers en partners van simpele, praktische, kosteneffectieve en kwalitatief hoogwaardige oplossingen”.
Training algemeen.
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Nationaal Innovatie Event
Het Management Informatie Portaal
Klassieke AO Leseenheid1
Het Nieuwe Werken Samenspel tussen IT en business.
Agenda Inkoopprofessionalisering
Onthaalbeleid stad Dendermonde
Atos, Atos and fish symbol, Atos Origin and fish symbol, Atos Consulting, and the fish symbol itself are registered trademarks of Atos Origin SA. © 2006.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Agenda Besturen vraagstuk Besturing vraagstuk Relatie DIV (IM)
SPF SANTE PUBLIQUE, SECURITE DE LA CHAINE ALIMENTAIRE ET ENVIRONNEMENT 1 Journée d'étude e-HR: un rêve ou un cauchemar ? e-HR, Pistes voor de.
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Dr. Carla Veldkamp UMC St Radboud
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
“Decentraal wat kan, centraal wat moet”
Schitterende Organisaties®
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Kennis- en Onderwijscentrum Bodem en Ondergrond Leergang Oriëntatie Bodem en Ondergrond.
HOOFDSPONSORS: SPONSORS:. Programmagroep ProjectenPortfolioManagement De brug tussen strategie en projectenportfolio in de praktijk 4e bijeenkomst 23.
DIV Beleid, trends, ontwikkelingen en collega’s
SOCIALE INNOVATIE EN DIVERSITEIT
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
1.1 Cockpit informatie.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Onsight Managed Security Services
Van papier naar digitaal Casus Digital born materiaal
Samen-bouwen … over paneelbouw en de rest!
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Uitleg local heroes over wijzigingen werkplek en lokale werkplekken.
Methode Strategisch personeelsmanagement
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Naar een optimaal HR - beleid
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Insights & Essentials Willem van Putten
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Certificering van assetmanagement
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Rapportering en monitoring
Realisatie en implementatie
NVP Nieuwjaarsgroet Kring Noord Brabant
Harmonisatie Bedrijfsvoering (BV) & Dienstverlening (DV) door ISHW
Procesmigratie van ITIL naar ISM
Klantgerichtheid – Houding en gedrag
Transcript van de presentatie:

Het wonder van Walcheren Archeologie van een verandertraject Atos, Atos and fish symbol, Atos Origin and fish symbol, Atos Consulting, and the fish itself are registered trademarks of Atos Origin SA. October 2008 © 2008 Atos Origin. Confidential information owned by Atos Origin, to be used by the recipient only. This document or any part of it, may not be reproduced, copied, circulated and/or distributed nor quoted without prior written approval from Atos Origin.

Agenda Kennismaking Start/ aanleiding Wat is BPI/ Lean management? De verandering Resultaten Lessen En verder Tijd over? Vragen/ nabespreking

Kennismaking Ilse Stecher, Sociale Dienst Walcheren Jaap Detmar, Atos Consulting

Onze dienstverlening: Atos Consulting Algemeen Onderdeel van Atos Origin: Digitale dienstverlening (Dimpact) Specifieke unit Lokale Overheid Ervaring bij meer dan 150 gemeenten Lean management: Tientallen gemeenten Alle processen WMO WWB en WIJ Schuldhulpverlening (SHV) Terugvordering en Verhaal (T&V) Handhaving Ruimtelijke kolom Bezwaar Subsidies, vergunningen en Wabo Wabo en Melding Openbare Ruimte (MOR) Bedrijfsvoering en bestuurlijke informatie …. Lean management. Onze dienstverlening: Gemeentebrede aanpak Herontwerp Trainingen

Zeeuws meisje, archeologie van een verandertraject : 2007

Start De Sociale Dienst Walcheren is per 1 januari 2006 ontstaan, na de samenvoeging van de sociale diensten van de gemeenten Middelburg, Veere en Vlissingen. Start Quick Scan in 2006: Te snelle fusie van drie sociale diensten Organisatie in verwarring Personeel verandermoe Geen doelstellingen/ politieke sturing per gemeente Geen focus Geen resultaatsturing Tekort I-deel in zicht Vernieuwend leiderschap

De opdracht; ontwerp een geheel nieuwe sociale dienst

Procesgericht Verticaal organiseren Horizontaal organiseren product, ‘Harkjes’ Statisch Managementlagen Focus op eigen taak Afdelingsmuren Platte organisatie Processtromen Dynamisch Multidisciplinaire teams Klantgerichtheid Processtructuur Proceseigenaren product, Proces Organisatie besturing Organisatiestructuur Lijnmanagers

Business Performance Improvement De BPI matrix Bewust- wording Visie Focus Globaal ontwerp Gedetailleerd ontwerp Bouw Imple- mentatie Verbetering Casus voor verandering Mobilisatieplan Overzicht interne organisatie Positie Holistisch bedrijfsmodel Beoordeling bereidheid tot verandering Sponsorschap en rolverdeling Bedrijfsvisie Communicatieplan Kritieke succesfactoren Prestatie indicatoren Ambitieuze normen Gedeelde waarden, leidende principes Focusgebieden Vereisten van procesklanten ‘As-is’ proces beoordeling ‘As-is’ technologie ‘As-is’ HR ‘Quick wins’ Prioritering kansen Ontwerpcriteria Beste praktijk voorbeelden (‘best practises’) ‘To-be’ procesmodel technologiemodel HR model dashboard validatie IT systeem vereisten HW selectie/ SW selectie ‘Business case’ Migratie HR Strategie Migratieplan Gedetailleerde proces- beschrijvingen Technische ‘specs.’ Organisatie structuur Ontwerpen van T/V/B Arbeidspotentieel: aantal & kosten Beeld gewenste gedragingen vereiste competenties Vereisten fysieke infrastructuur Wijzigingen beleid/regelingen Gecommitteerde projectresultaten en -budgetten SW modificaties SW ontwikkeling Implementatie-pilots IT uitvoeringsgids Werkinstructies en Gebruikers-handleiding IT testen Posities en competentieprof. Leerstrategie en materialen Meetsysteem Faciliteiten Herzien beleid Datamigratie Prestatie onderst. en waardering Acceptatietest Implementatieplan Uitrol van de oplossing Prestatie feedback Leer programma’s Onder- steunende Programma continue verbetering Processen, faciliteiten etc. Informatietechnologie Verandermanagement Human Resources (personeel)

Balans in de verandering

Het LEAN ‘huis’ Doelstellingen en instrumenten

Bewustwording: Casus voor verandering Visie Focus Globaal ontwerp Gedetailleerd ontwerp Bouw Imple- mentatie Verbetering Casus voor verandering Mobilisatieplan Overzicht interne organisatie Positie Holistisch bedrijfsmodel Beoordeling bereidheid tot verandering Sponsorschap en rolverdeling Bedrijfsvisie Communicatieplan Kritieke succesfactoren Prestatie indicatoren Ambitieuze normen Gedeelde waarden, leidende principes Focusgebieden Vereisten van procesklanten ‘As-is’ proces beoordeling ‘As-is’ technologie ‘As-is’ HR ‘Quick wins’ Prioritering kansen Ontwerpcriteria Beste praktijk voorbeelden (‘best practises’) ‘To-be’ procesmodel technologiemodel HR model dashboard validatie IT systeem vereisten HW selectie/ SW selectie ‘Business case’ Migratie HR Strategie Migratieplan Gedetailleerde proces- beschrijvingen Technische ‘specs.’ Organisatie structuur Ontwerpen van T/V/B Arbeidspotentieel: aantal & kosten Beeld gewenste gedragingen vereiste competenties Vereisten fysieke infrastructuur Wijzigingen beleid/regelingen Gecommitteerde projectresultaten en -budgetten SW modificaties SW ontwikkeling Implementatie-pilots IT uitvoeringsgids Werkinstructies en Gebruikers-handleiding IT testen Posities en competentieprof. Leerstrategie en materialen Meetsysteem Faciliteiten Herzien beleid Datamigratie Prestatie onderst. en waardering Acceptatietest Implementatieplan Uitrol van de oplossing Prestatie feedback Leer programma’s Onder- steunende Programma continue verbetering Processen, faciliteiten etc. Informatietechnologie Verandermanagement Human Resources (personeel)

Visievorming

Visie op de nieuwe organisatie Beleidseconomie reductiepotentieel beleidsprogramma 20% poort 6% fraude 40% reïntegratie 2% incasso 1 2 3 2% claimbeoord. 12% fraude 10% incasso analyse omvang, trend, karakteristieken cliëntenbestand activiteiten resultaten effecten 5 4 organisatie-inrichting performance

Visie: commitment bestuur-directie

Hoe krijg je de organisatie mee? Vermogen tot verandering? Kennis en ervaring? Capaciteit? kennisdeling Bereidheid tot verandering? Bedreiging of kans? BOHICA? Leiderschap! Zekerheid medewerkers En het geheim.. Gewoon doen! Afmaken Successen delen

Plan en planning

procesontwerp

Globaal ontwerp: Doorlooptijd 4 uur, bewerkingstijd 5 uur CWI SDW intaketeam Scan op recht Werk/ WF Project Recht Huisbezoek Uitkering naar KM Arbeids- contract

Transformatie Totaal procesontwerp Detailprocesontwerp Functiegebouw competentiegericht Kerncompetenties Sturing, management besturingsfilosofie Van Beleidsplan SDW naar teamplan en individuele targets Management- en team ontwikkeltraject Kwaliteitsmanagement Prestatiemeting ICT

Big Bang 1 januari: schep de grond in 1 juli: gereed, Alle processen ontworpen Alle randvoorwaarden Nieuw functiegebouw Alle medewerkers geplaatst op een nieuwe functie 1 bezwaarschrift 1 september start (luilakken die zeeuwen)

Succes ? Klant: transparantie, snelheid Medewerker: verantwoordelijkheid, kern van het werk Organisatie: meer dan 10% reductie personeel. Sturing op prestaties en kwaliteit Bestuur: 700 uitkeringen minder Klaar voor de toekomst

En de hamvraag is

Lessen Gestructureerde aanpak Durf fundamenteel te zijn Doorzetten Snelheid Durf de winst te oogsten Strategische personeelsplanning Draagvlak Leiderschap

Lessen Draagvlak Transparantie Betrekken Kennisdeling Verantwoordelijkheid Zekerheid ! Opleiden Ontwikkelen Perspectief bieden

Draagvlak Who Stop it happening Watch it happen Help it happen Make it happen

Hoe verder Digitalisering Ketensamenwerking Fusie Kredietbank, WSW, totale integratie

Tijd over? Kwaliteit Geen controles in proces Prestatiemeting Steekproef, risicogestuurd Verantwoordelijkheden scherp Beheersmaatregelen transparant Tijdelijke inrichting kwaliteitsorganisatie Kwaliteit in het team/ auditor als waakhond systeem Definitieve kwaliteitsorganisatie Toetser vs kwaliteitsadviseur Foutherstel vs kwaliteitsverbetering

Vragen

Meer informatie? Lean management Jaap Detmar Mail : jaap.detmar@atosorigin.com Tel. : 06-53208824